OT: RAZZIA

ett annat exempel är ju nya windows xp x64 för 64 bitars processorer. AMD har sålt sånna i snart 2 år, o nu kommer det ut att Microsoft inte ska sälja operativsystemet löst, utan det följer bara med datorer man köper färdigbyggda från o med nu. vafan ska alla vi andra göra då som köpt en sådan processor i hopp om att kunna uppgradera till nya windows o dra nytta av 64 bitars???

o sen undrar microsoft varför folk piratkopierar, det är ju jäkligt sjukt.

En sak som avhandlats redan;

Skivbolagens omitiverat höga vinster, oavsett hur skivorna säljer.

Det är den springande punkten, till att jag inte gärna betalar för det jag vill lyssna på.
Ett exempel från verkligheten;

När Sarah Mclachlans senaste album Afterglow släpptes, krävde Sarah att alstret skulls säljas för 20 % lägre pris än 'standardpriset' på marknaden.
Glad i hågen stövlar jag in till Skivlagret i Kristianstad och vill handla nämnda alster.

Är det nån här på forumet som tror att jag fick CD:n för det pris som Sarah ville????

Svaret är så uppenbart, så jag nämner det inte ens.

Vad göra???

Det svaret är inte så uppenbart, jag köpte CD;n direkt från hennes hemsida.

På så sätt 'slapp' skivhandlaren göra vinst på mitt tänkta köp, på så sätt 'slapp' Sony eller MGM eller va fan dom heter göra vinst på mitt tänkta köp.

Ytterligare ett exempel från verkligheten;

En avlägsen polare har en bilreservsbutik.
'Marknaden' 'kräver' att utpriset sänks i butiken!! Bra, behöver jag betala mindre för min dämpare, mumma.
ABER, min avlägsne polare får fortfarande betala samma pris till sin leverantör; alltså blir avlägsne polarens vinst mindre.
På sikt kanske så låg att han får lägga ner.
Var ska jag då handla reservdelar till Silverpilen???
Internet???

'Marknaden' har redan bitit sig i rôva, tyvärr har den inte upptäckt det själv...

/krokus

mytomspungen:

huruvida jag förlorar pengar eller ej på om en Britney Spearsskiva blir nerladdad är ju ointressant.
Britney är ju ett bra exempel som visar lite vad som har hänt.

I början av 80-talet låg studiomusikerlönerna i Los Angeles på ca 100$ för ett påbörjat 3 timmarspass för att efetr 3 timmar gå upp till 100$/tim. Detta gäller baslöner sen finns det de som har 2x och de som har 3x. Sen gick lönerna upp ganska hyfsat fär at nu gå ner i USA. I Sverige har vi ju fortfarande enligt avtal ganska hyfsad timpeng i studioarbete.(ungefär samma timpeng som man får betala när man lämnar sin bil till märkesverkstaden)

Om en amerikansk artist blir nedladdad mycket så kan det ju givetvis slå mot mig.
Ägarna till de stora Amerikanska bolagen äger ofta sina små dotterbolag i Sverige, så just i fallet Britney så kanske det int drabbar just mig, men kanske din Svenska favoritartist inte får göra en Skiva pga av nedladdningen. De vågar inte satsa på den lite"smalare" musiken pga detta.

Oskar:
Vi var rätt oroade över samplingen i början men det har visat sig att det var en fluga.

Man får dela in artisterna i hög och lågbudget artister.

Lågbudget där det ofta är samplade instrument och högbudget som använder riktiga musiker med riktiga instrument.:-)

Ja det hörs skillnad även i det sunkiga mp3 formatet.

Jag gissar att det ganska snart kommer en fungerande form av nedladdning där alla inblandade får sin del av kakan, och ett sätt att spåra upp de som tar annans egendom utan att betala.

Just nu är det mer än lite high capparal på nedladdningsfronte. Rent ut sagt stöld av annans egendom och det var väl det som denna tråd handlade om.

Men nu kommer jag inte titta mer i denna tråd

Heja antipiratbyrån, sätt dit tjuvarna:-)
Jan

Jan, du får väldigt gärna visa vilken lagparagraf du stödjer ditt påstående om att det är stöld att ladda ner. Du skrev: "Rent ut sagt stöld av annans egendom och det var väl det som denna tråd handlade om."

Också:

Är det stöld att kopiera ett av dina alster till CD/DAT/rullband/kasset och ge till några i min bekantskapskrets?

Jan skrev också: "Jag gissar att det ganska snart kommer en fungerande form av nedladdning där alla inblandade får sin del av kakan, och ett sätt att spåra upp de som tar annans egendom utan att betala."

Så länge sättet att spåra inte bryter mot lagstiftning så tycker jag att det är en bra sak. Sättet APB gjort kan diskuteras, och det skall definitivt prövas.
Jag betalar gärna för mig. Om jag vill ha "Alexander Kyckling" eller "Mountainbikesmurf" så betalar jag gärna för mig. Såsom det är nu går den ena inte att få tag på och den andra måste jag betala 179 kr för. Är det rimligt?

Att begränsa och straffa har aldrig fungerat, att tro att det kommer göra det nu är befängt. Marknadsaktörernas sätt att agera visar på panik och att dom hellre lever kavr i 20 år gamla affärsmönster än bryter upp och hittar nya marknader.

Stålis:
Du kommer bli otroligt bitter i framtiden om du inte ändrar ditt sätt att se på detta fenomen.
Fildelning är här för att stanna vare sig du eller jag eller någon annan vill det eller inte!

Det är nästan lite smått komiskt att du hittills inte kommit med ett enda argument varför kopiering skulle vara stöld. Du säger upprepade gånger att så är fallet för att så är fallet. Sådana cirkelargumentationer biter inte på någon tänkande människa i det långa loppet.
Om du vill få oss naiva icke-troende att förstå måste du nog komma med några riktiga argument!

Angående det där att om någon laddar ned Brittan så drabbar det mina favoritartister. Visst det må vara hänt men jag är inte orolig. Jag är fullständigt övertygad att med fildelning kommer betydligt fler och bättre artister nå ut till en betydligt större skara människor än med det gamla skivbolagsoligopolen. Det blir billigare och enklare att producera musik med hjälp av den nya tekniken. Detta kommer att drabba de stora etablerade producenterna. Inte heller detta grämer mig ty fler kommer att få dela på den nya större och sötare kakan även där. Det enda sättet att tjäna pengar inom musiken är INTE genom skivförsäljning!!!!!
Dessutom finns det väl dokumenterade fall där fri distribution av låtar på internet lett till ÖKAD skivförsäljning!!!!!!

Här kan du gå in på gruppen wilco:s hemsida och med deras tillåtelse gratis ladda ned alla deras skivor. Efter att de gratis började dela med sig av sin musik har de bara klättrat och klättrat på försäljningslistorna. Deras senaste skiva A Ghost is Born hamnade på åttonde plats på Billboards albumlista, gruppens bästa placering någonsin.

Jag vet inte riktigt hur man kan förklara ett sådant skeende med t.ex Antipiratbyråns enkelspåriga och trångsynta cirkelargumentation.

Mattias L Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jan, du får väldigt gärna visa vilken lagparagraf
> du stödjer ditt påstående om att det är stöld att
> ladda ner.

Oj, jag håller inte på med lagparagrafer, det får du fråga jurister om.
Eller enklare gå in och kolla de copyrightlagar som finns.

Dessutom kan det vara olika regler på olika alster.
Ansvarig utgivare bestämmer till stor hur hårt reglerna skaq följas.
Och jag är ganska säker på att både Warner-Bros ocg Virgin har utnyttjat copyrightlagarna till max.
Samma sak gäller om du frågar mitt fackförbund SYMF(SvenskaYrkesmusikerFörbundet) hådast är nog Amerikanska Musikerförbundet.( Använder du en tummaskin i en Amerikansk kommersiell studio så måste du hyra in en trummis samtidigt:-)

Synen och moralen på copyright är olika i olika länder.
Min gamla trumpetlärare från Los Angeles kom hit för att undervisa på Musikhögskolan som gästföreläsare.
Trumpeteleverna var inte förvarnade om vissa saker.
De kom fram till notstället och la upp sina kopier på noterna.
Lektion avslutad
"No xeroxing in my class"!
Kort dag för vissa universitetselever den dagen

> Också:
>
> Är det stöld att kopiera ett av dina alster till
> CD/DAT/rullband/kasset och ge till några i min
> bekantskapskrets?
ja och nej
du får kopiera den från CD skivan som du har köpt för att he en kopia för eget bruk
däremot så gör du dig skyldig till ett brott om du ger bort en kopia till en kompis.
Samma lagar och regler som gäller om du ger bort kopior på Windows XP till kompisarna.

>
> Jan skrev också: "Jag gissar att det ganska snart
> kommer en fungerande form av nedladdning där alla
> inblandade får sin del av kakan, och ett sätt att
> spåra upp de som tar annans egendom utan att
> betala."
>
> Så länge sättet att spåra inte bryter mot
> lagstiftning så tycker jag att det är en bra sak.
> Sättet APB gjort kan diskuteras, och det skall
> definitivt prövas.

Om nu den som har gett ut alsterna du vill ha har kombinerat det så, så får du väl leva med det.
> Jag betalar gärna för mig. Om jag vill ha
> "Alexander Kyckling" eller "Mountainbikesmurf" så
> betalar jag gärna för mig. Såsom det är nu går den
> ena inte att få tag på och den andra måste jag
> betala 179 kr för. Är det rimligt?

Där kan jag hålla med och som jag skrev så kommer det säkert att komma en ny form av musikdistribution.
Och visst hade det varit härligt om folö hade lagt mindre pengar på elektronik och istället hade gått ut mer och lyssnat på när musik är som bäst.
Live på konserter, klubbar, kyrkor..mm..
Stackars satar som lever instängda i en mp3 bubbla.
>
> Att begränsa och straffa har aldrig fungerat, att
> tro att det kommer göra det nu är befängt.
> Marknadsaktörernas sätt att agera visar på panik
> och att dom hellre lever kavr i 20 år gamla
> affärsmönster än bryter upp och hittar nya
> marknader.
>
Det va en jäkla massa bokstäver i din signatur:-)

ha det
Jan
> /Mattias
>
> - mtb för äventyrare
>
> M+(M--) x++ s++ f c fs++ H+ S+ Ba+++ Bd Bo V++++
> ww-- Mt Mu Pt--->----

För att förtydliga för alla som tycker att jag är skarp i mina formuleringar.
Jag talar inte särskilt mycket i egen sak då jag inte är särskilt mycket av en fildelare själv. Jag tror nog att medelsvensson både laddar ned och sprider betydligt mer upphovskyddat material än vad jag hittills har gjort i mitt liv. Det jag motsätter mig är principen av att ytterligare skärpa upphovsrätten.

Som jag skrev i mitt första inlägg så drabbas jag inte mycket nu, men har kolleger som blir mycket hårt ekonomiskt drabbade.

Hela min vår är uppbokad live så jag bekymrar mig inte, även om jag tycker att det är ett j...kla tjyveri.

Skulle det va så att ni vill höra ett lågmält, ljuvligt trumpetspel i Påsk så kan ni göra det i St:Pauli kyrka på Kungsgatan i Malmö den 26/3 kl.23.30 och 27/3 kl 11.00
OCH!!! det blir billigare och bättre än mp3! Svenska Kyrkan står för spons till mig:-)

ha det
Jan

Steelisreal Skrev:
> Skulle det va så att ni vill höra ett lågmält,
> ljuvligt trumpetspel i Påsk så kan ni göra det i
> St:Pauli kyrka på Kungsgatan i Malmö den 26/3
> kl.23.30 och 27/3 kl 11.00
> OCH!!! det blir billigare och bättre än mp3!
> Svenska Kyrkan står för spons till mig:-)

Nu bor jag inte i Malmö men annars hade det varit kul att höra! Du har ingen mp3-inspelning så att man kan höra om det vore värt att gå om du skulle spela i stockholm nån gång?
:-)
Förlåt mig Stålis, jag kunde inte låta bli...Jag erkänner att det var lågt...

hehehe...det är sånt här jag gillar med Happy folket:-)

en som säljer många begravningsspelningar via min hemida ligger i mp3 format

Heaven av Duke Ellington

http://www.trumpetare.se/heaven.mp3

speglar lite av den sorgliga delen av påsknatten

kunderna har ju inte alltid fast lina så därför ligger den i mp3

ladda ner, jag bjuder:-)

mytomspunnen Skrev:

>
> Nu bor jag inte i Malmö men annars hade det varit
> kul att höra! Du har ingen mp3-inspelning så att
> man kan höra om det vore värt att gå om du skulle
> spela i stockholm nån gång?
> :-)
> Förlåt mig Stålis, jag kunde inte låta bli...Jag
> erkänner att det var lågt...
>
>
> ------------------------------------
> Annars är det bra eller??
> Proud sponsor of Jomper 2005

Det är idag inte olagligt att ladda ner musik! När ska det fastna? Det är idag inte heller olagligt att kopiera sin musik och dela ut till närmaste vänkretsen! Det kanske är så i USA men det är fullständigt ointressant för oss i Sverige som lever under svenska lagar. Däremot kommer det att bli olagligt till sommaren om lagförändringarna går igenom, vilket dom som det ser ut nu kommer att göra.

Sen är det nog bara att konstatera att vi fortfarande lever i en föränderlig värld, som så många andra yrken så kanske rent av musikeryrket kommer att försvinna, vad vet jag? Inget jag sitter här och önskar dock men det kan mkt väl bli så. Teknikutvecklingen har inte skördat sina sista offer på arbetsmarknaden än, långt ifrån skulle jag tro.

EDIT: Lät kanske lite väl syrligt det där... inte meningen att trampa nån på tårna dock.

Senast redigerad av en moderator:
tack!

mytomspunnen Skrev:
> Ha ha! Skön inställning Stålis, sånt gillar jag!
> För övrigt skulle du gärna få spela på min
> begravning efter att ha hört den inspelningen.
> Grymt!
>
> Annars är det bra eller??
> Proud sponsor of Jomper 2005

måste få svara lite på citatet stålis tog av mig :)...menade förstås dom artisterna som just lever i lyx. Kan säga att själv köper jag skivor av just mindre band som jag gillar...men skulle aldrig drömma om att köpa en skiva av tex Britney Spears (och då inte främst av att musiken är kass). det här kanske har mycket med att jag har kollat på MTV cribs ;). dock så kan jag inte redogöra mina åsikter angående studiomusikerna...eftersom jag inte har någon insyn där.

Senast redigerad av en moderator:
Steelisreal Skrev:
> Mattias L Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jan, du får väldigt gärna visa vilken
> lagparagraf
> > du stödjer ditt påstående om att det är stöld
> att
> > ladda ner.
>
> Oj, jag håller inte på med lagparagrafer, det får
> du fråga jurister om.
> Eller enklare gå in och kolla de copyrightlagar
> som finns.

Du säger upprapeda gånger att det är stöld att ladda ner, detta är fel. Enligt upphovsrättslagen så får man inte sprida alster utanför sin bekantskapskrets. Att samla in låtar (spela in via radio, ladde ner etc) och sedan ha tillgängligt för sig själv är lagligt!

Det är också lagligt att duplicera dessa samlingar och distribuera till sin närmsta bekantskapskrets,

Någon som kommer ihåg Marita Ulvskog, hon laddede ner musik från "internet" brände på CD och gav bort till bekanta. Dessutom bjöd hon in aftonbladet när hon gjorde det. Hon blev polisanmäld, men utredningen lades ner eftersom det, trots att det principiellt var ett viktigt fall, inte fanns lagrum att stödja sig emot för ett åtal.

>
> Dessutom kan det vara olika regler på olika
> alster.
> Ansvarig utgivare bestämmer till stor hur hårt
> reglerna skaq följas.
> Och jag är ganska säker på att både Warner-Bros
> ocg Virgin har utnyttjat copyrightlagarna till
> max.
> Samma sak gäller om du frågar mitt fackförbund
> SYMF(SvenskaYrkesmusikerFörbundet) hådast är nog
> Amerikanska Musikerförbundet.( Använder du en
> tummaskin i en Amerikansk kommersiell studio så
> måste du hyra in en trummis samtidigt:-)
>
> Synen och moralen på copyright är olika i olika
> länder.

I Sverige gäller Svensk lag. Upphovsrättslagen är väldigt tydlig. Däremot kan man förhandla bort delar av den, vilka vissa artister gör när dom ger bort musik och uppmuntrar till att man skall ladde ner den från deras webbsite. Men oavsett vilket bolag det är så måste dom tillämpa Svensk lag.

> Min gamla trumpetlärare från Los Angeles kom hit
> för att undervisa på Musikhögskolan som
> gästföreläsare.
> Trumpeteleverna var inte förvarnade om vissa
> saker.
> De kom fram till notstället och la upp sina kopier
> på noterna.
> Lektion avslutad
> "No xeroxing in my class"!
> Kort dag för vissa universitetselever den dagen
>

Märklig inställning i mina ögon, men det var säkert kul för honom...

>
>
> > Också:
> >
> > Är det stöld att kopiera ett av dina alster
> till
> > CD/DAT/rullband/kasset och ge till några i
> min
> > bekantskapskrets?
> ja och nej
> du får kopiera den från CD skivan som du har köpt
> för att he en kopia för eget bruk
> däremot så gör du dig skyldig till ett brott om du
> ger bort en kopia till en kompis.
> Samma lagar och regler som gäller om du ger bort
> kopior på Windows XP till kompisarna.

Rätt, lite fel och tvärfel. Tvärfelet är vad gäller mjukvara. Du har enbart köpt rätten att använda den,
inget annat. Du godkänner i licensavtalet vad som gäller för den mjukvara du installerar.

Rätt att jag inte får kopiera hela skivan, för då kopierar jag ett verk av artristisk särart. Däremot så får man ta verk från en eller flera artister och kombinera och sedan ge bort (kallades blandband en gång i tiden :)) Detta är helt inom lagens råmärken.

Dessutom, vart ligger bevisbördan? I Sverige är man oskyldig tills dess att moptsatsen bivisats. För ett par år sedan mp3:ade jag hela min skivsamling. Några skivor har man blivit av med, några har man lånat ut och några har dött "repdöden". Men den digitala kopian har jag kvar. Vem bevisar att jag ägt skivan från första början? Vem bevisar att jäg äger en illegal kopia av skivan?

> >
> Det va en jäkla massa bokstäver i din signatur:-)
>

Jupp, ju fler bokstäver desto bättre :)

Tänkte skriva båt vitsigt och styggt om alla nedladdare som inte har vett nog att fatta vad de gör.
Men jag låter det va idag.
Dels för att jag känner mig snäll idag.
Del två är att jag har lovat mig själv och damen min, att sluta delta i OT diskussioner efter att någon idiot hade kommit med rasistiska inslag i ett OT inlägg tidigare i veckan.
Så vi nedlåter oss inte till att leka i den snadlådan mer:-)

ha det
Jan
alltid on topic

Tillbaka
Topp