exil skrev:
-------------------------------------------------------
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Innan du väljer att betala för musiken tycker
> > jag du ska fundera över om du vill stödja den
> > industri som genom extrem lobbyverksamhet
> lyckats
> > driva igenom IPRED-lagen, en lag som ger
> privata
> > aktörer större befogenheter än polisen, och
> som
> > nu driver på för att få igenom ACTA-avtalet,
> > där internetleverantörerna ska tvingas stå
> till
> > svars för vad användarna gör på internet,
> med
> > följden att all trafik måste granskas för
> att
> > rädda operatörernas skinn.
> >
> > Om du tycker det känns vettigt att stödja en
> > sådan industri, som hellre strider mot sina
> > potentiella kunder och alla andra, istället
> för
> > att anpassa sin affärsmodell efter rådande
> > omständigheter, ja då kanske du kan köpa din
> > musik till överpris på tex Itunes music store.
>
> >
> > Annars laddar du ner från första bästa
> > torrent-site och lever lycklig i alla dina
> dagar.
>
> Om det du skriver verkligen var anledningen till
> att du inte vill betala för musiken du lyssnar
> på, så kan du också köpa musik direkt ifrån
> de som producerar den för att ge skaparna betalt
> för det de gör utan att stödja industrin.
>
> Men allt du skriver är bara svepskäl för att
> dölja att du inte har någon som helst respekt
> för andra människors slit och arbete, utan bara
> vill ha allt gratis så att du kan gotta dig i din
> egoism (tills din bransch råkar ut för samma
> öde och du får arbeta gratis).
>
> Och det här med överpris på iTunes Store.
> Snälla, du är patetisk. 9kr för att för evigt
> få vara ägare av en låt som nån har lagt ner
> hundratals timmar och tiotusentals kronor för att
> spela in för ditt nöje. Jag fattar inte hur du
> kan tycka att det är dyrt och samtidigt sitta på
> ett forum där varannan tråd handlar om att vi
> alla köper nya bakväxlar eller framdämpare
> varje vecka.
WTF? Få se nu. Ett fysiskt album 59 spänn ett virtuellt och därmed icke existerande album 99 spänn. Förklara gärna varför samma musik ska kosta MER när kostnader för spridning och material är mindre.
Jag köper inte heller skivor av just exakt samma anledning som H. men får jag chansen att sponsra ett band jag gillar utan att bolagen och ifpi får del av det så pröjsar jag gladeligen 100-150 spänn för n skiva, köper tröjor etc. Så du kan droppa BSen om snålhet och respektlöshet.