[OT] Memes, den stora tråden.

Screenshot_20240727-085944693 (1).jpg

Ramlösa 1.5l flaskorna har en helvetisk konstruktion som gör det omöjligt att hälla upp med en hand, korken svingar fritt runt halsen på flaskan och gravitationen ser till att korken ALLTID ligger precis under flasköppningen så att allt man häller ur hamnar utanför glaset man tänkt pricka! Dags att införa piskrapp mot dålig produktdesign!

Eller ”montenbike”. Etablerat talfel?
Månntenbajk heter det. Även ”tjex”, inte ”kex” och ”tjädja” (inte ”tjedja”). Vidare heter det ”dadel” och inte ”daddel”, ”pre-senning” och inte ”press-änning”, ”tjosk” och inte ”ki-osk”, ”lackriss” och inte ”laaahkriss” etc etc.

Senast redigerad av en moderator:
Månntenbajk heter det. Även ”tjex”, inte ”kex” och ”tjädja” (inte ”tjedja”). Vidare heter det dadel och inte ”daddel”, presenning och inte ”press-änning”, ”tjosk” och inte ”ki-osk”, ”lackriss” och inte ”laaahkriss” etc etc.
Dadel/daddel var ny på den listan för mig. Är dadel alltså en västkustgrej, och daddel en stockholmsgrej?

Ojdå! Jag älskar happy när jag lär mig saker så här! ?
En bonde från slätta körde sten till domkyrkobygget i Skara. För varje lass bad prästen honom att fara och hämta mer. När bonden lastade ur för sjätte gången, och återigen blev tillsagd att åka till stenbrottet, torkade han svetten ur pannan, tittade trött på prästen och utbrast:
- Sulle inte kôrka va ihôliger?!

se017tl3pztwi7zn9ug6xmn79qq7k1o400rgmro8.jpg

Tyvärr hittar jag bara bilden och inte texten. men denna reklam från tidigt 90-tal är från en "arkeologisk utgrävning kring år 3000" som visar när mänskligheten delades i 2 raser, "Homo sapiens porcupinus" som var tjockisar på flygande stolar och "The vetta man", extremt vältränade personer med extrem syreupptagningsförmåga. För de som inte vet så var "Vetta" ett stort namn inom sadlar, hjälmar etc.

Månntenbajk heter det. Även ”tjex”, inte ”kex” och ”tjädja” (inte ”tjedja”). Vidare heter det dadel och inte ”daddel”, presenning och inte ”press-änning”, ”tjosk” och inte ”ki-osk”, ”lackriss” och inte ”laaahkriss” etc etc.
Gäller aluminiumSbåt och busshållSplats för alla er, eller är det bara uppe i Bohuslän de håller på så?

Gäller aluminiumSbåt och busshållSplats för alla er, eller är det bara uppe i Bohuslän de håller på så?
Låter inte klokt, så gör inte vi. Däremot är det ett tecken på god smak att slänga in ett foge-E lite då och då. Strumpebyxor, silletunna, degebunke etc etc.

För övrigt:
En sentida släkting till den förra historiens skaraborgsbonde sitter vid köksbordet en lördagsmorgon och löser korsord. Han funderar kring ”Större djur” på två bokstäver.
- Ja de kan inte vara enna koa, å inte enna soa. Då måste de vara enna ap!

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp