Haxx skrev:
-------------------------------------------------------
> Forza HV:
>
> Det stämmer säkert att många inte har koll på
> vad vetenskap är och har läst vetenskapsteori
> etc -men det verkar som att du vill jämställa
> evolutionsläran med kreationismen eftersom du
> säger att evolutionsläran och kreationismen
> båda är obevisbara. Det kan man inte göra.
> Evolutionsläran är bevisad så långt man
> rimligtvis kan begära i dagsläget, och har en
> vetenskaplig grund för sina undersökningar och
> teorier, vilket inte är fallet med kreationismen,
> men inom all vetenskap, utom matematiken, så är
> det egentligen svårt att bevisa något med 100 %
> säkerhet.
>
> Kreationismen är ju bara ett religiöst hopkok av
> konstiga ideér och har inga belägg för något
> som de påstår, det enda de gör är att påstå
> att eftersom vi inte kan förklara allt med
> evolutionsläran (vilket sannolikt beror på att
> vi inte har tillräckligt bra forskning än) så
> tas det som intäkt för att kreationismen skulle
> vara mera trolig-inte så bra resonerat.
>
>
>
>
> Intelligent design är inte en vetenskap, det är
> en kreationistiskt influerad pseudovetenskap. Den
> försöker hävda att det finns motsättningar
> inom evolutionsläran som faktiskt inte existerar,
> och därigenom vinna insteg för sin lära.
>
> Och slutligen: Läste du länken som Lundatok
> publicerade?
>
> Läs den här också
>
>
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design
>
> Tycker egentligen inte om att hänvisa till wiki,
> men jag har lite ont om tid just nu..återkommer.
>
>
> MVH /Henrik
Först, jag ser fram emot din kommande fortsättning.
Jodå, jag har läst både din och Lundatoks länkar, tyvär var det inga direkt nya argument för mig.
Bör väl tillägga att jag har (försökt) diskutera de här frågorna tidigare, och därför läste igenom och besvarat en hel del kritik av denna typ tidigare.
Jag vill väldigt gärna veta på vilka vetenskapsteoretiska grunder du över huvud taget anser att evolutionen går att bevisa över huvud taget?
Speciellt gäller detta makroevolution, som jag bestämt anser omöjligt att bevisa gällande både falsifikation och kvantifiering.
Bör väl vara tydlig på att jag inte kan se att det finns någon som helst teori om universums ursprung och livets uppkomst som kan bevisas ur ett vetenskapsteoretiskt perspektiv.
Bara kan anses dom olika mycket trovärdiga.
Och att när det gäller vad man anser vara mest trovärdigt är det i mina ögon frågan om vilket man väljer att tro på. (
oavsett om det gäller ID, Kreationism, Evolutionism eller någon annan av de på området existerande teorierna).
I mina ögon är Ateism med "vetenskapen" som grund precis lika mycket lika mycket religion som ex Kristendom (eller vilken annan Teistisk religion som helst).
Att bygga ett teoretisk vetenskapligt resonemang utan en väldefinerad vetenskapsfilosofisk/vetenskapsteoretisk grund är för mig jämförbart med att försöka bygga ett hus på sankmark utan att lägga någon som helst grund först.
Likaså är det helt omöjligt att på ett vettigt, konstruktivt och meningsfullt sätt möjligt att diskutera förhållandet mellan vetenskap och tro/religion utan ett föregående grundläggande vetenskapsteoretiskt resonemang.
Ska passa på att berätta kort om vad som på allvar fick mig intresserad av vetenskapsteori/vetenskapsfilosofi.
Våren -92 (var då 23 år), ungefär 1,5 år efter att jag för första gången hade hört talas om sambandet mellan filosofi och vetenskapsmetodik (vetenskapsteori är ju just detta samband).
Så fick jag förmånen att på ett cafe i Göteborg samtala med en av lärarna från Göteborgs universitet.
När jag fick klart för mig att han undervisade blivande forskare i vetenskapsmetodik, så trodde jag först att han med "självklarhet" skulle vare anhängare av evolutionsteorin. Men när jag lite försiktigt började fråga om sambandet mellan filosofi och vetenskap/forskning/vetenskapsmetodik så kunde jag inte undgå att av nyfikenhet fråga om han ansåg evolutionen som bevisbar. När han svarade nej på detta så frågade jag om hur pass trovärdig han ansåg evolutionsteorin vara.
Behöver jag säga att jag blev kraftigt förvånad när han praktiskt taget sågade "evolutionismen" jäms med fotknölarna.
Själv är jag när det gäller synen på vetenskapsteori/vetenskapsfilosofi stor annhängare av både Popper och framför allt Khun:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Samuel_Kuhn
http://web.telia.com/~u77400305/kuhn.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper
Se även mitt svar ovan till Mathias.
Väl mött.
/Daniel.