Jag vet inte om jag orkar men...
Att prata klass i Sverige är att prata relativ fattigdom.
Först har vi väldigt generösa flyktingregler som inte ställer krav på t.ex utbildningsnivå (jämför med Kanada...) vilket gör att vi ökar andelen människor med låg eller ingen utbildning kopplat till Svenska normer. Vi försörjer dem med bidrag, boende och utbildning för att de skall fungera i Sverige. De blir inte rika till att börja med, men vi ger dem en säker miljö och förutsättningar för framtiden. Utöver det har vi givetvis de som har svensk bakgrund och saknar utbildning men statistiskt sett är de en mindre del.
Då kommer vänstern på att om vi ritar om kartan och talar klass så har vi fått en underklass med relativ fattigdom, vem kan den skyldiga vara? Eftersom underklassen är offer så är överklassen förövaren tycks logiken vara. Vänstern skäller alltså ut mig för att vara en utsugare när jag:
- Betalar mest i skatt i rena pengar
- Betalar mest i skatt procentuellt
- Arbetar i privat sektor i en exportindustri som genererar verkliga pengar som i sin tur kan användas i
den offentliga sektorn
Om jag förstått rätt som skall jag stunta i de investeringar jag gjort i form av studielån och 6 års studier. Alla fredagkvällar jag suttit sent på kontoret och alla helger som inte lagts på familjen, allt kapital jag tjänat ihop är stöld och egentligen har jag rånat underklassen eftersom jag tillåts behålla <60% av allt jag tjänar, förutom ytterligare 25% i moms på allt jag handlar. Jag borde inte ha det något bättre än de som struntade i studierna och nu är obrukbara till 90% av arbetsmarknaden?
Luktapåblommorna: Du talar till MIG när du drar ditt skitsnack om klass. De "smitare" du räknar upp är <0,01% av överklassen. 99% tjänar bra och har pengar för att de jobbar hårt och investerat avsevärt i sina karriärer. Vi betalar mest av alla i skatt i landet med det näst högsta skattetrycket i världen. Vi gör det så att "underklassen" får gratis skola, gratis sjukvård, idrottshallar, simhallar, färdtjänst till sjukvården, komvux för de som vill skola om sig, arbetsmarknadsåtgärder, bostadsbidrag, socialbidrag, friskvårdsbidrag, SFI, stöd till flyktingar och mycket mer.
Jag förväntar mig absolut inte att folk skall stå med mössan i hand och säga tack herre, jag är tvärtom rätt stolt över att vi har ett så starkt socialt skyddsnät. Å andra sidan blir jag äckligt trött på detta gnäll om hur vi "stjäl" underklassens pengar. Hur blev det era pengar och vad har ni gjort för att förtjäna dem? Vi bor i ett av de få länder där alla har samma förutsättningar att lyckas och pengar har väldigt lite med något att göra i din kommande karriär, det är ditt val. Jag kommer från en familj med invandrard mor, föräldrar utan eftergymnasial utbildning och uppväxt i Botkyrka så kom gärna med skitsnacket hur det är ömöjligt att göra klassresa i Sverige, I f*cking double-dare you to do it!