OT: RAZZIA

Chrille77 Skrev:
-------------------------------------------------------
> PerM Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Såg någon pirat på ett forum som skulle
> kopiera
> > JOS spelare och dela ut dessa gratis för det
> > tycker visst Jens är helt OK, han kanske får
> > stöd/medel av skivbolagen ;-)
>
> UNDERBART! Helt rätt. För om jag kopierar JOS
> varumärke så har jag ju inte stulit det, jag har
> precis som filderlarna "bara kopierat det, så då
> har ju ingen skada skett!? Det enda jag gjort då
> är att snyltat på JOS utvecklingskostnader,
> marknadsföring, och det är ju helt ok enl Herr
> Jens.
>

Bortser man från tankevurpan så vore det ganska kul. Men vem tar tillverknings/logistik-kostnaden för piratspelarna?

Att kopiera ett varumärke eller en konstruktion är olagligt. Att kopera en fil och distribuera den till sina vänner är inte olagligt. Viss skillnad eller hur?

Burner: på DH iår var det inte tillåtet att överhuvudtaget ha igång program som kunde ses som ett fildelninsprogram. Och givietvis var det inte tillåtet att piratkopiera och fildela olagligt

antipiratibyrån var också sär och kollade runt.

Men så stor effekt hade det inte vad jag vet

Mattias L Skrev:
>
> Att kopiera ett varumärke eller en konstruktion är
> olagligt. Att kopera en fil och distribuera den
> till sina vänner är inte olagligt. Viss skillnad
> eller hur?
>
> /Mattias
>

Det beror väl på vad filen innehåller, eller?
Jag är ganska säker på att jag INTE får "rippa" en DVD film och distribuera den över Internet, eller menar du Mattias att jag får det. Det spelar ingen roll om det är en liten sketen svensk lågbudgetfilm eller en mastodont film från Hollywood.

Likadant när det gäller musik, jag har letat överallt för att hitta text som säger att jag får göra en kopia på en CD skiva för att distribuera på Internet men inte lyckats hitta det. Kan du peka mig i rätt riktning?

Är det inte olagligt att göra en kopia av tex. Oracle e-Business, SAP R3, Microsoft, Novell, IBM datorprogram för att sprida fritt på Internet (har någon någonsin läst licensreglerna)?

När det gäller musik kommer det mer och mer siter som erbjuder ”gratis” musik tex. http://www.internetdj.com vilket är kanonbra. På dessa siter får alla som vill hålla på med musik chansen att sprida sina alster och det är nog väldigt stimulerande för dessa artister. Problemet är ju att det skiter många ”pirater” i för det är ju häftigare att ”rippa” DVD/CD av mer etablerade artister.

Burner: jag är fullt medveten om detta, jag har även kompisar som var på årets DH eller var det 2004? skit samma det senaste DH iaf. Kompisarna kom hem med en ganska imponerande samling.

Det enda jag säger är att DH inte tillåter otillåten fildelning och/eller piratkopiering, och det finns folk från Anitpiratbyrån på plats.
Om deltagarna följer reglerna är en helt annan fråga. Men att göra en razzia på ett LAN skulle nog inte gå så bra. Jag förmodar att de är tvungna att skaffa tillstånd för att söka igenom samtliga personers datorer eller vissa personers datorer. Att få fram tillstånd tar ju sin tid och DH är över på bara några dagar... En liten förklaring till varför det inte är några razzior på LAN kanske?

EDIT: miningsbyggnadsfelochandratrevligheter

Senast redigerad av en moderator:
PerM: Kommer inte på exakta paragraferna nu, men jag skall leta reda på dom (sitter lite stressat så jag hinner inte ta fram dom).
Om inte minnet sviker mig totalt så är det i upphovsrättslagen som det specificeras att det är tillåtet att duplicera för privat bruk, samt att ge bort till sin privata krets.

Vad gäller programvara så är det annorlunda. Där köper du nyttjanderätten, och du godkänner ett licensavtal ioch med att du bryter emballeringen. Ja, jag är en av få som faktiskt läst _allt_ i licensavtalet. Jag har faktiskt förhandlat om licensavtalet med både Microsoft, Oracle och Fuji ;) I de flesta fall så har man inte ens rätt att göra en säkerhetskopia, än mindre att sprida det över Internet.

ifs...så tror jag inte jos har "enroma" utvecklingskostnader....tror inte dom blir spec sura om du börjar sälja mp3spelare från samma bolag i taiwan som jos köper sina spelare av heller ;)

rikard Skrev:
> Att designa ett skal är väl en form av utveckling?

jo men inte så stor i förhållande till vad det kostar att utveckla en hel enhet.

han vill debattera med några som han har en chans mot, nån som han kan briljera mot. inte mot någon som skulle göra att hans argument bara slår i luften.

Karln är ju köpt, utför ett jobb år löneutbetalare mestadels på andra sidan Atlanten, och han vet att alla vet det. Han måste nog få bra betalt för att kunna stå ut med allt skit han får.
Jag längtar efter TV-debatten mellan duPontén och Birgersson. Den senare lär ju troligen sopa golvet med HP och HP kommer kasta slipsen i studion och skrika rätt in i kameran att han säger upp sig, och nu ska han jävlarimig hem och tokladda på DC++ för det har han ju inte hunnit det sista halvåret...

en lika bra artikel, ledaren i expressen http://www.expressen.se/index.jsp?a=256482

sen när de i tv debatten frågade om poten aldrig koperat musik till kasett osv själv, o han sa "nej det har ja faktiskt inte" så FETLJÖG han ju, hur många tror på det :D:D:D trovärdigt, hemskt trovärdigt :D:D

en annan fråga man kan ställa sig, är om han inte har nå "piratsaker" på sin egen dator hemma, ja menar, har han barn, ja då har de ju garanterat laddat nå, ja menar, va ska pappa säga, inte fan anmäler han dem :D o där är ju det sista stället som APB skulle leta :D:D

OK, nu ska jag säga det uppenbara som säkert alla redan tänkt på, men va fan:

För att inte blanda ihop en fruktsallad av äpplen och päron så ska man komma ihåg att APB och Birgersson vill debattera två olika saker.

1) APB vill att upphovsrättsbrottsfrågan sak upp på bordet.
2) Birgersson vill diskutera APB:s metoder.

APB vill naturligvis vara så "effektiva" som möjligt och har såleds noll att vinna på att metodikfrågan kommer på agendan.

/Magnus

Vad man än tycker om APB:s metoder så är väl deras agenda legetim, eller hur? Sen kan man kanske fundera om det finns andra/bättre metoder. Om jag som upphovsman får min musik/film/spel/dataprogram utlagt för nedladdning på nätet skulle jag bli väldigt upprörd/arg över att någon stjäl min produkt. Om jag har förstått det hela rätt så vill väl inte "piraterna" betala för musiken även om det är möjligt och på så sätt ladda ner den legalt. "Piraternas" agenda verkar vara att allt ska vara gratis för dem?!?

Angående musik i alla fall (film kanske är en lite annan situation i vissa lägen, men det orkar jag inte gå in på nu):
Klart man ska pröjsa för musik, allt annat är ju faktiskt stöld. Men det ska vara med rimliga påslag. Jag kan helt klart tänka mig typ en 10:a för en låt, och lite rabatterat om man köper en hel skiva, säg 80-90 spänn.

Nu finns ju tekniken därute, klappat och klart för skivbolagen att trycka på knappen och börja sälja över nätet. Då slipper jag som kund masa mig iväg till skiv-nasaren och bläddra bland skivor. Jag kommer då istället oftare köpa en-två-tre låtar av någon artist jag annars inte skulle köpt en skiva med, vilket troligen skulle bredda mitt lyssnande och i förlängningen få mig att tjacka mer musik. Blir jag nyfiken på artisten kan jag köpa hela albumet. Vill jag spela i bilen eller på stereon får jag ju själv bränna skivan. Vill jag verkligen ha hela orginalskivan, med omslag, inlaga och allt så beställer jag den via postorder.

Bolagen får nog då in deg tillräckligt så att de klarar sig.
Fasen, de slipper ju trycka, distribuera och allt därtill. Dessutom är det väl så att det man får över nätet ändå inte kommer stå sig i ljudkvalitet jämfört mot en orginalskiva. Man kommer fortfarande köpa en del "vanliga" skivor.

Men nu finns ju inte denna möjlighet för deras girighet gör att de inte får tummen ur arslet och kommer igång. Om bolagen satsar på denna service och gör det bekvämt för musik-konsumenterna så ska de nog se att de kan fortsätta göra pengar på musik. Och troligen mycket mer än idag. Musik-konsumtionen kommer troligen med detta att öka, det är många bedömare ense om.

Nackdelen är ju att skivaffärerna dör ju ut....

Chrille77 Skrev:
> Vad man än tycker om APB:s metoder så är väl deras
> agenda legetim, eller hur? Sen kan man kanske
> fundera om det finns andra/bättre metoder. Om jag
> som upphovsman får min musik/film/spel/dataprogram
> utlagt för nedladdning på nätet skulle jag bli
> väldigt upprörd/arg över att någon stjäl min
> produkt. Om jag har förstått det hela rätt så vill
> väl inte "piraterna" betala för musiken även om
> det är möjligt och på så sätt ladda ner den
> legalt. "Piraternas" agenda verkar vara att allt
> ska vara gratis för dem?!?

men vilka ärknas som pirater? alla som laddar t.ex. musik? då får man nog kalla halva sneksa befolkningen för pirater. självklart kommer man inte åt alla "pirater" genom att ha bra webblösningar där priserna är bra, MEN man kommer nog åt det största antalet användare/pirater, då jag mycket väl tror att svenssons hellre kör nått legalt. exempel på att näthandel faktiskt funkar är ju Applestore (som tyvärr inte finns i sverige), där betalar man ca 6 kr per låt. ska jämföras emd att man kanske betalar 18 kr i butik för samma låt.

ett annat sätt att komma åt det är att göra cd skivor med mer material runt om, kanske göra lite bättre omslag eller vad man nu ska kalla de små "böcker" som kommer med, då det för gemeneman skulle bli svårt att få samma kvalitet på den genom att ladda hem o försöka skriva ut.

det är bara några exempel.

Kan mycket väl förstå att det finns ett företag sånt som Antipiratbyrån, det är inte nå konstigt med det. Men bara för att de anser att vissa begår brott får de ju inte begå brott själva, speciellt inte om de tänkt gå till rätten med det.

Även jag tror att Svensson vill betala för musiken. Men det finns vissa som anser att det ska vara gratis för just dem t ex Piratbyran. Deras retorik känns väldigt lika som den som planka.nu håller på med. Dessa verkar villa ha allt gratis. Men vem betalar i slutendan? Jo det blir den vanlige "svensson" som får betala med te x förhöjda priser på ex musik eller en högre skatt (för tex kollektivtrafiekn).

Många av dessa "finniga" tonåringar som är sk Pirater och som tokladdar musik, film & datorprogram kommer snart växa upp. När deras föräldrar har slutat betala deras datorer, uppkopplingar etc. måste dom ha en inkomst. Då många av dessa "Pirater" besitter en god IT kunskap och kanske kläcker en bra idé till ett datorprogram kommer de med största sannolighet vilja ha betalt för det. Det blir intressant och se vad dessa "Pirater" då har för inställning när inkomsterna uteblir för att programmet ändå är gratis på nätet.

Den här tråden är som ett myggbett, man borde inte röra men gör det ändå.

Många finniga tonåringar släpper faktiskt gratisprogram redan idag. Det enda betalprogrammet som snurrar på min dator är windows 98 se som jag förövrigt fått. Antivirus: AVG free, Ordbehandling etc: Open Office (känns gedigare än microsoft office), Brandvägg: Agnitium Outpost, Mediaspelare. Winamp & Videolan, Browser: Opera.

Dvs, det finns gott om gratis program därute som är i många fall lika bra om inte bättre en microsoft, norton usw.

windows är dessutom på väg bort, bort för alltid.

Senast redigerad av en moderator:
Chrille77 Skrev:
> Även jag tror att Svensson vill betala för
> musiken. Men det finns vissa som anser att det ska
> vara gratis för just dem t ex Piratbyran. Deras
> retorik känns väldigt lika som den som planka.nu
> håller på med. Dessa verkar villa ha allt gratis.
> Men vem betalar i slutendan? Jo det blir den
> vanlige "svensson" som får betala med te x
> förhöjda priser på ex musik eller en högre skatt
> (för tex kollektivtrafiekn).

kan hålla med dig till viss del. tror inte alla på piratbyrån vill ha allt gratis. tror inte problemet ligger där utan tror mer föreningen är skapad för att med ett krafttag visa APB att det inte är så lätt som de tror.

sen nått som inte har med det du skrivit, så tror jag inte att hemladdning skadar musikindustrin i SÅ stor grad. De som är skadas är små artister, men det är inte deras musik som laddas ner mest, utan det är musik av band som U2, musik från britta osv.osv. mig veterligen tar ingen av dem skada, ja menar: alla som tycker de lever fattigt, räck upp en hand :D:D

U2 har dessutom i vissa uttalande sagt att de inte bryr sig så mycket om nerladdningen, de tjänar miljoner o åter miljoners på sidomaterial o konsärer, så som alla artister borde göra, sälj saker följer med cd skivorna som är svåra att kopiera över nätet utan att man tappar kvalitet eller det direkt syns att det är kopia.

Alla ni pratar om upphovsrätten som om den vore en naturlag.
Vad säger att denna rätt över huvud taget är rimlig ur ett filosofiskt perspektiv?
Bara för att en sak har varit på ett sätt i alla tider behöver det inte betyda att just detta sätt är det rimligaste.
Hur många världsomvälvande uppfinningar och ideer hindras inte av patent och upphovsrätt?

Låt mig ta ett exempel:
I den vetenskapliga världen är det fritt fram att GRATIS använda sig av andras tankara, ideer och metoder så länge man refererar till upphovsmannen. Man får däremot inte påstå att man själv knäckt ideen.

Applicerat på musik och filmbranshen så skall det alltså vara fritt fram kopiera som man vill så länge man inte SÄLJER vidare materialet. Att låta andra ta del utav materialet utan att man gör ekonomisk vinning själv skulle således vara helt ok.
Jag tycker inte att kopiera är likställt med att stjäla ty det är inte alls självklart att upphovsmannen går misste om någon vinst.
Däremot tycker jag att kopiera och sälja vidare är likställt med att stjäla för då tar man ära och pengar för något man inte producerat själv.

Visst kan det bli så att både film och musikvärlden kommer förlora stora pengar.
Men vad är det rent filosofiskt som säger att just de mångmiljardbelopp de tjänar nu är rimliga?
Vad exakt säger att det är rimligt att det kan produceras enskilda filmer i usa med hundratals miljoner i budgett?
Vad exakt säger att det är rimligt att det kan produceras enskilda filmer i ett litet land som sverige med tiotals miljoner i budgett?

Dessutom är det ju ganska paradoxalt som det är nu när vi faktiskt betalar de stora film och musikbolagen när vi kopierar trots att det är just det som de påstår är så olagligt, omoraliskt och orimligt.
Nu undrar säkert många vad sjutton jag snackar om. Jo den så kallade
kassetavgiften.
Det är nämligen så att vi redan betalar 2öre per inspelningsbar minut för TOM lagringsmedia till paraplyorganisationen COPYSWEDE. Detta trots att man använder dessa lagringsmedia till mycket annat än att kopiera upphovskyddat material!!
Dessa pengar går rakt ned i fickan på de stora film och musikbolagen.
Det är alltså någon form av punktskatt som INTE går till staten utan den går istället till de som är så stora att de har råd att vara med i COPYSWEDE. Kassetavgiften skall visst höjas nu också.

Denna avgift är väl ändå unik i sitt slag? Tänk om oljebolagen skulle få 1 öre per kWh för all el som inte är producerad med hjälp av olja eller om bokförlagen skulle få en liten summa pengar för varje sida som det surfas på.

Med början i den industriella revolutionen har teknikutvecklingen alltid dödat branscher samtidigt som den skapat andra.

Ny ideer, nya metoder och ny teknik medför nya kommersiella kanaler och nya bransher!
Vem vet vilka framtidens stora guldkalvar blir?

Jag tror nog att film och musikvärlden alltid kommer att finnas. Däremot tar jag inte för givet att det kommer kunna vara fullt lika lukrativt för en liten skara människor som det är idag. I och med att tekniken utvecklats är det redan lättare och billigare att göra film och musik och ännu lättare och ännu billigare kommer det att bli. Vad är det som säger att det då fortfarande är rimligt att lika stora pengar kan göras på det även i fortsättningen?

Bara några tankar //
mytomspunnen

mytomspunnen Skrev:

> Applicerat på musik och filmbranshen så skall det
> alltså vara fritt fram kopiera som man vill så
> länge man inte SÄLJER vidare materialet. Att låta
> andra ta del utav materialet utan att man gör
> ekonomisk vinning själv skulle således vara helt
> ok.
> Jag tycker inte att kopiera är likställt med att
> stjäla ty det är inte alls självklart att
> upphovsmannen går misste om någon vinst.
> Däremot tycker jag att kopiera och sälja vidare är
> likställt med att stjäla för då tar man ära och
> pengar för något man inte producerat själv.

Precis, vad är det som säger att de flesta som kopierar något skulle köpt det om de inte kunnat kopiera musiken/filmen.

det sjuka är ju att skivbolagen gnäller över att "om ni laddar hem så tjänar inte artistera något" samtidigt som skivbolaget gör en vinst på flera 100 miljoner. får det inte att gå ihop, om jag laddar hem en skiva, då är det artisten som förlorar sina pengar, skivbolaget tjönar fortfarande bra. om skivbolagen skulle acceptera en lägre vinst, säg "bara" 50 miljoner, vilket är sjukt mycket, så skulle artisterna fåt jäkligt mycket. det är väll bara att inse att skivbolagen har fått driva upp priset aldeles för mycket.

En fotograf som plåtar vill ha mat på bordet. Om han inte får betalt för sina bilder, utan folk publicerar dom gratis, vem ska då betala fotografens hyra, mat, utrustning? Det Kommunistiska Partiet kanske?

bruse Skrev:
> En fotograf som plåtar vill ha mat på bordet. Om
> han inte får betalt för sina bilder, utan folk
> publicerar dom gratis, vem ska då betala
> fotografens hyra, mat, utrustning? Det
> Kommunistiska Partiet kanske?
>

Om man publicerar dem i den meningen att man drar egen ekonomisk vinning av dem skall fotografen självklart ha betalt. Om man låter folk kopiera dem för eget bruk tycker jag inte att det är lika självklart!
För övrigt vill jag påstå att om man skall sammanlänka min ståndpunkt i den här frågan med en politiska ideologi blir den knappast kommunistisk utan istället väldigt liberal...

lundatok Skrev:
> Det kanske är så enkelt att folk inte är beredda
> att betala vilket pris som helst per skiva?
>
> [ Try not. Do, or do not. There is no try ]

Hmmmm.....jag vill inte batala 30.000:- för min nya cykel......undera om jag skall sno den i stället?!?!?!?!

Chrille77 Skrev:
>
> Hmmmm.....jag vill inte batala 30.000:- för min
> nya cykel......undera om jag skall sno den i
> stället?!?!?!?!
>

I vilken mening är det att likställa kopiering för privat bruk med stöld över huvud taget??
Jag tycker INTE att du skall behöva betala Cannondale ett öre om du för eget privat bruk kopierar en cannondale (dvs tillverkar allt själv) helt och hållet. Om du däremot startar egentillverkning av cannondalecyklar och sedan säljer dem vidare är det att klassa som stöld!!!
Om du tycker att det är fel att kopiera cyklarna (tillverka allt själv) för eget bruk får du gärna tycka det men jag kommer inte hålla med dig.

mytomspunnen Skrev:
> Chrille77 Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Hmmmm.....jag vill inte batala 30.000:- för
> min
> > nya cykel......undera om jag skall sno den i
> > stället?!?!?!?!
> >
>
> I vilken mening är det att likställa kopiering för
> privat bruk med stöld över huvud taget??
> Jag tycker INTE att du skall behöva betala
> Cannondale ett öre om du för eget privat bruk
> kopierar en cannondale (dvs tillverkar allt själv)
> helt och hållet. Om du däremot startar
> egentillverkning av cannondalecyklar och sedan
> säljer dem vidare är det att klassa som stöld!!!
> Om du tycker att det är fel att kopiera cyklarna
> (tillverka allt själv) för eget bruk får du gärna
> tycka det men jag kommer inte hålla med dig.
>
>
> ------------------------------------
> Annars är det bra eller??
> Proud sponsor of Jomper 2005
> ------------------------------------

Men muskien/filmen har du (inte just du men du förstår) tillverkat den? Högst tveksamt. Någon har ju från början "stulit" den digitala filen och sedan spridit den, inte sant?

mytomspunnen Skrev:
> Om du tycker att det är fel att kopiera cyklarna
> (tillverka allt själv) för eget bruk får du gärna
> tycka det men jag kommer inte hålla med dig.

Då stjäl du ju Cannondales utvecklingsarbete...

Tillbaka
Topp