[OT] När börjar din semester?

Idag firar jag att det är bara 3 veckor kvar tills semestern börjar.
När börjar din?
Jobbar du i Sydeuropa eller? Varje år får man ju förklara att de inte kan lägga möten i juli för då har vi i norr semester. Sedan har de semester i typ augusti / början av september, så det blir inga möten på 2,5 månad ?

Vet inte Om några år kanske. 2015 var senaste gången.
This.
Helt självförvållat. Känns som slöseri att ta flera veckor i sträck, tar hellre några dagar här och där med kort varsel när jag vill hitta på något, och chefen har inget emot det (blir alltid tillfrågad i maj någon gång om när jag vill ha semester och jag säger alltid att jag inte vill ta någon).

Du borde ha ett allvarligt samtal med din chef...
Skulle kunna vara egen företagare. Blir en kul diskussion med chefen då.

För egen del flaxar jag fram och tillbaka mellan jobb och semester. Om man hårdrar det har jag precis avslutat femte sommarsemesterperioden och då har jag haft 12 dagars sommarsemester än så länge.

2017 hade jag 9 veckors semester.
2018 började jag på 9 veckor, men mitt i gick jag in på jobbet och sa: glöm mig jag kommer inte tillbaka. Jag ska flytta till Åre och åka skidor.
Planen var att jobba här men det kom lite skidor och DH cykling i vägen.
Nu är jag pensionär även på pappret så någon semester det får jag inte ?

Idag firar jag att det är bara 3 veckor kvar tills semestern börjar.
När börjar din?
Sista dagen av denna semesterperioden är i morgon. 6 veckor till semester 2.0. Sen 8 veckor till nästa och sista delen innan jul ?. Sen utnyttjar jag att 75% av kollegorna har 1-2 veckor ledigt till och kommer flexa frikostigt ?

Om jag får gissa så menar @Pfaff pension när det skrivs semester.
Men jag har väl fel som vanligt ?
Instämmer i den gissningen. Och det jag skrev om att tänja på definitionen av semester lite var precis med tanke på det.

Min fader (pensionär) brukar omvänt beklaga sig över att han sedan han gick i pension inte längre har någon semester.

Då tycker jag nog att det faller inom kategorin "originell" arbetsgivare. Att vara anställd och under tre år inte jobba en dag tror jag väldigt få arbetsgivare går med på så antingen har du en sådan ovanlig arbetsgivare eller så är det något annat upplägg där du tekniskt inte pensionerat dig men samtidigt inte jobbar.

Hur gör ni med semestern? Delar upp den med några veckor här och där, eller hela klabbet på en gång?
Jag föredrar det senare, 5 veckor på raken.

Hur gör ni med semestern? Delar upp den med några veckor här och där, eller hela klabbet på en gång?
Jag föredrar det senare, 5 veckor på raken.
Ja, men man måste ju ha lite kring jul och nyår också. 4 veckor är för kort, så det blir 5 på sommaren, sedan kan man ta sista veckan kring jul/nyår.

Då tycker jag nog att det faller inom kategorin "originell" arbetsgivare. Att vara anställd och under tre år inte jobba en dag tror jag väldigt få arbetsgivare går med på så antingen har du en sådan ovanlig arbetsgivare eller så är det något annat upplägg där du tekniskt inte pensionerat dig men samtidigt inte jobbar.
VD på egen firma. Enkelt upplägg.

Tillbaka
Topp