OT: RAZZIA

En CD-skiva kostar ju som alla vet inte mycket. Att artisten får några kronor vet vi väl också. Att distribuera skivorna kostar också (om man inte utnyttjar internet). Studiotid är inte gratis, men heller inte nåt som kan rättfärdiga det horribla priset för en köpes-CD. Rövknullad vill man ju faktiskt inte bli.

* köper musik jag gillar från Ginza efter att ha provlyssnat på "stulna" och olagliga MP3:or *

kevlar Skrev:
-------------------------------------------------------
> Gå in på och läs bakgrunden till kasseten och de
> korslagda benen, det är kul. Artister idag tjänar
> ju pengar på annat än skivförsäljning, U2, Green
> day och REM tror jag det var har gått ut och sagt
> ladda våran musik så mycket ni vill, det är inte
> där vi tjänar pengar, vi vill hellre att ni
> lyssnar på musiken!

tror varken U2 eller REM e för fildelning...har för mig ja läste nått om att dom va med i nån antipiratorganisation...kan naturligtsvis ha fel men har för mig de:D

Att motivera nedladdande med att det är för dyrt med musik/film/spel i handel känns ju rätt tarvligt. Om jag tycker det är för dyrt med cyklar, har jag då rätt att sno andras cyklar, som någon annan betalat utvecklingen, marknadsföringen, distrubutionen m.m för?

Chrille77 Skrev:
> Att motivera nedladdande med att det är för dyrt
> med musik/film/spel i handel känns ju rätt
> tarvligt.

DET VERKAR SOM MAN MÅSTE SKRIKA FÖR ATT HÖRAS:
-DET HANDLAR INTE OM ATT SNO, DET HANDLAR OM ATT KOPIERA. DEN URSPRUNGLIGE ÄGAREN KOMMER FORTFARANDE HA KVAR PRODUKTEN!

> Om jag tycker det är för dyrt med
> cyklar, har jag då rätt att sno andras cyklar, som
> någon annan betalat utvecklingen,
> marknadsföringen, distrubutionen m.m för?

ATT STJÄLA CYKLAR HANDLAR INTE OM ATT KOPIERA UTAN OM ATT STJÄLA.

Att "snatta" musik via internet är olagligt, basta.

Och att företag arkiverar IP-nummer och läser
av trafik i studie/statistiksyfte är en sak,
helt ok för mig.

Men eftersom syftet med APBs loggande av folks IP-nummer
är att komma åt och straffa människorna bakom IP-numren
så är ju detta PER DEFINITION att föra personregister, vilket
är ordentligt olagligt att göra utan tillstånd så vitt
jag vet. Att dessutom göra det i den här omfattningen,
helt urskiljningslöst och i krasst affärssyfte står inte
klassiska maffiametoder långt efter.

Driver du exempelvis ett aktiebolag med några anställda
så måste du ha tillstånd för att spara deras personnummer,
lönekontonummer etc. i en excelfil på din server.
Det är jävligt noga med detta.

Dubbelkonstigt är också att folk och politiker i allmänhet
inte blir ens i närheten så upprörda som när det kommunala
bostadsbolaget i Malmö förde bok över "struliga" hyresgäster,
eller när Spybar satte upp övervakningskameror i entrén, eller
när den där byfåne-byggnads-fack-ombudsgubben tyckte att alla
hantverkare med mörkt hår skulle ha väl synligt foto-leg när
de var ute på jobb. Alla tre övertrampen skedde säkert i naiv
korkad välmening, men de är långt över gränsen för vad fan man får
hålla på med utan att hamna på kåken tycker jag.

Och vad gör vår kära justitieminister T Bodström,
son till förre försvarsministern Lennart?

Inte ett skit, i vanlig ordning, blir det folkstorm
så tillsätter han väl en utredning, där nån av hans
polare eller farsas gamla kompisar och kusiner får
tre-fyra års välbetalt jobb.

Men jag vägrar tro att någon kommer åka dit bara pga. ett ip-nummer.

Jag trodde i och för sig inte att detta var sant när det hände heller.

Jag arbetade som cykelbud blev jag inprejad på Skeppsbron av en idiot,
han tyckte att jag hörde hemma i cykelbanan, och jag upplyste honom om
att jag cyklar i bilkörbanan om jag så önskade, han svarade med att ge
mig en fet smäll på käften med knuten näve.

Jag tog regnumret på hans Jeep, registrerad på hans firma en blomaffär
på Ö-malm, cyklade förbi och såg dåren i sin butik. Jag polisanmälde
honom givetvis, men två veckor senare lades ärendet ned i brist på vittnen.
Han ska dock få sitt rättmätiga straff tids nog, jag har bara inte listat
ut vad, men det ska absolut svida värre än smällen jag fick på Skeppsbron
den där förmiddagen.

mytomspunnen

Förstår vart du vill komma och vilka humoristiska poäng du vill kamma hem. Håller med dig om att detta är en utveckling som inte på något sätt är önskvärd. Dock är jag evinnerligt trött på folk som tycker att det okej att sätta sig över de lagar vi har enbart för att få en personlig vinning och samtidigt skydda sig bakom någon halv luddig förklaring om att de gör det för att få till en förändring.
Tror att stora flertalet som laddar ner musik från nätet gör det enbart för att de inte ser någon anledning att betala för något som de kan få grattis på annat håll. Tycker att reklamen som har rullat på tv där folk går in i en butik och bara tar va de vill ha utan att betala är bra och belyser situationen. Av någon anledning är det helt okej att ladda ner musik utan att betala men att stjäla lite frukt i närbutiken är fel, får inte detta att bli logiskt.

-Åke

Åke Skrev:
> mytomspunnen
>
> Förstår vart du vill komma och vilka humoristiska
> poäng du vill kamma hem. Håller med dig om att
> detta är en utveckling som inte på något sätt är
> önskvärd. Dock är jag evinnerligt trött på folk
> som tycker att det okej att sätta sig över de
> lagar vi har enbart för att få en personlig
> vinning och samtidigt skydda sig bakom någon halv
> luddig förklaring om att de gör det för att få
> till en förändring.
> Tror att stora flertalet som laddar ner musik från
> nätet gör det enbart för att de inte ser någon
> anledning att betala för något som de kan få
> grattis på annat håll. Tycker att reklamen som har
> rullat på tv där folk går in i en butik och bara
> tar va de vill ha utan att betala är bra och
> belyser situationen. Av någon anledning är det
> helt okej att ladda ner musik utan att betala men
> att stjäla lite frukt i närbutiken är fel, får
> inte detta att bli logiskt.
>
> -Åke
>

Än en gång; Du kan inte jämföra att stjäla en pryl med att kopiera. Om jag går in i fruktaffären och kopierar ett äpple, och får ett äpple med lite sämre smak och dassigare färg så har affären fortfarande kvar äpplet. Det har de inte om jag går in och tar äpplet.

Sen att det börjar bli lite väl mycket överförmyndarstat ala soviet är bara tragiskt. Moral och etik gällande piratkopiering/nedladdning går jag inte in på, men du ska kanske tänka på att det inte är olagligt att ladda ner någonting

En klok och vis god vän till mig sa en gång (nu precis här bredvid):

"Att kopiera en låt och sedan använda den i icke-kommersiellt syfte är inte mer förkastligt än att sjunga någon annans sång i icke-kommersiellt syfte. Att dela en sång jag inte själv har spelat in är ekvivalent med att lära någon en sång jag inte själv har skrivit. Det är däremot fel om jag utger mig själv för att ha skrivit eller spelat in låten. Detsamma gäller all information."

Om ovanstående är sant eller inte får man tycka vad man vill om men TÄNKVÄRT är det!

Om jag ställer mig utanför en konstaffär och ritar av en tavla..för att jag ska hänga den på väggen. Är det Stöld?....Kopiering av filer kan knappast liknas vid stöld.

Nu kanske jag är ute på tunn is, men när det gäller musik så är det väl fortfarande lagligt att ladda ner?

Isf så känns ju en del av diskussionen helt onödig.

Newsboy Skrev:
> Att "snatta" musik via internet är olagligt,
> basta.

Är det säker på det? Så vitt jag vet är det enbart olagligt att dela ut upphovrättskyddat material, än så länge.

För övrigt tycker jag att det här med att kopiera, främst, musik är lite överdrivet. Detta är ju ingen ny företeelse utan vi har gjort så sedan rullbandens intåg i hemmen. Dom flesta, i alla fall vi lite äldre, har säkert nån gammal låda stående någonstans full med kassettband med kopierad musik från radio och kompisar.
Skivbolagen har alltid försökt att förhindra sånt här och när det gäller kassetterna slutade det ju med den sk. kassettskatten som väl (?) numera även finns på cdr.

Själv laddar jag hem musik främst för att provlyssna och upptäcka nya artister. Dels saknar vi här något som ens kan likna en skivaffär och dels är det väldigt bekvämt. Det som är bra skickar jag efter och får då både ett riktigt skivomslag men framför allt bra ljudkvalitet (oftast...).

Edit: flsvtanign

Senast redigerad av en moderator:
Johan A Skrev:
> Nu kanske jag är ute på tunn is, men när det
> gäller musik så är det väl fortfarande lagligt att
> ladda ner?
>
> Isf så känns ju en del av diskussionen helt
> onödig.
>
> __________________________________________________
> __________________
> /Johan som nu e trött efter sitt livs konsert i
> NYC
>
>
Det samma trodde jag, olagligt är väl det när någon lägger filer,musik och program på hemsidor eller är jag hel ute och cyklar.....

Servern hos Bahnhof var väl en publik FTP-server och det olagliga var väl distributionen av upphovsrättsskyddat material? Eller?

Stöld är fel ord, men fildelningen är fortfarande inte laglig. Det är inte heller lagligt att cykla mot rött eller köra 5 km/h för fort på motorvägen.

Martin - En lagbrytare...

Fildelning är lagligt!

Så som lagen är nu är det olagligt att distribuera (viktigt ord, dvs göra tillgängligt så andra kan få tag på det) copyright skyddat material till personer utanför sin bekantskapskrets. Lagen som gäller nu är precis samma lag som tidigare, på kasetternas tid.

Så länge man _äger_ alstret (dvs att man har betalat för det) så har man full rätt att kopiera detta så ofta och mycket man vill. Datorprogram är exkluderat detta då man enbart betalar för nyttjanderätten. Man får också sammanställa samlingar och ge till sina närmsta bekanta.

Fildelning i sig är inte olagligt, det är olagligt att tillgängliggöra copyrightskyddat material till folk utanför sin närmsta bekantskapskrets.

En annan väldigt intressant sak är att visa vem som utfört den olagliga handlingen. Flera datorer bakom en brandvägg, flera användare på en dator etc... Svårt att påvisa vem som begått den olagliga handlingen. Eller det kanske är så att man ansluter via grannens trådlösa nät och tankar därifrån.

Hehee... :)

Syrran.png

Jag höll precis på att skratta ihjäl mig över ett inslag i P3 från 01-11-19 om APB. Gå in och sök på piratebay.org nåt i stil med "piratbyrån flippar ur".

Ni som har betänkligheter om detta att ladda ner upphovsrättskyddade saker så kommer ett sammandrag:

P3 reportern går in på APBs hemsida och lyssnar på ett inslag gjort av SR, är inte detta olagligt frågar hon programjuristen?

Jo, säger hon.

Hon frågar vad som händer om någon bryter mot upphovsrätten på detta sätt. Svaret blir att de skickar ett brev och i extremfall kan det dras inför domstol.

De båda ringer upp en av APBs jurister och frågar om man hypotetiskt lägger upp en hemsida och lägger ut en låt på den bryter man mot lagen då? -Ja. Om man lägger ut radio då? Det är också brott mot upphovsrätten.

Hmmm, är det då inte konstigt att ni har ett av SRs inslag på er hemsida?
-Men det är en länk och inte olagligt
-(SR jurist) detta är vad som kallas offentligt framförande, fastslaget av HD

Det var det hela.

Ja jag är medveten om att jag minskar vissa personers inkomst genom att ladda ner musik OM jag hade köpt den! Jag hade aldrig gått och köpt plattan i första läget eftersom den ligger utanför min efterfrågan, utanför grafen i ekonomiska termer och är därför helt ointressant och att jag laddar ner ett par låtar minskar inte omsättningen i skivindustrin ett enda j-la öre!

Film är dock en helt annan femma, här pratar vi om faktiska kostnader som blir av att en film produceras, en film kostar multum att göra, en låt gör inte.

Sen att det säga att det är fel att ladda hem ett program/film/låt som gått på offentlig medium typ tv3 eller nåt är ologiskt. Vad ligger skillnaden i att spela in den på band eller något annat medium som föredras, effekten blir ju densamma utom möjligen att reklamen saknas vilket jag inte gråter blod över någonstans. Att reklamen saknas var ju en del i lanseringen av showview vilket skulle klippa bort reklam och starta och stanna med filmen. Detta funkade dock aldrig i Sverige ochblev inte direkt någon hit. Effekten är precis densamma här!

fotnot:
Jag har få skupler mot stora företag, därför används open office, opera och en kader andra gratisprogram med ofta bättre funktionalitet än microsoft dito.

Är det bara jag som inte förstår vad problemet är? Varför kan man inte betala för att lyssna på musik som någon annan slitit med för att skapa? Att betala för musik faller sig lika naturligt som att betala för allt annat, åtminstone för mig. Om du deltar på en kurs i någonting som kostar pengar, visst betalar du då? Inte sätter du dig väl och lyssnar utanför fönstret i förhoppning om att höra allt?

Jag tycker det är helt naturligt att om man lyssnar på en viss musik så bör man visa sin uppskattning och betala för den. Hur sen musikbranschen försöker lösa problemet med kopiering kan man ju iofs. diskutera...

lundatok Skrev:
> Kolla in APBs sköna hemsida:

Hahahahahaha! Kan inte sluta skratta! Det här var precis vad jag behövde för att hålla mig vaken!

Muerto:

En föreläsare lever på att just föreläsa IRL, inte smiter man in på en konsert, eller?

Jao.. det var skönt att se att den är uppe igen :P, localhost har inte så spännande, hehe.

Muerto: Jag kan inte acceptera APB's metoder, inte ens polisen får agera som dem i sverige. Sen tycker jag att det finns viktigare saker att lägga skattepengar på, bekämpa barnporr och utreda misshandel och våldtäckter till exempel.

foobar Skrev:
> Heh...
>
> Ja 96% (2340)
> Nej 4% (92)

Själv har jag slutat ladda från okända. Att det har funkat att hålla på ens så här länge är klart märkligt. När Napster kom igång på allvar 1995-96 så skulle det ju bara hålla i nåt år innan allt var låst och förbjudet. Nu fixars fildelningen "lokalt" istället och vi har bra resurser...

:)

Men vilken j-vla fråga dom ställer. Som man ställer frågan får man väl svar.

"Tycker du att det ska vara lagligt att ladda ner filmer och musik från nätet?"

Det är väl inte olagligt att ladda ner filmer eller musik från nätet. Senast igår köpte jag 4st låtar från CDON.COM (läs betalade + laddade ner till min lokala HDD). Det är hur lagligt som helst, upphovsmanen får sin del, bolag och mellanhänder likaså.

HAHAHA!
Pontén gjorde ju världens kanske sämsta avslutning när han frågade om dom ger ut gringo gratis.
ENORMT roligt!

Senast redigerad av en moderator:
Hehe, den avslutningen var skön.

Jag vill se nya sätt att handla på, likaså en rimligare prisnivå. Ska det vara så svårt för vissa att fatta det?

De var ungefär lika enkelspåriga både Jens och Regissören... Det var mer intressant när även Birgersson var med och debatterade i nyhetsmorgon.

Anders Nilsson (Regissören) är en skön killen, men han hör inte hemma i ett debattprogram. Jag tycker att det alltid är knökat när jag går på bio så det kan han inte gnälla på i alla fall.

ja den där regissören verkar vara dum som ett veträ typ, fattade itne va han gjorde där, va ju inte insatt i ämnet alls, allt han sa va bara dumt.

ser gärna fler debattar i ämnet i framtiden.

skrattade gott när de anklagade Jens företag för att vara ett piratföretag :D kanske skulle ta o anklaga alla andra som gör, MD´s, freestyles, cd spelare, dvd spelare, video apparater osv. men visst, det är läskigare att anklaga sony, philips o de andra stora företagen som skulle kunna äta killen till förrätt rättsligt :D

synd att inte Birgerson var med, såg honom i nyhetsmorgon o han briljerade verkligen. han sågade dem vid fotlederna med smarta svar o komentarer, men visst det hade inte blivit lika mycket debatt då :D:D

kul att höra filmnissen först klaga över att mindre folk gick på bio, o att folk var flockdjur o absolut ville gå på bio, för att i nästa stund beklaga sig över att ingen gick på bio, o det var så synd som sandrews osv.osv. :D:D

Såg någon pirat på ett forum som skulle kopiera JOS spelare och dela ut dessa gratis för det tycker visst Jens är helt OK, han kanske får stöd/medel av skivbolagen ;-)

Hmm har inte följt med i debatten så fasligt mycket...men märkligt tycks det att tycka synd om Sandrews som faktiskt nyligen har vänt en lång period av förlust till vinst! Undrar just hur det hänger ihop!?

RiP -Som nog tycker att film är bäst på bio...!

Synd att inte Jonas var med i debatten. Han är oerhört kunnig och strategisk i debatter. Det märks att han är skolad i det om man säger så.

Återigen, såsom lagen är _nu_ är det tillåtet att ladda ner och inneha copyrightskyddat material, men olagligt att sprida det till folk utanför sin bekantskapskrets. Med det nya lagförslaget kommer det bli olagligt att ladda ner det.

Två frågor (hypotetiska):
1a. Om jag som privatperson köper tre skivor per år, hur mycket förlorar musikindustrin på att jag laddat ner 100 album?

1b. Samma scenario som ovan, och sedan köper jag fem album det året för jag hittade bra musik bland det jag laddade ner. Hur mycket förlorar musikindustrin på det?

1c. Om jag, baserat på de 100 album jag laddade ner, rekommenderar mina vänner att köpa skivor eftersom dom var så bra, hur mycket vinner musikindustrin på det?

2a. Jag går på bio två gånger per år. Hur mycket förlorar filmindustrin på att jag laddar ner 20 filmer?

2b. Eftersom jag inte får tag på de fina kopiorna, utan VCDer med dåligt ljud och utan text vill jag gärna se bra filmer en gång till. Då hyr jag dom i videobutiken. Hur mycket förlorar filmindustrin på det?

Såsom lagen ser ut gör personen ovan inget olagligt. Man kan diskutera etiken i det däremot.

Film och musikindustrin gjorde stora ansträngningar att stoppa kopiering redan när digitalbandarna kom. Dom gjorde stora ansträngningar att stoppa kopiering när VHS kom. Dom gjorde stora ansträngningar att stoppa privatimport och kopiering när DVD kom. Har det någonsin fungerat?

När skall dom lära sig att begränsningar fungerar inte?

Men det roligaste av allt måste ju vara att de som ligger bakom stämmningarna och jagandet av "fildelare" (Alltså de stora mediabolagen). Är att jättarna kräver de enskilda personerna på miljonbelopp för en enskild film.

Det måste ju betyda att ett människoliv är mindre värt än en sketen film?

grundrar detta på att det inte är många som får ett så fett skadestånds belopp när en anhörig dött eller när man själv blivit utsatt för brott som kränkt och/eller skadat en själv.
Jag har blivit beskjuten, prejad av väg och hotad av en idiot i en beige volvo 240. Det jag fick i skadestånd var 5000kr, vilka jag ännu nu 2år efter inte sett skymten av :(

och bättre blir det ju när man köper skivor och de inte går att spela i varken dator eller cd-spelare...
först köpa och sedan tanka, eller hur var det nu?

PerM Skrev:
> Såg någon pirat på ett forum som skulle kopiera
> JOS spelare och dela ut dessa gratis för det
> tycker visst Jens är helt OK, han kanske får
> stöd/medel av skivbolagen ;-)

UNDERBART! Helt rätt. För om jag kopierar JOS varumärke så har jag ju inte stulit det, jag har precis som filderlarna "bara kopierat det, så då har ju ingen skada skett!? Det enda jag gjort då är att snyltat på JOS utvecklingskostnader, marknadsföring, och det är ju helt ok enl Herr Jens.

Tillbaka
Topp