OT: Router med föräldrakontroll

I USA finns det en barnvariant av Youtube som innehåller lite mera kontrollerat innehåll, inga avrättningar och dödskrascher osv.

Vi tillåter ingen surf alls och kollar alltid på filmer och tv-avsnitt tillsammans första gången. Det är inte så jobbigt, eftersom det funkar bra att kolla ungefär 100 gånger på en och samma. Enda långfilmen som vi har på plattan är Alfons och trollkarlen :-)

Med det sagt så är det i undantagsfall plattan används. Bilresor >2h är det dock en riktig räddare, och när han är sjuk och borde ta det lite mer lugnt än han inser. Och för Skype med mor- och farföräldrar.

Jag kan bara konstatera att jag har en väldigt annorlunda syn på barn och internet än många andra.
Vet inte om det har att göra med att internet inte var tillgängligt för barnen på samma sätt redan från låg ålder.
Minstingen är iofs 12år så hon har ju haft det med på ett helt annat sätt än dom äldre.
Det där med att lämna en 4åring med en läsplatta har liksom aldrig varit aktuellt. En annan fick gå och spola tillbaka VHSen varje timme istället. (Nåja 12åring kollade kanske mest på DVD när hon var liten)
Men att överhuvudtaget "råka" stöta på olämpligt innehåll innan man kan skriva vet jag faktiskt inte hur man lyckas med om nu inte föräldrarna eller storasyskon använt samma enhet för att titta på "olämpligheter" så det är lätt att klicka på historik och förslag.
För så funkar det nu och så funkade det förr. Det vuxna tycker är olämpligt för barn får barnen tag i just via vuxna eller äldre kompisar och syskon. Det har liksom inte med internet att göra.

Atlas sa:
Idag ligger barnen inte med en serietidning och ficklampa under täcket i sängen, de har med sig iPaden. Som man sedan antingen tar därifrån när de somnat efter de avtalade 10 minutrarna det tar att bygga klart legolandet man har lovat att de skall få göra för att tandborstningen skall bli gjord hela två minuter och för att pyjamasen skall bytas för att favoritpyjamasen är i tvätten. Alternativt kommer man på dem med att inte kunna lägga från sig paddan alls och så tar man den bara och läser boken ett varv till. Som du redan läst 40 gånger den senaste månaden. Det är sådant man vet om man är förälder till små barn. Det är ett evigt justerande fram och tillbaks, släppa, ge, ta, muta, belöna, banna. Glädje, tårar, uppror. Låta vara arg, trösta när hen är arg. Avleda, ge upp, förlora, vinna, kramas, älska och frustreras. Jämt. Alla dagar, hela tiden. Det kommer tid då avstängning av internet är bästa lösningen, det kommer tid då de ens fattar konceptet att jag kan se vad de surfar på, det kommer tid då de fattar vad hushålla med surftid betyder. Det finns en tid då ett föräldrafilter är rätt lösning.

Hej manplaining. Du är ju verkligen helt hopplös.

Jag ställer mig kritisk till total övervakning av barnens internetaktiviteter (via systematisk loggning) och effekten av spärrar och filter.

Övervakning är jag emot för att jag tror det är en extremt dålig metod, på barn så väl som vuxna. Det enda det skapar är osäkerhet och en känsla av att de som borde lita på en inte gör det. Istället bör man jobba för att skapa tillit. I längden är det bra mycket viktigare att barnen berättar om det är något olustigt som hänt istället för att de försöker dölja så det inte ska synas på övervakningen.

Filter skapar falsk trygghet eftersom det dels inte är heltäckande och dels eftersom störst risk är att olämpligt innehåll dyker upp inom "säkra" domäner. Jmf landrovermannen. Youtube, Google, instagram och Facebook är fyllda av skit.

Dessutom gäller för båda fallen att barnen inte i alla lägen är i hemmet. De kan vara hos kompisar, i skolan eller sitta på 3g-uppkoppling. Helt plötsligt finns ingen kontroll alls.

Jag tänker inte skuldbelägga någon men jag ser en risk i att föräldrar förlitar sig på tekniska spärrar för att erbjuda ett "tryggt" internet. Det tror jag är väldigt farligt.

Istället för att ge fri tillgång till ett potentiellt filtrerat internet tror jag på att man i olika grad medverkar själv och sköter begränsningen den vägen.

Vad gäller min familjesituation så anser jag fortfarande inte att den är relevant för mitt argumenterande ovan. Men om Atlas tycker att det är det enda som spelar roll (uppenbarligen eftersom det är det enda han bemött) så behöver han ju inte svara en pajas som mig.

Senast ändrad:
H. sa:
Jag ställer mig kritisk till total övervakning av barnens internetaktiviteter (via systematisk loggning) och effekten av spärrar och filter.

Övervakning är jag emot för att jag tror det är en extremt dålig metod, på barn så väl som vuxna. Det enda det skapar är osäkerhet och en känsla av att de som borde lita på en inte gör det. Istället bör man jobba för att skapa tillit. I längden är det bra mycket viktigare att barnen berättar om det är något olustigt som hänt istället för att de försöker dölja så det inte ska synas på övervakningen.

Filter skapar falsk trygghet eftersom det dels inte är heltäckande och dels eftersom störst risk är att olämpligt innehåll dyker upp inom "säkra" domäner. Jmf landrovermannen. Youtube, Google, instagram och Facebook är fyllda av skit.

Dessutom gäller för båda fallen att barnen inte i alla lägen är i hemmet. De kan vara hos kompisar, i skolan eller sitta på 3g-uppkoppling. Helt plötsligt finns ingen kontroll alls.

Jag tänker inte skuldbelägga någon men jag ser en risk i att föräldrar förlitar sig på tekniska spärrar för att erbjuda ett "tryggt" internet. Det tror jag är väldigt farligt.

Istället för att ge fri tillgång till ett potentiellt filtrerat internet tror jag på att man i olika grad medverkar själv och sköter begränsningen den vägen.

Vad gäller min familjesituation så anser jag fortfarande inte att den är relevant för mitt argumenterande ovan. Men om Atlas tycker att det är det enda som spelar roll (uppenbarligen eftersom det är det enda han bemött) så behöver han ju inte svara en pajas som mig.
+en miljard (eller hur ett ofiltrerat barn nu hade uttryckt det)

Det handlar inte om att skapa ett lokalt Nordkorea utan att ifall man skulle råka (trycka hej vilt på alla länkar och jox som dyker upp) söka på Landrover +man då får man upp en bild på en Landrover med en påklädd man och inte en halvt naken karl med underkläder som stångar på en bil.
Men ifall det skulle finnas behov att se den där karln i framtiden så, fine, då får jag låsa upp happymtb i mitt Nordkorea-filter.

Jag håller med om att det är fullt med skit på Youtube, Google, Instagram och Facebook.
I Youtube-fallet får man helt enkelt vara på alerten där nästa video i kön kan vara en GTA-film med folk som körs över. Ett spel som jag för övrigt tycker är skoj, så jag har inget emot det som spel.
Och jag kan inte styra över hur andra föräldrar gör i sina hem eller hur dom gör på skolan men jag kan göra något i mitt hem och det handlar inte om att förlita sig om att porrfiltret fungerar 100%.

Vardagen med barnen är inte svart eller vit som denna diskussion tenderar att gå mot.

Senast ändrad:
eketjall sa:
Men att överhuvudtaget "råka" stöta på olämpligt innehåll innan man kan skriva vet jag faktiskt inte hur man lyckas med om nu inte föräldrarna eller storasyskon använt samma enhet för att titta på "olämpligheter" så det är lätt att klicka på historik och förslag.
För så funkar det nu och så funkade det förr. Det vuxna tycker är olämpligt för barn får barnen tag i just via vuxna eller äldre kompisar och syskon. Det har liksom inte med internet att göra.

Vår 3,5-åring kunde kontrollera YouTube redan när han var 2. Inte skriva men klicka sig vidare, stänga en video och trycka vidare på nästa. Nuförtiden kollar han mer kontrollerat, även om han gärna trycker på nästa. Det går från Chuggington till leksaker till datorspel till prankvideos till misshandelsfilmer ganska fort om man inte är med, och det har inte alls med vad jag gjort att göra vad jag har kollat på på YouTube innan (eftersom jag nästan uteslutande kollar på cykelvideos) utan med vad som folk som tittat på den videon innan har kollat på. Så för oss har det helt enkelt blivit så att han inte får kolla på YouTube om inte nån av oss sitter bredvid (vi kollar inte alltid med men då är man beredd hela tiden).

Tillbaka
Topp