[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
28 mil ID Buzz i 110km/h - 21,2kWh/100.

Klart lägre än jag trodde.
Lysande, men låter nästan konstigt bra (även om 110 på mätaren sannolikt är något långsammare). TeslaBjörn verkar ligga kring 21 kWh/100 redan i 90 km/h i sina tester.

Hur var det med höjdskillnad mellan start och mål och eventuell medvind?

/Johan

Rätt platt och sannolikt sida med. 110 på mätaren gav 107 på telefonen. Like bök i början och slutet så snittfarten blev 78km/h. Bara lätt lastad.

Väldigt bra vändradie.

Vändradien verkar vara grym på alla bilarna som bygger på MEB-plattformen. Det är inte en av de starkaste grenarna för Tesla 3/Y helt klart även om det inte stör mig i vardagen.

210Wh/km låter väldigt bra, undrar som sagt om du inte hade väldigt gynnsamma förhållanden. Hade inte Buzz:en varit så dyr så hade jag övervägt en sådan tidigare.

Det är väldigt lite som sticker ut framför och bakom hjulen med.

Den kan dra för lite tyvärr, ge mig 1500 så är den med i matchen riktigt :)

Det är det iofs på M/Y också. Jag hade ett h-e att backa med släp i början men nu har jag vant mig.

Då kan du nog räkna med 50-75% av räckvidden beroende på hur formen på släpet är :-)

Ja absolut men jag klarar mig med ~15 mil enkel resa. Det är en bil till på släpet.

Tjena!

Y och 3 har ju sjukt lång hjulbas för sin storlek. Det minskar ju vändradien direkt. Men ökar komforten.

Tycker du överdriver. Y är 475 cm lång och har 289 cm hjulbas, att jämföra med t.ex. BMW 3-serie som är 471 cm lång och har 285 cm hjulbas.

Hyundai Ioniq 5 däremot, där snackar vi: 464 cm lång och 300 cm hjulbas.

XC40 Electric fick högre betyg än Ioniq 5 i DN:s test. Ioniq beskrevs som "sävlig" i väghållningen. Det kokar i Ioniq 5-gruppen på Facebook :-)

Men jag hade 100 gånger hellre haft en Ioniq ärligt talat. Och "sävlig" väghållning kan ju lika gärna betyda komfortinriktad, ser inget fel med det egentligen.

28 mil ID Buzz i 110km/h - 21,2kWh/100.

Klart lägre än jag trodde.
förbrukningen eller räckvidden?

buzzen verkar ha fullt upp klara över 20 mil både i kyla och på motorväg.

på motorväg gör vindriktning klar skillnad, så den borde du redovisat.

Han kanske glömde fråga om vindriktningen?

Han kanske glömde fråga om vindriktningen?
Han kanske glömde fråga om det mesta. Som att byta från motorbåt till segelbåt och inte kunna segla. Frågorna man måste ställa sig är. Vad är den kortaste sträckan jag kommer? Räcker det? Kan jag göra något åt det?

Räckviddsredovisningen behöver göras om och redovisas som ett spann istället. Det är inte biltillverkarnas fel, de redovisar givetvis enligt befintlig norm och normen behöver ändras.

Med det sagt så är det sällan ett problem i verkligheten, men har man specifika krav behöver man tänka sig för lite. När vi körde Karlstad-Stockholm förra julen med SR+ Model 3 i -20 och snöoväder så gick nog inte bilen mer än 20 mil, lite felkörning och en trafikolycka med omledning så landade jag ni med 1% hemma, det är onödigt spännande (även om det alltid finns lite marginal under nollan med).

Räckviddsredovisningen behöver göras om och redovisas som ett spann istället. Det är inte biltillverkarnas fel, de redovisar givetvis enligt befintlig norm och normen behöver ändras.

Med det sagt så är det sällan ett problem i verkligheten, men har man specifika krav behöver man tänka sig för lite. När vi körde Karlstad-Stockholm förra julen med SR+ Model 3 i -20 och snöoväder så gick nog inte bilen mer än 20 mil, lite felkörning och en trafikolycka med omledning så landade jag ni med 1% hemma, det är onödigt spännande (även om det alltid finns lite marginal under nollan med).
20 mil låter eländigt. Visst, det finns säkert statistik på att det räcker för många, men ändå eländigt. 30 känns som en rimlig nedre gräns, men det är ju en personlig preferens.

XC40 Electric fick högre betyg än Ioniq 5 i DN:s test. Ioniq beskrevs som "sävlig" i väghållningen. Det kokar i Ioniq 5-gruppen på Facebook :-)

Men jag hade 100 gånger hellre haft en Ioniq ärligt talat. Och "sävlig" väghållning kan ju lika gärna betyda komfortinriktad, ser inget fel med det egentligen.
Haha, motorjournalister som vill ha sportiga vardagsbilar?

EV database tycker jag har ett användbart upplägg för att få ge en bild av verklig räckvidd under gynnsamma eller dåliga förhållanden och olika vägtyper (även om svensk worst case lär vara värre).

T.ex. MY LR DM som har ett spann på 315 till 635 km:
https://ev-database.org/car/1619/Tesla-Model-Y-Long-Range-Dual-Motor

För övrigt tycker jag Ioniq 5 låter grym. Jag har gärna en sävlig bil som inbjuder till lugn och avslappnad körning.

/Johan

Klart Ioniq5 kan uppfattas som "sävlig" med sina 300 cm axelavstånd. Jag som provkört bägge bilarna kan säga att Ioniq5 är klart bättre komfortmässigt; bättre (lugnare) gång på landsväg, tystare, bättre stolar samt högre kvalitetskänsla. Det är en riktigt bra långfärdsbil.

27018172-23FF-4055-B9F3-0DBBDB6A3712.jpeg
8C04849D-8C17-42AD-B061-2B4909D8878A.jpeg

Skall börja nytt jobb till hösten och har börjat kolla på bil, kommer köra 5,5mil enkel mot dagens 2,4mil så blir en liten ökning vilket blir en större ökning då min nuvarande bil dricker bensin (0,78).
Har börjat kolla på hybriderna vilket lett mig till Volvo V60 Plug-in samt VW Passat GTE.
Tydligen skall Volvo V60 vara en av de snålaste bilarna på marknaden under 0,2.

Någon som har någon av dessa bilar och kan ge lite feedback? Funderar på V60 men där åker man på litet bagage vilket i sin tur leder till att man får väl köpa takbox när familjen skall på semester. Passaten i sin tur skall ha bra lastmöjligheter men sägs vara dyr att serva (dyrare än BMWs 330e tom). Vilket gör att V60 leder den striden :)

Har du sett den live eller är det bilder från nätet? Verkar ju intressant även om leveranstiden verkar vara lång. Svårt att få riktiga priser också utifrån hemsidan, när det står att verkligt pris sätts vid leveransen. Blir knepigt att beställa den via jobbet då.
Bild fr idag. Det fanns ett showroom här i München där det stod två stycken. Googlade lite och verkar som den första levererades i Danmark förra veckan.

Bild fr idag. Det fanns ett showroom här i München där det stod två stycken. Googlade lite och verkar som den första levererades i Danmark förra veckan.
Blev tvungen gå dit igen. De öppnade tydligen i måndags. Rymligt baksäte, men bagageutrymmet var inte mycket att hurra för. Ungefär som i min BMW 3-serie. Ingen frunk heller när jag frågade.
44FF7D52-A747-4B5E-88B0-F00B10CB6313.jpeg
5BC09526-B6C5-4C6A-A307-9241476A7291.jpeg

Ja dom hade ett jippo ang det såg jag. Skulle vara kul att kunna testa den men det lär ju inte ske i närtid.

Synd på litet bagage, räckvidden är ju annars bra på papperet.

Skall börja nytt jobb till hösten och har börjat kolla på bil, kommer köra 5,5mil enkel mot dagens 2,4mil så blir en liten ökning vilket blir en större ökning då min nuvarande bil dricker bensin (0,78).
Har börjat kolla på hybriderna vilket lett mig till Volvo V60 Plug-in samt VW Passat GTE.
Tydligen skall Volvo V60 vara en av de snålaste bilarna på marknaden under 0,2.

Någon som har någon av dessa bilar och kan ge lite feedback? Funderar på V60 men där åker man på litet bagage vilket i sin tur leder till att man får väl köpa takbox när familjen skall på semester. Passaten i sin tur skall ha bra lastmöjligheter men sägs vara dyr att serva (dyrare än BMWs 330e tom). Vilket gör att V60 leder den striden :)

Ja, med barn i barnvagnsålder eller för semester som kräver utrustning är takbox nödvändigt med V60. För en vanlig vecka med vanliga kläder för fyra personer behövs det inte. Utrymmet har bra form och är lättlastat upp till tak.

Klarar du dig på batteriräckvidden är Volvon snål, såklart. På bensin drar den 0,7-0,8 utan problem. Min, med gamla batteriet, snittar 0,59 över tid med mitt användande. Men jag klarar mig aldrig på bara batteriet i vardagen.

20 mil låter eländigt. Visst, det finns säkert statistik på att det räcker för många, men ändå eländigt. 30 känns som en rimlig nedre gräns, men det är ju en personlig preferens.

Jag håller med. Till 99% så räckte dock den bilen till räckviddsmässigt men krävde mer planering. Vår vanligaste långresa som är 35 mil klarade vi inte utan ett (mkt kort) stopp med 3 SR+, med Y LR så brukar vi komma fram med 15-20% kvar. Även om det är sämsta tänkbara förhållanden skulle vi klara hela trippen nu.

Körde idag mina 4,6 mil till jobbet på en snittförbrukning (enl färddatorn) på strax under 1,6 kwh per mil.
Elen kostade inatt 0 öre per kwh, så med alla tillägg så kostade varje kwh ca 75 öre.
Detta gav lite drygt 1 kr per mil.
Rätt ok med 5 kr för nästan 5 mil :giggle:

En snickers var 5:e mil så blir det nästan dyrare att cykla ?

Körde idag mina 4,6 mil till jobbet på en snittförbrukning (enl färddatorn) på strax under 1,6 kwh per mil.
Elen kostade inatt 0 öre per kwh, så med alla tillägg så kostade varje kwh ca 75 öre.
Detta gav lite drygt 1 kr per mil.
Rätt ok med 5 kr för nästan 5 mil :giggle:

En snickers var 5:e mil så blir det nästan dyrare att cykla ?
Vad ligger capex på då?

Ja, med barn i barnvagnsålder eller för semester som kräver utrustning är takbox nödvändigt med V60. För en vanlig vecka med vanliga kläder för fyra personer behövs det inte. Utrymmet har bra form och är lättlastat upp till tak.

Klarar du dig på batteriräckvidden är Volvon snål, såklart. På bensin drar den 0,7-0,8 utan problem. Min, med gamla batteriet, snittar 0,59 över tid med mitt användande. Men jag klarar mig aldrig på bara batteriet i vardagen.
Ok nä barnvagnen är ute sen ett par år.
Jag kommer nog inte klara mig på bara batteriet, tveksam till att de har laddplatser på nya arbetsplatsen (osäker, men tyckte inte jag såg några uttag). Så i princip klarar jag mig ena vägen på batteri mer eller mindre sen hemåt så blir det diesel, tror de runt 2018 är diesel. Fördelen blir väl att all helgåkning sköts med batteri istället vilket man kanske också skall ha med i totala kalkylen.

Ok nä barnvagnen är ute sen ett par år.
Jag kommer nog inte klara mig på bara batteriet, tveksam till att de har laddplatser på nya arbetsplatsen (osäker, men tyckte inte jag såg några uttag). Så i princip klarar jag mig ena vägen på batteri mer eller mindre sen hemåt så blir det diesel, tror de runt 2018 är diesel. Fördelen blir väl att all helgåkning sköts med batteri istället vilket man kanske också skall ha med i totala kalkylen.
Det är förra generationen V60 du tänker på alltså? Jag misstänker Mårtens uppgifter gäller den nya (men innan de fick större batteri).

Det är förra generationen V60 du tänker på alltså? Jag misstänker Mårtens uppgifter gäller den nya (men innan de fick större batteri).
Korrekt men summan av kardemumman borde vara desamma, men hittade någon tråd på Virullar, men blev inte riktigt klok där heller för det snackas lite olika om hur den använder batteriet men jag tror jag blev klok på det till slut :)
Så blir väl kanske att klämma på en i helgen alternativt att man kör på nya varianten med bensin.

Nya varianten har markant bättre räckvidd på el och starkare elmotor som bättre tillåter ren eldrift.
Min V90 med nya drivlinan går knappt 5 mil på ren el vintern. Så räkna med 50% av angiven räckvidd under vintern.

Korrekt men summan av kardemumman borde vara desamma, men hittade någon tråd på Virullar, men blev inte riktigt klok där heller för det snackas lite olika om hur den använder batteriet men jag tror jag blev klok på det till slut :)
Så blir väl kanske att klämma på en i helgen alternativt att man kör på nya varianten med bensin.
En kollega till mig hade den gamla modellen V60 förut som hon tog ut 2018. Hon kom precis till jobbet på el sommartid, vilket är en sträcka på 38km med 80 km/h. På vintern gick det åt lite diesel för att ta sig till jobbet. Hon kunde iofs ladda på jobbet.

Gamla Volvon erbjuder väl ingen värme på eldrift, värt att tänka på.

Gamla V60 är mindre än nya, om det är förra generationen (gamla karossen) du kikar på.

Senaste turen hem från jobbet med Skoda Enyaq iV80:

270 km
Snittfart 86 km/h
Batteri kvar vid hemkomst 47%
Förbrukning 16,2 KWh per 100 km

Hade viss medvind.

Senast ändrad:
I tider av påstådda förbrukningsuppgifter som inte stämmer för elbilar. Här är min morgon i 10 gr C. Tog en timme ungefär vilket är normalt. Lite fel hastighet för färja.
IMG_20230515_072205.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp