[OT] Råraka ?

[OT] Råraka ?
Å andra sidan, beroende på intensitet funkar väl i stort sett vad tusan som helst som "cykelbränsle". Jag kan nog tycka att OT-märkningen är relevant.

Personligen tycker jag det är ganska gott med bara hemgjord och inte så söt lingonsylt till.

[OT] Råraka ?
Koreanska rårakor tycker jag är gott. Lägger upp ett recepet från Stora Asiatiska Kokboken, annars brukar jag freebasa med dippsåsen. Mitt tillägg är att blanda i majsstärkelse också för att få dem fastare. Och så måste man ju ha hemmagjord kimchi till förstås.

Bilagor

• IMG_7267.jpeg
    IMG_7267.jpeg
    465.6 KB · Besök: 153
  • IMG_7268.jpeg
    IMG_7268.jpeg
    832.6 KB · Besök: 160
  • IMG_7269.jpeg
    IMG_7269.jpeg
    599.9 KB · Besök: 159
[OT] Råraka ?
Minns inte om det var rårakor eller raggmunkar, men de bästa jag ätit var på cyclocrosstävlingen i Motala för några år sedan. De stekte fläsk i en muurikka, tog fettet därifrån och stekte/friterade rårakorna i det i en annan muurikka. Mums!

[OT] Råraka ?
Ni som äter fläsk och lingon till;
Är det verkligen råraka ni har det till?
Jag äter gärna fläsk och lingon, men till raggmunk
och ja, det är skillnad på råraka och raggmunk.
Finns ett underbart lunchställe i Liljeholmen som missat detta och serverar just RÅRAKOR med fläsk och lingon så här på tisdagar. Även om det står raggmunk på menyn ?✌️

[OT] Råraka ?
En annan favorit när det gäller denna veckans lunchhöjdpunkt är lunchrestaurangen i radiohuset i Sthlm. Ordinär raggmunk och ordinärt fläsk, men så lyfter allt ändå pga en enorm skål med rårörda lingon att ösa ur ?

[OT] Råraka ?
Var ju tvungen att köra några idag. Blandade i lite riven ost oxå. Svartpeppar. Stekte i mkt smör. Gräddfil & löjrom och bara lite rödlök till varje tugga. Mums. Nästa gång ska jag investera i lite skagenröra och avocado ..

[OT] Råraka ?
Jag misstänker att det här kan vara ungefär lika dialektalt som pannkaka. Morsan är småländska och hos oss har det hetat raggmunk när man steker riven potatis (även riven/skuren lök och/eller morötter kan vara inblandat).

Fick en skaplig tillrättavisning när jag åt ovanstående maträtt på kontoret och kallade det först raggmunk och sedan råraka för att få folk att förstå. Man fick tydligen inte ha morötter eller lök i någon av dem. När jag frågade om det var ok att ha pommes på en pizza lugnade folk ner sig lite :)

[OT] Råraka ?
Inte lätt det där, som när man "norrländska" sambo hade sylt på ugnspannkakan. Eller har med sig wienerbröd när man bokat bullar. ?‍♂️

Eller när morfar beställde ärtor med fläsk av hemtjänsten (ärtsoppa) och fick gröna ärtor och stekt fläsk.

[OT] Råraka ?
Åh hade missat den här tråden!
Älskar rårakor men gör det sällan för det är så drygt att riva potatisen och pressa ur vätskan jag tycker det är svårt att få potatisen att hålla ihop.

Har vi några stalltips för att göra dessa moment smidigare?

[OT] Råraka ?
Älskar rårakor men gör det sällan för det är så drygt att riva potatisen och pressa ur vätskan jag tycker det är svårt att få potatisen att hålla ihop.

Man river några skalade potatisar mha ett rivjärn, enkelt, en skärbräda el dyl som underlag. Sen lutar man brädan lite, och pressar med något platt lämpligt verktyg, så att det mesta av vätskan rinner bort. Sen kan man forma platta kakor & steka !

[OT] Råraka ?

Har inte provat själv men fick bara en tanke på hur man enklare ska få ut vätskan ur potatisen. Jag brukar bara krama potatisen i händerna och sen pressa den mot kanterna i ett durkslag men det känns som mycket vätska blir kvar.

Min tanke jag fick var att använda en salladsslunga. Potatisen är ju betydligt tyngre än sallad så man får kanske ta lite i taget.

Själva rivningen tycker jag inte är så jobbig så där har jag inga tips.

[OT] Råraka ?
Ne rivningen är hanterbar, pressa ur vätska det som är drygast. Måste ju finnas en rårakepress eller dylikt, typ som en hamburgerpress fast med hål så vätskan kan rinna undan:)

[OT] Råraka ?
Angående pressandet och allmänt om rårakor som jag ätit på daglig basis under längre perioder.
Personligen tycker jag resultatet blir allra bäst om potatisen rivs mycket fint och sköljs noggrannt. Jag sköljer alltid den rivna potatisen i ett silikondurkslag som ju går att vika ihop. Durkslagets sidor kan enkelt pressas ner mot dess botten men man får ta i några gånger.

Allra bäst och frasigt blir det när potatisen är mycket ljus i sin färg, nästan vit, och steks hastigt i en gjutjärnspanna med smör. :)

Rårakor tål en hel del salt i mitt tycke och bör kompanjeras av t ex fläsk och lingonsylt eller rödlök, rom och gräddfil/creme fraiche.

Koreanska rårakor tycker jag är gott. Lägger upp ett recepet från Stora Asiatiska Kokboken, annars brukar jag freebasa med dippsåsen. Mitt tillägg är att blanda i majsstärkelse också för att få dem fastare. Och så måste man ju ha hemmagjord kimchi till förstås.
I Sverige kallas det där potatisbulle..? :)

Tillbaka
Topp