[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Blir så taggad av att komma ut och springa igen nu när jag läser alla nya inlägg!

Kom äntligen upp i 10km förra året på strax under timmen och innan dess har jag bara sprungit 5-7km. Osäker om jag vill att nästa mål ska vara att springa på under 55 min eller lite längre distanser typ 15-20km.

Jag har utgått från träningsmetoden under nedan länk samt Garmins program men känner att Garmins program är lite fyrkantigt och långsamt.

www.reddit.com/r/running/comments/3bckeh/base_training_a_guide_to_your_foundation_to/

Hur lägger ni upp träningen för distans samt för hastighet?
För distans är det volym som gäller, antingen många korta pass eller få längre. Tempot ska vara så att du kan andas med stängd mun under några minuter. En bra tumregel är att det du klarar att springa på en vecka kan du springa på en dag.
För tempo är olika tempoövningar bra. Kör tex 30-60-90.
spring allt du kan 30s, stå-vila 30s,
spring 60s stå-vila 30s
spring 90s stå-vila 60s
repetera 6-8ggr...

För att få ut något av din träning är precis som andra skriver kontinuitet viktigast. Ett bra knep är att kryssa träningsdagar i en kalender, då får du visuell feedback på att du tränat x av y dagar.
Lägg upp träningen i block med fokus på t.ex distans under några veckor och tempo några andra. Fokus betyder inte 100% av tiden på t.ex tempo men att du kör mer av det och drar ner på distansen dom veckorna.
Känner du dig sliten och det börjar göra ont? Byt passet mot cykling eller simning.
Sist men inte minst, sov, gärna 8h

Senast ändrad:
Efter att i princip bara cyklat de senaste 10-15 åren så började jag springa/jogga lite mer regelbundet igen i oktober/november förra året efter att jag anmält mig till Stockholm marathon.
Första 2 månaderna joggade jag två korta lugna pass i veckan, för att börja vänja benen med löpning igen, och 3 pass på cykel där ett eller två var med lite intervaller.

Efter ett par månader bytte jag ut ett till av cykelpassen mot löpning och började nu sakta bygga upp mot ett långpass. Under hela tiden kör jag 2-3 styrkepass i vecka med fokus på core/ben för att stärka kroppen så den ska klara av belastningen från löpningen.

Mitt upplägg just nu är:
Måndag: vila
Tisdag: Intervaller i någon form, total tid ca 50 min + lite styrka
Onsdag: Cykel 1h - lugnt
Torsdag: Löpning - lugnt - ca 30-40 min + lite styrka
Fredag: vila
Lördag: Långpass +2h (började på ca 11km, ökat sen ett par km i veckan, nu uppe på 24km) Ska kännas lätt.
Söndag: Cykel 1,5 - lugnt + lite styrka

För mig så betyder ovan att jag har 2 nyckelpass i veckan. Intervallpasset och långpasset. Förutom att långpasset ökar lite vecka för vecka så ökar även torsdagspasset lite i längd typ var 3:e vecka.

Mitt huvudfokus är ju att klara en marathondistans, inte att bli snabb. Intervallpasset syftar främst till att jag ska tycka att min marathonfart ska kännas lätt.

Planen är att om några veckor byta ut ytterligare ett cykelpass mot ett lugnt löppass för att öka på den totala veckovolymen till fots lite.

Hur du ska göra kan ju bara du bestämma men att öka på distansen är mycket skönare än att köra hårda intervaller flera gånger i veckan. Har du dessutom inte vanan att springa mycket så ökar skaderisken med den ökade farten.

Tack för ett grymt utförligt svar! Jag är av typen "planering och upplägg är allt" och tappar snabbt fokus och viljan när jag inte har en plan. Tänker på uttrycket "fuckarounditis" jag fick inpräglat av Martin Berkhan när jag var insnöad i LeanGains-träsket.

Ditt upplägg är väldigt likt det jag anammat från Reddit och kört slaviskt under 2021 så det blir för mig att fortsätta med samma upplägg och öka kontinuerligt.

Upplägget var dock lite hårt i kombination med 2 mil cykelpendling 4 dagar i veckan så ska nog klämma in fler vilodagar och foka på två pass framförallt, speed och longruns. Kanske inte springa snabbt eller långt dem dagar jag cyklar.. eller alls :p

Precis som med cyklingen så har jag svårt för "måttlig fart" och pacing men det är en annan femma jag får möjlighet att utveckla under mina longruns.

Igen, tack alla för bra svar och mycket inspiration!

Blir så taggad av att komma ut och springa igen nu när jag läser alla nya inlägg!

Kom äntligen upp i 10km förra året på strax under timmen och innan dess har jag bara sprungit 5-7km. Osäker om jag vill att nästa mål ska vara att springa på under 55 min eller lite längre distanser typ 15-20km.

Jag har utgått från träningsmetoden under nedan länk samt Garmins program men känner att Garmins program är lite fyrkantigt och långsamt.

www.reddit.com/r/running/comments/3bckeh/base_training_a_guide_to_your_foundation_to/

Hur lägger ni upp träningen för distans samt för hastighet?
Som många andra här: ett dedikerat, extra långsamt, gradvis ökande långpass en gång i veckan för att öka uthållighet, och/eller ett dedikerat intervallpass för att öka generella styrfarten. Men även ett intervallpass ger positiv effekt på uthållighet, och vice versa.

Fick precis mail att jag vunnit en startplats till Stockholm Ecotrail...jag har ALDRIG vunnit någonting i hela mitt liv på utlottningar. Så nu är man anmäld till 16 km traillopp Bra morot att hålla löparfrekvensen uppe.
Har också tittat på den. 16 km känns lagom. De andra distanserna är antingen för långa eller för korta. Kan dessutom lätt provspringa delar av banan på lunchen från kontoret.

Fick precis mail att jag vunnit en startplats till Stockholm Ecotrail...jag har ALDRIG vunnit någonting i hela mitt liv på utlottningar. Så nu är man anmäld till 16 km traillopp Bra morot att hålla löparfrekvensen uppe.
På fina stigar kan tom jag komma över milen, så det där blir nog hur bra som helst.

Tack för ett grymt utförligt svar! Jag är av typen "planering och upplägg är allt" och tappar snabbt fokus och viljan när jag inte har en plan. Tänker på uttrycket "fuckarounditis" jag fick inpräglat av Martin Berkhan när jag var insnöad i LeanGains-träsket.

Ditt upplägg är väldigt likt det jag anammat från Reddit och kört slaviskt under 2021 så det blir för mig att fortsätta med samma upplägg och öka kontinuerligt.

Upplägget var dock lite hårt i kombination med 2 mil cykelpendling 4 dagar i veckan så ska nog klämma in fler vilodagar och foka på två pass framförallt, speed och longruns. Kanske inte springa snabbt eller långt dem dagar jag cyklar.. eller alls :p

Precis som med cyklingen så har jag svårt för "måttlig fart" och pacing men det är en annan femma jag får möjlighet att utveckla under mina longruns.

Igen, tack alla för bra svar och mycket inspiration!
Jag är också typen "planering är allt". Det svåra för mig har varit att hitta en nivå på planeringen som jag sen klarar av att genomföra. Det är lätt att bygga en plan för +20h träning i veckan men betydligt svårare att sen genomföra den om man som många har jobb och familj eller andra åtaganden att ta hänsyn till.

Att sen lära sig eller acceptera att alla pass inte måste vara tuffa/hårda är också en resa jag gjort. Kontinuitet är på sikt viktigare än vad varje enskilt pass är.

Har också tittat på den. 16 km känns lagom. De andra distanserna är antingen för långa eller för korta. Kan dessutom lätt provspringa delar av banan på lunchen från kontoret.
Ja det blev så väldans mycket längre annars. Hade gärna sett typ 20 k men detta blir bra. Går nåt 17 k lopp i gömmaren i april också som kanske blir provlopp. Sen var det nåt i Hellas i augusti som var lite längre.

Jag använder Pierre Roberts sportkallingar (https://www.pierrerobert.se/sv_SE/traningskalsonger-herr/S63.html?dwvar_S63_color=Blue Nautic&dwvar_S63_size=L&cgid=Boxers_NavV2men#start=1) till allt, även till vardags. Gillar att de håller formen och inte blir slappa runt benen.
Nu på vintern när det är kallt använder jag ett par vinterkallingar med lite extra vindskydd på framsidan.
Jag använder heller inga andra än PR till vardags/träning. Riktigt bra! Tål 60 gr och torktumling också utan att tappa form/funktion.

445:- för STHLM Trail Run 10 km, jmf med 695:- för EcoTrail 16 km.
Känns ganska proportionerligt.
Fast Eco Trail kostar mig 0 kr eftersom jag vann en startplats.
Jag bryr mig inte så mycket om att det ska vara ett arrangerat lopp, kan lika gärna springa 2 mil trail utan ett arrangemang om jag får ett bra spår i handen. Det som är stora fördelen för mig är ju att det är ett uppmärkt spår som någon tänkt till att det ska bli bra. Det är ju stora fördelen med ett "arrangemang", folkfestdelen och mäta sig med andra kittlar inte mig personligen. Men jag håller med att kostnaderna är i proportion till längden så att säga.

445:- för STHLM Trail Run 10 km, jmf med 695:- för EcoTrail 16 km.
Känns ganska proportionerligt.
Det blev dryga 18 km stig idag på hemmaplan. Överlag sjukt fint, några luriga ispartier (och gubb gick i backen två gånger). Då vet man i alla fall att distansen inte blir ett problem :)
Fick inviga min nya vätskeväst också, Salomon Skin 8, perfekt för att få med vatten, energi, och lite kläder som skalades av allt eftersom tempen steg.

Här blev det 24 slitiga kilometer idag. Vaderna var ömma, stela o spända från första steget. Torsdagens härligt lätta steg var som bortblåst. Testade några skogsvägar men fick snabbt vända då det var isgata där. Behövs några veckor till av töväder innan det går att springa där.
Men solen sken ju och det var ju härligt. ☀️

Har löparrävarna tips på några bra övningar för att träna styrkan och stabilitet i fotleden? Min högra sida är min dåliga, svaga sida. När jag springer är det där det känns jobbigast och det känns som fotlederna kollapsar / inte pallar hålla god form och fjädra av stötarna. Suppinerar också med ankfot ut deluxe på högern medan vänstern är mer neutral så belastningen träffar också i knepigare vinkel på högern. Tåhävningar och mer löpvana känns givna men kanske finns det några andra höjdarövningar för att träna upp en jämnare balans mellan fötterna.

Här blev det 24 slitiga kilometer idag. Vaderna var ömma, stela o spända från första steget. Torsdagens härligt lätta steg var som bortblåst. Testade några skogsvägar men fick snabbt vända då det var isgata där. Behövs några veckor till av töväder innan det går att springa där.
Men solen sken ju och det var ju härligt. ☀️
Bra där! Där det är is kvar är det så rejäla packade lager att det känns som det kommer ta ett tag ändå. Men gud vad härligt det var med sol.

Har löparrävarna tips på några bra övningar för att träna styrkan och stabilitet i fotleden? Min högra sida är min dåliga, svaga sida. När jag springer är det där det känns jobbigast och det känns som fotlederna kollapsar / inte pallar hålla god form och fjädra av stötarna. Suppinerar också med ankfot ut deluxe på högern medan vänstern är mer neutral så belastningen träffar också i knepigare vinkel på högern. Tåhävningar och mer löpvana känns givna men kanske finns det några andra höjdarövningar för att träna upp en jämnare balans mellan fötterna.

Räv vore väl att ta i, men en enkel idé kan ju vara lagom djupa enbensknäböj under tandborstning, ger någon minut per fotled om dagen. Annars är väl balansplatta ett bra och billigt inköp, kan användas tex vid tv-tittande istället för soffan. Såna övningar är ju typiskt tråkiga, så renodlade balanspass får jag åtminstone inte till, och försöker med varierande framgång få in det i vardagen istället.

Räv vore väl att ta i, men en enkel idé kan ju vara lagom djupa enbensknäböj under tandborstning, ger någon minut per fotled om dagen. Annars är väl balansplatta ett bra och billigt inköp, kan användas tex vid tv-tittande istället för soffan. Såna övningar är ju typiskt tråkiga, så renodlade balanspass får jag åtminstone inte till, och försöker med varierande framgång få in det i vardagen istället.
Nu har jag funderat på balansplatta vid tandborstning i minst ett års tid. Har borstat tänderna nästan 800 gånger mao. Tänk vilka fotleder jag haft om jag köpte den direkt! Får bli att beställa pronto.

Mer löpning på brôtig stig gör susen för både fot- och knäleder? Roligt är det också!

Tack!
Enbensböj och dylikt görs redan. Balansplatta tror jag inte på. Det är styrka och tålighet som behöver byggas, vilket i min värld byggs genom belastning. Däremot som Sunlake är inne på, mer volym gör susen. Enorm skillnad redan nu från när jag började springa i höstas. Roligt att springa på stigarna man brukar cykla på också, så ser man dem med nya ögon.

Det vore härligt att kunna börja jogga lite igen.. Har börjat kika lite på skor men känner mig ganska vilsen så tänkte fråga om tips.

Jag har tidigare gillat Altra så min första tanke är att köpa någon av deras modeller. Men det visade sig att de har betydligt fler modeller nu än när jag köpte min första Altra pjux.
Hade hoppats på att komma under tusenlappen men det är nog svårt. Ser att Bikester säljer ut vissa modeller vilket kan vara intressant.

Kanske ska man köpa en av deras terrängmodeller? Någon som har erfarenhet?
Jag kommer jogga ganska varierat. Bitvis asfalt, mest grusväg, bitvis stigar.

Någon som testat Altra Rivera?

Vet ni några andra märken med stor tåbox och lite drop men ändå dämpning för asfalt?

tack på förhand!

Det vore härligt att kunna börja jogga lite igen.. Har börjat kika lite på skor men känner mig ganska vilsen så tänkte fråga om tips.

Jag har tidigare gillat Altra så min första tanke är att köpa någon av deras modeller. Men det visade sig att de har betydligt fler modeller nu än när jag köpte min första Altra pjux.
Hade hoppats på att komma under tusenlappen men det är nog svårt. Ser att Bikester säljer ut vissa modeller vilket kan vara intressant.

Vet ni några andra märken med stor tåbox och lite drop men ändå dämpning för asfalt?

tack på förhand!
Jag kör sedan många år Saucony Kinvara på asfalt och grus. De är ganska breda i tåboxen (men inget för utpräglade ankfötter), 4mm drop, ganska mycket dämpning. Finns i en del butiker så man kan prova innan köp.

Obs att vissa Kinvara-årgångar är ”stickade” så på blöta vägar suger de upp vätska genom tån likt en sockerbit som doppas i kaffe.

Jag kör sedan många år Saucony Kinvara på asfalt och grus. De är ganska breda i tåboxen (men inget för utpräglade ankfötter), 4mm drop, ganska mycket dämpning. Finns i en del butiker så man kan prova innan köp.

Obs att vissa Kinvara-årgångar är ”stickade” så på blöta vägar suger de upp vätska genom tån likt en sockerbit som doppas i kaffe.
Vill minnas att jag ägt ett par Saucony för länge sedan.. kan ju vara värt att testa.
Tack för tips!

Topo Athletic nämndes tidigare i tråden. Har själv ett par Altra Torin 5 och ett par Timp 3. Timparna är lite fastare i hullet och så klart mycket bättre på stig men helt okej på asfalt kortare bitar. Det har ju kommit Timp 4 nu som marknadsförs som en crossoversko som ska funka på stig och gata. Sulan på Timp 3 slets löjligt fort så hoppas fyrorna är bättre. Har ett par New Balance Fuel Cell Propel 2 också, inte zero drop men rätt sköna dock inte i wide modell så lite för smala egentligen. Är klart sugen på prova nya Fuel Cell i wide respektive någon fresh foam i wide för mer gata.

Sprang två lugna varv på 8:an i Skatås Gbg i morse och jävlar vilken crowd. Det var ett springlopp, träningspass för typ hundra xc-cyklister i CK Master, parkrun-gänget som sprang sin vanliga femma och en stor drös allmänt morgonpigga flanörer. Coolast var nog grabbarna i från Hälle IF som var ute och sprang vad jag antar var tröskelpass, hållandes casual konversation i uppskattningsvis 3:30-tempo.. såg typ trickfilmat ut, eller som när en person på ett rullband går förbi vanliga fotgängare på flygplatsen ?

tack på förhand!
Har inte testat rivera och ingen av mina altra-modeller passar ditt användningsområde riktigt, men det låter som att olympus skulle kunna passa. Den är jag sugen på, men den har varit svår att få tag på ett tag.

Bjuder på en liten Run Report så här i eftermiddagssolen. Undertecknad har noll löpbakgrund men i höstas gav jag mig fan på att jag skulle ge det en chans, så dags nu när man passerat 40 med marginal....
Har haft bra kontinuitet under vintern och även fått in en del längre pass men fram tills idag var mitt längsta pass 2 mil.

Efter mycket fram och tillbaka de senaste dagarna landade det i att frun ändå skulle åka och hälsa på sina föräldrar med barnen och sen besöka vänner som har landställe i krokarna till middagen. Med andra ord - jag var fri - helt fri - hela dagen!!!! När hände det sist? Kan inte minnas det....(eller ja förra sommaren då när jag var iväg på lite längre cykelturer). Hur som haver, med förutspått kalasväder och min tillfälliga frihet var det ju bara att genast smida planer. Fruns sista ord var nåt i stil med "se till att köra dig rejält slut nu".
Det uppenbara hade varit en cykeltur men landsväg lockade inte med mycket grus kvar på vägarna och jag var inte så sugen på mtb med farhågor om att det antingen skulle vara dödsis eller grislera och inget av det lockade.
Klart jag ska springa långpass istället!
Är uppvuxen på Lidingö men när man starkt ogillat löpning hela livet har man knappast varit sugen på Lidingöloppet. Sedan ett tag är jag hemflyttad igen och bor man i princip bredvid banan borde man ju faktiskt ha sprungit det nån gång i alla fall.
Det normala hade ju varit att anmäla sig till loppet, vänta och sen delta i folkfesten. Jag gör sällan saker enligt mallen så jag tänkte det är väl likabra att slå mynt av det optimala vädret och riva av det hela.
Fullt medveten om att det nog fanns en del dödsis även här att se fram emot.

Morgonen trampade jag med runt i lägenheten i väntan på att resten av familjen skulle ge sig av. Jag hade varit så förutseende att jag tidigare kört bort en cykel till målgången så frun fick lämna av mig vid starten när de åkte och sen skulle det stå en hoj redo vid målet för hemfärd.

Till slut stod jag där vid starten - solen sken, 8-9 C i luften, nu kör vi! Målsättningen var att ta sig runt i ett tempo som känns kontrollerat hela vägen. Och så bar det av. Föret var riktigt bra, långt över förväntan men väldigt lite is och relativt lite lervälling. De första km flöt på en efter en och jag lyssnade på pod och njöt. Energiplanen var spikad och bestod av fyra klämmisar med hemmagjord "gel" bestående av basmatiris kördt i mixer tillsammans med frukt och honung och lite olika kryddor. Utöver det fanns en dubbeldajm, en flapjack och en bulle med på färden samt två soft bottles med vatten. Att inta energi har jag mycket svårare för vid löpning än på cykel men jag försökte få i mig hela tiden med 3-4 km som riktmärke för när det var dags igen.
En bra grej med "risgelen" är att man får en del vätska i sig också samt att det ger lite mättnadskänsla och lite jämnare energiutsöndring än bara rena sockerbomber.

Allt rullade på fint och efter första milen kände jag mig oförskämt fräsch men det är så lätt att man tar sig vatten över huvudet så jag höll fast vid mitt tempo. Allt gick helt enligt plan och jag studsade fram småleendes för mig själv. Jag var lite orolig för hur fötterna / skorna skulle bete sig på sikt. Har haft lite bekymmer med tryck på ovansidan av foten så jag hade safe:at upp med en sån där liten filtring samt provat att knyta skorna med "heel lock-snörning" för att minska på eventuellt glidande i skon. Något som verkade fixa biffen för jag fick inga som helst problem med skav eller tryck.

Nu skulle man ju vilja skriva något äventyrligt för att få läsarna på helspänn men bortsett från några enstaka "bambi på hal is-ögonblick" flöt kilometrarna på odramatiskt samtidigt som tempen kröp upp mer och mer.
Efter två mil passerar man Grönsta och här finns ett musteri som även har fik. Tanken var att fylla vatten här men jag hade massor med vatten kvar (som sagt risgelen bidrog också med vätska) så det var bara att pinna vidare och ta sig an den sista milen med de löparfavoriter som "Abborrebacken".
Sista milen var så klart den isigaste och som löken på laxen var sista 5 km något alldeles extra. Där man tidigare ofta kunde springa bredvid det värsta i spenaten bjöds det nu på långa israkor utan alternativ spår så det var bara att hasa, glida, snubbla, hoppsa sig fram efter bästa förmåga. Här var det dags också för första markkänningen till följd av ishalkan. Som tur var fallet mest bara irriterande och jag var snabbt på benen igen och halkade vidare. Visst började det kännas i kroppen nu men när man är så nära slutet är man ju bra sugen på öka lite men ishelvetet gjorde det mer eller mindre omöjligt så det var bara att "play it safe" och ta det lugnt.
Sen var det plötsligt slut. Tillbaka på Grönstagärde och målgången. Det var det alltså. Tur att någon varit så förutseende och placerat ett musteri här ändå. Traskade upp till fiket, beställde en kaffe och mumsade i mig min bulle i solen. Det blev påtår både en och två gånger innan det fick räcka och jag knallade ner till cykeln som stod kvar enligt plan och började trampa hemåt för att laga lite lunch.

Sammanfattningsvis en underbar dag i solen. Energiplanen funkade perfekt, det blev fyra risgels och en dubbeldajm under turen och bulle efteråt. Vatten hade jag förvånansvärt myckt kvar av också.
Salomon löparryggan jag köpte på mig för några veckor sen funkade kalas och fötterna höll sig också skavfria. Enda irritationsmomentet var mina svingamla tights som hela tiden hasade ned i midjan.
Som på kommande plingade det till i luren på vägen hem från postnordappen - de två par löpertights jag hade beställt på xxl dagarna innan hade kommit till ombudet. Så det blev att hämta paket på hemvägen också.
Tyvärr blev jag inte helt såld på någon av dem. Ett par Salomon som mest kändes stela i tyget och ett par Nike som var sköna i tyget men som hade en urdum ficklösning på baken med fickan på insidan av midjeresåren och utan blixtlås eller någon möjlighet att stänga fickan. Dessutom hade de satt reflexerna på benen på sidan så att de i princip inte syns rakt bakifrån....så om någon har några bra löpartights att rekommendera så hojta.

Jag kommer helt klart springa banan igen när isen är borta, sen får vi se om det blir så att man faktiskt anmäler sig till loppet någon gång, men egentligen varför? Jag kan ju springa det nästan vilken dag jag vill :)

Några bilder: IMG_20220319_092546.jpgIMG_20220319_094231.jpgIMG_20220319_094857.jpgIMG_20220319_103801.jpgIMG_20220319_110916.jpgIMG_20220319_113846.jpgIMG_20220319_115400.jpgIMG_20220319_133223.jpgIMG_20220319_115918.jpgIMG_20220319_120152.jpg

Bjuder på en liten Run Report så här i eftermiddagssolen. Undertecknad har noll löpbakgrund men i höstas gav jag mig fan på att jag skulle ge det en chans, så dags nu när man passerat 40 med marginal....
Har haft bra kontinuitet under vintern och även fått in en del längre pass men fram tills idag var mitt längsta pass 2 mil.

Efter mycket fram och tillbaka de senaste dagarna landade det i att frun ändå skulle åka och hälsa på sina föräldrar med barnen och sen besöka vänner som har landställe i krokarna till middagen. Med andra ord - jag var fri - helt fri - hela dagen!!!! När hände det sist? Kan inte minnas det....(eller ja förra sommaren då när jag var iväg på lite längre cykelturer). Hur som haver, med förutspått kalasväder och min tillfälliga frihet var det ju bara att genast smida planer. Fruns sista ord var nåt i stil med "se till att köra dig rejält slut nu".
Det uppenbara hade varit en cykeltur men landsväg lockade inte med mycket grus kvar på vägarna och jag var inte så sugen på mtb med farhågor om att det antingen skulle vara dödsis eller grislera och inget av det lockade.
Klart jag ska springa långpass istället!
Är uppvuxen på Lidingö men när man starkt ogillat löpning hela livet har man knappast varit sugen på Lidingöloppet. Sedan ett tag är jag hemflyttad igen och bor man i princip bredvid banan borde man ju faktiskt ha sprungit det nån gång i alla fall.
Det normala hade ju varit att anmäla sig till loppet, vänta och sen delta i folkfesten. Jag gör sällan saker enligt mallen så jag tänkte det är väl likabra att slå mynt av det optimala vädret och riva av det hela.
Fullt medveten om att det nog fanns en del dödsis även här att se fram emot.

Morgonen trampade jag med runt i lägenheten i väntan på att resten av familjen skulle ge sig av. Jag hade varit så förutseende att jag tidigare kört bort en cykel till målgången så frun fick lämna av mig vid starten när de åkte och sen skulle det stå en hoj redo vid målet för hemfärd.

Till slut stod jag där vid starten - solen sken, 8-9 C i luften, nu kör vi! Målsättningen var att ta sig runt i ett tempo som känns kontrollerat hela vägen. Och så bar det av. Föret var riktigt bra, långt över förväntan men väldigt lite is och relativt lite lervälling. De första km flöt på en efter en och jag lyssnade på pod och njöt. Energiplanen var spikad och bestod av fyra klämmisar med hemmagjord "gel" bestående av basmatiris kördt i mixer tillsammans med frukt och honung och lite olika kryddor. Utöver det fanns en dubbeldajm, en flapjack och en bulle med på färden samt två soft bottles med vatten. Att inta energi har jag mycket svårare för vid löpning än på cykel men jag försökte få i mig hela tiden med 3-4 km som riktmärke för när det var dags igen.
En bra grej med "risgelen" är att man får en del vätska i sig också samt att det ger lite mättnadskänsla och lite jämnare energiutsöndring än bara rena sockerbomber.

Allt rullade på fint och efter första milen kände jag mig oförskämt fräsch men det är så lätt att man tar sig vatten över huvudet så jag höll fast vid mitt tempo. Allt gick helt enligt plan och jag studsade fram småleendes för mig själv. Jag var lite orolig för hur fötterna / skorna skulle bete sig på sikt. Har haft lite bekymmer med tryck på ovansidan av foten så jag hade safe:at upp med en sån där liten filtring samt provat att knyta skorna med "heel lock-snörning" för att minska på eventuellt glidande i skon. Något som verkade fixa biffen för jag fick inga som helst problem med skav eller tryck.

Nu skulle man ju vilja skriva något äventyrligt för att få läsarna på helspänn men bortsett från några enstaka "bambi på hal is-ögonblick" flöt kilometrarna på odramatiskt samtidigt som tempen kröp upp mer och mer.
Efter två mil passerar man Grönsta och här finns ett musteri som även har fik. Tanken var att fylla vatten här men jag hade massor med vatten kvar (som sagt risgelen bidrog också med vätska) så det var bara att pinna vidare och ta sig an den sista milen med de löparfavoriter som "Abborrebacken".
Sista milen var så klart den isigaste och som löken på laxen var sista 5 km något alldeles extra. Där man tidigare ofta kunde springa bredvid det värsta i spenaten bjöds det nu på långa israkor utan alternativ spår så det var bara att hasa, glida, snubbla, hoppsa sig fram efter bästa förmåga. Här var det dags också för första markkänningen till följd av ishalkan. Som tur var fallet mest bara irriterande och jag var snabbt på benen igen och halkade vidare. Visst började det kännas i kroppen nu men när man är så nära slutet är man ju bra sugen på öka lite men ishelvetet gjorde det mer eller mindre omöjligt så det var bara att "play it safe" och ta det lugnt.
Sen var det plötsligt slut. Tillbaka på Grönstagärde och målgången. Det var det alltså. Tur att någon varit så förutseende och placerat ett musteri här ändå. Traskade upp till fiket, beställde en kaffe och mumsade i mig min bulle i solen. Det blev påtår både en och två gånger innan det fick räcka och jag knallade ner till cykeln som stod kvar enligt plan och började trampa hemåt för att laga lite lunch.

Sammanfattningsvis en underbar dag i solen. Energiplanen funkade perfekt, det blev fyra risgels och en dubbeldajm under turen och bulle efteråt. Vatten hade jag förvånansvärt myckt kvar av också.
Salomon löparryggan jag köpte på mig för några veckor sen funkade kalas och fötterna höll sig också skavfria. Enda irritationsmomentet var mina svingamla tights som hela tiden hasade ned i midjan.
Som på kommande plingade det till i luren på vägen hem från postnordappen - de två par löpertights jag hade beställt på xxl dagarna innan hade kommit till ombudet. Så det blev att hämta paket på hemvägen också.
Tyvärr blev jag inte helt såld på någon av dem. Ett par Salomon som mest kändes stela i tyget och ett par Nike som var sköna i tyget men som hade en urdum ficklösning på baken med fickan på insidan av midjeresåren och utan blixtlås eller någon möjlighet att stänga fickan. Dessutom hade de satt reflexerna på benen på sidan så att de i princip inte syns rakt bakifrån....så om någon har några bra löpartights att rekommendera så hojta.

Jag kommer helt klart springa banan igen när isen är borta, sen får vi se om det blir så att man faktiskt anmäler sig till loppet någon gång, men egentligen varför? Jag kan ju springa det nästan vilken dag jag vill :)

Några bilder:Visa bilaga 545100Visa bilaga 545102Visa bilaga 545103Visa bilaga 545104Visa bilaga 545105Visa bilaga 545106Visa bilaga 545107Visa bilaga 545108Visa bilaga 545109Visa bilaga 545110
Grym RR och gött att kunna gå och småchilla resten av dagen med efter en bedrift ☺️
Jag chansade på Stadiums egna tights i vintras pga bra lösning avs fickor, rejälas sådana nedanför höften. Nöjd.

Jag slog till på Altra Lone Peak 5 från Bikester. Storlek 46, trots att jag vanligtvis är 44,5, men tror de ska funka. Får testa Topo nästa gång.

Jag är 44,5 och har 44,5 på lone peak. 277mm fötter och skorna är väl en centimeter längre. Tror dina kommer vara väldigt stora?
Har testat altra skor i butik och brukar ligga på 46, men det är tidigare modeller.
Skiljer sig deras storlekar från modell till modell också?
Herregud.

Har testat altra skor i butik och brukar ligga på 46, men det är tidigare modeller.
Skiljer sig deras storlekar från modell till modell också?
Herregud.
japp det diffar rätt rejält. Mina 44 timp 3 är rymligare än torin 5 i samma storlek och timp 2.5 fick jag inte på foten i 44.

Jag har trots lugn upptrappning och förebyggande styrketräning dragit på mig nåt skit i vaderna. Högt upp på insidan på båda vaderna gör det ont när jag trycker med fingrarna eller springer.

Det går att springa med men det känns inte helt ok att man ska känna av vaderna varje steg. Sprang 24 km förra helgen med den känslan. Det känns lite som träningsvärk när jag skjuter ifrån med foten.

Tror det kom efter min 12 km runda för ett par veckor den när jag fick ”feeling” och körde 7km i ”milfart”.

Hoppar långpasset denna helgen och tar en lugn cykeltur ute istället. Kommer nog vila helt från löpning kommande vecka och bara köra cykel och styrka.

Känns inte som att nåt kan vara trasigt då det är på exakt samma ställe på båda vaderna, eller?

Tillbaka
Topp