Pos Tid Skytte tot Skytte 1 4 +0.17 0 + 1 Skytte 2 3 +0.41 0 + 4 Skytte 3 6 +0.46 0 + 6 Skytte 4 6 +1.20 0 + 9 Skytte 5 6 +1.18 0 + 11 Skytte 6 7 +2.12 2 + 14 Skytte 7 5 +2.16 2 + 14 Skytte 8 6 +2.14 2 + 14 Mål 5 +1.49 2 + 14Så, 2+9-skytte på Stegmayr och 0+5 på Halvarsson. Halvarsson spurtade ner Österrike med 0,4 s i kampen om 5:e platsen. Sen närmare 20 s upp till 4:e. Norge vann efter ett vad det verkar som rätt komfortabelt spurtvarv med 45 s före Italien och minuten före Tyskland på tredje plats.
De här fyra har väl ganska länge utgjort stafettlaget, har ju vunnit ett par VC-stafetter. Är väl Thorstein Stenersen som kört nån stafett ifjol (tror de vann då också), men han är normalt sämre än dessa. På uppgång är väl Malte Stefansson, men det tar nog nåt år till innan han är mogen.Är intresset verkligen så lågt bland manliga juniorer att det här är det bästa som fanns/finns att ta ut till landslaget?
De här fyra har väl ganska länge utgjort stafettlaget, har ju vunnit ett par VC-stafetter. Är väl Thorstein Stenersen som kört nån stafett ifjol (tror de vann då också), men han är normalt sämre än dessa. På uppgång är väl Malte Stefansson, men det tar nog nåt år till innan han är mogen.
Såsom säsongen sett ut hittills hade jag alla gånger tagit ut Femling före Stenersen till en stafett.De här fyra har väl ganska länge utgjort stafettlaget, har ju vunnit ett par VC-stafetter. Är väl Thorstein Stenersen som kört nån stafett ifjol (tror de vann då också), men han är normalt sämre än dessa. På uppgång är väl Malte Stefansson, men det tar nog nåt år till innan han är mogen.
Plac Skytte Lopp 9 0 sprint 100 5 sprint 10 2 kortdistans 53 4 sprint
Ja, herrlaget i stafett är nog ganska spikat i år. Damlaget är betydligt mer öppet. Blir intressant att se vad Skottheim kan göra idag, då Mona ställts åt sidan.Såsom säsongen sett ut hittills hade jag alla gånger tagit ut Femling före Stenersen till en stafett.
Vad gäller Stefansson behöver han nog få lite tid på sig innan han är något bra alternativ. Ffa behöver nog få lite bättre stabilitet i skyttet. På fem VC-starter hade han i snitt 5,2 bom/tävling (4 sprintar och ett distanslopp). I IBU-cupen har det varierat en del med resultaten:Plac Skytte Lopp 9 0 sprint 100 5 sprint 10 2 kortdistans 53 4 sprint
Mm, det är onekligen ett intressant val. Tyvärr är det väl mellan två åkare med mkt tveksam form. Hade ju varit roligare om deras form varit som i Finland.Ja, herrlaget i stafett är nog ganska spikat i år. Damlaget är betydligt mer öppet. Blir intressant att se vad Skottheim kan göra idag, då Mona ställts åt sidan.
Såsom säsongen sett ut hittills hade jag alla gånger tagit ut Femling före Stenersen till en stafett.
Femling ligger ändå 41:a i totalen i VC och har sju poängplatser i VC i år och som bäst en nittonde plats. Kan tycka att det är lite hårt att säga att han inte håller måttet för VC ävenom han naturligtvis inte är någon toppåkare.
Peppe är ju dessutom regerande olympisk mästare i stafett!
Det här man var orolig för, elvira har varit alldeles för ojämn på sistone.
Är väl inte helt orimligt. Får mig att tänka på SVT:s rubrik häromdagen när VM-truppen togs ut:Stina bänkad i dagens distanslopp i EM, https://www.svt.se/sport/artikel/ingen-stina-nilsson-i-em-premiaren
Ja. Hennes chanser är troligen större i sprint, och det kan nog ha vägt in att ett ev misslyckande i distansen skulle ha genererat massa negativa rubriker inför sprinten.Jag tror det är få som sin första säsong får köra EM, Stina är nog glad om det så bara är ett lopp hon får delta i![]()
Då är nog hennes dag förstörd. Två bom i distans är kostsamt.Två bom på Högberg i skytte 1, ut 2.12 efter Semerenko som fortsatt leder när 22 åkare skjutit första gången.
Sen är det ju så att de flesta av de som nu är aktiva ordentligt satsande skidskyttar hållit på med det innan de kommer upp i seniorålder så urvalet att jämföra med är lite skralt.Jag tror det är få som sin första säsong får köra EM, Stina är nog glad om det så bara är ett lopp hon får delta i![]()
Fullt skytte på resten kan ju fortfarande ge en skaplig placering. Till pallen räcker det dock sannolikt inte. Och jag tror inte hon kommer att skjuta fullt på de tre återstående skyttena.Då är nog hennes dag förstörd. Två bom i distans är kostsamt.