[OT] Memes, den stora tråden.

1709848829528.png

Förutom att Prince inte fanns utan filter (väl?).

/Johan, uppvuxen utan bälte i baksätet (för där var man ju säker) medan båda föräldrarna rökte röda Prince i framsätet (eventuellt med rutan lite nedvevad sommartid)

Undrade nu om jag hade bälte i baksätet när jag var ung. Minns att jag blev inklämt av ryggstödet när min far plötsligt behövde bromsa med sin (gamla) Saab 96 i relativt låg hastighet. Så det fanns klart ingen trepunktsbälte. Jag minns dock inte om det fanns ett höftbälte.

Min far fick alltid hälsningar av andra Saab-åkare med ljus. Han var dock inte intresserad. Han körde en gammal 96, måste vara från tidigt 70-talet, för att det var en enkel och billigt bil. Den hade en motor av en Ford Transit.

Undrade nu om jag hade bälte i baksätet när jag var ung. Minns att jag blev inklämt av ryggstödet när min far plötsligt behövde bromsa med sin (gamla) Saab 96 i relativt låg hastighet. Så det fanns klart ingen trepunktsbälte. Jag minns dock inte om det fanns ett höftbälte.

Min far fick alltid hälsningar av andra Saab-åkare med ljus. Han var dock inte intresserad. Han körde en gammal 96, måste vara från tidigt 70-talet, för att det var en enkel och billigt bil. Den hade en motor av en Ford Transit.
Det fanns så klart bälte innan det blev lag på det - annars blev det inte mycket av lag. SAAB var troligen tidigt ute.
Jag tror vi hade Ford taunus när det blev lag. Innan dess Saab.

Minns att bältena var nedtryckta bakom dynan. 2 trepunkts och midje i mitten. På Ford. Minns inte Saab.

Innan dess stod jag upp på golvet mellan framsätenas ryggstöd.

Förutom att Prince inte fanns utan filter (väl?).

/Johan, uppvuxen utan bälte i baksätet (för där var man ju säker) medan båda föräldrarna rökte röda Prince i framsätet (eventuellt med rutan lite nedvevad sommartid)
Samma här, dock satte min ömma moder bilen i en lyktstolpe och jag fortsatte resan ut genom vindrutan. Blev ett stort antal stygn och en spricka i pannbenet.

• Lag på bilbälte i framsätet infördes 1975.
  • Lag på bilbälte för alla över 15 år i baksätet infördes 1986.
  • Lag på bilbälte i baksätet även för barn infördes 1988.
Källa

Baksätet var laglöst land när man var liten. Som yngst av tre söner var jag hänvisad till golvet eller hyllan under bakrutan på 142:an.

Har för mig det var en övergångsperiod vad gäller bältad i baksätet.
Om bilen inte hade bilbälten bak som standard och tillverkad innan... något år så gällde inte lagen - typ.

Källa

Baksätet var laglöst land när man var liten. Som yngst av tre söner var jag hänvisad till golvet eller hyllan under bakrutan på 142:an.
Minns när jag i 5-6årsåldern fick ligga på en madrass i kombiutrymmet i 244:an och läsa Bamse när vi for från Skåne till Sälen. Good times!

Alla överlevde inte. Det dog betydligt fler förr.

Edit: har fö också åkt bak i en kombi. Och skjutsats till bortamatch i nån förälders kombi (tillsammans med lagkamrater) och varit avundssjuk på dem som åkte i bilen som kördes av coola pappan som körde 150...

Källa

Skumt. Jag minns till 100% att vi åkte på att använda bälteskuddar av modernt snitt men det måste jag varit för stor för redan 1986.

Möjligen minns jag inte ett skit och det var småsyskonen som fick orangefärgade kuddar.

Tillbaka
Topp