[OT] Lågstrålande telefon

Bert

Aktiv medlem
Det finns (fanns) en lågstrålande svensk (tror jag) trådlös telefon, med lägre strålning än DECT. Vad heter den? Hittar den inte på nätet.

För några år sen var det väl en del snack om strålning från dect-telefoner.

Vad jag minns var det rubriker om att stråldosen var betydligt större från dem än från mobiltelefoner, för att de körde full effekt i sändar/mottagardelarna även när man inte pratade i dem. Eller nåt sånt... Gamla minnesbilder som sagt...

Huruvida strålningen är farlig eller inte är ju ytterligare en annan fråga.

Simpanovic skrev:
-------------------------------------------------------
> Har någon hört talas om skadlig strålning från
> DECT, någonsin? Inte jag i alla fall.

Om strålning från telefoner är skadlig eller ej är väl fortfarande obesvarat,
men att DECT-telefoner strålar är väl självklart.
Telekomföretaget Ericsson har mätt strålningen från trådlösa telefoner, DECT, åt Statens provningsanstalt (SP report 97:18). Fem centimeter från en trådlös telefon har strålningen en intensitet på 0,4 watt per kvadratmeter. Det är 40000 gånger mer än WHOs uppskattning av den totala radiofrekventa strålningen från solen. Laddaren till en trådlös DECT-telefon fungerar som mobilmast i det privata mobiltelefonsystem som en trådlös telefon utgör och strålar ständigt. Även när man inte använder den trådlösa telefonen. Två meter från laddaren till den trådlösa DECT-telefonen är strålningen 600 gånger starkare än den naturliga bakgrundsstrålningen. En meter från laddaren är den 2400 gånger starkare.
http://debatt.passagen.se/show.fcgi...e=10400000000000001&posting=19500000004490103

Dessutom är strålningen från DECT-telefoner konstant eftersom de inte har den effektreglering som finns hos GSM/3G-telefoner.

/Håkan

Simpanovic skrev:
-------------------------------------------------------
> Har någon hört talas om skadlig strålning från
> DECT, någonsin? Inte jag i alla fall.

skadlig o skadlig, men har för mig att jag läst nått om att 10 min talande i en dect telefon sägs motsvara mer än ett års strålning av en wifi router eller liknande :D om jag inte minns fel :D det håkan skriver pekar ju en hel del mot att strålningen från dect ä massiv :D

Senast redigerad av en moderator:
Farligt eller inte... lika svårt som tub eller kanttråd...
Min nuvarande tfn har börjat strula, därför blir det snart byte. Och nu har jag hittat det jag sökte....:

<http://www.elsanera.nu/links/Orchid_LR8610.pdf>

Mer happykorrekt att bygga själv:

telefon.jpg ht=347

Tillbaka
Topp