[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla biltidningar är väl beroende av bilfabrikanternas annonsering och Tesla är inte så bra på den biten...Tror det var Collin på Aftonbladet som skrev en del om kopplingen annonser - text för ett antal år sedan om jag inte minns fel (med argumentet att aftonbladet inte hade samma beroendeställning till en viss kategori annonser).
collin var ansvarig för vinterdäcktester på tv långt tillbaka. det skötte han i det mest citerade testet genom att panikbromsa med låsta hjul på is, dvs han mätte de facto dubbutstick.

man tar sig för pannan.

men annars en rätt kul typ.

collin var ansvarig för vinterdäcktester på tv långt tillbaka. det skötte han i det mest citerade testet genom att panikbromsa med låsta hjul på is, dvs han mätte de facto dubbutstick.

man tar sig för pannan.

men annars en rätt kul typ.
Han tjatade rätt så mycket om hans sons vintertestanläggning för bilar också. Smög in det ganska så ofta i sina texter.

Jahapp, nu blev det ju så att jag byter jobb och behöver då köpa en bil själv......

Börjar sannolikt med en billig gammal bil och ser hur det ter sig. Tog med barnen till en handlare och kollade på en ID4 i rimlig prisklass. Blev toksågad och den bil dom kunde tänka sig var en E-tron 55. Inte för att dom bestämmer, men vad har man uppfostrat ???

Bra ungar, ID4 ser ju ut som en Kalle Anka bil. Jag fick åka en Enyaq-taxi hem fr Arlanda häromkvällen, och den kändes ju helt ok. Till skillnad fr ID4 ser den ju vettig ut också, både ut- och invändigt.

Jahapp, nu blev det ju så att jag byter jobb och behöver då köpa en bil själv......

Börjar sannolikt med en billig gammal bil och ser hur det ter sig. Tog med barnen till en handlare och kollade på en ID4 i rimlig prisklass. Blev toksågad och den bil dom kunde tänka sig var en E-tron 55. Inte för att dom bestämmer, men vad har man uppfostrat ???
Man lever genom sina barn ?
Köp en model y!

Man lever genom sina barn ?
Köp en model y!
Jo jag vet, men det som jag skulle kunna sträcka mig till privat är en rwd och får väl se hur det blir.

LR är för dyr för de mil vi kör och vi kommer oavsett ha två bilar. Med en bil kanske, vi har varit tillsammans 20 år och har alltid även innan barnen två bilar. Det är inte lätt att bryta med massor av aktiviteter och andra undanflykter..

Bra ungar, ID4 ser ju ut som en Kalle Anka bil. Jag fick åka en Enyaq-taxi hem fr Arlanda häromkvällen, och den kändes ju helt ok. Till skillnad fr ID4 ser den ju vettig ut också, både ut- och invändigt.
Haha ja men vafan, Enyaq är väl antagligen dyrare än en ID4 av en anledning men ändå.

Du skulle höra vad dom sa när jag visade dom en golf och sa att jag tänkte köpa en sån som andrabil..

Jo jag vet, men det som jag skulle kunna sträcka mig till privat är en rwd och får väl se hur det blir.

LR är för dyr för de mil vi kör
Batterierna i Tesla Model Y RWD (litium järnfosfat) skall klara att laddas till 100% utan den livslängdsdegradering som sker när Li-ION-batterier laddas över 80%.
Räckvidden hos en Model Y RWD laddad till 100% skall vara densamma som hos RWD laddad till 80%, på pappret åtminstone. Men snabbladdningen skall vara långsammare.

Id4 i guldmetallic eller vad den heter är dock riktigt snygg. Personlig åsikt :) tror det är "first" och dyra färgen.
Köp en rwd då, går säkert minst lika bra som en long range.

Batterierna i Tesla Model Y RWD (litium järnfosfat) skall klara att laddas till 100% utan den livslängdsdegradering som sker när Li-ION-batterier laddas över 80%.
Räckvidden hos en Model Y RWD laddad till 100% skall vara densamma som hos RWD laddad till 80%, på pappret åtminstone. Men snabbladdningen skall vara långsammare.
Id4 i guldmetallic eller vad den heter är dock riktigt snygg. Personlig åsikt :) tror det är "first" och dyra färgen.
Köp en rwd då, går säkert minst lika bra som en long range.

Ja MY RWD är inget problem privat, ska man bara ha lång räckvidd ett par ggr om år på semestern är inte några extra laddstopp något problem. Jag tycker inte heller ID4 är så ful men rwd verkar sjukt dålig på vintern, jag har varit med i fb-grupper för de flesta elbilar senaste året och det är mycket gnäll om det.

Att nya kneget erbjuder en bil på sikt är inte uteslutet då jag hoppat på en startup, blir det dyrare med hyrbil så blir det ett enkelt businesscase att erbjuda mig en bil. Jag tror jag avvaktar ett halvår eller så och ser hur det artar sig.

Menar du att batterierna är sämre på vintern? För bakhjulsdriften som sådan är det inte.

Men skulle jag köra många långa resor skulle jag nog ändå välja en LR (eller P nu när merkostnaden är så liten, fast å andra sidan är jag inte så sugen på 21").

Nytt LFP-batteri i RWD-bilarna som verkar komma från Tyskland nu, det har bättre laddkurva och blåser på rätt länge med högre effekt. Så avvakta lite är inte dumt :)

Körde förresten 2x35 mil med tre cyklar på kroken. Resan brukar gå med ca 20% kvar om jag startar med 100%, men jag slarvade lite och startade med 85%. Teslan har bra stöd med energigrafen bland annat så med bara lite finkörning på motorvägen så rullade jag in med 5% kvar. Kunde laddat i Ludvika men två av barnen sov och jag skulle enligt prognosen ha 5% kvar väl framme så det kändes helt safe.

Hem startade jag med 100% och kom hem med 10% utan att köra sparsamt. Det drar helt klart lite extra med cyklarna bakpå också. En lång XL-hoj, en semi-tjockis i storlek small och en 27.5" barncykel.

Menar du att batterierna är sämre på vintern? För bakhjulsdriften som sådan är det inte.

Men skulle jag köra många långa resor skulle jag nog ändå välja en LR (eller P nu när merkostnaden är så liten, fast å andra sidan är jag inte så sugen på 21").

Nytt LFP-batteri i RWD-bilarna som verkar komma från Tyskland nu, det har bättre laddkurva och blåser på rätt länge med högre effekt. Så avvakta lite är inte dumt :)
ID4 rwd verkar knappt klara ett motlut på vintern. Det är den jag menar som dålig på vintern.

MY rwd är jag inte orolig för på samma sätt. Däremot får man en 2020-21 E-tron 55 för samma pengar och rent visuellt och komfortmässigt är det för mig spel mot ett mål, även om den är törstigare. Det lär dock dröja innan tråden får sig en upplösning ?

Tror inte ID4 RWD är så dålig som journalisterna skrev i början, testbilaran hade kontinentala vinterdäck till en början om jag inte minns fel. Men den verkar lida av en del andra bekymmer även om många är jättenöjda.

E-tron 55 var jag ju inne på tidigare, det fanns helt galna privatleasingdeals, men den verkar väldigt törstig, typ 2.5 kWh/10km, jag har snittat 1,8 med Model Y och ännu lägre med Model 3.

Föll lite på att jag den jag kom över inte hade backkamera (ingick inte varken som standard eller i Proline) och jag (och kanske ännu mer min fru, hon diggar stora skärmen och kameran i Tesla!) vill inte köra i en jättestor bil för en mille utan backkamera även om jag inte betalar mer än hälften av vad den borde kosta :-)

Har kört snart 700 mil med min Enyaq och snittat strax över 1,7 med snittfart runt 65 hittills. Inte så illa tänker jag. Blir en hel del motorväg blandat med bilköer och 80-väg.

Tror inte ID4 RWD är så dålig som journalisterna skrev i början, testbilaran hade kontinentala vinterdäck till en början om jag inte minns fel. Men den verkar lida av en del andra bekymmer även om många är jättenöjda.

E-tron 55 var jag ju inne på tidigare, det fanns helt galna privatleasingdeals, men den verkar väldigt törstig, typ 2.5 kWh/10km, jag har snittat 1,8 med Model Y och ännu lägre med Model 3.

Föll lite på att jag den jag kom över inte hade backkamera (ingick inte varken som standard eller i Proline) och jag (och kanske ännu mer min fru, hon diggar stora skärmen och kameran i Tesla!) vill inte köra i en jättestor bil för en mille utan backkamera även om jag inte betalar mer än hälften av vad den borde kosta :-)
Ja dom (E-tron) är ju svindyra nya men verkar snabbt falla ner mot 500 tkr i pris, 50:an ner mot 400 tkr. Men med den kommer man ju nästan ingenstans ? Väldigt dyra att försäkra dock..

Fast i det här fallet har de ju rätt, ioniq5 är den klart trevligaste bilen av de där tre.

Tjena!

Inte enligt mina preferenser. Om man bortser från elbilstekniken så skulle jag välja BMWn direkt, men Teslan vinner på att det är en så mycket bättre elbil.

Tittade länge på att ersätta en gammal oljesörplande Passat och en elgolf med en ID4, men med en leveranstid på ca året så var det lite segt. Hittade Teslas räntedrive med en månad kvar av den, beställde en MYLR (först en blå, sen grå lagerbil) i slutet av maj och sedan igår står den på uppfarten. Oavsett hur många bra aspekter och egenskaper en bil har så är de ju inte värda något om den inte går att få tag på.

Det här med att ladda till max 80% (min XC40 rekommenderar max 90% när jag väljer 100%).
Ni som leasar och har timpris på elen, handen på hjärtat, laddar ni alltid till 80% eller gör ni som jag?
Jag laddar till 80 vid "normalpriser" på elen, men vid lågt pris som imorgon t.ex med minuspris, då laddar jag till 100%.
Tänker ni på nästa ägare till bilen eller på den egna plånboken? Ärliga svar nu :giggle:
Gäller ju dom med Li-ION-batterier.

Det här med att ladda till max 80% (min XC40 rekommenderar max 90% när jag väljer 100%).
Ni som leasar och har timpris på elen, handen på hjärtat, laddar ni alltid till 80% eller gör ni som jag?
Jag laddar till 80 vid "normalpriser" på elen, men vid lågt pris som imorgon t.ex med minuspris, då laddar jag till 100%.
Tänker ni på nästa ägare till bilen eller på den egna plånboken? Ärliga svar nu :giggle:
Gäller ju dom med Li-ION-batterier.
För mig är det eldrift som gäller i princip enbart på grund av att koldioxidutsläppet per mil blir betydligt mindre under fordonets livstid jämfört med en fossilbil. Det kan få kosta lite mer, det är okej.

Om man går emot tillverkarens rekommendationer och riskerar att tvinga nästa eller nästnästa ägare till ett batteribyte under fordonets livstid så kan man ju lika gärna köra fossilt från början.

Kör man elbil enbart för att det är ekonomiskt för en så kan man såklart spara några kronor på att ladda fullt varje gång elen är billig. Det finns värre klimatbovar, allt är relativt etc:)

Vet man hur mkt sämre det är att ladda 100% ?
Laddar alltid telefon o elverktyg till 100 och inget har
behövt kasseras pga batteriet. (vad jag vet)

Vet man hur mkt sämre det är att ladda 100% ?
Laddar alltid telefon o elverktyg till 100 och inget har
behövt kasseras pga batteriet. (vad jag vet)
Jag har också hört att det inte spelar lika stor roll om man också ganska snabbt laddar ur batteriet igen, att det dåliga så att säga är om den blir stående med 0% eller 100%. Ingen aning om det stämmer.

Senast ändrad:
Tittade länge på att ersätta en gammal oljesörplande Passat och en elgolf med en ID4, men med en leveranstid på ca året så var det lite segt. Hittade Teslas räntedrive med en månad kvar av den, beställde en MYLR (först en blå, sen grå lagerbil) i slutet av maj och sedan igår står den på uppfarten. Oavsett hur många bra aspekter och egenskaper en bil har så är de ju inte värda något om den inte går att få tag på.
Eferfrågan på ID4 verkar ha gått upp i rök.

Jag har också hört att det inte spelar lika stor roll om man också ganska snabbt laddar ur batteriet igen, att det dåliga så att säga är om den blir stående med 0% eller 100%. Ingen aning om det stämmer.
Har också hört lite olika, från folk som jobbar med batterierna, så det är säkert som så mycket annat här i världen väldigt komplext om man grottar ner sig?‍♂️

Tjena!

Det stämmer bra. Inga större problem att ladda till 100% om inte bilen ska stå länge.

För mig är det eldrift som gäller i princip enbart på grund av att koldioxidutsläppet per mil blir betydligt mindre under fordonets livstid jämfört med en fossilbil. Det kan få kosta lite mer, det är okej.

Om man går emot tillverkarens rekommendationer och riskerar att tvinga nästa eller nästnästa ägare till ett batteribyte under fordonets livstid så kan man ju lika gärna köra fossilt från början.

Kör man elbil enbart för att det är ekonomiskt för en så kan man såklart spara några kronor på att ladda fullt varje gång elen är billig. Det finns värre klimatbovar, allt är relativt etc:)

Laddar man bilen under lågpris är det ju troligt att det är "ren" el man laddar med då det är ett överskott.
Vid "elbrist" är elen dyr och kanske kommer från sämre källor.
Särskilt vintertid.

Inte helt enkelt det här.

Laddar man bilen under lågpris är det ju troligt att det är "ren" el man laddar med då det är ett överskott.
Vid "elbrist" är elen dyr och kanske kommer från sämre källor.
Särskilt vintertid.

Inte helt enkelt det här.
Fast nu syftade ju Jolinwood på embodied energy, dvs att maximera livslängden på bilen, inte operational energy,

Fast nu syftade ju Jolinwood på embodied energy, dvs att maximera livslängden på bilen, inte operational energy,

Absolut.
Men han blandade in miljötänket i ett ev batteribyte.
Då svarade jag ang skillnaden mellan "ren o smutsig" el.

På jobbet tror dom inte på elbilar, för tydligen är det bara barn i gruvorna.

State of Charge varierar ju med batteriteknik precis som någon nämnde. Sedan degraderas batteriet både av tid men även av SoC, tesla rekommenderar ju snarare 60-65 än 80/90%.

Konklusion- ska du bry dig om batterierna så är det att inte ladda fullt som gäller, och snarare ska du då ladda till ca 50% som standard vilket förtar lite av grejen. Jag som leasar och inte ens kan ställa laddning kör till fullt alltid. Kom ihåg elbilens ABC, Always Be Charging!

Upplagt för att posta den här igen
dnhzgpnxsae6mkv-jpg.369489

Elbilar tappar i försäljningen enligt artikel från DN:

’Däremot har försäljningen tappat fart under det första halvåret och registreringarna beräknas vika nedåt under andra halvåret. Detta var orsaken till att Mobility Sweden nyligen reviderade sin prognos på andelen elbilar från 40 till 35 procent.

”Marknaden för elbilar är nu iskall på privatsidan. Orderstatistiken under första halvåret visar att vi kan förvänta oss en inbromsning för nyregistrerade elbilar efter sommaren. Denna utveckling beror på konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen. Nu krävs styrmedel från regeringen för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå klimatmålen”, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden i en kommentar.’

*edit: länk https://www.dn.se/ekonomi/elbilsforsaljningen-tappar-rejal-fart/

’Däremot har försäljningen tappat fart under det första halvåret och registreringarna beräknas vika nedåt under andra halvåret. Detta var orsaken till att Mobility Sweden nyligen reviderade sin prognos på andelen elbilar från 40 till 35 procent.

”Marknaden för elbilar är nu iskall på privatsidan. Orderstatistiken under första halvåret visar att vi kan förvänta oss en inbromsning för nyregistrerade elbilar efter sommaren. Denna utveckling beror på konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen. Nu krävs styrmedel från regeringen för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå klimatmålen”, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden i en kommentar.’

”Larmsignal” från en branschorganisation… ?
Istället för att skrika efter subventioner skulle de ju kunna sänka priserna också, det är så man normalt gör om man vill få fart på sin försäljning.

Xc60 sålde typ hälften så mycket som model y nu i juni.
Model y mest populära bilen alla kategorier i år tror jag.

”Larmsignal” från en branschorganisation… ?
Istället för att skrika efter subventioner skulle de ju kunna sänka priserna också, det är så man normalt gör om man vill få fart på sin försäljning.
Tesla gör ju det, de bygger mycket billigare bilar än Europeiska tillverkare men har lyckats placera sig som nån typ av premium ändå trots att de saknar marknadsföring. Elon-sekten har lyckats väldigt väl.

EU-tillverkarna kan nog inte sänka än, de måste dra in pengar till omställningen annars konkar de. Blir jobbigt för EU att ersätta fordonsbranschens jobb men det får väl gå på något sätt, det är bara Tesla som säljer

Så är det gällande Model Y, även i världen hittills i år så Mobility S ger jag inte så mycket för. Snälla, inga fler subventioner nu!

det är problemet med statistik. Den ljuger aldrig, men det är oerhört enkelt att ljuga med hjälp av den.
Sanningen är att all försäljning till privatpersoner har tvärdött hos de flesta märken. Det har inte att göra med ett bristande intresse av att gå över till eldrift utan skenande kostnader för lån och leasing. Privatleasingen är dessutom det som drivit upp registreringarna till stor del de senaste åren. Ta bort miljöbonusen=2000kr dyrare per månad för samtliga elbilar oavsett pris (för det vanligaste upplägget över 36 mån) och sedan minst en fördubbling i räntekostnader, plus höjda priser pga omvärldsfaktorer.
Det enda som driver marknaden framåt just nu är tjänstebilssektorn.

Politik raderad!

Men är de inte fortf bara för stor kostnad för "en vanlig Svensson".
Jag tycker att jag har de bra men att lägga ner så mycket pengar på en bil, där förutsättningarna ändras ständigt. Nja

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp