(OT)MP3 filer gratis och lagligt.

1817

Ny medlem
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Har skaffat en löjligt liten mp3 spelare som sällskap i löparspåret under vintern. Finns det några sidor kvar att hämta musik ifrån som både är gratis ock lagligt?
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Ingen aning. Men såg i din profil att du har en Van Nicholson, va 17!! Den har inte jag sett!!!

(oj, lite trådkapning...)
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen aning. Men såg i din profil att du har en
> Van Nicholson, va 17!! Den har inte jag sett!!!
>
> (oj, lite trådkapning...)

Är det Jacks lillebror?
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Hahaha, ja den missade du=). Har inte kvar den faktiskt, hade den under några veckor under sommaren men gillade inte geometrin. Sålde tillbaka den och fortsatte på Nishikin som tydligen passar mig som handen i handsken=).

Men du, tipsa mig på en sida nu så jag kan sticka ut och springa sen....
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Om man bestämmer sig för att allt är gratis så är det bara att ladda hem allt man kommer över. Jag köper -ingen- media, allt laddas hem.
Vem kan stoppa mig? Vem kan stoppa dig? Inte jag, inte Henrik Pontén, inte kungen, inte bögmollo, ingen alls änna.

Ladda så nätverkskabeln glöder!
LADDA SÄGER JAG!!!

download_button.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
1817 skrev:
-------------------------------------------------------
> Har skaffat en löjligt liten mp3 spelare som
> sällskap i löparspåret under vintern. Finns det
> några sidor kvar att hämta musik ifrån som
> både är gratis ock lagligt?

Rippa dina skivor eller dina kompisars skivor och lägg upp på en sida där du kan ladda ner dom? ;)
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Innan du väljer att betala för musiken tycker jag du ska fundera över om du vill stödja den industri som genom extrem lobbyverksamhet lyckats driva igenom IPRED-lagen, en lag som ger privata aktörer större befogenheter än polisen, och som nu driver på för att få igenom ACTA-avtalet, där internetleverantörerna ska tvingas stå till svars för vad användarna gör på internet, med följden att all trafik måste granskas för att rädda operatörernas skinn.

Om du tycker det känns vettigt att stödja en sådan industri, som hellre strider mot sina potentiella kunder och alla andra, istället för att anpassa sin affärsmodell efter rådande omständigheter, ja då kanske du kan köpa din musik till överpris på tex Itunes music store.

Annars laddar du ner från första bästa torrent-site och lever lycklig i alla dina dagar.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Innan du väljer att betala för musiken tycker
> jag du ska fundera över om du vill stödja den
> industri som genom extrem lobbyverksamhet lyckats
> driva igenom IPRED-lagen, en lag som ger privata
> aktörer större befogenheter än polisen, och som
> nu driver på för att få igenom ACTA-avtalet,
> där internetleverantörerna ska tvingas stå till
> svars för vad användarna gör på internet, med
> följden att all trafik måste granskas för att
> rädda operatörernas skinn.
>
> Om du tycker det känns vettigt att stödja en
> sådan industri, som hellre strider mot sina
> potentiella kunder och alla andra, istället för
> att anpassa sin affärsmodell efter rådande
> omständigheter, ja då kanske du kan köpa din
> musik till överpris på tex Itunes music store.
>
> Annars laddar du ner från första bästa
> torrent-site och lever lycklig i alla dina dagar.


QFT
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Innan du väljer att betala för musiken tycker
> jag du ska fundera över om du vill stödja den
> industri som genom extrem lobbyverksamhet lyckats
> driva igenom IPRED-lagen, en lag som ger privata
> aktörer större befogenheter än polisen, och som
> nu driver på för att få igenom ACTA-avtalet,
> där internetleverantörerna ska tvingas stå till
> svars för vad användarna gör på internet, med
> följden att all trafik måste granskas för att
> rädda operatörernas skinn.
>
> Om du tycker det känns vettigt att stödja en
> sådan industri, som hellre strider mot sina
> potentiella kunder och alla andra, istället för
> att anpassa sin affärsmodell efter rådande
> omständigheter, ja då kanske du kan köpa din
> musik till överpris på tex Itunes music store.
>
> Annars laddar du ner från första bästa
> torrent-site och lever lycklig i alla dina dagar.

Om det du skriver verkligen var anledningen till att du inte vill betala för musiken du lyssnar på, så kan du också köpa musik direkt ifrån de som producerar den för att ge skaparna betalt för det de gör utan att stödja industrin.

Men allt du skriver är bara svepskäl för att dölja att du inte har någon som helst respekt för andra människors slit och arbete, utan bara vill ha allt gratis så att du kan gotta dig i din egoism (tills din bransch råkar ut för samma öde och du får arbeta gratis).

Och det här med överpris på iTunes Store. Snälla, du är patetisk. 9kr för att för evigt få vara ägare av en låt som nån har lagt ner hundratals timmar och tiotusentals kronor för att spela in för ditt nöje. Jag fattar inte hur du kan tycka att det är dyrt och samtidigt sitta på ett forum där varannan tråd handlar om att vi alla köper nya bakväxlar eller framdämpare varje vecka.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Sverigesradio.se lägger ut "alla" sina program som mp3, så vitt jag vet är iaf några med musik iaf.
Och P3 Dans är rätt go musik, betydligt bättre än skiten som pumpas på klubbarna :P
 
Senast redigerad av en moderator:
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
exil skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det du skriver verkligen var anledningen till
> att du inte vill betala för musiken du lyssnar
> på, så kan du också köpa musik direkt ifrån
> de som producerar den för att ge skaparna betalt
> för det de gör utan att stödja industrin.

Yes, men majoriteten av den musik som produceras går tyvärr inte alltid så enkelt att köpa på det viset.

> Men allt du skriver är bara svepskäl för att
> dölja att du inte har någon som helst respekt
> för andra människors slit och arbete, utan bara
> vill ha allt gratis så att du kan gotta dig i din
> egoism (tills din bransch råkar ut för samma
> öde och du får arbeta gratis).

Nej. Jag slutade köpa musik långt innan jag började fildela av anledningen att jag tyckte det var för dyrt när jag bara hade barnbidrag/studiemedel. Då tänkte jag att jag skulle börja betala för mig när jag hade mer pengar (dvs jobb). Sedan infördes IPRED-lagen och mer är att vänta och nu tycker jag faktiskt att det känns seriöst otrevligt att köpa en CD-skiva eller DVD eftersom jag vet att majoriteten går till att upprätthålla sjuk industri...

> Och det här med överpris på iTunes Store.
> Snälla, du är patetisk. 9kr för att för evigt
> få vara ägare av en låt som nån har lagt ner
> hundratals timmar och tiotusentals kronor för att
> spela in för ditt nöje. Jag fattar inte hur du
> kan tycka att det är dyrt och samtidigt sitta på
> ett forum där varannan tråd handlar om att vi
> alla köper nya bakväxlar eller framdämpare
> varje vecka.

Patetisk skulle jag inte vilja säga. Jag kör spotify. Det är lagligt och i jämförelse är Itunes ett överpris.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
En annan laglig lösning är ju spotify premium, men det är ju inte gratis iofs..
Och då lyssna från sin mobil, och få samma playlists i mobilen som hemma på datorn, med möjlighet att ladda in lokal musik både på dator och mobil.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
nolltid skrev:
-------------------------------------------------------
> Årslicensen är för dyr också. Och
> anmälningsavgiften.

Ja, men du tycker å andra sidan att det är brott mot upphovsrätten att embedda en Pinkbike-film på sin sida, så att du är lite bitter är kanske inte så konstigt.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Jag köper det mesta på CD. Värdesätter det väldigt mycket, känslan av att hålla ngt i handen. Ungeär som att hålla i en bok istället för kopierade A4 sidor.

För att svara trådskaparen så vet jag inte. Men Spotify Premium är schysst, men då har du ju köpt en mp3 spelare i onödan.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
trodde inte jag skulle köpa premium, men när jag insåg att jag kunde köra det på Tv samt att kolik-ungen vaknade varje gång det blev reklam o skrek så rutorna skallrade så var det fett värt 99 spänn.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
9 kr/st för en låt är faktiskt billigt. Tittar man på vad en skiva kostade i början av 1990-talet (strax före internets genomslag) så kostade en CD ofta 139 kr. På den fanns 12 låtar varav bara 2-3 st var bra resten kunde man ofta klara sig utan.

Idag betalar man mindre per låt och dessutom så slipper man betala för låtar man inte vill ha. Att vi dessutom haft inflation gör knappast utgiften större.

Slutade i princip att köpa musik långt före mp3, CD-brännaren och internets stora genombrott. Med låtpriser på 50-spänn så gav jag upp...
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Jag uppskattar att få ngt i handen när jag köper saker. Så man kan hitta en skiva man inte lyssnat på på länge, och återuppleva gamla minnen. Man får även en booklet, och det är himla mycket trevligare att kolla i en hylla och fundera på vad man vill lyssna på än att scrolla i en lista på datorn.

Å andra sidan vill inte jag heller stödja en sjuk industri. Lösningen är uppenbar: köp beggat! Billigare är det också, och man stödjer lokala handlare som faktiskt bryr sig om musik.

Dessutom har de flesta artister (iaf de med lite klass) en tanke bakom varje album, det är en helhet. Vilka låtar som är med, och vilken ordning de ligger i, är ofta något som det läggs ner väldigt mycket tid och energi att bestämma. Det finns en tanke bakom. Så jag köper bara hela album i vilket fall.

För att inte tala om kvaliten, jag skulle aldrig betala 9 spänn för en sunkig mp3:a när man kan få betydligt högre kvalitet på CD eller Lp!

Och vad händer med dina köpta mp3:or vid hårddiskkrash, då är du utlämnad till att iTunes ska komma ihåg att du köpt dem. Fysiska skivor finns alltid där, bara att bränna av en foto på skivsamlingen så får du till och med stålar på försäkringen om huset skulle brinna ner och iTunes konkar.

Men det är ju jag det, stofil vid 24 års åder.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Och vad händer med dina köpta mp3:or vid
> hårddiskkrash,


Man återställer dem från backupen, precis som med alla andra filer man tycker är viktiga.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Det är din medborgerliga skyldighet att motarbeta maffian -ladda ner

Anti-pirat maffian har bevisligen gjort följande:
Mutar politiker för att införa intigritetskränkande lagar.
Köper domare genom de så kallade "intresseföreningar för upphovsrätten"
Betalar människor för att de ska erkänna brott så de får fällande domar i tveksamma rättegångar.

Och att du skulle stödja artisten och låtskrivaren genom att betala 200 spänn för en onödig plastbit är rent Skitsnack, de nya artister som skulle behöva pengar får rena slavkontrakten och i praktiken 5000 kr om en debutskiva säljer i 100000 ex.

Nej artister och låtskrivare måste kasta av sig mediabolagens bojor och hitta på alternativa sätt att tjäna pengar. (konserter, hemsidor, tröjor, whatever) Med nuvarande system göder de bara advokater, skivbolagsgudfadern, Per Gessle och Björn Ulveus. Bevisligen överlever artister i länder som Thailand där "alla" skivor är piratkopior, till och med i de stora varuhusen.

Fildelning är inte stöld, utan ett fantastiskt sätt att öka tillgängligheten för musik.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Podcasts kan vara ett alternativ, lyssna på någon annans färdigmixade musikval. Gooioiogla varianter på "download podcast" + musikstil
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> trodde inte jag skulle köpa premium, men när jag
> insåg att jag kunde köra det på Tv samt att
> kolik-ungen vaknade varje gång det blev reklam o
> skrek så rutorna skallrade så var det fett värt
> 99 spänn.


Hur funkar det om man köper en månad premium med paypal? Får man en påminnelse när månaden går ut? Ska man själv komma ihåg? Går det ens att bara betala för en månad? Går det automatiskt tillbaka till open när tiden går ut?
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Om man köper med visakort läggs det in en automatisk förnyelse som man enkelt kan gå in och ta bort i spotifys gränssnitt.

Jag har inte köpt Spotify med paypal-betalning men däremot andra saker med automatisk förnyelse, där kunde man gå in i paypals gränssnitt och ta bort den automatiska förnyelsen. Antar att det funkar så med Spotify också.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan laglig lösning är ju spotify premium,
> men det är ju inte gratis iofs..
> Och då lyssna från sin mobil, och få samma
> playlists i mobilen som hemma på datorn, med
> möjlighet att ladda in lokal musik både på
> dator och mobil.

Jag laddar ner med Spotify, utan att ha nån premium eller så.
 
Senast redigerad av en moderator:
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Om du orkar kan du ju göra som man gjorde på kassettbandtiden. Spela in den musik du lyssnar på. Jag använder ett program som heter ask and record toolbar till firefox. Det spelar helt enkelt in allt som ljudkortet trycker ut. Det är gratis och helt lagligt så länge du inte sprider musiken vidare. Lite tålamodskrävande är det dock.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Tack för tipsen.
Många åsikter blir det och det tänkte jag inte på. Valet var lika självklart som enkelt, P3 Documentär finns nu i mp3 i många många timmar framåt. Helt lagligt och gratis=).
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> PIRACY (Jesus did it)


Fast det där med brödet å fiskarna var ju bara en engångsföreteelse för att evangelisterna skulle ha något att skriva om. Dessutom byggde samhället i mycket högre utsträckning på självhushåll under jesu tid, varför näringsidkare inte alls drabbades på samma sätt som nu.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
Passar på att bumpa den här skiten bara för att igår var det sista dagen i TPBrättegången även kallad spectrial för denna gången.

Puss era as.
 

Bilagor

  • original.jpg
    original.jpg
    93.2 KB · Besök: 24
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
exil skrev:
-------------------------------------------------------
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Innan du väljer att betala för musiken tycker
> > jag du ska fundera över om du vill stödja den
> > industri som genom extrem lobbyverksamhet
> lyckats
> > driva igenom IPRED-lagen, en lag som ger
> privata
> > aktörer större befogenheter än polisen, och
> som
> > nu driver på för att få igenom ACTA-avtalet,
> > där internetleverantörerna ska tvingas stå
> till
> > svars för vad användarna gör på internet,
> med
> > följden att all trafik måste granskas för
> att
> > rädda operatörernas skinn.
> >
> > Om du tycker det känns vettigt att stödja en
> > sådan industri, som hellre strider mot sina
> > potentiella kunder och alla andra, istället
> för
> > att anpassa sin affärsmodell efter rådande
> > omständigheter, ja då kanske du kan köpa din
> > musik till överpris på tex Itunes music store.
>
> >
> > Annars laddar du ner från första bästa
> > torrent-site och lever lycklig i alla dina
> dagar.
>
> Om det du skriver verkligen var anledningen till
> att du inte vill betala för musiken du lyssnar
> på, så kan du också köpa musik direkt ifrån
> de som producerar den för att ge skaparna betalt
> för det de gör utan att stödja industrin.
>
> Men allt du skriver är bara svepskäl för att
> dölja att du inte har någon som helst respekt
> för andra människors slit och arbete, utan bara
> vill ha allt gratis så att du kan gotta dig i din
> egoism (tills din bransch råkar ut för samma
> öde och du får arbeta gratis).
>
> Och det här med överpris på iTunes Store.
> Snälla, du är patetisk. 9kr för att för evigt
> få vara ägare av en låt som nån har lagt ner
> hundratals timmar och tiotusentals kronor för att
> spela in för ditt nöje. Jag fattar inte hur du
> kan tycka att det är dyrt och samtidigt sitta på
> ett forum där varannan tråd handlar om att vi
> alla köper nya bakväxlar eller framdämpare
> varje vecka.

WTF? Få se nu. Ett fysiskt album 59 spänn ett virtuellt och därmed icke existerande album 99 spänn. Förklara gärna varför samma musik ska kosta MER när kostnader för spridning och material är mindre.

Jag köper inte heller skivor av just exakt samma anledning som H. men får jag chansen att sponsra ett band jag gillar utan att bolagen och ifpi får del av det så pröjsar jag gladeligen 100-150 spänn för n skiva, köper tröjor etc. Så du kan droppa BSen om snålhet och respektlöshet.
 
(OT)MP3 filer gratis och lagligt.
jag tankar varje dag:) gratis är bäst! i morgon ska jag ut i skogen och bygga nya stigar på mark som inte är min;) och jag bryr mig inte ett skit! livet är härligt:):)
 
Tillbaka
Topp