[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Underbart att Happy har blivit en avknoppning av BU2.0 ?‍♂️ Trodde cyklister var smartare än snittet men det verkar vara precis tvärt om.

Känns som många knappt har sett en elbil på vykort och har noll koll på läget. Kör ni vidare i era avgasbilar så kör vi som faktiskt har den interlektuella spänst som krävs för att göra en enklare TCO vidare i våra elbilar ?

Vad betalade ni senast när ni tankade? Själv laddade jag för mellan 8-30 öre plus avgifter ?
0CC23EAF-6B57-42C1-85D1-764CD88CAF98.jpeg

Underbart att Happy har blivit en avknoppning av BU2.0 ?‍♂️ Trodde cyklister var smartare än snittet men det verkar vara precis tvärt om.

Känns som många knappt har sett en elbil på vykort och har noll koll på läget. Kör ni vidare i era avgasbilar så kör vi som faktiskt har den interlektuella spänst som krävs för att göra en enklare TCO vidare i våra elbilar ?

Vad betalade ni senast när ni tankade? Själv laddade jag för mellan 8-30 öre plus avgifter ?Visa bilaga 575809
Vilken trevlig ton..

OnT så blir nästa bil helt klart en elbil. Men hoppas att det kommer dröja då jag hellre sliter på det jag har innan jag byter.

Senaste tankning var f.ö. på ungefär 250 spänn på MC'n.

Sen har jag en husbil också (plåtis) och den har vad jag vet inte fått någon bra ersättare på elbilsmarknaden. Men rätta mig gärna om jag har fel. Den kostar en nolla till att tanka..

Vad betalade ni senast när ni tankade? Själv laddade jag för mellan 8-30 öre plus avgifter ?Visa bilaga 575809
Kände att jag var tvungen att citera ”vi som faktiskt har den interlektuella spänst…”

Vilken trevlig ton..

OnT så blir nästa bil helt klart en elbil. Men hoppas att det kommer dröja då jag hellre sliter på det jag har innan jag byter.

Senaste tankning var f.ö. på ungefär 250 spänn på MC'n.

Sen har jag en husbil också (plåtis) och den har vad jag vet inte fått någon bra ersättare på elbilsmarknaden. Men rätta mig gärna om jag har fel. Den kostar en nolla till att tanka..

De väntar vad jag förstår på att de nya elektriska skåpbilarna ska rullas ut. Kommer ju en hel del kul. Problemet är väl att husbil är lite osmidigt i el. El är ju väldigt smidigt vid paketleverans i en stad där man har en daglig körsträcka inom ett standardinrervall eller för pendling etc. Att bygga en husbil som man ska kunna sträckköra till Spanien, wildcampa med i fjällen eller som ska stå still 350 dagar om året och sedan köras till Spanien under två veckor är inte precis smart resursutnyttjande. Där tänker jag att bensin/hvo/gas/vätgas/mikrokärnkraft (;)) nog faktiskt är det vettigaste.

De väntar vad jag förstår på att de nya elektriska skåpbilarna ska rullas ut. Kommer ju en hel del kul. Problemet är väl att husbil är lite osmidigt i el. El är ju väldigt smidigt vid paketleverans i en stad där man har en daglig körsträcka inom ett standardinrervall eller för pendling etc. Att bygga en husbil som man ska kunna sträckköra till Spanien, wildcampa med i fjällen eller som ska stå still 350 dagar om året och sedan köras till Spanien under två veckor är inte precis smart resursutnyttjande. Där tänker jag att bensin/hvo/gas/vätgas/mikrokärnkraft (;)) nog faktiskt är det vettigaste.
Visst är det så. Nu går min som huvudbil när det inte är mc-väder och jag kör långt även vintertid så jag har lite annat körmönster än de flesta. Jag hade varit nöjd om jag kunde få ut 40-50 riktiga mil på vintern. Nu har jag det dubbla.

Nu kommer elbil även för de som kör stora tunga stenar!

Snyggt! Och luftspalt mot flaket så inga problem att dra hel moms om man (vilket många nog gör) har den som ren firmabil.

Det är inte en gammal Volvo då? Det ska nämligen inte gå att stänga av dessa system permanent längre.

Har tillbringat eftermiddagen i skamvrån med dumstruten på huvudet.
Vid årsmodellbytet så ändrades funktionen, vilket jag alltså visste....innan semestern.

Även om jag stänger av funktionen så går systemet in och korrigerar vid heldragen linje, inte
vid streckade. Den startar dock upp i samma mode som bilen hade när den stängdes av.

Är det någon som kollat närmare på en Mazda CX-60 PHEV? Vid privatköp skulle jag kanske inte sikta på en hybrid men nu finns möjlighet för förmånsbil/personalbil.
Kommer man över 50km på en laddning så skulle minst 95% av all körningen ske på el för vår del.

/T

Är det någon som kollat närmare på en Mazda CX-60 PHEV? Vid privatköp skulle jag kanske inte sikta på en hybrid men nu finns möjlighet för förmånsbil/personalbil.
Kommer man över 50km på en laddning så skulle minst 95% av all körningen ske på el för vår del.

/T
Jag har tittat och funderat lite på den. Lite väl stor och klumpig i mina ögon (men inte övriga familjens) men går bort för oss då totalvikten blir för hög med det hästsläp vi har och måste kunna använda. Men i mitt tycke den mest attraktiva och nästan rimligt prissatta stora laddhybriden annars.
(Vet dock ej hur verklig räckvidd är, killgissar att den är ungefär lika fantasifull som för de flesta andra laddhybriderna. Cirka hälften av uppgiven sträcka vintertid brukar ju vara ungefär rätt.)

/T
Testkört en kortare sträcka. Gick tyst och fint. Möjligtvis lite småslamrig från bakvagnen på riktigt dålig grusväg.

Fin inredning men utrymmet blir lite lidande av att de vill kunna få in långa motorer under huven.

Och minns jag rätt hade den 40-20-40-fällning av baksätet...

/T
Laddhybrid får ju ingen bonus längre och rätt hög skatt, som personalbil är det antagligen ingen billig lösning med senaste reglerna. Vad har ni för bilpolicy? Är det kostnadsneutralt för företaget eller tar dom någon del?

GTE fixar typ 95% av vår vardagskörning på el, däremot kör jag mycket i tjänsten och arbetar med elproduktion så jag tycker det nästan ingår att vi ska köra elbil. När jag bytte sist fanns ingen vi fick ta som funkade, men nu har både företaget ändrat förutsättningarna och fler bilar finns som fyller kraven. Så jag åker antagligen ID4/5 nästa gång om inte tesla är snäll och sänker priset på Y..

Laddhybrid får ju ingen bonus längre och rätt hög skatt, som personalbil är det antagligen ingen billig lösning med senaste reglerna. Vad har ni för bilpolicy? Är det kostnadsneutralt för företaget eller tar dom någon del?

GTE fixar typ 95% av vår vardagskörning på el, däremot kör jag mycket i tjänsten och arbetar med elproduktion så jag tycker det nästan ingår att vi ska köra elbil. När jag bytte sist fanns ingen vi fick ta som funkade, men nu har både företaget ändrat förutsättningarna och fler bilar finns som fyller kraven. Så jag åker antagligen ID4/5 nästa gång om inte tesla är snäll och sänker priset på Y..
Det är kostnadsneutralt för företaget så inget extra tyvärr.

Är inte skatten 360kr fortfarande ?

Det är kostnadsneutralt för företaget så inget extra tyvärr.

Är inte skatten 360kr fortfarande ?

För elbil jo men inte laddhybrid. Nu killgissar jag lite men jag kan tänka mig att en CX-60 landar kring 10 tkr/år. Förmånsvärde för en hyfsat utrustad landade på +7 tkr/mån

Edit: Fast utsläppen verkar dom ha trollat ner lågt så skatten kanske blir lägre..
Edit2: jo det är ju 360kr/år på den enligt den jag hittar med regnummer på blocket det trodde jag var borttaget, men det kanske justeras 1 jan 2023

Det var nog detta jag läst och tänkte på men vet inte om det är klubbat "2023 föreslås att den maximala utbetalningen för en laddhybrid sänks till 10 000 kronor. Även utsläppsgränsen väntas sänkas ytterligare och landa på 30 gram per kilometer. För exempelvis Volvo V60 Recharge skulle bonusen då landa på 3 000 kronor."

Senast ändrad:
Vad finns det för bra dieselaggregat för att ladda elbilen? ;)

Misstaget han gör är att tro att man laddar bilen när det är dyrt. Behöver man inte ladda varje natt går det fortfarande att ladda billigt - även om många nätter är dyra i SE4 nu.

Hoppas det lugnar sig lite framöver - även om jag inte tror det själv, vintern kan bli en riktig slakt.

Misstaget han gör är att tro att man laddar bilen när det är dyrt. Behöver man inte ladda varje natt går det fortfarande att ladda billigt - även om många nätter är dyra i SE4 nu.

Hoppas det lugnar sig lite framöver - även om jag inte tror det själv, vintern kan bli en riktig slakt.

Kommer det inte kraftigt med regn i höst så blir det till att elda i vedspisen, länge sedan vi såg så låga magasin i älvarna.

Och du gör misstaget att tro att timprisavtal passar för alla. Det gör det inte. Det finns en anledning att det är dyrare dagtid - att förbrukningen är högre då. Det finns många, även privatpersoner, som har förbrukning som inte går att flytta. Och som synes i SE4, där är även nätterna dyrare nu. Gissar att det sprider sig till SE3 till vintern.

Apropå bilar hörde jag av nån gubbe i Hälsingland att isuzu säljer till ett kit för sub 50k till alla nya pickisar som gör att man kan köra på biogas och därmed få sin dyrskattade bil lågskattad (under 2 per år) och inte ens behöva använda gasen ”för det kommer ju ingen att göra” som säljaren sade.

Eons fast pris ett år verkar till och med oroande för område ett och två med batterifabriker med mera.

Bilagor

• Screenshot_2022-08-24-09-32-04-523_com.brave.browser.jpg
    Screenshot_2022-08-24-09-32-04-523_com.brave.browser.jpg
    128.6 KB · Besök: 57
Gårdagen var ju minst sagt spännande. Även rätt högt i natt med 72 öre som lägst. SE3.
1218211A-8683-4D67-AA80-DE67B1DB4765.png

72 öre inkl skatter/avgifter är väl runt snittpriset tidigare. Vi tvättade inatt. :)

Har faktiskt pressat vår förbrukning ca 20% sen vi började köra med Tibber, kör klart mindre torktumlare - och använder föreningens tvättstuga när vi kommer hem från semestrar och liknande. Det minskar förstås inte på samhällsnivå men ändå.

Sen kör vi tvättmaskin och diskmaskin på natten normalt sett så elräkningarna i år har varit lägre än samma månader förra året de två kombinerat.

Drar elpriserna iväg kommer jag börja ladda bilen när det är billigt på vårt eget abonnemang också, kan göra det redan nu men det är lite meckigare.

72 öre inkl skatter/avgifter är väl runt snittpriset tidigare. Vi tvättade inatt. :)

Har faktiskt pressat vår förbrukning ca 20% sen vi började köra med Tibber, kör klart mindre torktumlare - och använder föreningens tvättstuga när vi kommer hem från semestrar och liknande. Det minskar förstås inte på samhällsnivå men ändå.

Sen kör vi tvättmaskin och diskmaskin på natten normalt sett så elräkningarna i år har varit lägre än samma månader förra året de två kombinerat.

Drar elpriserna iväg kommer jag börja ladda bilen när det är billigt på vårt eget abonnemang också, kan göra det redan nu men det är lite meckigare.
Samma lika här. Försöker jobba in tankesättet hos resten av familjen bara :).

Kommer det inte kraftigt med regn i höst så blir det till att elda i vedspisen, länge sedan vi såg så låga magasin i älvarna.
Är detta sant? Kollar kan på kraftläget från energiföretagen verkar fyllnadsgraden vara högre än historiskt medel..?

Men det är klart att om det inte fortsätter att fyllas på är det ju inte bra…

Är detta sant? Kollar kan på kraftläget från energiföretagen verkar fyllnadsgraden vara högre än historiskt medel..?

Men det är klart att om det inte fortsätter att fyllas på är det ju inte bra…
I norrbotten är det högre flöden än vad som kan köras maskinerna så där spiller man vatten, i Trängslet är det grymt lågt. I Europa är floderna så torr så transporter knappt kan gå. Sen att det är så torrt i Sverige nu är väl en kombo av lite nederbörd och extrema priser så man kör för allt vad tyget håller och hoppas på en blöt höst som räddar upp det.

Apropå bilar hörde jag av nån gubbe i Hälsingland att isuzu säljer till ett kit för sub 50k till alla nya pickisar som gör att man kan köra på biogas och därmed få sin dyrskattade bil lågskattad (under 2 per år) och inte ens behöva använda gasen ”för det kommer ju ingen att göra” som säljaren sade.

Subaru kör liknande fast med möjligheten till E85 och skatten blev 360 kr om året isf för 10000kr. Samma kostnad som uppgraderingspaket kostar. Allt är uträknat….

Var och kollade i Trängslet vid midsommar, det var en del sten alltså

Vid midsommar är det normalt lågt, i år hade man dessutom sänkt av sjön pga arbete på OT2 så det var lägre än normalt. Men Trängslet varierar mycket över året så när sjön är "tom" ser det lite märkligt ut. Höljes är ett annat ställe som inte blir så snyggt när sjön är tom.

Vattenkraft är fint, denne sötnosen har snurrat i princip varje dag sen 1907.
Teknisk livslängd? Nära nog oändlig.
Hur mycket resurser går åt för motsvarande i form av vindkraft?
Skulle den stå still så är den lokala oljereservens kapacitet ~800 000 kubik. Måtte den få snurra vidare.

MOV_4577_3077.jpg

Vid midsommar är det normalt lågt, i år hade man dessutom sänkt av sjön pga arbete på OT2 så det var lägre än normalt. Men Trängslet varierar mycket över året så när sjön är "tom" ser det lite märkligt ut. Höljes är ett annat ställe som inte blir så snyggt när sjön är tom.
Jo det ser ju lite märkligt ut. Men jag trodde de fylldes på under våren och sen sjönkt typ? Eller det kanske inte blir riktigt så i Dalarna på samma sätt som lämngre norrut?

Jo det ser ju lite märkligt ut. Men jag trodde de fylldes på under våren och sen sjönkt typ? Eller det kanske inte blir riktigt så i Dalarna på samma sätt som lämngre norrut?

Vårfloden fyller ju normalt på magasinen rätt mycket men i år var den liten. Väldigt dåligt med snö i området kring Trängslet, det var väl främst Jämtland som hade en snörik vinter i år och stor vårflod. Trenden vi ser är att höstregnen generellt är det som fyller magasinen även om det skiljer sig över landet såklart.

I norrbotten är det högre flöden än vad som kan köras maskinerna så där spiller man vatten, i Trängslet är det grymt lågt. I Europa är floderna så torr så transporter knappt kan gå. Sen att det är så torrt i Sverige nu är väl en kombo av lite nederbörd och extrema priser så man kör för allt vad tyget håller och hoppas på en blöt höst som räddar upp det.
Jag är inte säker på att jag fattar. Det är torrt i Europa och i delar av Sverige. Men på kontinenten har dom väl nästan ingen vattenkraft?

Och på det stora hela är Sveriges magasin bättre fyllda än historiska snitt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp