[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En Volvo har väl traditionellt kostar en knegar (LO) årslön men det gled väl isär för ett tag sen.

Visst behövdes bilar servas oftare förr men man körde inte så många mil om året och en bilmekaniker hade inga stora glashallar med hallvärdinnor som skulle betalas av på oljebyte och justering av brytarspetsar.

Tror ändå vi har mer bredd på vår köpkraft idag.

Det kostar att äga även äldre bilar f.ö. - pratade med en kollega här om dagen, de hade lagat som V70 2.4 från 2006 för 40 kkr (framvagnsdelar, kopplingsbyte) förra året och 32k i år (kamremsbyte, fjädrar och stötdämpare) i år..

Det + drivmedel närmar sig nog vad vår bil kostar i amorteringar per år :-)

Verkar vara en bra funktion. Min bil kräver service efter ett år, även om man bara kört några hundra mil. Ett sätt för verkstan att få in stålar, dom hotar såklart med garanti och bärgning osv. Blodsugare !!

Nja, motorolja behöver bytas även om bilen inte går långt. Det bildas kondens och blir inte motorn riktigt varm under en längre stund så stannar kondensvattnet kvar i oljan. Man gör det lätt själv och handlar man olja o filter på Biltema kostar det inte många kronor.

Kulturfråga kanske. Tror inte någon av de japanska bilarna jag haft varnat för spolarvätskan.
Hahaha aldrig ens tänkt tanken att bilen skulle behöva varna för att man har för lite spolarvätska.
O då är.jag ändå uppvuxen på landet med långt till närmaste bensinmack.

Jag köpte en begagnad japan (Honda) för att just slippa alla varningar...

Hahaha aldrig ens tänkt tanken att bilen skulle behöva varna för att man har för lite spolarvätska.
O då är.jag ändå uppvuxen på landet med långt till närmaste bensinmack.

Jag köpte en begagnad japan (Honda) för att just slippa alla varningar...
Jag har själv en Citroen som när spolarvätskan börjar ta slut, piper, ger mig meddelande, och för säkerhets skull ställer in bilens GPS till närmaste auktoriserade verkstad.

Någon stackare som aldrig fyllt på spolarvätska kan väl luras tro att man behöver åka till verkstaden för det...

Vad torskar man egentligen per mil på en tesla? Säg att du får 32:-/mil netto och laddar billigt hemma, går det ihop någorlunda?

Priserna på blocket är ju fortsatt groteska i min mening. Knappt någon skillnad mot att köpa ny men frågan är om dom får sälja??

Även om det blir lite av ett hur långt är ett snöre..

Edit: Hittade en artikel där man räknat på just detta. Beg model 3 med inköpspris ca 420 000:- kostar 45:-/mil så en förlustaffär är det ju

Senast ändrad:
Åkte med i Tesla för 1a ggn häromdagen, flyttar sig skapligt även med 4 fetton i.

Åkte med i Tesla för 1a ggn häromdagen, flyttar sig skapligt även med 4 fetton i.

Då är det dessutom stor skillnad på olika modeller även om alla är snabba från noll (det är nästan alla elbilar). Y RWD gör väl 0-100 på 7 sekunder, LR 5 sekunder P 3.7 t.ex. I verkligheten när man kör är det mera den ögonblickliga responsen och kontrollen som gör skillnad, har aldrig känt att bilen är "för långsam" och gasar i princip aldrig fullt, speciellt inte med familjen i bilen.

Vad torskar man egentligen per mil på en tesla? Säg att du får 32:-/mil netto och laddar billigt hemma, går det ihop någorlunda?

Priserna på blocket är ju fortsatt groteska i min mening. Knappt någon skillnad mot att köpa ny men frågan är om dom får sälja??

Omöjligt att veta hur andrahandsmarknaden ser ut - många körde ju gratis i flera år när begagnatpriserna var så uppskruvade. Så är det inte nu. Blocketpriserna är inte verkligheten, affärerna görs nog på helt andra nivåer. Kolla KVD-auktionerna för att få en bild av verkligheten - även om många hoppar av köpen där och bilarna kommer ut igen.

Köper du en Model 3 LR för runt 400 kkr så tror jag inte du kommer gå back på ett par år om du kör mycket i tjänsten. Men det är bara baserat på min magkänsla, inget annat. Tittar jag på vår bil så har den, efter Teslas prissänkningar men inräknat miljöbonusen kostat ca 70 kr mil i värdeminskning. Inräknat att jag lagt ut extra för vinterhjul och dragkrok. Extremt scenario dock att de sänker priset med 100k över en natt, tror inte det kommer ske en gång till. Och de första milen är ju dyrast.

Är den värd 0 kr och har rullat 20 000 mil när den är 8 år, garantin på drivlina och batteri är slut, då kommer den ha kostat 45-50 kr / milen med lite nya däck och mindre reparationer på vägen. Några kronor mer än våra senaste bilar men ingen katastrof, och jag tror den kommer vara värd något då.

Börjar du fundera på privat bil istället?

Då är det dessutom stor skillnad på olika modeller även om alla är snabba från noll (det är nästan alla elbilar). Y RWD gör väl 0-100 på 7 sekunder, LR 5 sekunder P 3.7 t.ex. I verkligheten när man kör är det mera den ögonblickliga responsen och kontrollen som gör skillnad, har aldrig känt att bilen är "för långsam" och gasar i princip aldrig fullt, speciellt inte med familjen i bilen.

Omöjligt att veta hur andrahandsmarknaden ser ut - många körde ju gratis i flera år när begagnatpriserna var så uppskruvade. Så är det inte nu. Blocketpriserna är inte verkligheten, affärerna görs nog på helt andra nivåer. Kolla KVD-auktionerna för att få en bild av verkligheten - även om många hoppar av köpen där och bilarna kommer ut igen.

Köper du en Model 3 LR för runt 400 kkr så tror jag inte du kommer gå back på ett par år om du kör mycket i tjänsten. Men det är bara baserat på min magkänsla, inget annat. Tittar jag på vår bil så har den, efter Teslas prissänkningar men inräknat miljöbonusen kostat ca 70 kr mil i värdeminskning. Inräknat att jag lagt ut extra för vinterhjul och dragkrok. Extremt scenario dock att de sänker priset med 100k över en natt, tror inte det kommer ske en gång till. Och de första milen är ju dyrast.

Är den värd 0 kr och har rullat 20 000 mil när den är 8 år, garantin på drivlina och batteri är slut, då kommer den ha kostat 45-50 kr / milen med lite nya däck och mindre reparationer på vägen. Några kronor mer än våra senaste bilar men ingen katastrof, och jag tror den kommer vara värd något då.

Börjar du fundera på privat bil istället?

Står väl lite i samma läge som jag var i när tråden startade. Men blir det verklighet börjar jag nog att köra hyrbil och bestämmer mig när jag vet hur verkligheten ser ut. Det man måste komma överens om i ett sådant läge är väl att AG står för självrisk etc. om det sker något när man reser i tjänsten.

Har en 26 år gammal saab. Haft den i ca 15år rullat 24tusen väl underhållen och ingen rost. Tänkte byta förra året men va fan kör bara 300mil per år! Cyklar till jobbet året runt!
Köpte en till ny cykel istället och en till motorcykel BMW adventure "trendy" begad. Så mycket roligare för pengarna än en nyare bildjävel man knappt kör.

Kanske säljer om 4år när bilen blir veteran och ökar i värde . Dagsvärde 6-10k enligt handlare. Löjligt lågt. Behåller då jag lagt samma summa på framvagnen ganska nyligen med ny fjädring. Och en hel del annat genom åren.

Sålde en 1986 volvo i kanonskick med noll rost för ett tag sen billigt för 25k ,för billigt egentligen, dödsbo.

Senast ändrad:
Står väl lite i samma läge som jag var i när tråden startade. Men blir det verklighet börjar jag nog att köra hyrbil och bestämmer mig när jag vet hur verkligheten ser ut. Det man måste komma överens om i ett sådant läge är väl att AG står för självrisk etc. om det sker något när man reser i tjänsten.

Hur många tjänstebil kör du på ett år? Med den siffran i bakfickan går det ju att räkna baklänges och se hur mycket bilen "får" kosta om du kör ungefär de milen. Jag körde rätt många tusen tjänstemil på mitt första jobb med en Saab 900i -88 som jag köpte för 10k. Tror hälften av de 10k mil jag körde med den bilen var med milersättning på 30 kr milen, nånstans strax efter milennieskiftet. Den betalade sig själv!

Hur många tjänstebil kör du på ett år? Med den siffran i bakfickan går det ju att räkna baklänges och se hur mycket bilen "får" kosta om du kör ungefär de milen. Jag körde rätt många tusen tjänstemil på mitt första jobb med en Saab 900i -88 som jag köpte för 10k. Tror hälften av de 10k mil jag körde med den bilen var med milersättning på 30 kr milen, nånstans strax efter milennieskiftet. Den betalade sig själv!
I nuvarande jobb ~2500 i snitt. Får väl anta att det blir snarlikt om jag byter.

Jag tror jag betalade hela Sierran med milersättning tor Stockholm Linköpings -98-99 sen någonstans gick det snett.

Jag är van vid rejält accellerationssnabba fordon men den överraskade mig faktiskt.
Känslan blir ju än värre när man sitter bredvid.

Finns ju elmotorcyklar. Men ännu så länge för kort range
Acc har en FJR tror 0-100 går under 3sec om man växlar snabbt till tvåan.

Har en 26 år gammal saab. Haft den i ca 15år rullat 24tusen väl underhållen och ingen rost. Tänkte byta förra året men va fan kör bara 300mil per år! Cyklar till jobbet året runt!
Köpte en till ny cykel istället och en till motorcykel BMW adventure "trendy" begad. Så mycket roligare för pengarna än en nyare bildjävel man knappt kör.

Kanske säljer om 4år när bilen blir veteran och ökar i värde . Dagsvärde 6-10k enligt handlare. Löjligt lågt. Behåller då jag lagt samma summa på framvagnen ganska nyligen med ny fjädring. Och en hel del annat genom åren.

Sålde en 1986 volvo i kanonskick med noll rost för ett tag sen billigt för 25k ,för billigt egentligen, dödsbo.
Har du koll på:

Verkar seriöst. Kommer sannolikt att ärva en Peugeot 504 -76 GL aut med sollucka i fint skick men där en del åtgärder krävs. Tänkte kolla ovanst då. Egentligen mest för att jag vill att bilen skall tas om hand av ngn som vill och kan. Har en del barndomsminnen kopplade till den, bla en husvagnssemester till Jugoslavien 1980.

Brukar dock inte gälla bilar. ?
Det är konsumtion som med fördel köps kontant för pengar man egentligen inte behöver.
Nybilsköp är nog oerhört sällan en investering. Det skulle vara den där MB 190:an längre upp i tråden då men den visade sig ju vara en W202 ?

Nu har min 12 år gamla elbil gått sönder. Batteri...... Nej, det går inte att fälla halva baksätet, en plupp har slitits ut. Men det skall nog gå att laga.
IMG_20230617_132439.jpg
IMG_20230617_132456.jpg

Vore intressant att se antagandena för försäkring. Här har de räknat 600kr per månad oavsett biltyp och ålder. Tveksam att en 4 år gammal Tesla Model 3 kostar lika mycket som en 4 år gammal Volvo V60 att helförsäkra. Läser man på Tesla-forumet är ju Teslorna svindyra att försäkra, framförallt när det blir dags för helförsäkring.

CarUp är en riktig clickbaitsite, jag skulle inte anta att något han skriver är sant. Förstår inte heller hur han räknat, att kontantinsatsen är "förbrukad" och andra konstiga begrepp.

ioniq5, model y och bmw ix1 testas i senaste vi bilägare.

man går hårt åt teslan; bullrig, stötig, oroligt chassi, disharmoniskt och högljutt samspel med föraren när den vill tweaka självkörningen ute på landsväg. den kommer sist i testet trots minst dålig räckvidd på dryga 40 mil.

vinner gör i deras test hyunday; överlägsen komfort, nästan samma räckvidd, och betydligt mycket snabbare laddning.

man går hårt åt teslan; bullrig, stötig, oroligt chassi, disharmoniskt och högljutt samspel med föraren när den vill tweaka självkörningen ute på landsväg. den kommer sist i testet trots minst dålig räckvidd på dryga 40 mil.

vinner gör i deras test hyunday; överlägsen komfort, nästan samma räckvidd, och betydligt mycket snabbare laddning.

Tjena!

Vi Bilägare - Sveriges mest "oberoende" biltidning efter Teknikens värld. Ger inte fem öre för vad dom tycker.

vib är lite träiga, men som vanligt får man extrahera de saker man är intresserad av med viss bias. så illa som inom cyklingen är det dock inte, där textreklamen är ett närmast universellt genomfört mönster. man papegojar där utan att skämmas fabrikanternas pressreleaser.

din utsaga lämnar dock en del frågetecken, trodde faktiskt du hade ett objektivt fokus? det här lät annorlunda. men vilken svensk biltidning menar du skulle vara bättre i sina försök att vara oberoende eller objektiv?

själv brukar jag vända mig till tyska ams om jag verkligen är intresserad av inköp av en viss modell. där finns iofs en bias gentemot tyska bilar. men man får reda på verklig worst case förbrukning, och buller även i mer utslagsgivande högre farter. och annat väsentligt så som 'pipande missljud från solluckan i farter över 200'.

Senast ändrad:
Detta är ett cycleforum, över 20?
Är inte Fetto mer en attityd till cyklingen?
Att det roliga med cykling är själva cyklingen och att fettot därför gärna drar ut på det för att få njuta lite längre. Ett svetto tycker det är roligt att bocka av saker från listor och stressar sig igenom cyklingen för att snabbt kunna bocka av att cykling slutförts.

Finns ju elmotorcyklar. Men ännu så länge för kort range
En kompis till mig köpte en Zero förra våren, för att ha som pendlarfordon. Han har tillräckligt långt till jobbet för att det ska löna sig att köra fossilfritt, men inte för långt för att inte räcka hela vägen på en laddning (ca 11 mil enkel väg). Han måste dock ladda på jobbet, annars tar han sig inte hem.

Han har lagt drygt 2300 pendlarmil på den hittills, så det var nog en vettig investering.

Stora nackdelen med Ioniq 5 är att de inte verkar vilja leverera sådana i Sverige. Många i I5-gruppen har hoppat av efter upp mot två års väntan - och de fick då "uppgradera" sina beställningar till 2023 med högre pris i höstas dessutom. Verkar tämligen problemfri annars förutom att 12V-batteriet laddas ur så bilen inte startar - startbooster rekommenderas.

Är inte Fetto mer en attityd till cyklingen?
Att det roliga med cykling är själva cyklingen och att fettot därför gärna drar ut på det för att få njuta lite längre. Ett svetto tycker det är roligt att bocka av saker från listor och stressar sig igenom cyklingen för att snabbt kunna bocka av att cykling slutförts.
Lite så.
I detta fall menades faktiskt tjocka gubbar mellan 25 & 30+ i bmi men det kan man ju inte skriva.

vib är lite träiga, men som vanligt får man extrahera de saker man är intresserad av med viss bias. så illa som inom cyklingen är det dock inte, där textreklamen är ett närmast universellt genomfört mönster. man papegojar där utan att skämmas fabrikanternas pressreleaser.

din utsaga lämnar dock en del frågetecken, trodde faktiskt du hade ett objektivt fokus? det här lät annorlunda. men vilken svensk biltidning menar du skulle vara bättre i sina försök att vara oberoende eller objektiv?

själv brukar jag vända mig till tyska ams om jag verkligen är intresserad av inköp av en viss modell. där finns iofs en bias gentemot tyska bilar. men man får reda på verklig worst case förbrukning, och buller även i mer utslagsgivande högre farter. och annat väsentligt så som 'pipande missljud från solluckan i farter över 200'.

Tjena!

Klassiker är den enda biltidningen jag litar på. Deras nybilstester lyser ju dock med sin frånvaro.

man går hårt åt teslan
själv brukar jag vända mig till tyska ams
Svenska AutoMotorSport provade billigaste Tesla Model Y i nr 12 - 2023
432-0001.jpg

och som framgår av omslaget skrev de upp den
(Betalvägg)

432-0001.jpg

(Betalvägg)
Nja, omslaget säger bara att det är bästa Teslan. Ingenting om det är en bra bil eller inte.

Tjena!

Vi Bilägare - Sveriges mest "oberoende" biltidning efter Teknikens värld. Ger inte fem öre för vad dom tycker.
Alla biltidningar är väl beroende av bilfabrikanternas annonsering och Tesla är inte så bra på den biten...Tror det var Collin på Aftonbladet som skrev en del om kopplingen annonser - text för ett antal år sedan om jag inte minns fel (med argumentet att aftonbladet inte hade samma beroendeställning till en viss kategori annonser).

Alla biltidningar är väl beroende av bilfabrikanternas annonsering och Tesla är inte så bra på den biten...Tror det var Collin på Aftonbladet som skrev en del om kopplingen annonser - text för ett antal år sedan om jag inte minns fel (med argumentet att aftonbladet inte hade samma beroendeställning till en viss kategori annonser).

Det kompenserade han iof med att vara ett komplett förgasarlager.

Man får i vanlig ordning läsa mer än en tidning om man önskar få ut något vettigt samt ha koll på vad det är för någon som testar och vad den personen har för preferenser.

Orolig fjädring som nämndes ovan t ex premieras av vissa och är chockdödslivsfarligt för andra.

(Betalvägg)
ett clickbait som det verkar. det framgår väl mellan raderna snarare att de tycker den tvåhjulsdrivna är minst dårlig??

men svenska ams är tyvärr en blek inte ens skugga av tyska ams. förstår faktiskt inte att modertidningen står ut med varumärkesförstöringen.

i högsta möjliga fåntrattklass rör sig peder karlsson, och chefen alrik söderlund är inte långt efter. nisse svärd som är en högst vettig person har lämnat, är sedan ett antal år hos vib. där finns också calle carlquist tidigare länge hos tv, och alltid läsvärd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp