[OT]Lösningen på den ökande privatbilismen.

ooms sa:
görveln sa:
ooms sa:
Jag tror du sätter fingret på problemet när du säger "småbarnsföräldrar har inte 30-45 min extra tid på morgonen och eftermiddagen". Varför då? Varför har de inte det?

Det beror helt enkelt på att det inte finns så mycket mer tid om man ska jobba 8 timmar, totalt pendla en timme eller två och samtidigt lägga en timme på lämnind och hämtning. Så barnet ska vara 9-10 timmar på dagis, skola, fritis och bruka 1 timme + på transsport. Då blir det inte så mycket tid över. Om det sen råkar vara en cykelträning kl 17.00 så går det inte.
Varför ska det pendlas 1 timme eller 2? Då är det väl bara att "välga" att bosätta sig närmare arbetet. Eller är det ok att du tar bilen för hämtning/lämning för att hinna till din cykelträning, medan de som bor på landet och bidrar till en levande landsbygd de ska minsann "straffas" för att de är tvungna att använda bilen? Var försiktig i glashuset!
På vilket sätt är straffet högre för den som bor på landet? Fritidsresan skattas ju precis lika hårt (eller inte så hårt).

Källis sa:
Stervelo sa:
emmer sa:
Stervelo sa:
Dra ner en bils, med snål motor,relativt lätt, till cyklistfart, då drar den nog inte mer än en cyklist.
Har du "insprutningsmätare" på bilen? Prova att kolla på den får du se.
Jag var kanske lite oklar, jag menar en bil gjord för att gå snålt i cyklistfart. Typ 5 hästkrafter och väger 500 kg kanske? En sån borde kunna gå på 0,15 per mil typ. I 40 km/h.

Det finns redan alternativ...
Fullständig tank-dokumentation från första tankning ny bil visar 0.32 liter i snittförbrukning på 43.500 körda mil.

Förra sommaren kördes en weekend tripp på 94 mil och tillbaka hemma igen gick det i 27.4 lite bränsle i tanken med 2 vuxna och ett barn i bilen.

Allt det här självklart utan cykel på taket ?

//Källis
Åhh! En Lupo! Min dröm(pendlar)bil.
Höll på att skaffa en för ganska många år sedan, men då tyckte inte mina anställda att det gick för sig att jag körde en sån liten och fjuttig bil. De tyckte chefen skulle åka stort och med lite pondus. Eftersom jag är en rätt dålig chef fick de som de ville. :-(

Jag skadade benet förra året och kunde varken kunde cykla eller köra bil så min sambo lånade ut sitt busskort och sen upptäckte jag att det var både bekvämt (gratis wifi och täta turer) och billigt (ca 10.30kr per resa) så jag fortsatte åka buss. Jag tror fler behöver upptäcka lokaltrafiken åtminstone i de medelstora till större städerna.

Brukar tom handla på hemvägen eftersom jag passerar både ica, coop, willys och annat, bara hoppa av, handla och sen vänta max 5 minuter och hoppa på nästa buss.

Glömde faktiskt shoppingkassen en gång så det blev en extra tur men kassen var kvar :D

Scale60 sa:
Jag skadade benet förra året och kunde varken kunde cykla eller köra bil så min sambo lånade ut sitt busskort och sen upptäckte jag att det var både bekvämt (gratis wifi och täta turer) och billigt (ca 10.30kr per resa) så jag fortsatte åka buss. Jag tror fler behöver upptäcka lokaltrafiken åtminstone i de medelstora till större städerna.

Brukar tom handla på hemvägen eftersom jag passerar både ica, coop, willys och annat, bara hoppa av, handla och sen vänta max 5 minuter och hoppa på nästa buss.

Glömde faktiskt shoppingkassen en gång så det blev en extra tur men kassen var kvar :D
Bor man längs rätt linjer är det klockrent.

För mig tar kollektivtrafik till jobbet ca 45 min. Cykla 15-20 beroende på dagsform. Bil 10 min om jag åker före eller efter rusningstrafik men det tillkommer drygt 10 min för att promenera 500 m till garaget och hämta bilen två våningar under jord.

görveln sa:
Nu börjar man i skolan när man är 6 år. Syklade du 2.8 km själv när du var 6 år?

Tjena!

När jag var 6 år så hade jag 300 m till dagis och i ettan hade jag 350 m. Sen flyttade jag och fick då 2,8 km. Men redan i ettan gick jag jag hem själv när skolan slutade.

Där jag jobbar nu skulle det bli oerhört dyrt att bilpendla. Parkeringsgaraget kostar 15 kr/tim. I princip finns inga andra parkeringar i närheten. Nu har jag ingen bil, och inte det minsta sug att bilpendla dit ändå (östra delarna av centrala Göteborg) med alla köer.

Kollektivtrafiken tar ca 20-25 minuter i rusningstrafiken, starthållplats till sluthållplats. Sen 5-8 min gå till hållplats och vänta på buss på det. Så ungefär en halvtimme dörr till dörr. Trist, men det kunde varit värre. När jag jobbade i hemtjänsten hade jag 55-70 minuter dörr till dörr, lite beroende på klockslag och veckodag.

Rattnalle sa:
ooms sa:
görveln sa:
ooms sa:
Jag tror du sätter fingret på problemet när du säger "småbarnsföräldrar har inte 30-45 min extra tid på morgonen och eftermiddagen". Varför då? Varför har de inte det?

Det beror helt enkelt på att det inte finns så mycket mer tid om man ska jobba 8 timmar, totalt pendla en timme eller två och samtidigt lägga en timme på lämnind och hämtning. Så barnet ska vara 9-10 timmar på dagis, skola, fritis och bruka 1 timme + på transsport. Då blir det inte så mycket tid över. Om det sen råkar vara en cykelträning kl 17.00 så går det inte.
Varför ska det pendlas 1 timme eller 2? Då är det väl bara att "välga" att bosätta sig närmare arbetet. Eller är det ok att du tar bilen för hämtning/lämning för att hinna till din cykelträning, medan de som bor på landet och bidrar till en levande landsbygd de ska minsann "straffas" för att de är tvungna att använda bilen? Var försiktig i glashuset!
På vilket sätt är straffet högre för den som bor på landet? Fritidsresan skattas ju precis lika hårt (eller inte så hårt).
Fritidsresan?

ooms sa:
görveln sa:
ooms sa:

Nu är det nog lättare och billigare att bosätta sig närmare jobbet i en liten by än i en stor stad. Det jag tog upp tidigare är folk som välger att bo långt bort där det överhuvudtaget inte är nödvändigt och som gör det för att det år så lätt att ta bilen 3-5 mil.

Nu cyklar jag själv men pendling i lite större städer/byar tar lätt en halvtimme en väg. I stockholm är väl en timme rätt vanligt om man åker kommunalt och med cykel om man räknar med allt.

Har du någon kommentar om huvudpoängen i mitt inlägg? Nu tänkte jag också på barnens cykelträning och inte min egen. Min egen träning tar jag oftast när barnen ligger och sover.

Min poäng är att jag tror att alla föräldrar, där båda jobbar fulltid och tar sån ca samma ansvar, vet att det faktiskt inte är så lätt att få ihop vardagen med jobb, dagis, skola och aktiviter och att det är något som inte är något nytt fenomen eller något påhitt som handlar om självrealisering. Tidigare har det nog oftast lösts genom att kvinnar gör det mesta hemma.

ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
görveln sa:
ooms sa:

Fritidsresan?
Resan för att hinna till cykelträningen är väl gränsfall fritidsresa.

Bara att införa förbud på att skaffa jobb längre än gångavstånd. Halvera jordens befolkning, samt införa dödsstraff på nedhuggning av träd. Innan allt detta infört kan de styrande dra åt helvete typ.

Jo, glömde en sak... flygbensin har ingen skatt medan flygets avgaser förstör atmosfären långt mer än bilens avgaser. Förklara det här den som kan.

Ja landsbygden dööör och svennebanan har inte råd att åka till Thailand och spendera alla sina Sverigepengar där om det blir skatt på flyget, lär tydligen va en mänsklig rättighet.

26er sa:
Jo, glömde en sak... flygbensin har ingen skatt medan flygets avgaser förstör atmosfären långt mer än bilens avgaser. Förklara det här den som kan.

Det beror på att om flygbensin skattas olika mycket i olika länder så skulle flygbolagen försöka tanka där det är billigast så ofta som möjligt vilket skulle medföra mer flygning totalt sätt och att en del länder inte skulle sälja spesielt mycket flygfotogen.

Tror iallfalla att det är det som är förklaringen.

Nej, det beror på att det finns internationella avtal som inte tillåter skatt på flygbränsle. I alla fall inte turbinbränsle (t ex Jet A/A-1).

Trafikflygplan flyger inte runt med en massa extrabränsle i tankarna. För att minimera kostnaderna tar man ombord så mycket bränsle som behövs för att kunna flyga den planerade rutten med den beräknade lasten (passagerare, bagage, annan last), plus en viss mängd reservbränsle som ska räcka för att kunna vänta i luften en tid eller flyga till en reservflygplats. Det går alltså inte att tanka för två flygningar på ett ställe. Eller jo, det går om man har överdimensionerade flygplan för rutten och flyger oekonomiskt med för onödigt stor last i form av extrabränsle, men det är inget man lär göra för att kunna köpa bränsle billigare...

görveln sa:
ooms sa:
görveln sa:
ooms sa:

Nu är det nog lättare och billigare att bosätta sig närmare jobbet i en liten by än i en stor stad. Det jag tog upp tidigare är folk som välger att bo långt bort där det överhuvudtaget inte är nödvändigt och som gör det för att det år så lätt att ta bilen 3-5 mil.

Nu cyklar jag själv men pendling i lite större städer/byar tar lätt en halvtimme en väg. I stockholm är väl en timme rätt vanligt om man åker kommunalt och med cykel om man räknar med allt.

Har du någon kommentar om huvudpoängen i mitt inlägg? Nu tänkte jag också på barnens cykelträning och inte min egen. Min egen träning tar jag oftast när barnen ligger och sover.

Min poäng är att jag tror att alla föräldrar, där båda jobbar fulltid och tar sån ca samma ansvar, vet att det faktiskt inte är så lätt att få ihop vardagen med jobb, dagis, skola och aktiviter och att det är något som inte är något nytt fenomen eller något påhitt som handlar om självrealisering. Tidigare har det nog oftast lösts genom att kvinnar gör det mesta hemma.
Nä, jag håller inte med. Mitt intryck är att det trycks in mer "aktiviteter" idag än för 20-30 år sedan i strävan efter självförverkligande, att visa upp det perfekta livet på sociala medier, etc. Följden blir att folk är konstant stressade, blir utbrända, finner ursäkter för att ta bilen när det egentligen inte behövs, osv.

Mitt senaste inlägg ville belysa din dubbelmoral, där du har inga problem att motivera ditt eget onödiga bilåkande för hämtning/lämning med att du pendlar 1-2 timmar (pga vart du valt att bosätta dig), men medan de som bor på landsbygden av en eller anledning (och i många fall inte har nåt alternativ till bilen när de måste in till staden för samhällsservice) tycker du ska "straffas".

görveln sa:
26er sa:

Det beror på att om flygbensin skattas olika mycket i olika länder så skulle flygbolagen försöka tanka där det är billigast så ofta som möjligt vilket skulle medföra mer flygning totalt sätt och att en del länder inte skulle sälja spesielt mycket flygfotogen.

Tror inte vi kommer få höra det här på flyget mellan Stockholm och Luleå "Detta är er pilot som pratar, vi åker en sväng förbi Uleåborg och tankar innan vi flyger vidare till Luleå" .... eller?

Och varför tror du att det finns ett sådant avtal på just flygbränsle och inget annat? Kan det ha något att göra med det jag skrev?

Det är klart att de kan tänka sig att flyga med mer billigt bränsle om det totalt sätt blir billigare.

Det är nog få som faktiskt trycker in alla de där extra aktiviteterna. En liten klick som är aktiva på sociala medier, och där dessutom säkert överdriver aktivitetsnivån, kan ge ett skenbart intryck av att folk har fullt upp och är så stressade på fritiden. I själva verket är det nog så att det är matlagning, tvätt, städning, barnläggning, slötittande på TV och sånt som fyller de flestas vardagskvällar. Happy är inte ett representativt urval...

Självklart handlar valet om att köra barn till och från skolan väldigt ofta om lättja, och kanske också ett mått av "Vi vill inte vara sämre än Larssons som kör barnen varje dag!" eller att helt enkelt barnen tjatar och vill bli körda, och föräldrarna ger efter - för trots allt är det ju oftast smidigt för föräldrarna, så tröskeln är låg för att gå med på det.

Jag håller som vanligt inte med dig och jag tror att du skulle tänka annorlunda om du hade barn. För det har du väl inte och du har väl heller aldrig cyklat mtb i skogen?

Mitt senaste inlägg ville belysa din dubbelmoral, där du har inga problem att motivera ditt eget onödiga bilåkande för hämtning/lämning med att du pendlar 1-2 timmar (pga vart du valt att bosätta dig),

Det skulle väl vara mer dubbelmoral om jag någon gång har argumenterat för mitt egna onödiga bilåkande i samband med dagis, skola och bil (jag har nestat aldrig tagit bilen till jobb).

1-2 timmar om dagen var som sagt tal på vad jag tror är rätt normal pendlingstiden utan bil i många städer (och också med bil i Stockholm).

görveln sa:
Och varför tror du att det finns ett sådant avtal på just flygbränsle och inget annat? Kan det ha något att göra med det jag skrev?

Nej, det kan det inte. Av det skäl jag anger. Avtalen är urgamla, och bara gradvis uppdaterade med tiden. Det är väldigt svårt att ändra regler som behöver gälla i så många länder.

görveln sa:
Det är klart att de kan tänka sig att flyga med mer billigt bränsle om det totalt sätt blir billigare.

Nu är det inte så flyget fungerar. Man flyger helt enkelt inte runt med massa extra bränsle om man kan undvika det. Naturligtvis går det att räkna fram en extramängd bränsle som ger en nettovinst trots att den extra vikten för bränslet ger en ökad förbrukning. Men problemet är att man också ska landa när man kommer fram. Flygplan har en högsta landningsvikt som är en hel del lägre än högsta startvikt. Vid nödlandningar kort efter start behöver man normalt cirkulera ett tag för att dumpa bränsle tills man är under den tillåtna landningsvikten. Extrabränsle som man tankat för att det var billigare kan man alltså behöva dumpa...

Nej, tankar gör man där man startar.

Bullabus sa:
görveln sa:
26er sa:

Tror inte vi kommer få höra det här på flyget mellan Stockholm och Luleå "Detta är er pilot som pratar, vi åker en sväng förbi Uleåborg och tankar innan vi flyger vidare till Luleå" .... eller?

Nei, det tror jag inte men det skulle kanske bli många flygningar till Uleåborg och andra ställen för att tanka upp planet rejält för andra flygningar.

görveln sa:
Jag håller som vanligt inte med dig och jag tror att du skulle tänka annorlunda om du hade barn. För det har du väl inte och du har väl heller aldrig cyklat mtb i skogen?

Är det mig du menar? Citera gärna för att förtydliga vem du svarar! :)

görveln sa:

Tjena!

Ehhh... Jag bor tre mil från jobbet, jag gör det inte för att det är så lätt att ta bilen tre mil (även om det bara tar 22 minuter här). Jag gör det för att det är såpass mycket billigare att bo här bland annat. Om jag skulle köpa ett likadant hus, som jag har nu, så skulle det kosta över en miljon mer. Dvs dubbla kostnaden. (Japp, så billigt är det på landsbygden.)

Men väldigt många som bor här jobbar inne i Kalmar, det är rätt vanligt runt mellanstora städer i hela Sverige att folk bor i småorter utanför. Lägre boendekostnader är en stor anledning. En del har inte råd med insatsen till att köpa inne i städerna t.ex.
Staden där jag bor i är en klassisk industriort där många arbetstillfällen försvunnit. Om alla som jobbar utanför skulle flytta till Kalmar så skulle orten dö ganska fort.
Skulle det bli klart dyrare att köra bil så skulle folk bli tvingade att flytta.
Och nej, jag kan tyvärr inte ta buss eller tåg till jobbet då jag inte kommer i tid med dom bussar som går nu.
Dessutom så tar bussen för lång tid för att det ska kännas vettigt. Från dörr till dörr är det nästan en timme, dvs över en halvtimme längre. Skulle jag dessutom ha behov av att lämna barnen så skulle det riktigt komplicerat och ta ännu längre tid. Tid som jag kan tillbringa hemma med barnen istället.

geologen sa:
görveln sa:

Är det mig du menar? Citera gärna för att förtydliga vem du svarar! :)

Jag menade ooms. Det händer att jag håller med dig.

Kneecap sa:

Nu är det väl säkert lite andra löner i kalmar än i Stockholm men de kanske 4-6 millionerna du tydligen sparar på att bo 3 mil utanför Kalmar istället för 2-3 mil utanför Stockholm borde väl hjälpa lite på bil budgeten.

Det kan ju tänkas att buss tillbudet blir bättre om fler vil ta bussen om det blir dyrare att köra bil.

Senast ändrad:
Miss Lycka 2.0 sa:
Obegripligt att vi ens klarade de första åren i skolan utan dödsfall eftersom vi gick eller cyklade utan några curlande föräldrar som "hjälpte" oss till skolan. Vi passerade trots allt en stor industri-infart/utfart på vägen till skolan med två klasser.

Skolpoliser! Det hade ivf vi när jag gick åk 1-6.

görveln sa:
Kneecap sa:

Nu är det väl säkert lite andra löner i kalmar än i Stockholm men de kanske 4-6 millionerna du tydligen sparar på att bo 3 mil utanför Kalmar istället för 2-3 mil utanför Stockholm borde väl hjälpa lite på bil budgeten.

Det kan ju tänkas att buss tillbudet blir bättre om fler vil ta bussen om det blir dyrare att köra bil.
Det får bli rätt mycket dyrare om det ska ha mätbar effekt, bränslpriser >20 kr litern är en gräns som finns i flera gamla undersökningar på temat, det bör ju vara mer nu med löneökningar och inflation.

Men så som Kneecap bor och pendlar är ju ett rätt bra use case för elbilar av dagens snitt. Då hämtar man hem den där ökade skatten på fossila bränslen.

Rattnalle sa:
görveln sa:
Kneecap sa:

Det får bli rätt mycket dyrare om det ska ha mätbar effekt, bränslpriser >20 kr litern är en gräns som finns i flera gamla undersökningar på temat, det bör ju vara mer nu med löneökningar och inflation.

Men så som Kneecap bor och pendlar är ju ett rätt bra use case för elbilar av dagens snitt. Då hämtar man hem den där ökade skatten på fossila bränslen.

Kneecap skulle ha en Opel Ampera/Chevrolet Volt. Det skulle lösa det mesta utom långkörning med fem pers eller fler och dragkroksbiten. Men det skulle han ha råd att hyra/låna och betala för efter att han åkt billigt annars, tror jag. Funkar för mig och jag har längre resor.

Förövrigt har jag så sjukt mycket jag skulle vilja tycka och berätta i den här tråden men det kommer ta för mycket tid.

Tjena!

Jag kör nu en V70 D2 som har kostat mig hela 20:- per mil under den tiden jag har haft den.
Jag skulle aldrig köpa en Opel (av modernt snitt) men däremot så köper jag förhoppningsvis en E-Up till hösten vilket räcker bra till för min pendling samt andra ärenden i krokarna runt omkring. Men vi behöver fortfarande en stor bil för andra ändamål men den kommer gå såpass lite att det inte finns fog för att gå på en elbil eller laddhybrid i dagens läge.

Görveln. Inte för att du har med min lön att göra. Men ja, jag och min fru tillsammans hade tjänat närmare 20k mer tillsammans om vi jobbat i sthlm.

En del av lösningen på den ökande bilismen kanske är att alla som har mindre än en mil till jobbet (och som har möjlighet) tar cykeln, åtminstone en del av året. Vi är har blivit alldeles för bekväma för vårt eget bästa. Jag har själv varit en slö bilist som tog bilen till jobbet fast det bara var någon kilometer dit men har insett hur dumt det var, hade ju tom funkat att gå dit. Sedan gör ju somliga arbetsgivaren en tjänst och sej själv en björntjänst genom att ha leasingbil som man "måste" ta hem från jobbet istället för att tex cykla. Man kanske inte hade haft en ny bil på gården var 3:e år men kanske bättre med tid då jobbcyklingen hade förvandlats till ett motionspass.

Jag tycker att trä ska förbjudas som byggnadsmaterial. Bara "döda" material bör användas. Betong, stål, gips, m m. Huset jag bor i har ytterväggar, bärande innerväggar och "tak/golv" i armerad betong. Så borde alla hus vara byggda! Tyvärr är en del innerväggar byggda med träfiberskivor.

geologen sa:
Jag tycker att trä ska förbjudas som byggnadsmaterial. Bara "döda" material bör användas. Betong, stål, gips, m m. Huset jag bor i har ytterväggar, bärande innerväggar och "tak/golv" i armerad betong. Så borde alla hus vara byggda! Tyvärr är en del innerväggar byggda med träfiberskivor.

Ur koldioxidutsläppssynpunkt så vore det bättre med fler trähus.

Ja, cementproduktion är väl en av de värsta klimatbovarna. Cementindustrin släpper ut ungefär dubbelt så mycket CO2 som flygresorna varje år, om jag minns rätt.

Angående kostnader för bilpendlande. Jag bor i Stockholm och har en kostnad på 150 kr per dag för parkering, till det kommer trängselskatt på 50-75kr. Och sedan kostnaden för själva resan, lite drygt 3 mil tur och retur, bränsle kostar ca 50kr. Om vi då låtsas att bilägandet inte kostar något (extra) så har jag en snittkostnad på ca 260 kr per dag, dvs 5200 för april. Motsvarande kostnad för att åka kommunalt är 860 kr.

Jag cyklar helst. Men så fick jag gå 1,2 km enkel till skolan i låg- och mellanstadiet, och cykla 4km enkel på högstadiet.

ForesterGuy sa:
geologen sa:

+1 Norge ligger långt före Sverige inom den grenen.

Problemet är att vi är bortskämda med bostadsyta. Bo i hus långt från jobbet och kommunala transporter är för billigt. Det är inte för dyrt att bo närmre stan/bussen, det är för ni inte vill bo i lägenhet, vi måste nog acceptera att bo mindre, närmre kommunikationer i framtiden.

En bil kostar mer än bara bränsle...

bilkostnadskalkyl_2016_bensin.jpg

//Källis

Jag har ett Excelark med alla kostnader för min bil. 27 kronor milen med restvärde, 32 kr milen med total avskrivning och stadigt sjunkande allt eftersom avskrivningen slås ut på fler mil. Lägger mer pengar på att tanka den än annat efter första året iaf. En del småutgifter och udda utgifter som vägtullar utomlands som betalas kontant på plats hamnar bredvid längs vägen men allt stort är med.

Så gratis, nej. Prisvärt, ja det tycker jag.

Örjan Lax sa:
ForesterGuy sa:
geologen sa:

+1 Norge ligger långt före Sverige inom den grenen.

Jag drar mitt strå till stacken genom sommarstugan, det är ju ett gäng timmerkåkar där som bundit koldioxid i 100-200 år. Golvplankorna i en av bodarna är fyra tum tjocka...

Ja betong är ju det sämsta om vi ska snacka miljö. Börjar dessutom bli global brist på sand hur konstigt det än kan låta
I övirgt är ju det enkla svaret:
-Cykla mer! Pallar du inte veva 5dar i veckan 52v/år finns det ju såna där elmopeder

Jag har 35 mil enkel resa till jobbet. Har fru och barn hemma och det är inte så lätt att flytta på allt. Både jag o hustrun har rätt specialiserade jobb som det bara finns på enstaka orter i riket.

Knappt 4 h med bil. Att åka kommunalt går inte.

Ja, det kostar en del men det är det värt.

Har bostadsrätt även på arbetsorten så det blir veckooendling. På vardagarna går jag till jobbet :)

Det finns idagsläget inga rimliga alternativ till bil.

Jeppe_E sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Obegripligt att vi ens klarade de första åren i skolan utan dödsfall eftersom vi gick eller cyklade utan några curlande föräldrar som "hjälpte" oss till skolan. Vi passerade trots allt en stor industri-infart/utfart på vägen till skolan med två klasser.

Skolpoliser! Det hade ivf vi när jag gick åk 1-6.
Vi med. Tror det var när man gick i 6an man kunde vara skolpolis om man ville. Jag var det, man fick ät knäckemacka och dricka ögonchoklad i matsalen och tillåtelse att komma 15min sent dom dagarna man stått. Kålmorden fick vi åka till också.
Billiga var vi. Knäckemacka och Kolmården besök för allt "slit" ;-)

Tillbaka
Topp