[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> ikebana skrev:
> --------------------------------------------------
> ----
> > jag känner mer sympati för en syrisk flykting
> > än EPA-Kenneth i Bromulla kommun som efter 25
> år
> > i livet fortfarande inte lyckats klara Sveriges
> > oerhört svåra grundskola och nu är
> förbannad
> > över att invandrarna tar hans jobb och hans
> > kvinnor. Jag står också för att jag vill att
> > min skatt ska bekosta kalaset.
>
> Härliga karikatyrer du målar upp. Har du
> täckning för dina figurer i verkligheten, eller
> är det bara fria spekulationer?
>
> Hur det än är med "EPA-Kenneth" så finns det en
> avgörande skillnad mellan honom och en syrier
> här i sverige, och det är att även om du
> föraktar Kenneths livsstil, hans hobbies, hans
> dåliga skolresultat osv, så är han (antar jag
> att du menar) svensk. Detta gäller även de
> förståndshandikappade, fula, elaka,
> illaluktande, feta, psyksjuka, finniga,
> trögtänkta, inskränkta etc, om de är svenskar
> så är det av avgörande betydelse när man
> jämför med ickesvenskar och deras moraliska och
> juridiska rättigheter till sverige.
Det är väl självklart att det är karikatyrer. Men jag tog mig friheten eftersom "Invandrarkritiska" kammar en mycket brokig skara över en och samma kant!
Jag tycker du gör ett mycket märkligt påstående. Om en syrier kommer hit, får stanna, lär sig språket, skaffar jobb är denne inte mer nyttig för samhället än EPA-Kenneth? Ni gillar ju att snacka ekonomi menar jag.
Självklart ska vi ta hand om alla våra medborgare och jag ser inga motsättningar här. Sen finns det också en avgörande skillnad i dagens samhälle mot den ni nationalister (eller vad du nu kallar dig) glorifierar. Det mesta av allt vi använder i vårt dagliga liv är tillverkat av någon annan, oftast av utlänningar. Vi är alltså del i en globaliserad värld (på gott och ont). Det är inget man kan bara stänga av, oavsett hur gärna man vill. Hur ska vi kunna sortera vad som är till gagn för vår kultur och vad som inte är det, och vem fan avgör det? Jag råkar tycka att människor från andra länder berikar Sverige (inte alla, men det gör inte alla svenskar heller) och så har det alltid varit sen landet blev en nation för en 600 år sedan.
Jag röstar för partier som stödjer mina åsikter och du röstar på dina så får vi se vilka som vinner flest röster.
-------------------------------------------------------
> ikebana skrev:
> --------------------------------------------------
> ----
> > jag känner mer sympati för en syrisk flykting
> > än EPA-Kenneth i Bromulla kommun som efter 25
> år
> > i livet fortfarande inte lyckats klara Sveriges
> > oerhört svåra grundskola och nu är
> förbannad
> > över att invandrarna tar hans jobb och hans
> > kvinnor. Jag står också för att jag vill att
> > min skatt ska bekosta kalaset.
>
> Härliga karikatyrer du målar upp. Har du
> täckning för dina figurer i verkligheten, eller
> är det bara fria spekulationer?
>
> Hur det än är med "EPA-Kenneth" så finns det en
> avgörande skillnad mellan honom och en syrier
> här i sverige, och det är att även om du
> föraktar Kenneths livsstil, hans hobbies, hans
> dåliga skolresultat osv, så är han (antar jag
> att du menar) svensk. Detta gäller även de
> förståndshandikappade, fula, elaka,
> illaluktande, feta, psyksjuka, finniga,
> trögtänkta, inskränkta etc, om de är svenskar
> så är det av avgörande betydelse när man
> jämför med ickesvenskar och deras moraliska och
> juridiska rättigheter till sverige.
Det är väl självklart att det är karikatyrer. Men jag tog mig friheten eftersom "Invandrarkritiska" kammar en mycket brokig skara över en och samma kant!
Jag tycker du gör ett mycket märkligt påstående. Om en syrier kommer hit, får stanna, lär sig språket, skaffar jobb är denne inte mer nyttig för samhället än EPA-Kenneth? Ni gillar ju att snacka ekonomi menar jag.
Självklart ska vi ta hand om alla våra medborgare och jag ser inga motsättningar här. Sen finns det också en avgörande skillnad i dagens samhälle mot den ni nationalister (eller vad du nu kallar dig) glorifierar. Det mesta av allt vi använder i vårt dagliga liv är tillverkat av någon annan, oftast av utlänningar. Vi är alltså del i en globaliserad värld (på gott och ont). Det är inget man kan bara stänga av, oavsett hur gärna man vill. Hur ska vi kunna sortera vad som är till gagn för vår kultur och vad som inte är det, och vem fan avgör det? Jag råkar tycka att människor från andra länder berikar Sverige (inte alla, men det gör inte alla svenskar heller) och så har det alltid varit sen landet blev en nation för en 600 år sedan.
Jag röstar för partier som stödjer mina åsikter och du röstar på dina så får vi se vilka som vinner flest röster.