[OT] Ny Kaffebryggare, vilken?

Melitta epour tilltalar mig.

Just den där modellen är ju rätt otäck jämfört med moccamastern, även om jag håller med om att priset är rätt orimligt. Jag köpte min begagnad.
Ja, den brygger alldeles för ovarmt kaffe och är lite bökig att fylla men fyllt sin funktion. Jo, MM kan man ju hitta till rätt bra pris begagnat!

Lutar mot Wilfa:n just nu, få se vad "regeringen" säger först. ;)

Wilfa CM11B-A125​

Ja, den brygger alldeles för ovarmt kaffe och är lite bökig att fylla men fyllt sin funktion. Jo, MM kan man ju hitta till rätt bra pris begagnat!

Lutar mot Wilfa:n just nu, få se vad "regeringen" säger först. ;)

Wilfa CM11B-A125​

Bara en sak, som kanske inte är relevant längre...

Jag har en sån på landet. Inget fel på bryggaren, men kannan på min ser inte ut som på bilderna jag hittar nu.
På min kanna är det en fast plastkant som locket sitter på/i istället för en kanna helt i glas, som det ser ut på bilderna. Varianten med plastkant är i min mening kass...

Jag har kvarn, fransk presskanna, clever dripper, halvautomatisk kaffemaskin samt en bryggare (Moccamaster). Blir ändå den vanliga bryggaren som går mest. Det är liksom enklast och snabbast.
Du behöver en aeropress, några mokabryggare och antagligen även en Gina-bryggare. Materialsport, kom ihåg det :)

Jag måste ha dålig smak, men tycker att färdigmalt kaffe smakar bättre än nymalt. Har haft perioder med mokabryggare och pressbryggare, men kommit fram till att Moccamastern ger godast kaffe och är smidigast att hantera. Den har dock 2 problem, tratten tar åt sig lukt och handtaget på tillbringaren ger dålig känsla. Byter tratt och tillbringare ungefär var 5-8:e år.

Fransk press tar lika lång tid som en bryggare skulle jag säga och är minst lika enkel och använda.
Och en mokakanna ger godaste kaffet!
Här är en nätt liten en
1788785440124.webp

50 koppar. Då räcker det till morgonkaffe för två.

Vadå? Du kan ju inte ställa en fråga, få några svar och sen bara beställa på några timmar? Jag har ju tagit fram en xls som vi ju alla skulle fylla i. Sen ska den ju cirkuleras, debatteras och fyllas i på nytt. Jag har planlagt att vi skulle vara klara runt jul. 2027. Väldigt ohappy. :)

Vadå? Du kan ju inte ställa en fråga, få några svar och sen bara beställa på några timmar? Jag har ju tagit fram en xls som vi ju alla skulle fylla i. Sen ska den ju cirkuleras, debatteras och fyllas i på nytt. Jag har planlagt att vi skulle vara klara runt jul. 2027. Väldigt ohappy. :)
Men åhhh, kan ju inte vara utan kaffe så långe! Koffein går före velande, även om det känns konstigt!

Tillbaka
Topp