[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nja....blir väl även ett högre restvärde? Blir väl inte 50 papp som rakt av fördelas ut på 24 månader?
Räknar man som ditt exempel så skulle en bil på 500000 kosta 20830 kr i månaden...svettigt i så fall.
Räknat med miniräknare dock,inte med röven,så kan ha fel. ?
Okej det finns säkert olika sätt att hantera bonusen beroende på leverantör. Storleksordningen 2000kr i månaden dyrare lär dock stämma, säg 1500kr, det är ändå en full dieseltank och försäljningen av elbilar i Sverige kommer påverkas direkt. I samband med minskning av reduktionsplikten har jag svårt att se hur pengarna ska ge bättre klimatnytta men vi får väl se, kanske blir det ett garage och restaurang utanför nästa kärnkraftverk;)

Bonusen har haft 100% genomslag på leasingpriset tidigare. Så över en natt blev en 3-års leasing 1400 kr dyrare per månad. Så 10+% inflation, räntor som ökar med en faktor 3 och samtidigt sänker man kostnaden för fossilbränslen.

Jo men visst. Det kommer nog inte påverka försäljningen.

Rätt glad att vi signade med just volvo. Både fast ränta och bonusavdrag redan inräknat.

Stackars alla som jobbar hos bilförsäljare, morgondagen kommer bli en rekteh skitdag med många desperata dvs asjobbiga kunder, styrkekramar till er?

Redan börjat se reklam att det är sista dagen imorgon att beställa sin elbil.

Men är inte den kassan redan tom egentligen? Det kommer ju inte skjutas till mer pengar, så nu handlar det väl om att få leverans innan kassan är helt tom. Man är väll inte garanterad något bidrag oavsett.

De kan inte gärna gå ut med detta och sen inte fylla på kassan för bonusar, då luras de ju rakt av. Pengarna som finns nu kommer räcka till bilar levererade i Juli som allra längst.

Jag kan tycka att det är rimligt att avveckla bonusen faktiskt, även om jag är elbilsambassadör själv, och att det görs under ganska kontrollerade former förutsatt att det verkligen betalas ut bonus för bilar som är beställda fram till och med imorgon.

Det är ju sjuka leveranstider, finns de som beställt Hyundai Ioniq 5 2021 och som verkar få leverans först nästa år t.ex. Tycker för övrigt att norska systemet är smartare utformat, hellre ett avdrag på momsen än ett bidrag som utbetalas kontant i efterhand.

(Tror jag lyckades lämna politiken utanför? Det är svårt..)

Bara namnet är ju fantastiskt - Build Your Dreams ?

De är en av de största tillverkarna i Kina och gör även en hel del bussar. Inte helt ovanliga i Sverige.

En annan kinesisk elbusstilverkare heter .. wait for it.. King Long! Rullar sådana här i Sverige också.

Jag tror det är bra att ta bort bonusen nu. Räntorna kommer gå upp lite till och priser på annat likaså, den som behöver leasa sin bil hade ändå behövt hålla i pengarna och senarelagt sitt beslut något/några år. För den som har pengar kvar är bonusen inte vad som avgör ett köp.

Problemet är att företag och personer som kör egen bil i jobbet kan välja minst en vända till med fossilbil. Det kommer totalt sett ge färre elbilar på andrahandsmarknaden. Utöver det kan bristen på elbilar totalt ge en omsättning till de marknader som ger bäst avans. Vi får inga elbilar vare sig vi vill eller inte.

Edit: Avans inte svans.

Senast ändrad:
Oh, en BYD. Jag åkte i en BYD-taxi när det var tyfon i Shenzhen 2017, det rann in vatten genom bakdörren. Jag fick sitta på sniskan för att undvika att det rann vatten ner på mitt knä? Top quality ?
Jag hoppas din gamla diesel3a är tyfonsäker iaf ;) men BYD går iaf framtiden till mötes och har sedan i år slutat bygga fossilbilar, det gäller att slå sig in på en etablerad marknad snabbt om man ska vara med. Bilen lyckas ju få både 5 stjärnor i euroncap och sälja slut så jag är inte orolig, men vi får se. Vi som köper ny teknologi får väl leva med lite buggar i regel.

Det är som vad du säger om elväxlar på cyklar: once you go el you never go back” ?

Apropå BYD, vad tror ni om deras battterier? Verkar vara annorlunda kemi än många andra tillverkares.

Apropå BYD, vad tror ni om deras battterier? Verkar vara annorlunda kemi än många andra tillverkares.
Ingen aning, men de är ju världens största tillverkare av laddbara batterier, så viss erfarenhet borde ju finnas. Har ju länge levererat backup-batterier till telekomsektorn ex.vis, och levererar mycket batterilagring till solcellsanläggningar.

Läste nånstans att det ska skjutas till pengar så att alla som beställt t.o.m. 8 november garanterat kommer att få sin bonus. Däremot ligger redan beslutade bonusregler för bilar levererade fr 1/1 2023 kvar, dvs att färre bilar omfattas och att max.bonus sänks till 50k.
Finns elbilar med ett par års leveranstid.

Problemet är att företag och personer som kör egen bil i jobbet kan välja minst en vända till med fossilbil. Det kommer totalt sett ge färre elbilar på andrahandsmarknaden. Utöver det kan bristen på elbilar totalt ge en omsättning till de marknader som ger bäst avans. Vi får inga elbilar vare sig vi vill eller inte.

Edit: Avans inte svans.
Alt leder det till att fler beg.bilar blir kvar i Sverige istf att exporteras efter första leasingvändan (initialt högre beg priser här, samt borttagen bonus bör göra exportaffären sämre för leasingbolagen)

Sammanfattning för den som inte orkar läsa. Lägre energidensitet, billigare, säkrare, längre livslängd.

Edit: Den wikipedia artikeln låter lite som den är skriven av kineserna själva och bör kanske tas med en nypa salt. Jag orkarinte gå igenom källmaterialet för att verifiera men vi får väl anta att den är "ganska" korrekt

• Gilla
Reactions: Bsk
Helt ärligt om jag skulle leta ny bil som går på el i dagens läge så skulle inte batteriets spec vara dealbreakern. Har inte hört någon med ”dåliga” batterier även om nördarna på tesla club sitter och funderar på när man ska beställa en speciell bil från en speciell fabrik för att få ett speciellt batteri så att säga.

Jag spår: lägre priser på nya elbilar, fortfarande högt på begagande elbilar (inte lika haussat som det varit 2022 dock) och en kraftigt minskad nybilsförsäljning. Det tar såklart lite tid innan siffrorna syns då många har bilar på ”ingång”.

Jag tror det är bra att ta bort bonusen nu. Räntorna kommer gå upp lite till och priser på annat likaså, den som behöver leasa sin bil hade ändå behövt hålla i pengarna och senarelagt sitt beslut något/några år. För den som har pengar kvar är bonusen inte vad som avgör ett köp.
Vad får dig att tro det?

1500-2000kr i månaden är 1500-2000kr i månaden. Självklart hade det puttat över ett, på nationell skala, ganska stort antal bilköp oberoende av hur det går för ekonomin. Folk jobbar i olika branscher som påverkas olika i olika tider, folk har olika stora bostadslån, vissa ärver pengar, andra bor i hyresrätt etc etc

Ja, för den som har råd att köpa sin bil spelar ju bonusen ingen roll. Men de som egentligen inte har råd men mha bonusdopad leasing vant sig vid att skaffa ny bil vart 3e år knorrar förstås om det nu blir 1500-2000kr dyrare i månaden. Faktiskt lite underhållande att läsa gnället på diverse forum nu.
Men rent krasst säger det sig ju själv att det inte är hållbart att staten ska subventionera ca 50% av de nya bilar som säljs, det blir ju enorma summor. En subvention är rimlig i ett inledande skede, men när volymerna kommit upp är det tveksamt. Dessutom visar ju studier att det är en väldigt dyr åtgärd mätt i sparad CO2 per satsad krona.

Vad får dig att tro det?

1500-2000kr i månaden är 1500-2000kr i månaden. Självklart hade det puttat över ett, på nationell skala, ganska stort antal bilköp oberoende av hur det går för ekonomin. Folk jobbar i olika branscher som påverkas olika i olika tider, folk har olika stora bostadslån, vissa ärver pengar, andra bor i hyresrätt etc etc

Vad som får mig att tro att räntorna ska stiga och att folk behöver pengar till att betala på sina bostadslån och elräkningar samt köpa mat istället för byta ut sin nuvarande bil som klarar ett par år till? Eller tänkte du på något annat?

Vad som får mig att tro att räntorna ska stiga och att folk behöver pengar till att betala på sina huslån och elräkningar samt köpa mat istället för byta ut sin nuvarande bil som klarar ett par år till? Eller tänkte du på något annat?
Du verkar ju inte ens läst vad jag skrev.

Bara för att många kommer få mindre pengar över så kommer inte alla få det, och bilhandeln kommer inte att upphöra.

Ja, för den som har råd att köpa sin bil spelar ju bonusen ingen roll.

Fast 50 000 kr skulle jag säga spelar roll även för den som har råd/väljer att köpa sin bil.

Det är skillnad på 500 000 kr och 550 000 kr om budgeten är 500 000 kr. Det är ingen skillnad mot hur man som leasingkund kanske tänker att gränsen går vid 7500kr per månad och bilen man kikar på visar sig kosta 8500kr per månad.

Jag förstår inte aversionen mot och raljerandet över leasing.

Vad som får mig att tro att räntorna ska stiga och att folk behöver pengar till att betala på sina bostadslån och elräkningar samt köpa mat istället för byta ut sin nuvarande bil som klarar ett par år till? Eller tänkte du på något annat?
De som leasar har ju problemet att de blir av med sin bil efter 3 år, vare sig de vill eller inte. Så då blir det antingen till att leasa för vad det faktiskt kostar, alt ge sig ut på beg.marknaden, eller ta bussen. Klart det svider när ”nybilsalternativet” blir avsevärt dyrare utan bidrag på 1500-2000kr i månaden. Framförallt när som du säger även övriga kostnader sticker iväg för dem.

Fast 50 000 kr skulle jag säga spelar roll även för den som har råd/väljer att köpa sin bil.

Det är skillnad på 500 000 kr och 550 000 kr om budgeten är 500 000 kr. Det är ingen skillnad mot hur man som leasingkund kanske tänker att gränsen går vid 7500kr per månad och bilen man kikar på visar sig kosta 8500kr per månad.

Jag förstår inte aversionen mot och raljerandet över leasing.
Helt rätt, det är ju en annan modell bara. Låna pengar och amortera ned bilen värde… eller leasa den för en fast kostnad. Ska ”man” ha bilen i X år så blir skillnaden liten. Och alla gamla gubbar brukar ju säga ”dumt att betala av en bil, pengarna ska växa på börsen”.

Bensinupproret 2.0-vibbar här.

De som leasar har ju problemet att de blir av med sin bil efter 3 år, vare sig de vill eller inte. Så då blir det antingen till att leasa för vad det faktiskt kostar, alt ge sig ut på beg.marknaden, eller ta bussen. Klart det svider när ”nybilsalternativet” blir avsevärt dyrare utan bidrag på 1500-2000kr i månaden. Framförallt när som du säger även övriga kostnader sticker iväg för dem.
Du har ju aldrig leasat en bil men det har jag. Jag har haft möjlighet att både köpa ut bilen innan leasingperioden tagit slut, fortsätta leasa till samma kostnad som nu efter mina 24 månader eller köpa loss bilen efter mina månader. Dra inte upp exemplet med din kollega som minsann inte fick lösa ut sin bil efter perioden igen, tack.

Ser verkligen inte problemet med att subventionera ett lands bilflotta mot nollutsläpp.
Jag killgissar nu men pengarna som subventionerar elbilar (och solpaneler) hamnar hos oss som har det gott ställt, Sverige har kanske andra hål att stoppa dem i?

Dessutom är det inte säkert att pengarna har avsedd effekt? Tänker att marknaden är självreglerande utan bidrag.

Detta är inte bränsle på brasan i ett Happy-bråk. allt gott. Fred. ?

P.S. Jag leasar en elbil som var subventionerad och äger en gammal elbil som jag betalade själv, bara som bakgrundsinformation kring hur jag själv har agerat. D.S

Jag killgissar nu men pengarna som subventionerar elbilar (och solpaneler) hamnar hos oss som har det gott ställt, Sverige har kanske andra hål att stoppa dem i?

Dessutom är det inte säkert att pengarna har avsedd effekt? Tänker att marknaden är självreglerande utan bidrag.

Detta är inte bränsle på brasan i ett Happy-bråk. allt gott. Fred. ?

P.S. Jag leasar en elbil som var subventionerad och äger en gammal elbil som jag betalade själv, bara som bakgrundsinformation kring hur jag själv har agerat. D.S
Studier visar också att det är en väldigt ineffektiv åtgärd mätt i sparad CO2 per satsad krona. Dvs om man verkligen vill göra nåt för klimatet, kan pengarna användas bättre.

Jag tänkte köpa loss min leasingbil men när värdet på bilen var samma som ny så höll inte min kalkyl att köpa loss. Idag är restvärderna svåra att beräkna pga långa leveranstider och brist på nya bilar. Så en dyr bil blev en billig bil efter 3 år. Så nu ska jag prova på att vara utan bil och hyra vid behov.

Jag är genuint jättenyfiken på vad ditt elbilsförakt grundar sig på:)

Ser verkligen inte problemet med att subventionera ett lands bilflotta mot nollutsläpp.

Man kan ju se det på lite olika sätt. T.ex som att staten subventionerar folk som har rätt mycket pengars bilköp av nya dyra bilar..

Tycker faktiskt det är lite av ett i-landsproblem...
Jag menar,om man har en viss mängd pengar bilen får kosta,antingen cash eller månadsvis är det väl bara leta nått som passar den budgeten?
Men nu ondgör sej alla att man kan inte köpa bil för 50' mer än budgeten tillåter?

Blir det helt plötsligt för dyrt när bilen som kostar t.ex 550',och man betalar med bidrag 500',får man väl leta något för 500' utan bidrag?
Eller tänker jag fel?

Man kan ju se det på lite olika sätt. T.ex som att staten subventionerar folk som har rätt mycket pengars bilköp
Så länge det blir en bil med noll utsläpp i Sverige istället för en bil med utsläpp så ser jag inte problemet. Rika betalar också skatt. Momsen på bilen är större än premien. Om premien anses för stor, minska den. Men varför ta bort den?

Vad är en bättre åtgärd då om jag säger så istället? På vilket sätt minskar man utsläppen mer per krona, nån som vet?

Vad är en bättre åtgärd då om jag säger så istället? På vilket sätt minskar man utsläppen mer per krona, nån som vet?
Blir svårt att diskutera utan att komma in på ja-du-vet-vad men ganska många verkar överens om att beskatta utsläpp vid källan skulle vara bra istället för att försöka pilla med folks konsumtionsmönster.

Hur det i praktiken ska gå till, vem som ska hämta in skatten, vem som sen får pengarna... ja du fattar...

Man får ju också komma ihåg att bonus-malus är kvar, dvs fordonsskatten skiljer ganska rejält på en elbil resp en bensin/dieselbil. Rör sig väl om skillnader på flera tusenlappar per år, så styrmedlen är ju inte borta.

Så länge det blir en bil med noll utsläpp i Sverige istället för en bil med utsläpp så ser jag inte problemet. Rika betalar också skatt. Momsen på bilen är större än premien. Om premien anses för stor, minska den. Men varför ta bort den?

Är man lite fantasifull går det väl allt att se problem. Nollutsläpp visst. Det går ju att argumentera för att viss av den ökade elproduktion elbilar sannolik bidrar med ökar elproduktion från fossila bränslen också.

Varför... Ja.. jag tycker ofta det är rimligt att se problem med punktbidrag som delas ut till höger och vänster. Sen har jag inte så mycket emot elbilar men att det lösre alla världens problem helt utan att bidra till nya problem utan vidare låter lite naivt.

Tåg kom väl på 1800-talet och är fortfarande extremt energieffektivt. Det kanske man ska satsa mer på? Vad vet jag.

Tjena!

Omega och drar minst soppa i samma mening ?

Rätt svårt att hitta en snål bensinare under 100 som är stor. Ett bra alternativ är V70 D2, diesel men snål nått så förbannat. Jag körde min på en bra bit under halvliter, då var den ändå sliten hade gått 19' när jag köpte den och sålde den efter tre år och då kört 10'
På långresa gick det att komma ner till ärliga 0,35(!)!
Största nackdelen är att man behöver nedförsbacke, medvind och en kilometer för att köra om en långtradare. 116hk i så stor bil är rätt klent. Men kör man lugnt och inte har bråttom så går det hur fint som helst.
Har en manuellt växlad Peugeot 508 årsmodell 2013. (Samma motor) Helt otroligt hur man kan få en så stor bil att dra så lite soppa.

Det är klart att pengarna går till de som har råd att köpa ny bil. Men tanken är ju att de blir begagnade en gång i tiden. Det är ett incitament för att välja bilar med lägre utsläpp, helst nollutsläppsbilar, istället för traditionella avgasbilar som många antagligen hade valt annars.

Bonus-malus är inte kvar, bara malus. Bonusdelen är incitamenten som försvinner, så var iaf formuleringen från början.

Bonus-malus är inte kvar, bara malus. Bonusdelen är incitamenten som försvinner, så var iaf formuleringen från början.
Från början var tanken att det skulle vara självfinansierande och malus skulle finansiera bonus-delen. Men det sprack ju för länge sedan, därefter har det behövts skjutas till en massa pengar för klimatbonusen. Men med malus kvar finns det fortfarande ett ordentligt styrmedel via fordonsskatten, rör sig nog om iaf 30k över de 3 åren om man jämför en vettig elbil med en vettig bensin/dieselbil.

Från början var tanken att det skulle vara självfinansierande och malus skulle finansiera bonus-delen. Men det sprack ju för länge sedan, därefter har det behövts skjutas till en massa pengar för klimatbonusen. Men med malus kvar finns det fortfarande ett ordentligt styrmedel via fordonsskatten, rör sig nog om iaf 30k över de 3 åren om man jämför en vettig elbil med en vettig bensin/dieselbil.
men bonusen ges ju ut vid ett tillfälle iofs, malus gäller tre år, så det är logiskt att det släpar med intänkterna från malus

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp