Alla ni pratar om upphovsrätten som om den vore en naturlag.
Vad säger att denna rätt över huvud taget är rimlig ur ett filosofiskt perspektiv?
Bara för att en sak har varit på ett sätt i alla tider behöver det inte betyda att just detta sätt är det rimligaste.
Hur många världsomvälvande uppfinningar och ideer hindras inte av patent och upphovsrätt?
Låt mig ta ett exempel:
I den vetenskapliga världen är det fritt fram att GRATIS använda sig av andras tankara, ideer och metoder så länge man refererar till upphovsmannen. Man får däremot inte påstå att man själv knäckt ideen.
Applicerat på musik och filmbranshen så skall det alltså vara fritt fram kopiera som man vill så länge man inte SÄLJER vidare materialet. Att låta andra ta del utav materialet utan att man gör ekonomisk vinning själv skulle således vara helt ok.
Jag tycker inte att kopiera är likställt med att stjäla ty det är inte alls självklart att upphovsmannen går misste om någon vinst.
Däremot tycker jag att kopiera och sälja vidare är likställt med att stjäla för då tar man ära och pengar för något man inte producerat själv.
Visst kan det bli så att både film och musikvärlden kommer förlora stora pengar.
Men vad är det rent filosofiskt som säger att just de mångmiljardbelopp de tjänar nu är rimliga?
Vad exakt säger att det är rimligt att det kan produceras enskilda filmer i usa med hundratals miljoner i budgett?
Vad exakt säger att det är rimligt att det kan produceras enskilda filmer i ett litet land som sverige med tiotals miljoner i budgett?
Dessutom är det ju ganska paradoxalt som det är nu när vi faktiskt betalar de stora film och musikbolagen när vi kopierar trots att det är just det som de påstår är så olagligt, omoraliskt och orimligt.
Nu undrar säkert många vad sjutton jag snackar om. Jo den så kallade
kassetavgiften.
Det är nämligen så att vi redan betalar 2öre per inspelningsbar minut för TOM lagringsmedia till paraplyorganisationen COPYSWEDE. Detta trots att man använder dessa lagringsmedia till mycket annat än att kopiera upphovskyddat material!!
Dessa pengar går rakt ned i fickan på de stora film och musikbolagen.
Det är alltså någon form av punktskatt som INTE går till staten utan den går istället till de som är så stora att de har råd att vara med i COPYSWEDE. Kassetavgiften skall visst höjas nu också.
Denna avgift är väl ändå unik i sitt slag? Tänk om oljebolagen skulle få 1 öre per kWh för all el som inte är producerad med hjälp av olja eller om bokförlagen skulle få en liten summa pengar för varje sida som det surfas på.
Med början i den industriella revolutionen har teknikutvecklingen alltid dödat branscher samtidigt som den skapat andra.
Ny ideer, nya metoder och ny teknik medför nya kommersiella kanaler och nya bransher!
Vem vet vilka framtidens stora guldkalvar blir?
Jag tror nog att film och musikvärlden alltid kommer att finnas. Däremot tar jag inte för givet att det kommer kunna vara fullt lika lukrativt för en liten skara människor som det är idag. I och med att tekniken utvecklats är det redan lättare och billigare att göra film och musik och ännu lättare och ännu billigare kommer det att bli. Vad är det som säger att det då fortfarande är rimligt att lika stora pengar kan göras på det även i fortsättningen?
Bara några tankar //
mytomspunnen