[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Cujo skrev:
-------------------------------------------------------
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som har koll på ungefär när platserna
> till
> > Sthlm marathon brukar ta slut?
> >
> > Tänkte att det kunde vara bra med en
> morot/piska.
> > Jag är lite i valet och kvalet om jag ska
> göra
> > ett ryck med fortspringningen och skulle gärna
> > vänta lite med att anmäla mig. Men det kanske
> > börjar vara brådis?
> >
> > /Johan
>
> Blev inte ens fulltecknat i år.

Aha, sedär. Då kanske man törs avvakta lite.

/johan

Tur att man inte driver ett motionslopp med namnet Roubaixvarvet. Då skulle man få det hett om öronen.

/Johan

Från länken:

Bo Edsberger, Göteborgsvarvets general, menar att det är lätt att förväxla de båda varven.
– Det kan finnas en förväxlingsrisk. I folkmun kallas vi för "varvet" och har sedan flera år fått namnet skyddat av PRV, säger han.

Herr general verkar anse (inse?) att de som springer Göteborgsvarvet är totala idioter, komplett oförmögna att förstå att ett lopp som kallar sig Slussvarvet och som går i Trollhättan inte är (Göteborgs)varvet.

Hade jag obegränsad penningmängd skulle jag anlita tusen advokater som skulle jobba heltid med att stämma dom sönder och samman.

Det här är ju det löjligaste argumentet av alla:
"– Göteborgsvarvet är något som drivs av en ideell förening. Slussvarvet drivs av företagare, säger Bo Edsberger."
De må vara ideellt "på pappret" men vem försöker han lura att det inte finns några kommersiella krafter bakom Göteborgsvarvet?
Han är ju själv VD för Göteborgsvarvet AB

De har en del "damage control" att göra både på sin officiella FB-sida och FB-evenemanget. Dessutom ett härligt trendbrott i "likes".

GteborgsLarvet.png

Årets upplaga av kvarterslöpningen i New York, a.k.a. Sri Chinmoy 3100 miles, har utvecklats till ett riktigt drama.

Efter 45 dygn leder Trostenyuk med 3016 miles avverkade. Han är dock bara 15 miles för 8-faldiga segraren och rekordhållaren, finnen Aalto som plockat in successivt på ukrainaren de senaste dagarna. Frågan är om finnen kan dra på en spurt idag och närma sig ytterligare eller om ukrainaren håller undan och kanske t.o.m. går i mål idag.

Fick för mig att jag skulle testa på att springa en skvätt nu i veckan. Hoppades på att det skulle gå över men det gjorde det inte. Så igår, i skydd av mörkret vid 22tiden drog jag ut och fick ihop tre km. Väl hemma kom kramp och i vader och lår och idag ont i knät.
Hur ska jag bete mig om jag vill fortsätta springa? Andra skor är en självklarhet, dom jag har nu är inte mycket att hurra över.
Tänkte mer på hur långt, ofta, länge och fort? Jag vill juh springa sönder mig det första jag gör.

deadmeat sa:
Fick för mig att jag skulle testa på att springa en skvätt nu i veckan. Hoppades på att det skulle gå över men det gjorde det inte. Så igår, i skydd av mörkret vid 22tiden drog jag ut och fick ihop tre km. Väl hemma kom kramp och i vader och lår och idag ont i knät.
Hur ska jag bete mig om jag vill fortsätta springa? Andra skor är en självklarhet, dom jag har nu är inte mycket att hurra över.
Tänkte mer på hur långt, ofta, länge och fort? Jag vill juh springa sönder mig det första jag gör.

Saknas det möjligen ett inte i sista meningen? Annars har jag ett bra recept. ;-)

deadmeat sa:

Utan att veta din träningsbakgrund, ålder eller vikt så skulle jag baserat på ovan säga att ta det superlugnt i början just för att förhindra problem med knän. Börja med att gå raskt en stund för att värma upp kroppen. Jogga sedan någon minut, gå sen någon minut. Repetera. Har man inte löptränat på länge så behöver man vänja kroppen långsamt med ökad belastning. Löpning är slitsamt för kroppen. Bra skor är också viktigt.

deadmeat sa:

Lite beror på vilket underlag som du sprang på. Att springa på asfalt sliter mer på min kropp än om jag springer i elljusspår eller stigar. Vader och lår blir mycket stelare och mer sliten efter träningen på asfalt. Varför du har ont i dina knän är svårt att säga men det är inte omöjligt att det är överansträngt, även om det bara handlar om 3 km...eller att det är en ovana och att muskelaturen runt knät känns dagen efter.

Som ovan nämnt! Börja väldigt lugnt och varje ökning låter du ske succesivt.

Det var uteslutande asfalt jag sprang på. Förstår att det sliter mer på benen.
Det jävliga är att jag inte kan hålla fan på mig vad jag än håller på med. Det är inte sällan ett rullpass på hojen förvandlas till stavahets.
Men det är juh bra skillnad på löpning och cykling också så jag får väll låta det ta den tid det tar och hoppas jag inte springer sönder mig.

Jag började springa ihop med en kompis. Pratade hela tiden när vi sprang vilket gjorde att vi blev tvungna att hålla ned tempot (och distansen). Sen sprang vi omväxlande underlag, ca 60% grus varje runda.
Funkade för mig.

Kom ihåg att asfalt inte bara sliter på benen utan på fötterna också. Lätt att få hälsporre vilket kan ta över ett år att bli av med.
Sen är det bra att köra lite uppvärmning också innan man börjar springa på riktigt.

deadmeat sa:
...och hoppas jag inte springer sönder mig.

Gör inte det, tror och hoppas gör de som går till kyrkan.

Har du aktiv cyklistbakgrund kommer det ta ett bra tag innan flåset är begränsande faktor, så det är ointressant ur en löpträningssynvinkel till att börja med. Mina tips: börja lugnt, ta dels långa promenader (1-2 timmar) för att bygga leder och ovana muskler samt dels korta pass där du varar rask gång med lugn löpning (gå 500m/löp 500m om vartannat) 4-5km sammanlagt. Efter ett par veckor gå upp i sträcka och väg över mer på löpningen proportionellt. Blir det jobbigt så gör du fel, hjärt-lungträningen gör du på cykel, löpträningen är bara till för att få din kropp att anpassa sig till det nya rörelsemönstret. Och: läs på om löpteknik och gå t.o.m en kurs. Annars är risken stor att du kommer springa med en teknik som bara är en snabbare gång, och då kommer ofta skadorna. Har du bra flås så kommer de fortare.

Nä flåset är det inget större fel på. Tack för alla bra tips jag ska försöka ta det lugnt och inte göra som i torsdags. Det märks att det var över fem år sedan sist jag sprang. Det var ingen lek att ta sig till kaffebryggaren imorse, bra stum i vaderna ;D

Har samma problem, jag kan inte springa långsamt om jag springer ensam. Jag försöker, men så fort jag tappar fokus åker farten upp. 20 sekunder i taget funkar, sen är det kört. Det funkar dock fint ihop med andra som håller ett lägre tempo. Tyvärr är löpning besvärligt ur träningskompissynpunkt. Eftersom sträckorna är så korta är det svårt att möta upp andra, och hitta lämpliga tider för det också. Inte som cykling där man kan cykla lugnt nån mil till en mötesplats.

@geologen

Skaffa en löpklocka med tempovarning om du inte har det (eller en app med samma funktion, det måste finnas).

Är det nån happyjoggare som har erfarenhet av gubbvad?

Efter en knäoperation i somras har jag försökt komma igång med lite lätt jogg men har fått problem med (rejält) ont i en vad efter ett par turer där jag försökt hålla mig lite "på tå" för att vara snäll med knäna. Dr Google misstänker gubbvad?

Får väl halta iväg till vårdcentralen och kolla men det vore intressant att höra om någon här haft diagnosen och vad som rekommenderats för behandling i så fall.

/Johan

Inget annat än självdiagnos men för mig har kompressionstrumpor under löpningen hjälpt nåt oerhört mot besvären.

Nån som har koll på vad löptävlande damer 70+ ligger på för tempo? Försökte Googla men hittade inget. Tävlas det i D70 och D80 i tex veteran-SM?

Anledningen till att jag frågar är att jag blev lite nyfiken när jag kollade loggen från en joggingtur av min morsa (som fyller 78 i år) Hon springer 10km på ca 60 min (lätt kuperad terräng), är inte det rätt snabbt för en 77-årig tant? Och detta var hennes vanliga joggingrunda, jag tror säkert att hon kapa några minuter om hon verkligen försöker springa så fort hon kan.

Supertramp sa:
Nån som har koll på vad löptävlande damer 70+ ligger på för tempo? Försökte Googla men hittade inget. Tävlas det i D70 och D80 i tex veteran-SM?

Anledningen till att jag frågar är att jag blev lite nyfiken när jag kollade loggen från en joggingtur av min morsa (som fyller 78 i år) Hon springer 10km på ca 60 min (lätt kuperad terräng), är inte det rätt snabbt för en 77-årig tant? Och detta var hennes vanliga joggingrunda, jag tror säkert att hon kapa några minuter om hon verkligen försöker springa så fort hon kan.

Imponerande. Jag skulle googla resultat från veteran SM men vet inte om det finns efterfrågade klasser.

Jag söker tips på vettiga terränglöpar skor för någon som pronerar och har stl44-45 (mig själv) får gärna vara billigare än 1500:-

mikipedia_ sa:
Jag söker tips på vettiga terränglöpar skor för någon som pronerar och har stl44-45 (mig själv) får gärna vara billigare än 1500:-

Saucony kinivara och asics proneringsdojja kör jag. Dom ligger runt 1500 i butik. Rekommenderar löp och sko-kliniken i Göteborg.

Hasse#7 sa:
algol sa:

Skaffar hon nödvändig behörighet vad det nu kan vara verkar hon ju hålla hög klass och formtoppar hon till 80 år så kan hon bli historisk. Häftigt!

Här är en lista över rekorden 10km:
http://www.friidrott.se/docs/vetsvenskarekvag.pdf
47:18 K70 var snabbt!
K75 70 minuter slår hon ju lätt, men baserat på K70-rekordet gissar jag att de finns snabbare 75-åringar där ute. Men kanske skulle försöka få morsan att springa ett lopp som kvalificeras som svenskt rekord, räknas tjejmilen?

Om du springer tekniskterräng, i skogen på stigar och inte motions rundor så borde du inte behöva pro.stöd och om du inte springer i teknisk terräng så behöver du inte terränglöparskor. ;-)

Supertramp sa:
Men kanske skulle försöka få morsan att springa ett lopp som kvalificeras som svenskt rekord, räknas tjejmilen?
Det är nog banlöpning som gäller för 10000 m rekord. Gat- och terränglopp anses nog inte tillräckligt noggrannt uppmätta.

Tillbaka
Topp