OT. Roddmaskin

jonte987

Aktiv medlem
OT. Roddmaskin
Om man läser reviews så låter inte de runt 5000 nåt vidare. Lyfter från golvet osv.
Kanske blivit bättre sen jag kollade. Köpte en dyrare

jonte987

Aktiv medlem
OT. Roddmaskin
En chans att göra en god gärning och sälja billigt till ts

(Du kör väl inte med gör tungt motstånd?)
Kör lätt. Möjligt att det går att bygga upp om man är mer försiktig. Jag är lite avig till att riskera armbågarna så jag har lite gett upp. Dessutom har jag skaffat en trainer. Annars är det bra träning med roddmaskin.

jonte987

Aktiv medlem
OT. Roddmaskin
Har du skadade ledband eller hur lyckas du överbelasta armbågarna? Armarna är väl helt raka när kraften är som störst?
Ingen skada men hade problem med armbågarna generellt när jag började försöka komma i form för några år sen. Även vid cykling och gym.
Nu är det bättre men rodd känns fortfarande.
Möjligt att jag borde titta på tekniken men jag körde alltid rodd som uppvärmning på gym utan problem när jag var yngre. Lederna blir skit med åren.

grondahl

Aktiv medlem
OT. Roddmaskin
Jag kan tänka mig att pandemin driver efterfrågan på allt som gör att man slipper besöka ett gym. Ex roddmaskiner samt bostäder stora nog att inhysera en roddmaskin utan att störa övriga i hushållet.

OT. Roddmaskin
En titan life för 3499 från XXL.

för kort roddskena så jag kan inte sträcka ut (är själv 190 cm), för lågt motstånd så det går inte att få någon rytm i träninge

OT. Roddmaskin
En Concept2 är en investering som varar många, många år. Har haft min i tre år och känslan man får är att den är outslitlig. Väldigt nöjd och kör mycket träning på den. Om du inte har pengarna just nu så spara hellre ihop tills du har dem istället för att köpa nåt halvskräp som inte kommer till användning.

jonte987

Aktiv medlem
OT. Roddmaskin
Jag fick också intrycket att även halvdyra är skit. I alla fall om man inte är lättviktare. Betala 6-7000 och så lyfter den från golvet....
Baserat på reviews inte egen erfarenhet

OT. Roddmaskin
Något jag funderat på ett tag är varför det inte finns är roddtillsats till direktdrivna cykeltrainers. All styrning av motstånd är färdig i ERG mode och kopplingen maskin-motstånd är standard. Det måste finnas en stor marknad för en relativt enkel sken konstruktion som passar alla trainers till en jämförelsevis låg kostnad då den dyra delen redan är köpt.

Med lite mjukvara i tex. wahoo appen så hade det hela varit färdigt. Är det någon som sitter på ett blockerande patent eller något? Verkar ju vara ett uppnått business case någon redan tänkt på?

Jag har tänkt bygga en själv oavsett. Utgående från en lös baksving. Räkna med att det inte blir färdigt denna sida om nyår men uppdatering kommer efterhand.

jjjj

Medlem
OT. Roddmaskin
Tror också att det är värt att satsa lite extra på en Concept2 om man ska köpa en roddmaskin.

Jag har dock en Waterrower som jag framför allt köpt pga att den är mycket tystare och för mina behov är i det närmaste lika bra som en Concept2 funktions- och kvalitetsmässigt. Den stora bristen med Waterrower är att datorn inte är riktigt i samma klass som den på Concept2, men att kunna använda den tidig morgon eller sen kväll utan att väcka hela huset överväger den bristen med marginal för min del.

Pelle Hå

Aktiv medlem
OT. Roddmaskin
Lite märkligt ändå att inte någon kan bygga en maskin som är ok för hemmabruk och kostar lagom. Jag menar en Concept2 känns ju som att skjuta långt över mål för de flesta som inte har rodd som sitt primära intresse. 🙂
Concept2 är bäst, allt annat är kass.

jjjj

Medlem
OT. Roddmaskin
Lite märkligt ändå att inte någon kan bygga en maskin som är ok för hemmabruk och kostar lagom. Jag menar en Concept2 känns ju som att skjuta långt över mål för de flesta som inte har rodd som sitt primära intresse. 🙂
Concept2 är bäst, allt annat är kass.
Kan dock tycka att jämfört med mycket cykelrelaterat så är en Concept2 rätt så bra prissatt.

OT. Roddmaskin
Som jag nämnde innan var Titan maskin från XXL ett skämt jämnfördelat med CONCEPT 2 som man kör på gymmet. Dock måste jag ge cred till XXL som accepterade återköpet på maskinen, deras 100% nöjd garanti gäller inte träningsmaskiner men Efter lite förklaring så gick de med på att ta emot eländet i en trasig kartong (fick t.o.m. ersättning för frakten) :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer