[OT]Lösningen på den ökande privatbilismen.

Stora problemet för jorden är att allt ska gå så fort och gemene mans lathet. Kombinera det med snart 8mdr överkonsumerande själar så har vi nåt att fundera på..
-Tåg för inrikesresor väljer många bort pga tid/komfort
-Tåg för utlandsresor är väl knappt nån som använder
-Bilen används generellt till för många resor

Tycker ändå att man ser en positiv trend där fler säljer åtminstone en bil och cyklar istället. Med elcykel är det enkelt att cykla 5dar i veckan
Fler monterar solpaneler och tankar elbilen hemma
Nu är ju inte elbil heller nån helig graal som löser miljöfrågan. Men elektrisk drivlina är definitivt bättre och kommer dominera i framtiden.
Vätgas vore ett bättre alternativ för hela fordonsflottan men i nuläget så tar vätgastillverkning för mycket energi

sdx sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
emmer sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
sdx sa:
Varför pratas det alltid i storstads form.Det finns dom som bor på landsbygden med taskig kollektivtrafik.
För att det bor fler där så det gör större skillnad. Plus att det är vi som bor i städer som faktiskt har alternativ och därför är lämpliga att knuffa på.
Problemet är ju att de "lösningar" som föreslås/diskuteras (typiskt sett riktade mot bilägande och bilåkande) slår hårdast mot dem på landsbygden, som inte har (eller erbjuds) nåt alternativ till bilen.
Det är väl snarare tvärt om. Det tas obefogat stora hänsyn för det fåtal som bor ute på bystan. Tyvärr för det med sig att bilismen subventioneras ohemult i tätbebodda områden.
Det är min bild också.

Vad är det egentligen som slår mot landsbygden förresten? Lite högre bränslepriser är ju en rätt liten ökning av kostnaden fqör att ha bil. Å andra sidan slipper man betala dyrt för parkering, trängselskatter och för den delen högre levnadskostnader i övrigt t ex vad gäller bostad. Utsläppsgränser i städerna eller att man inte bygger obegränsat med motorvägar längre är ju också helt ointressant om man bor på landsbygden.
Ni tycker alltså på fullt allvar att det ska göras så dyrt att äga och köra bil att det blir i princip omöjligt att bo på landsbygden? Detta eftersom bilismen upplevs som ett problem i städerna. Ok, bra att veta.
Nej. Jag är nyfiken på vad det skulle vara som görs som faktiskt är ett problem. Mycket som görs, tullar, dyr parkering etc påverkar ju faktiskt bara oss som bor i en stad. Jag har svårt att se hur 1-2 kr litern på bränslet spelar någon roll när bilarna totalt sett blivit billigare per mil att köra ändå de senaste åren eftersom de blivit snålare (om man nu inte aktivt köper en törstig bil).
Har du 10 mil till jobbet så gör det en hel del under ett år och avdragen i deklarationen är ett hån.

Reseavdraget är borta innom 6 år. Gnäll inte på dagens nivå - det är tack och lov i långsiktiga planen att avvecklas.

geologen sa:
emmer sa:
Man måste inte storhandla på torsdagar på en perifer supermarket med stor parkering. Man kan småhandla lite när man ändå går förbi en butik. Att det är lite dyrare uppvägs av att man köper det man behöver istället för att handla massa och slänga trettio procent.

+10000000000000000000

Jag verkligen hatar storhandlare! Nej, handla då och då i stället. Minskar slöseriet och minskar tiden i kassorna (och därmed de vansinniga köerna).

Är det ok om jag storhandlar och går till självscanning-stationen?
Och om jag dessutom sällan slänger mat, är det då ok att storhandla?
#drafelslutsatserochallaöverenkam

Dyrt att pendla långt varje jobbdag, kör mer ekonomiskt och köp en väldigt bränslesnål bil... Där finns det pengar att spara för er långpendlare.

//Källis

Det finns ett (ev två, se nedan) sätt att minska bilåkandet på.
-priset.
- ransonering, med åtföljande korruption och eller att priset går upp då körsträcka överlåts, dvs marknaden reglerar sig själv. Alt. MKT höga straff för överlåtelser av körsträcka.

Slut på alternativ.

Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
emmer sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
sdx sa:
Varför pratas det alltid i storstads form.Det finns dom som bor på landsbygden med taskig kollektivtrafik.
För att det bor fler där så det gör större skillnad. Plus att det är vi som bor i städer som faktiskt har alternativ och därför är lämpliga att knuffa på.
Problemet är ju att de "lösningar" som föreslås/diskuteras (typiskt sett riktade mot bilägande och bilåkande) slår hårdast mot dem på landsbygden, som inte har (eller erbjuds) nåt alternativ till bilen.
Det är väl snarare tvärt om. Det tas obefogat stora hänsyn för det fåtal som bor ute på bystan. Tyvärr för det med sig att bilismen subventioneras ohemult i tätbebodda områden.
Det är min bild också.

Vad är det egentligen som slår mot landsbygden förresten? Lite högre bränslepriser är ju en rätt liten ökning av kostnaden fqör att ha bil. Å andra sidan slipper man betala dyrt för parkering, trängselskatter och för den delen högre levnadskostnader i övrigt t ex vad gäller bostad. Utsläppsgränser i städerna eller att man inte bygger obegränsat med motorvägar längre är ju också helt ointressant om man bor på landsbygden.
Ni tycker alltså på fullt allvar att det ska göras så dyrt att äga och köra bil att det blir i princip omöjligt att bo på landsbygden? Detta eftersom bilismen upplevs som ett problem i städerna. Ok, bra att veta.
Nej. Jag är nyfiken på vad det skulle vara som görs som faktiskt är ett problem. Mycket som görs, tullar, dyr parkering etc påverkar ju faktiskt bara oss som bor i en stad. Jag har svårt att se hur 1-2 kr litern på bränslet spelar någon roll när bilarna totalt sett blivit billigare per mil att köra ändå de senaste åren eftersom de blivit snålare (om man nu inte aktivt köper en törstig bil).
Ditt resonemang håller om det var så att samhällsservicen finns på landsbygden. Det gör den inte idag. Jag tror många landsbygdsbor skulle vara glada om de slapp åka till staden, men de är så illa tvungna. Och då drabbas de av p-avgifter, tullar, etc, vilket stadsborna kan välja bort (genom att skippa bil och åka kollektivt istället).

emmer sa:
Stervelo sa:
Dra ner en bils, med snål motor,relativt lätt, till cyklistfart, då drar den nog inte mer än en cyklist.
Har du "insprutningsmätare" på bilen? Prova att kolla på den får du se.
Jag var kanske lite oklar, jag menar en bil gjord för att gå snålt i cyklistfart. Typ 5 hästkrafter och väger 500 kg kanske? En sån borde kunna gå på 0,15 per mil typ. I 40 km/h.

geologen sa:
emmer sa:
Man måste inte storhandla på torsdagar på en perifer supermarket med stor parkering. Man kan småhandla lite när man ändå går förbi en butik. Att det är lite dyrare uppvägs av att man köper det man behöver istället för att handla massa och slänga trettio procent.

+10000000000000000000

Jag verkligen hatar storhandlare! Nej, handla då och då i stället. Minskar slöseriet och minskar tiden i kassorna (och därmed de vansinniga köerna).
Äh, rela la laxa lite va! :)

Stervelo sa:
emmer sa:
Stervelo sa:
Dra ner en bils, med snål motor,relativt lätt, till cyklistfart, då drar den nog inte mer än en cyklist.
Har du "insprutningsmätare" på bilen? Prova att kolla på den får du se.
Jag var kanske lite oklar, jag menar en bil gjord för att gå snålt i cyklistfart. Typ 5 hästkrafter och väger 500 kg kanske? En sån borde kunna gå på 0,15 per mil typ. I 40 km/h.

Det finns redan alternativ...
Fullständig tank-dokumentation från första tankning ny bil visar 0.32 liter i snittförbrukning på 43.500 körda mil.

Förra sommaren kördes en weekend tripp på 94 mil och tillbaka hemma igen gick det i 27.4 lite bränsle i tanken med 2 vuxna och ett barn i bilen.

Allt det här självklart utan cykel på taket ?

171112_VWLupo3L_DSC00212.jpg

//Källis

Hur stor en del av den kaka som satsas på bilars infrastruktur skall till för att cykelinfrastrukturen i städerna skall bli bra, snabb, fungerande och säker på riktigt året runt. 5%? 10%?
Kollektivtrafiken i landets städer - Stockholm undantaget - är ett skämt som Spacekitty påpekar.
Tjänstebilsbeskattningen är ett annat grovt skämt med miljön; så länge driftkostnaden inte kostar föraren mer än 7-8 kronor milen stort sett oavsett vilken bil man väljer lär inte bilkåta tjänstemän välja miljövettiga alternativ.

Senast ändrad:
geologen sa:
Att det däremot skulle vara dyrare med kollektivtrafik än med bil, det stämmer i stort sett inte för nån. Då får man köra runt i ett gammalt härke som genom mirakel inte behöver repareras, så att nästan alla kostnader är för drivmedel.

Jag reser ofta kollektivt mellan Hunnebostrand och Göteborg. 174 kr kostar resan enkel väg. Det är knappt 13 mil. Vilket ger en milkostnad på 13-14 kr.

Nu är ju inte ens en resa på knappt 13 mil en typisk resa för kollektiv trafik men det är nog rätt vanligt att mil priset för en kollektiv resa är klart mer än 13 kr. Om man sen har en familj eller annan grupp som ska åka samman så kan mil prisen totalt bli rätt hög.

geologen sa:

Hata tycker jag var ett lite väl hårt ord i detta sammanhanget. Jag tror att val av sätt att handla kan ha ett samband med om man är singel eller har en familj, hur nära bra affärer man bor och sånt.

Vi storhandlar kanske en gång i veckan utan att det medför att vi kastar spesiellt mycket mat. Vi handlar till det vi tänker äta och sen äter vi det.

Det finns akademiska studier som visat att storhandling leder till betydligt mer matsvinn än att handla lite och ofta. Så Geo och emmer har rätt, även om vissa här tycker att de minsann inte slänger nåt (vilket mycket väl kan stämma, men på det stora hela leder storhandling till mer matsvinn i samhället). Så "vardagspusslarna" får ta och skärpa till sig, och bete sig lite mer miljövänligt ;-)

Senast ändrad:
Ett annat område som nog står för väldigt mycket bilåkande (och som ökat markant de senaste 20-30 åren) är väl skjutsandet av barn till skolor och olika aktiviteter. När jag växte upp på 80-talet förekom det knappt alls (på lågstadiet var det skolskjuts, sedan cyklade man själv), men nu är det ju värsta skytteltrafiken av bilar till skolor etc.

Senast ändrad:
ooms sa:
Det finns akademiska studier som visat att storhandling leder till betydligt mer matsvinn än att handla lite och ofta. Så Geo och emmer har rätt, även om vissa här tycker att de minsann inte slänger nåt (vilket mycket väl kan stämma, men på det stora hela leder storhandling till mer matsvinn i samhället). Så "vardagspusslarna" får ta och skärpa till sig, och bete sig lite mer miljövänligt ;-)

Som singel så storhandlar jag inte i egentlig mening, men jag kan ju bunkra upp lite extra om det tillfälligt är bra priser.
Att jag sen har Willys, Lidl och flera Icabutiker inom gångavstånd underlättar.
Jag handlar sällan för mer än 200 kr åt gången, fast det kan ju bli Willys och Lidl på samma dag...
Svinnet är för övrigt minimalt.

Henrik_E sa:
plumse sa:
Är det ok om jag storhandlar och går till självscanning-stationen?
Det är faktiskt inte OK eftersom de är så patetisk usla. Vi kunder måste bojkotta dem tills de tar sig i kragen och fixar sin skit.
På den lokala Willysbutiken är det aldrig kö till självscanningen. Personalen har gett upp försöken att övertala kunderna. ;-)

Jag vet att det finns studier som visar att storhandling är sämre. Jag vet dock inte hur stor effekten ska vara.

Jag har dock svårt att se att det är en viktigare parameter än om och hur ofta man äter rester. Vi handlar iallafall aldrig mat som vi av nägon anledning inte hinner äta och jag förstår inte varför det skulle vara någon skillnad om jag handlar köttfärsen på den lokala butiken samma dag som vi lagar den eller 5 dagar innan.

Det kanske är någon annan parameter som är boven?

Sökte efter någon studie om storhandling. Hittade ingen. Någon som kan länka till en studie som visar att storhandling är sämre?

Hur man storhandlar spelar kanske roll. Jag gör en meny för veckan och sedan en matlista efter den. Allt som handlas har därmed ett användningsområde i närtid. Jag slipper spendera massa tid i butiker och än viktigare är det bara att komma hem, titta på listan och börja laga mat direkt utan att behöva fundera.

Ska man handla först och komma på vad man ska äta sen som vissa verkar göra kan jag helt klart förstå att det blir mycket svinn om man handlar mer varje gång.

görveln sa:
Sökte efter någon studie om storhandling. Hittade ingen. Någon som kan länka till en studie som visar att storhandling är sämre?

Finns ingen korrelation mellan storhandling och att man kastar mer. Däremot finns det korrelation mellan människor som uppenbarligen handlar fel saker och sedan slänger dem.

Jag storhandlar 1 ggr per vecka, då handlar jag mat som vi äter upp på en vecka. Vårt återvinningskärl för matrester är aldrig ens halvfullt.

Överbliven mat fryses in eller blir matlåda till dagen efter. Dessutom är det klart mer ekonomiskt att handla på stormarknaden istället för den lokala affären. Lite som att handla från Wiggle istället för från en LBS ;)

görveln sa:
Jag vet att det finns studier som visar att storhandling är sämre. Jag vet dock inte hur stor effekten ska vara.

Jag har dock svårt att se att det är en viktigare parameter än om och hur ofta man äter rester.

Såg nån bok i ämnet, det var tydligen en revolutionerande upptäckt att man kunde äta "rester"... ?
Sen är ju ordet i sej en smula osmakligt...
Med många år av matlådeluncher så lagar jag flera portioner åt gången, utan att tänka på det som "rester".
Genom helgmatlagning och tillgång till kyl och frys så slipper man äta samna sak till lunch som man åt till middag kvällen innan, och slipper kanske laga mat mitt i veckan. Det behövs ingen avancerad planering.

Sen tar man inte mer mat på tallriken än man orkar äta upp, och man äter upp allt på tallriken. Förutom skolmaten då, där kunde man rationaliserat genom att slänga maten direkt. Jag förstår att snabbmat typ hamburgare och liknande blivit populärt, efter att ha testat några sunkiga lunchrestauranger när jag reste i jobbet. Jag hoppas att ett ställe i Västerås fått stänga...

Varför får den här OT-tråden snabbt över 50 svar och mysiga, sköna, bra, trevliga och välskrivna RRs knappt en femtedel?

Rattnalle sa:
Hur man storhandlar spelar kanske roll. Jag gör en meny för veckan och sedan en matlista efter den. Allt som handlas har därmed ett användningsområde i närtid. Jag slipper spendera massa tid i butiker och än viktigare är det bara att komma hem, titta på listan och börja laga mat direkt utan att behöva fundera.

Ska man handla först och komma på vad man ska äta sen som vissa verkar göra kan jag helt klart förstå att det blir mycket svinn om man handlar mer varje gång.

+en jättehög version av 1

Tack, då har jag skummat igjenom den aktuella artikeln och det var väl som jag trodde. En korrelation mellan små grupper där man inte har tagit hänsyn till andra variablar, som hur bra husholdet är på att planera inköp.

Kanske inte så konstigt att det jag hittade igår om kastning av mat inte tog upp den korrelationen.
edit: tex denna ser seriös ut
https://www.livsmedelsverket.se/glo...tsvinn/matsvinn---kvantitativ-studie-2013.pdf

och jag tror inte det står något om storhandling där (men ser nu att den bara kom ut ett år efter den andra studien så kanske för kort tid för just denna)

Senast ändrad:
Jag skulle tro att en bra lösning för rätt många är att storhandla själva maten och små handla frukt och grönsaker om man lätt kan göra det.

ooms sa:
Ett annat område som nog står för väldigt mycket bilåkande (och som ökat markant de senaste 20-30 åren) är väl skjutsandet av barn till skolor och olika aktiviteter. När jag växte upp på 80-talet förekom det knappt alls (på lågstadiet var det skolskjuts, sedan cyklade man själv), men nu är det ju värsta skytteltrafiken av bilar till skolor etc.

Konsekvens av det fria skolvalet vilket ger längre avstånd till skolan samt curlade föräldrar som inte vågar släppa ut sina barn på cykel/kollektivtrafik. Finns det ens skolskjuts längre? Och finns det fortfarande skolpoliser?

På tal om bil i stad vs. på landsbygden, hur skulle ett diffrentierat system kunna se ut som gör det dyrare att äga bil ju närmare stan/service/kollektivtrafik man bor? Kanske inte direkt med bränsleskatten men något i alla fall som gör att kostnaderna anpassas mer till behovet. Blir det billigare relativt att bo på landet så kanske utflyttningen ökar? Och ju mer folk, desto mer service kommer finnas osv. Att helt enkelt göra det orimligt dyrt att ha bil i stan. Sen var gränserna går får någon klok person lista ut.

görveln sa:
geologen sa:
Att det däremot skulle vara dyrare med kollektivtrafik än med bil, det stämmer i stort sett inte för nån. Då får man köra runt i ett gammalt härke som genom mirakel inte behöver repareras, så att nästan alla kostnader är för drivmedel.

Jag reser ofta kollektivt mellan Hunnebostrand och Göteborg. 174 kr kostar resan enkel väg. Det är knappt 13 mil. Vilket ger en milkostnad på 13-14 kr.

Nu är ju inte ens en resa på knappt 13 mil en typisk resa för kollektiv trafik men det är nog rätt vanligt att mil priset för en kollektiv resa är klart mer än 13 kr. Om man sen har en familj eller annan grupp som ska åka samman så kan mil prisen totalt bli rätt hög.

geologen sa:

Hata tycker jag var ett lite väl hårt ord i detta sammanhanget. Jag tror att val av sätt att handla kan ha ett samband med om man är singel eller har en familj, hur nära bra affärer man bor och sånt.

Vi storhandlar kanske en gång i veckan utan att det medför att vi kastar spesiellt mycket mat. Vi handlar till det vi tänker äta och sen äter vi det.
Skall jag ta mig till jobbet med buss tar det ca 1h och kostar 51kr. Sträckan är 12km och tar 15min med bil och ca 35min med cykel. Kollektivtrafik känns inte så aktuellt.

görveln sa:
Tack, då har jag skummat igjenom den aktuella artikeln och det var väl som jag trodde. En korrelation mellan små grupper där man inte har tagit hänsyn till andra variablar, som hur bra husholdet är på att planera inköp.
60 hushåll ingick i KaU-studien, varav en stor del genomgått miljöutbildning och en överrepresenterad miljömedvetenhet verkar finnas i urvalet. Talar snarare för att storhandlingens nackdelar underskattats i denna studie.
Var hittade du att grupperna i studierna i UK varit "små"?

ulfalf sa:
ooms sa:

Konsekvens av det fria skolvalet vilket ger längre avstånd till skolan samt curlade föräldrar som inte vågar släppa ut sina barn på cykel/kollektivtrafik. Finns det ens skolskjuts längre? Och finns det fortfarande skolpoliser?

På tal om bil i stad vs. på landsbygden, hur skulle ett diffrentierat system kunna se ut som gör det dyrare att äga bil ju närmare stan/service/kollektivtrafik man bor? Kanske inte direkt med bränsleskatten men något i alla fall som gör att kostnaderna anpassas mer till behovet. Blir det billigare relativt att bo på landet så kanske utflyttningen ökar? Och ju mer folk, desto mer service kommer finnas osv. Att helt enkelt göra det orimligt dyrt att ha bil i stan. Sen var gränserna går får någon klok person lista ut.
Jag funderade också på det. Varför kan inte fordonsskatten knytas till bostadsadress? Försäkringsbolagen har ju inga problem att differentiera premierna utifrån var man bor.

Jag tycker inte att 61 hushåll är spesiellt många.

Om du läser studien så ser du också att de är uppdelade efter de som gått miljöutbildning och de som inte gjort det och för den första gruppen var skillnaden mellan de som storhandlade mycket mindre än för den andra gruppen.

Men efter att skummat i genom studien så vet jag inte ens var gränsen i den studien mellan storhandling var. Står ett tal 7 som kanske är dagar mellan inköp? Studien tar ju som sagt inte heller hänsyn till andra parametrar.

Det är ju faktiskt möjligt att det som är viktigast är planering och att nackdelarna med att inte planera sina inköp är mycket större för de som storhandlar. Det är nog också en skillnad på de som handlar en gång i veckan och de som drar till ullared en gång i månaden för att köpa allt.

Jag vill iallafall ha mycket mer information och detaljer i en studie innan jag tror på några bastanta påståenden. Jag vet inte ens vilken av de två grupperna jag skulle vara med i i den studien.

Folk som välger att bo på landet och pendla långa sträckor med bil borde väl snarare få högre avgifter än lägre avgifter.

Intressant vinkling på svt artikeln föresten. Det som står i överskriften är inte ens en halv sida i avhandlingen och också bara en liten del i den aktuella forskningsartikeln.

görveln sa:
Folk som välger att bo på landet och pendla långa sträckor med bil borde väl snarare få högre avgifter än lägre avgifter.

Nja det var väl att ta i. 5 mil på landet tar samma tid att resa som 5 km i stan. Att välja att bo på landet är inte alltid ett val heller. Synd att tvinga in folk i storstadsghettona för att spara pengar. Och så vidare.
Men det är ju inte så svårt. Med pengar kan allt styras. Höjd soppaskatt, och så soppabidrag till den som är skriven på vischan (där kommunalskatten är högre) så får alla som dom vill.

Om de välger att bo på landet så blir väl inte det så relevant?

Vi bör transportera oss mindre och med tanke på det så är det inte så bra om folk välger att bo ute på landet och pendla 10 mil per dag.

Senast ändrad:
staine sa:
görveln sa:

Nja det var väl att ta i. 5 mil på landet tar samma tid att resa som 5 km i stan. Att välja att bo på landet är inte alltid ett val heller. Synd att tvinga in folk i storstadsghettona för att spara pengar.

Nu är det väl inte så att alternativet att bo 5 mil från jobbet behöver vara att bo i ett storstadsgetto (om nu inte tex Mora och Karlstad också anses som sådana).

Problemet är befolkningsmängden.

Att göra det dyrt att förstöra miljön är ett slag mot landsbygden. Att göra det dyrt att äga bil, snarare än att köra den är en ganska dålig lösning. Många vill ha en bil och har de redan tvingats ta kostnaden kan de ju lika gärna använda den rejält sedan.

Nej, ska man minska bilåkandet måste kostnaden ställas i relation till utsläpp, dvs körsträcka och utsläpp för aktuell bil.

Vidare bör tillverkarna få en skrotningskostnad baserad på registrerad körsträcka när en bil till slut skrotas. Ju längre sträckan är desto lägre pris. Sträckor över 35000 mil kan tex vara gratis, medan bilar som skrotas under 10-15000 mil kan få ganska hög kostnad. Man kan även beakta bilens ålder på motsvarande sätt. Då blir det dyrt för tillverkna att bygga med dålig kvalitet och på det sättet väver man in livscykelperspektivet i utsläppen.

Men som sagt. Det stora problemet är överbefolkning.

görveln sa:
Jag tycker inte att 61 hushåll är spesiellt många.

Om du läser studien så ser du också att de är uppdelade efter de som gått miljöutbildning och de som inte gjort det och för den första gruppen var skillnaden mellan de som storhandlade mycket mindre än för den andra gruppen.

Men efter att skummat i genom studien så vet jag inte ens var gränsen i den studien mellan storhandling var. Står ett tal 7 som kanske är dagar mellan inköp? Studien tar ju som sagt inte heller hänsyn till andra parametrar.

Det är ju faktiskt möjligt att det som är viktigast är planering och att nackdelarna med att inte planera sina inköp är mycket större för de som storhandlar. Det är nog också en skillnad på de som handlar en gång i veckan och de som drar till ullared en gång i månaden för att köpa allt.

Jag vill iallafall ha mycket mer information och detaljer i en studie innan jag tror på några bastanta påståenden. Jag vet inte ens vilken av de två grupperna jag skulle vara med i i den studien.
Jag är inte ett dugg förvånad att skillnaden var mindre i gruppen med miljöutbildning. Men hur många har genomgått en sådan? Självklart finns det de som storhandlar som planerar inköpen extermt bra och därmed kan minimera svinnet (du och Rattnalle verkar vara sådana), men det intressanta är vad stora massan gör.

Slutligen, eftersom du avfärdar resultaten baserat på liten gruppstorlek, hur många ingick i studierna i UK?

Jag ska inte påstå att jag är perfekt men jag är lat och inte så glad när jag är hungrig och planerar därför för minsta möjliga arbetsinsats :-)
Bieffekter är att det inte blir saker över om de inte helt glöms bort vilket förstås händer ibland.

H. sa:
Problemet är befolkningsmängden.

Att göra det dyrt att förstöra miljön är ett slag mot landsbygden. Att göra det dyrt att äga bil, snarare än att köra den är en ganska dålig lösning. Många vill ha en bil och har de redan tvingats ta kostnaden kan de ju lika gärna använda den rejält sedan.

Nej, ska man minska bilåkandet måste kostnaden ställas i relation till utsläpp, dvs körsträcka och utsläpp för aktuell bil.

Vidare bör tillverkarna få en skrotningskostnad baserad på registrerad körsträcka när en bil till slut skrotas. Ju längre sträckan är desto lägre pris. Sträckor över 35000 mil kan tex vara gratis, medan bilar som skrotas under 10-15000 mil kan få ganska hög kostnad. Man kan även beakta bilens ålder på motsvarande sätt. Då blir det dyrt för tillverkna att bygga med dålig kvalitet och på det sättet väver man in livscykelperspektivet i utsläppen.

Men som sagt. Det stora problemet är överbefolkning.

Om vi nu håller oss till Svea rike (och Göta och Norrland då) så är väl inte överbefolkning ett problem. I mitt lilla tankeexperiment tänkte jag att de bilar som på något vis subventioneras inte ska vara miljöpåverkande på det sättet som de är idag, utan dvs köras på el eller vätgas osv. Tanken med diffrentieringen var att få ner privatbilismen i städerna oavsett miljöpåverkan och att på samma gång "rädda landsbygden". I stan där det finns ekonomiska möjligheter att bygga effektiv kollektivtrafik gör det ju ingenting alls att förtäta. Det är väl snarare att föredra. Dock behöver man ju inte förtäta bara på ett ställe som innanför tullarna i Stockholm. Yimby.se har väl tänkt en hel klokt kring just detta..

Jag vet inte hur stora grupperna i UK var och jag vet inte heller vad de kom fram till (om det hade något som helst med storhandling att göra). SVT artikeln är ju inte alls tillräkligt formel eller detaljerad för att förstå vad studierna faktiskt kommit fram till.

Jag avfärdar resultaten i första hand för att de inte är spesiellt detaljerade och att de inte tar hänsyn till andra parametrar som kan vara viktiga, "correlation is not causation"

Jag tror förövrigt att det är väldigt vanligt att familjer storhandlar en gång i veckan utefter en plan om vad de ska äta och sen kanske handlar någon gång till om de behöver något mer. Jag vet inte ens vilken grupp detta handlingsmönster hamnar i i den aktuella studien. Vet du?

Spacekitty sa:
Bussarna går för sällan och inte dit man vill och dessutom dyrare än att köra egen bil.
Tågen går och anländer aldrig i tid på grund av alla löv, signalproblem och trasiga växlar.

Dom flesta väljer då bilen för att komma fram i tid.

Bil tar mig 12 minuter till jobb.
Cykel 20 minuter
Bussresa tar en timme (inräknat tiden till och från hållplatser och byten) och kostar några hundra kronor mer i månaden än med bil.

Det behövs bättre kollektivtrafik.

Löning: Alla borde ha en egen buss. Problem solved.

Tillbaka
Topp