[OT] Memes, den stora tråden.

.

Bilagor

• IMG_0069.webp
    IMG_0069.webp
    751.7 KB · Besök: 135
Memetråd är OK, men man borde förbjuda kommentera!!!
Eller hoppas på att vissa undviker att posta. Går också bra.
Humor, eller i förekommande fall försök till humor, som står okommenterad (eller åtminstone utan chans till att kommenteras) mister i min värld helt sitt värde.

Jag anser att vi behöver kunna skämta om allt. Däremot är det orimligt att skämta hur som helst. Som grundregel bör i princip alla skämt vara välkomna, sedan får vi hjälpas åt att problematisera (eller fördöma, måhända lite efter dagsform, åtminstone för egen del) de försök som framstår som problematiska.

Resonemanget bygger dock på att mottagaren av problematiseringen besitter förmåga att ta emot kritik på ett rimligt sätt. En inte helt given kombination alla gånger såklart.

Humor, eller i förekommande fall försök till humor, som står okommenterad (eller åtminstone utan chans till att kommenteras) mister i min värld helt sitt värde.

Jag anser att vi behöver kunna skämta om allt. Däremot är det orimligt att skämta hur som helst. Som grundregel bör i princip alla skämt vara välkomna, sedan får vi hjälpas åt att problematisera (eller fördöma, måhända lite efter dagsform, åtminstone för egen del) de försök som framstår som problematiska.

Resonemanget bygger dock på att mottagaren av problematiseringen besitter förmåga att ta emot kritik på ett rimligt sätt. En inte helt given kombination alla gånger såklart.
Håller med, sen kan man ju sticka ett fuktat pekfinger i luften innan man postar en meme eller drar ett skämt.
Jag hade t.ex inte dragit samma nazistskämt på ett APT som jag skickar till min bror.

Håller med, sen kan man ju sticka ett fuktat pekfinger i luften innan man postar en meme eller drar ett skämt.
Jag hade t.ex inte dragit samma nazistskämt på ett APT som jag skickar till min bror.

Eller som en nederländsk vän av mig: på en jobbintervju i Tyskland (men han var ändå inte riktigt intresserad i jobbet). Det fanns anledningar till skämtet, men det är kanske bättre att inte går in detail här.

(eller fördöma, måhända lite efter dagsform, åtminstone för egen del) de försök som framstår som problematiska.
Men jag har märkt att det som INTE är problematiskt för majoriteten nästan alltid är problematiskt för en liten grupp forumanvändare. De skulle bara vilja se memes som passar dem. Allt annat kritiseras alltid.

Man kan ju också fundera på sammanhanget. En del skämt är ju liksom aldrig ok. En del som balanserar på gränsen kan ju vara ok i ett sammanhang där man vet att ingen kommer ta illa upp. Skämt ska ju gärna vara på gränsen mellan vad som är ok och inte ok att säga. Varför skrattar barn av att en vuxen säger "bajs" liksom.

Tror också att just balansgången är en anledning till att en del skämt åldras rätt tydligt. Det kanske var banbrytande och tankeväckande en gång i tiden men efter ett par decennier har omvärlden förändrats och plötsligt faller inte alls samma skämt i lika god jord.

Dit hör tex unkna skämt som bygger på könsstereotyper. Särskilt om man ska posta dem i ett öppet cykelforum som välkomnar alla människor. Vill man absolut dela med sig av såna skämt kan man hålla sig i en privat chatgrupp med andra likasinnade gubbar.

Men jag har märkt att det som INTE är problematiskt för majoriteten nästan alltid är problematiskt för en liten grupp forumanvändare. De skulle bara vilja se memes som passar dem. Allt annat kritiseras alltid.
Ja, det är just det. Hur kan kommentarer vara ett problem men skämtet kan aldrig det? Kan det beror på det egna perspektivet?

Jag är inte så känslig för sexistiska meme men jag är extremt känslig för när snowflakes kallar andra människor snowflakes. Det är nyttigt för dem att bli upplysta om vem som är en jävla snöflinga.
Mothugg är inte censur, woke eller kommunism.

Happy är ett svenskt forum. Svenskar tenderar till 99% att bara hålla käften även om vi starkt ogillar något. Möjligen öppnar vi upp oss för en fru eller kompis några timmar senare och berättar om det där man varit med om*. Så att basera "gillande" på eventuellt mothugg är nog rätt vanskligt. Iaf om du antar att alla som håller tyst gillar vad de ser.

Lägg dessutom till det faktumet att en del besökare kanske inte känner sig särskilt välkomna i en miljö där det tex skojas om att de pga könstillhörighet hör hemma i köket, inte kan köra bil eller vad annan förlegad tanke det kan handla om.

Och slutligen. Happy är ingen demokrati. Det är inte yttrandefrihet. Det drivs av ett privatägt företag med vinstinstresse som kan agera helt enligt vad de själva tycker är bäst för att maximera sin vinst. Så i slutändan är det skitsamma vad du eller jag tycker.

* Personlig anekdot: Höll igår på att få sidan av bilen intryckt av en backande bil på en parkering. Jag stod stilla pga köbildning att komma ut från parkeringen. En annan bil tutade så den backande bilen upptäckte vad som höll på att ske och stannade ett par cm från vår bil. Jag körde hem och sket i det. Det betyder inte att jag gillade bilistens agerande. Jag bara orkade inte börja bråka.

Bortsett från att du gör dig till talesperson för "majoriteten" tror jag du har fel i sak.

Jag tror att väldigt mycket som uppfattas problematiskt av väldigt många passerar därför att de flesta väljer att bläddra ner till nästa inlägg istället för att ta en diskussion.

Och om någon vågar protestera mot en sexistisk meme är det viktigt att visa stöd istället för att bidra med att man minsann sett värre.

Happy är ett svenskt forum. Svenskar tenderar till 99% att bara hålla käften även om vi starkt ogillar något. Möjligen öppnar vi upp oss för en fru eller kompis några timmar senare och berättar om det där man varit med om
Jag vet något om det! Jag är själv polack, men har många bra svenska vänner. Jag ÄLSKAR hur de börjar öppna sig efter sin 5:e drink på fester och deras skämt börjar bli lite för "grova" även för mig. Och plötsligt återstår bara aska av den underbara svenska korrektheten 😅

Och om någon vågar protestera mot en sexistisk meme är det viktigt att visa stöd istället för att bidra med att man minsann sett värre.
Det är BLACK FRIDAY meme! Förresten prostitution är lagligt i Sverige, så allt är ok 👍

Och jag bryr mig verkligen inte om om någon gillar mina memes eller inte. Jag skickar de som jag tycker är roliga.

Man kan ju också fundera på sammanhanget. En del skämt är ju liksom aldrig ok. En del som balanserar på gränsen kan ju vara ok i ett sammanhang där man vet att ingen kommer ta illa upp. Skämt ska ju gärna vara på gränsen mellan vad som är ok och inte ok att säga. Varför skrattar barn av att en vuxen säger "bajs" liksom.

Tror också att just balansgången är en anledning till att en del skämt åldras rätt tydligt. Det kanske var banbrytande och tankeväckande en gång i tiden men efter ett par decennier har omvärlden förändrats och plötsligt faller inte alls samma skämt i lika god jord.

Dit hör tex unkna skämt som bygger på könsstereotyper. Särskilt om man ska posta dem i ett öppet cykelforum som välkomnar alla människor. Vill man absolut dela med sig av såna skämt kan man hålla sig i en privat chatgrupp med andra likasinnade gubbar.
+1

Vi bor i ett land där du KAN få 50 % på dessa tjänster eftersom de inte är förbjudna. Jag förstår inte att du klandrar mig för detta?

Och tolerans igen! En vill sälja sin kropp, och annan sina cyklar. Brutalt men sant.
Nu är "vill" ett väldigt starkt ord i sammanhanget. Vilket är en stor del av det problematiska.

Och det är förbjudet att köpa.

Det är kanske ett bra exempel på en debatt som ska föras på andra platser. Tänk dig att happy är bollibompa. Det är ett öppet forum som barn och ungdom har tillgång till.

Tror du att det gagnar ett cykelforum att bli en plats för att diskutera sexlagstiftningen? Jag tror inte det. Det är illa nog att uppmana till att ligga med gubbar

Och tolerans igen! En vill sälja sin kropp, och annan sina cyklar.
Nej, merparten tvingas sälja sina kroppar, då hallicken tagit deras pass och säger att de har en fiktiv skuld att betala av. Sedan är det enligt lag förbjudet att köpa sex, men man har valt att inte förbjuda att sälja, för då har dessa personer lättare att få hjälp, då de inte har gjort något brottsligt.

Tillbaka
Topp