Ja alltså mina markiser är med motor och enkel kabelanslutning, sedan är det ju vad jag sätter i änden av kabeln som gör hur smarta dom är. Och i mitt fall sätter jag wiser jalusibrytare som fungerar både fysiskt trycka på och även att koppla upp. Jag vill inte ha en massa andra fjärrkontroller och extra lösa pryttlar, utan kabelansluten knapp/brytare och sedan via telefonen.
Visa bilaga 701664 Visa bilaga 701668 Visa bilaga 701666 Visa bilaga 701667
Vill jag nu ha en dedikerad "fjärr" så finns det ju massor av alternativa trädlösa alternativ att köpa eftersom jag kör det via Homey. Tex ska jag ev ha något som ser ut som en vanlig brytare som kör samtliga markiser samtidigt till 50% nedfällt alternativt helt uppdragna.
Jag köpte ju markiser med montage, och fick frågan om en massa lull-lull för fjärrmanövrering osv. Men sa att jag vill ha markiser med motor och kabeln lämnad i slinga, inget mer.
Jag är inte jätte-insatt i alla protokoll och tekniker, så vad menar du med "ren zigbee"?
Wiser fungerar felfritt för mig med Homey. Jag har vriddimrar, tvåvägsuttag och jalusibrytare.