[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
Jag använder Aqaras termostater och är helnöjd.
Jag styr dem dock med separata tempgivare som sitter på lagom höjd på annan vägg så den inte påverkas av elementet. Har så i alla rummen. I vardagsrummet styr en tempgivare tre element.

[OT] Smart hem tråden
orkar ni hjälpa en oinsatt med fuktig källare? Jag undrar vilket ekosystem jag ska ge mig in i.

Jag skulle behöva felsöka och testa lite olika lösningar och tänker mig en semitemporär lösning med:

- Två fuktmätare (verkar finnas många som har problem med väldigt tveksam korrekthet?)
- strömbrytare (vanligt 220v stickpropp) som helst slår av/på baserat på luftfuktighet inne kontra ute och eventuellt ute temp.
- Eventuellt en mätare för utetemperatur.

Jag har inget ekosystem alls hemma så kan börja på helt ny kula. Är snål och kan läsa en manual men ointresserad och tycker inte det är kul så enkelt och billigt är bra.

Tanken är att se om det hjälper källaren att ha en fläkt som går när luftfuktigheten ute är låg men som stänger av sig när luftfuktigheten ute är hög. Optimalt vore en termometer också så man kan slå av/på beroende på utetemperatur med.

Inser att man får problem med relativ luftfuktighet ute blir högre i källaren om läkaren är kallare mm. Men det här är alltså bara ett test för att se om det är värt att köpa en mer seriös anläggning.

Också intressant:
- hygrometer i app som inte kräver ett helt ekosystem.

[OT] Smart hem tråden
orkar ni hjälpa en oinsatt med fuktig källare? Jag undrar vilket ekosystem jag ska ge mig in i.

Jag skulle behöva felsöka och testa lite olika lösningar och tänker mig en semitemporär lösning med:

- Två fuktmätare (verkar finnas många som har problem med väldigt tveksam korrekthet?)
- strömbrytare (vanligt 220v stickpropp) som helst slår av/på baserat på luftfuktighet inne kontra ute och eventuellt ute temp.
- Eventuellt en mätare för utetemperatur.

Jag har inget ekosystem alls hemma så kan börja på helt ny kula. Är snål och kan läsa en manual men ointresserad och tycker inte det är kul så enkelt och billigt är bra.

Tanken är att se om det hjälper källaren att ha en fläkt som går när luftfuktigheten ute är låg men som stänger av sig när luftfuktigheten ute är hög. Optimalt vore en termometer också så man kan slå av/på beroende på utetemperatur med.

Inser att man får problem med relativ luftfuktighet ute blir högre i källaren om läkaren är kallare mm. Men det här är alltså bara ett test för att se om det är värt att köpa en mer seriös anläggning.

Också intressant:
- hygrometer i app som inte kräver ett helt ekosystem.

Jag har detta. En gammal luftfuktare som inte stängde av när det var torrt.

Jag kör med en aqara hygrometer och en ikea smart plug, Sen styr jag det via Home assistant med enkla regler "när fukt över xx%, slå på. När fukt under yy% slå av"

Det bör gå att köra fler fuktmätare och göra beräkning, men nog enklare att mäta med två och visa grafer för att följa upp att de visar samma.

[OT] Smart hem tråden
orkar ni hjälpa en oinsatt med fuktig källare?
tänker mig en semitemporär lösning
När jag för snart 20år sedan flyttade till ett radhus med fuktig halvkällare/krypgrund skaffade jag raskt enklast möjliga lösning:
  • Avfuktare från Biltema/Clas Ohlson/Jula/NetonNet för ~1.200-1.500 SEK
  • Fuktstyrt relä (hygrostat?) för ~150-250 SEK
Det gav märkbar skillnad utan att kosta för mkt, vare sig i inköp eller drift, och fungerade utan problem under de dryga 8 år jag bodde kvar där.
Helt utan ekosystem, förutom 230V!

[OT] Smart hem tråden
För framtida användning, Home Assistant med den hårdvara de för närvarande promotar som sin egen och förinstallerade lösning (senast jag kollade HA Yellow)

Men om jag ska försöka hålla mig slimmat är det nog Håkans lösning ovan.

För lite loggning av temp och RH kan du nog använda Ikeas dirigera. Men det landar nog på 1000:-+ för bara styrning och loggning, hubben har blivit lite dyrare med åren, dock sannolikt även bättre.

[OT] Smart hem tråden
För lite loggning av temp och RH kan du nog använda Ikeas dirigera. Men det landar nog på 1000:-+ för bara styrning och loggning, hubben har blivit lite dyrare med åren, dock sannolikt även bättre.
För enbart loggning av temp och fuktighet finns det ju wifi-kopplade mätare som säljs billigt hos Ali,
för att hålla koll så att de övervintrande blommorna på landet har svalt utan att frysa har jag sedan i höstas en sådan här
(Går helt säkert att hitta billigare ngn annanstans)
Det loggas i appen Smart Life. Det finns mkt att koppla in till den appen, men för den som funderar på en kamera kan det vara bra att veta att servrarna skall stå i Kina.

[OT] Smart hem tråden
Väldigt bra tips! Håkans hygrostat är ju en mycket bättre lösning! Tack!

Får bli luftavfuktare när det är för fuktigt ute men tänkte slippa det när vädret tillåter :) är jord på marken i ”källaren” (krypgrund är kanske mer rätt även om det bitvis är så att man kan stå hukad).

Loggning har jag redan men den går via USB sladd så inget jag kan styra med :)

[OT] Smart hem tråden
Tänkte fel! Blir nog svårt med hygrostat.

Jag vill att om uteluften har låg fuktighet och är kall: kör fläkt.
Om uteluften har hög luftfuktighet kör avfuktare.

Då får jag ju sätta hygrostaten ute. Lite oklart hur jag ska lösa den eldragningen. Hade alltså behövt en mätare ute som rapporterar till strömbrytaren som styr fläkten vad luftfuktigheten är ute (och gärna vad temperaturen är).

Men jag kan ju gå på årstid och köra fläkten (med Håkans hygrostat) under våren men inte under sensommaren etc.

[OT] Smart hem tråden
Varför skulle det inte räcka för dig att endast köra avfuktaren (om luftfuktigheten är för hög)?
Hade alltså behövt en mätare ute som rapporterar till strömbrytaren som styr fläkten vad luftfuktigheten är ute (och gärna vad temperaturen är).
Det kan du lösa med den batteridrivna termo+hygro-metern jag länkade till i #458, i appen ställer du in ett larm vid en viss temperatur och/eller luftfuktighet som styr en fjärrströmbrytare som startar fläkten, tex en sådan här som skall vara godkänd, och därmed tillräckligt elsäker, för 230V
Men än en gång:
Varför behöver du både avfuktare och fläkt?

Men jag kan ju gå på årstid och köra fläkten (med Håkans hygrostat) under våren men inte under sensommaren etc.
I min krypgrund/källare var det som fuktigast under sensommaren (Juli/Augsti) och det var då som min avfuktare fick jobba som hårdast.

[OT] Smart hem tråden

Då får jag ju sätta hygrostaten ute. Lite oklart hur jag ska lösa den eldragningen. Hade alltså behövt en mätare ute som rapporterar till strömbrytaren som styr fläkten vad luftfuktigheten är ute (och gärna vad temperaturen är).

Jag hade köpt ungefär såhär.
Priser från http://m.nu
Vilken sensor och uttag man väljer är ju en smakfråga. Men jag har bra erf av de där sensorerna iaf.
Screenshot_20240426_202002_DuckDuckGo.jpg

[OT] Smart hem tråden

När du redan börja tänka på flera sensorer och regler för styrning kommer du säkert snart på även annat du vill styra på onödigt komplicerade sätt...så det är nog lika bra du skaffar en enkel liten PC med SSD och sätter upp Home Assistant och börjar knåpa, så har du ytterligare en kul hobby att ägna regniga dagar och mörka kvällar då cyklarna är färdigservade åt ?

[OT] Smart hem tråden
När du redan börja tänka på flera sensorer och regler för styrning kommer du säkert snart på även annat du vill styra på onödigt komplicerade sätt...så det är nog lika bra du skaffar en enkel liten PC med SSD och sätter upp Home Assistant och börjar knåpa, så har du ytterligare en kul hobby att ägna regniga dagar och mörka kvällar då cyklarna är färdigservade åt ?
Du menar utöver fuktig källare, trasig dricksvattenpump, nytt jobb ?

Blir jäkla dyrt om jag ska köpa ny dator! Jobbdatorn är helt låst och har en Mac från 2012 för det lilla behov som återstår.

[OT] Smart hem tråden
Varför skulle det inte räcka för dig att endast köra avfuktaren (om luftfuktigheten är för hög)?

Det kan du lösa med den batteridrivna termo+hygro-metern jag länkade till i #458, i appen ställer du in ett larm vid en viss temperatur och/eller luftfuktighet som styr en fjärrströmbrytare som startar fläkten, tex en sådan här som skall vara godkänd, och därmed tillräckligt elsäker, för 230V
Men än en gång:
Varför behöver du både avfuktare och fläkt?

I min krypgrund/källare var det som fuktigast under sensommaren (Juli/Augsti) och det var då som min avfuktare fick jobba som hårdast.
Som alltid väldigt informativa svar! Tack! Missade helt den du länkade tidigare.

Problemet är att det har varit 100% luftfuktighet hela vintern. Så luftavfuktaren lär få gå väldigt hårt. Eftersom utrymmet är litet vore det relativt enkelt att byta ut luften och sänka luftfuktigheten med en fläkt.

Jag hade köpt ungefär såhär.
Priser från http://m.nu
Vilken sensor och uttag man väljer är ju en smakfråga. Men jag har bra erf av de där sensorerna iaf.
Visa bilaga 695325
Spännande! Ska läsa på! Tack!

[OT] Smart hem tråden
Du menar utöver fuktig källare, trasig dricksvattenpump, nytt jobb ?

Blir jäkla dyrt om jag ska köpa ny dator! Jobbdatorn är helt låst och har en Mac från 2012 för det lilla behov som återstår.
När tanken väl slagit rot är man snart fast och jag anade mig till ett intresse...så min gissning är att du snart har ett mer avancerat system än du trodde du skulle skaffa... ?

[OT] Smart hem tråden
Problemet är att det har varit 100% luftfuktighet hela vintern. Så luftavfuktaren lär få gå väldigt hårt. Eftersom utrymmet är litet vore det relativt enkelt att byta ut luften och sänka luftfuktigheten med en fläkt.
Det är svårt att enbart såhär från några rader text få hela vidden av problemet helt klart för sig, åtminstone för mig.
Men jag tror ändå att jag skulle ändå börja med enbart avfuktare, i ett litet utrymme borde även en enkel och billig avfuktare räcka till och vara effektiv.
Du skrev tidigare i #459
är jord på marken i ”källaren” (krypgrund är kanske mer rätt även om det bitvis är så att man kan stå hukad).
Därför skulle jag även täcka marken med ångspärrplast, kanske tom en isolerande variant som tål att man går på den, typ:
(Går säkert att hitta bättre i vanliga bygghandeln)
Blir det varmare i krypgrunden blir även golven ovanför varmare och luftfuktigheten sjunker.

Med ångspärr(och isolering) på marken borde fuktigheten minska, ytterligare en fördel är att du kan dra avrinningsslangen från avfuktaren ner under plasten. För avrinning via slang vill du ha, i min enkla avfuktare fick jag tömma det inbyggda kärlet 2ggr/dag innan jag skaffade avrinning via slang!

Först om detta inte räcker till skulle jag gå vidare med andra lösningar,

Hoppas du får ordning på fuktigheten i din krypgrund.

[OT] Smart hem tråden
Jag har en enkel sorbtionsavfuktare i krypgrunden, ca 20 m3 luftvolym i utrymmet, ingen ventil till hus, eller ute. Tidigare hade jag en enkel avfuktare med kompressorer, men den frös sönder trots att det aldrig blir minus i krypgrunden, men de/den fungerar bara ner till några plus.
Mycket av fukten kommer från inrinnande vatten genom sprickor i berget, så jag har även en dräneringspump som pumpar ut. ? Planen är att lägga plast som @HåkanC tipsar om.

[OT] Smart hem tråden
Jag har en enkel sorbtionsavfuktare i krypgrunden, ca 20 m3 luftvolym i utrymmet, ingen ventil till hus, eller ute. Tidigare hade jag en enkel avfuktare med kompressorer, men den frös sönder trots att det aldrig blir minus i krypgrunden, men de/den fungerar bara ner till några plus.
Mycket av fukten kommer från inrinnande vatten genom sprickor i berget, så jag har även en dräneringspump som pumpar ut. ? Planen är att lägga plast som @HåkanC tipsar om.

Nu blir det ju lite ot men tanken är att vi nog till slut får pumpa ut vatten (orsak 1 till att inte lägga in plast än) :) hus delvis på klippa så gissningsvis pressas vatten upp från intilliggande kulle.

Orsak två att inte lägga plast är att det sannolikt blir väldigt blött under plasten och jag har grundmur som suger vatten och då får jag i värsta fall en jäkla massa vatten i väggen istället. Hade först velat bryta kapiläreffekten i husgrunden men det vet jag inte hur jag ska göra (betongblock staplade som suger upp vatten sakta. Syns på diverse sätt på insidan).

[OT] Smart hem tråden
Nu blir det ju lite ot men tanken är att vi nog till slut får pumpa ut vatten (orsak 1 till att inte lägga in plast än) :) hus delvis på klippa så gissningsvis pressas vatten upp från intilliggande kulle.

Orsak två att inte lägga plast är att det sannolikt blir väldigt blött under plasten och jag har grundmur som suger vatten och då får jag i värsta fall en jäkla massa vatten i väggen istället. Hade först velat bryta kapiläreffekten i husgrunden men det vet jag inte hur jag ska göra (betongblock staplade som suger upp vatten sakta. Syns på diverse sätt på insidan).
Utan att veta alla detaljer så låter det som att du ska börja med att se över utvändig dränering relativt omgående.

[OT] Smart hem tråden
Klart sedan i somras i den mån det är möjligt på en tomt med 50% klippor :)
Jo, men om du har fukt som trycker upp underifrån så är det ju lite trist. Detta är ju invecklat och måste hanteras samlat av någon som kan byggfukt och byggnadsfysik med erfarenhet. Men om du är rädd att det ska gå via grundmuren så känns det väldigt obra. Det går att injektera i sten/betong (i vissa fall) så att du får en vatten/fuktbarriär i konstruktionen. Men nu känner jag att vi kanske sprungit iväg och blivit lite väl ifrån din grundfråga,…..så jag drar i min egen handbroms där. ?

[OT] Smart hem tråden
Har en icke-smart dimmer som brummar när jag kopplar in vår Sarfatti(kopia) på 30x15W. Nån med tips om lämplig smartdimmer (helst zigbee) som jag kan byta mot? Beställde först en Shelly Dimmer 2 men när jag väl läste texten ser jag att denna bara räcker till 220W..

Edit: Ok, testade att googla :-D .. och denna verkar väl lämplig: https://plusled.se/zigbee-triac-dimmer-zigbee-3.0-2.4ghz-push-500w-73351/ .. nån med erfarenhet?

[OT] Smart hem tråden
Har en icke-smart dimmer som brummar när jag kopplar in vår Sarfatti(kopia) på 30x15W. Nån med tips om lämplig smartdimmer (helst zigbee) som jag kan byta mot? Beställde först en Shelly Dimmer 2 men när jag väl läste texten ser jag att denna bara räcker till 220W..

Edit: Ok, testade att googla :-D .. och denna verkar väl lämplig: https://plusled.se/zigbee-triac-dimmer-zigbee-3.0-2.4ghz-push-500w-73351/ .. nån med erfarenhet?
Nä, kör wiser som ”bara” tar 200 w, men kan ju inte låta bli att fråga om det läge på att byta ljuskällor….350 watt är ju nästan tillräckligt för att slänga ut värmepannan!?

[OT] Smart hem tråden
Nä, kör wiser som ”bara” tar 200 w, men kan ju inte låta bli att fråga om det läge på att byta ljuskällor….350 watt är ju nästan tillräckligt för att slänga ut värmepannan!?
För att inte tala om de 450w Zinkpasta driver sin belysning med ?.

?

Jag kör förvisso 2*15w led vid ytterdörren.
90% av tiden är de dimmade till typ 4w, när någon kommer in på uppfarten lyser de på fullt 3 minuter, för att sedan återgå till 4w.

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
@JPL @Juhlin Kommer helt klart väldigt sällan ha råd att köra fullt blås, troligtvis hovra runt 3-4% mest av tiden förutom kanske nån sommarnatt kl 3-4 med välfyllda vattenreservoarer och fungerande kärnkraft..

Skulle väl vara när man känner för att vräka sig lite extra men inte har tid att vaska en Krug i Nebuchadnezzar-format, men det händer ju inte så ofta (att man inte har tid).

[OT] Smart hem tråden
För att inte tala om de 450w Zinkpasta driver sin belysning med ?.

?

Jag kör förvisso 2*15w led vid ytterdörren.
90% av tiden är de dimmade till typ 4w, när någon kommer in på uppfarten lyser de på fullt 3 minuter, för att sedan återgå till 4w.
Jag skyller på tillfällig sinnesförvirring och energibesparingsiver vad gäller min defekta huvudräkning.

[OT] Smart hem tråden
Någon som styr markiser vad gäller vind mha Trafikverkets väderstationer? (Med Homey Pro).
Finns två olika värden/triggers för maxvind, med samma benämning. Kan det vara motsvarande trafikverkets medel- respektive maxvind?

Trafikverkets stationer har värden för medelvind samt max vindhastighet, men jag hittar ingen definition av hur dessa bestäms. Alltså, inom vilken tidsrymd är värdena tagna.

[OT] Smart hem tråden
Någon som styr markiser..
Jag har absolut noll svar på dina funderingar, men börjar starkt överväga att skaffa en bunt markiser hemma.

Vad ska man tänka på om man vill kunna automatisera?
Det finns ju Somfy och alla fancy system, vilket jag inte har något emot, men viktigast är att kunna styra med egna öppna system.

[OT] Smart hem tråden
Jag har absolut noll svar på dina funderingar, men börjar starkt överväga att skaffa en bunt markiser hemma.

Vad ska man tänka på om man vill kunna automatisera?
Det finns ju Somfy och alla fancy system, vilket jag inte har något emot, men viktigast är att kunna styra med egna öppna system.

Alltså Somfy är väl en sändar/mottagarteknik?
Jag köpte motoriserade markiser, det är ju markiser med motor, standard typ. Ingen intelligens eller ytterligare teknik utöver att det sitter ngt inbyggt gränsläge eller vad det nu är som gör att motorn stoppar själv i öppet/stängt läge även om det ligger spänning på från brytaren.

Sedan har jag installerat Schneider wiser jalusibrytare, som man kan manövrera genom att trycka på fysiskt, upp/ner. Wiser kan även styras trådlöst (Zigbee-standarden). Och så behöver man ju en schneider wiser-brygga för att köra via app osv, om man inte som jag kör med homey. Homeyn fungerar fin-fint med wiser-prylarna.

Jag har valt wiser för att Schneider är en välrenomerad och gigantisk leverantör, och ger bra nog rätt bra förutsättningar för att prylarna håller över tid, både mtrl-mässigt och funktionsmässigt.

Med homeyn så har jag skapat en första automatik för att få upp dem vid hög vindhastighet. Vindhastigheten plockar jag från vägverkets två närmaste väderstationer som är bra mycket mer pålitliga än om jag köper en egen vindmätare gissar jag. Men det är precis sjösatt, så nu hoppas jag på hård vind så att det blir testat.

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Alltså Somfy är väl en sändar/mottagarteknik?
Jag köpte motoriserade markiser, det är ju markiser med motor, standard typ. Ingen intelligens eller ytterligare teknik utöver att det sitter ngt inbyggt gränsläge eller vad det nu är som gör att motorn stoppar själv i öppet/stängt läge även om det ligger spänning på från brytaren.

Sedan har jag installerat Schneider wiser jalusibrytare, som man kan manövrera genom att trycka på fysiskt, upp/ner. Wiser kan även styras trådlöst (Zigbee-standarden). Och så behöver man ju en schneider wiser-brygga för att köra via app osv, om man inte som jag kör med homey. Homeyn fungerar fin-fint med wiser-prylarna.

Jag har valt wiser för att Schneider är en välrenomerad och gigantisk leverantör, och ger bra nog rätt bra förutsättningar för att prylarna håller över tid, både mtrl-mässigt och funktionsmässigt.

Med homeyn så har jag skapat en första automatik för att få upp dem vid hög vindhastighet. Vindhastigheten plockar jag från vägverkets två närmaste väderstationer som är bra mycket mer pålitliga än om jag köper en egen vindmätare gissar jag. Men det är precis sjösatt, så nu hoppas jag på hård vind så att det blir testat.
Så kan det nog vara, inser att det står "Somfy kompatibel" på vissa av valen.
Screenshot_20240525_112909_Chrome.jpg

Mardrömen är ju att man får nåt dyrt installerat som inte har den där enkla kabelanslutningen som man faktiskt behöver.

Vet du om Wisern funkar med ren zigbee?
Deras lampdimmers gjorde det i början, men sen har dom mer och mer låst in sig.

[OT] Smart hem tråden
Så kan det nog vara, inser att det står "Somfy kompatibel" på vissa av valen.
Visa bilaga 701609

Mardrömen är ju att man får nåt dyrt installerat som inte har den där enkla kabelanslutningen som man faktiskt behöver.

Vet du om Wisern funkar med ren zigbee?
Deras lampdimmers gjorde det i början, men sen har dom mer och mer låst in sig.
Ja alltså mina markiser är med motor och enkel kabelanslutning, sedan är det ju vad jag sätter i änden av kabeln som gör hur smarta dom är. Och i mitt fall sätter jag wiser jalusibrytare som fungerar både fysiskt trycka på och även att koppla upp. Jag vill inte ha en massa andra fjärrkontroller och extra lösa pryttlar, utan kabelansluten knapp/brytare och sedan via telefonen.
markis1.jpg
markis2.jpg
markis3.jpg
markis4.jpg

Vill jag nu ha en dedikerad "fjärr" så finns det ju massor av alternativa trädlösa alternativ att köpa eftersom jag kör det via Homey. Tex ska jag ev ha något som ser ut som en vanlig brytare som kör samtliga markiser samtidigt till 50% nedfällt alternativt helt uppdragna.

Jag köpte ju markiser med montage, och fick frågan om en massa lull-lull för fjärrmanövrering osv. Men sa att jag vill ha markiser med motor och kabeln lämnad i slinga, inget mer.

Jag är inte jätte-insatt i alla protokoll och tekniker, så vad menar du med "ren zigbee"?
Wiser fungerar felfritt för mig med Homey. Jag har vriddimrar, tvåvägsuttag och jalusibrytare.

[OT] Smart hem tråden
Ja alltså mina markiser är med motor och enkel kabelanslutning, sedan är det ju vad jag sätter i änden av kabeln som gör hur smarta dom är. Och i mitt fall sätter jag wiser jalusibrytare som fungerar både fysiskt trycka på och även att koppla upp. Jag vill inte ha en massa andra fjärrkontroller och extra lösa pryttlar, utan kabelansluten knapp/brytare och sedan via telefonen.
Visa bilaga 701664 Visa bilaga 701668 Visa bilaga 701666 Visa bilaga 701667

Vill jag nu ha en dedikerad "fjärr" så finns det ju massor av alternativa trädlösa alternativ att köpa eftersom jag kör det via Homey. Tex ska jag ev ha något som ser ut som en vanlig brytare som kör samtliga markiser samtidigt till 50% nedfällt alternativt helt uppdragna.

Jag köpte ju markiser med montage, och fick frågan om en massa lull-lull för fjärrmanövrering osv. Men sa att jag vill ha markiser med motor och kabeln lämnad i slinga, inget mer.

Jag är inte jätte-insatt i alla protokoll och tekniker, så vad menar du med "ren zigbee"?
Wiser fungerar felfritt för mig med Homey. Jag har vriddimrar, tvåvägsuttag och jalusibrytare.

Nu har jag haft en säljare på besök, Somfy Basic är "bara en motor", alla deras andra mer avancerade alternativ har logik som sitter ute i markisen.
Tveksamt framtidssäkert ?.

Med "Ren zigbee" menar jag att det går att ansluta till vilken öppen gateway som helst, inte bara till just Wiser.

Har du något pålitligt sätt att se i vilket läge en viss markis står i?

[OT] Smart hem tråden
Nu har jag haft en säljare på besök, Somfy Basic är "bara en motor", alla deras andra mer avancerade alternativ har logik som sitter ute i markisen.

Med "Ren zigbee" menar jag att det går att ansluta till vilken öppen gateway som helst, inte bara till just Wiser.

Japp, man kan ställa in tiden det tar mellan fullt nere resp uppe. Sedan kan man välja 0-100% av detta. Nu har jag skapat olika val i Homey, tex ett läge för samtliga markiser nedfällda till 40%.
Möjligheten till tidsinställningen verkar finnas i wiser-brytaren men jag kan göra alla inställningar i homey.
Bilden nedan är för ”manuell” manövrering i homey-appen för vilket läge en enskild markis ska vara i.

IMG_1292.png

[OT] Smart hem tråden

Ren-zigbee. Jag är inte någon dunder-kunnig i ormådet. Men jag tror din fråga är svår att svara exakt på. Det är ju zigbee och den fungerar ju tex med Homey istället för Schneiders egna Wiser-brygga.

Jag gissar att det går att ansluta wiser (och andra zigbee-prylar) till det mesta, men det kan kräva olika mycket kunskap och pillande. Till Homey finns ju en färdig lösning som Schneider själva supportar numer, vilket inte var fallet tidigare då det var en användar-utvecklad lösning som gällde.

Sedan kan det självklart vara läge att välja något som snackar Matter, vilket framtida wiser-prylar nog kommer göra också. Men eftersom tex Schneider har sålt en hel del wiser med Zigbee så är jag övertygad om att de kommer vara ett bra val för lång tid framöver också. (Nya Homey pro snackar ju även Matter)

[OT] Smart hem tråden
Japp, man kan ställa in tiden det tar mellan fullt nere resp uppe. Sedan kan man välja 0-100% av detta. Nu har jag skapat olika val i Homey, tex ett läge för samtliga markiser nedfällda till 40%.
Möjligheten till tidsinställningen verkar finnas i wiser-brytaren men jag kan göra alla inställningar i homey.
Bilden nedan är för ”manuell” manövrering i homey-appen för vilket läge en enskild markis ska vara i.
Så du vet inte "på riktigt" utan det är homey eller reläet som håller koll på hur den borde vara?
Funkar ju antagligen bra nog.

Ang Matter så tänker jag att sålänge den delen av elektroniken sitter inne i huset så är man framtidssäker ?

[OT] Smart hem tråden
Så du vet inte "på riktigt" utan det är homey eller reläet som håller koll på hur den borde vara?
Funkar ju antagligen bra nog.
Ja, och jag gissar att det är ”standard” att det hanteras så. Annars ska det vara någon form av givare på mekaniska delar i markisen, och när man tänker efter så känns det ganska invecklat. Efter ett par veckors drift så verkar det iaf fungera klockrent för våra markiser.

Det som står på listan för mig är att automatisera 40% utfällda direkt på morgon/fm när det är varmt och solen skiner. (Skissen i huvudet är att villkora det mha prognos från yr om dagstemp i kombination med aktuell inne och utetemperatur, och i samband med soluppgång. Vilket bör kunna lösas när man kör Homey.)

[OT] Smart hem tråden
Ja, och jag gissar att det är ”standard” att det hanteras så. Annars ska det vara någon form av givare på mekaniska delar i markisen, och när man tänker efter så känns det ganska invecklat. Efter ett par veckors drift så verkar det iaf fungera klockrent för våra markiser.

Det som står på listan för mig är att automatisera 40% utfällda direkt på morgon/fm när det är varmt och solen skiner. (Skissen i huvudet är att villkora det mha prognos från yr om dagstemp i kombination med aktuell inne och utetemperatur, och i samband med soluppgång. Vilket bör kunna lösas när man kör Homey.)
Om man köper "färdig" smart rullgardin osv så vet den ju själv exakt hur långt stegmotorn har snurrat osv, + att den själv känner av när det nåt bottenlägen, och där antar jag att reläerna är lite efter. Men antar att man ändå kan nolla dom på något vis om dom skulle hamnar ur sync.

Vet du om du har CCT5015-0001 eller CCT5015-0002 ?

Den förstnämnda är en utfasad modell, den senare ska enligt spec bara funka med Wiser Gateway.

[OT] Smart hem tråden
Ang vettiga automatiseringar så tänker jag nog främst kolla på solens vinkel.

När solen börjar lysa på en viss sida huset, kolla temperaturerna inne/ute, och avgör om man vill täcka fönster eller ej.
Och kanske låta bli om det ska regna.
Eller kanske rentav fälla ut om det regnar, våra fönster gillar att ta in vatten :)

[OT] Smart hem tråden
Om man köper "färdig" smart rullgardin osv så vet den ju själv exakt hur långt stegmotorn har snurrat osv, + att den själv känner av när det nåt bottenlägen, och där antar jag att reläerna är lite efter. Men antar att man ändå kan nolla dom på något vis om dom skulle hamnar ur sync.

Vet du om du har CCT5015-0001 eller CCT5015-0002 ?

Den förstnämnda är en utfasad modell, den senare ska enligt spec bara funka med Wiser Gateway.
Nej, tyvärr ser man inte versionen i gränssnittet i Homey. Och på hårdvaran syns inget på framsidan, utan då måste jag dra ur den ur dosan och kanske kolla på baksidan där elektroniken befinner sig. Och det orkar jag inte. De till markiserna har levererats från grossist för någon månad sedan, så det finns väl chans att det är senaste versionen.

Men den äldsta jag har är en som går till en fasad-persienn i vårt stora vardagsrumsfönster, den köpte jag själv från m.nu för gissningsvis drygt ett år sedan, och den fungerar fin-fint till Homey. Så en kvalificerad gissning är att handlar du från m.nu idag så bör du väl få den senare versionen, om jag nu fick "rätt" version vid beställning för ett år sedan.

[OT] Smart hem tråden
Nej, tyvärr ser man inte versionen i gränssnittet i Homey. Och på hårdvaran syns inget på framsidan, utan då måste jag dra ur den ur dosan och kanske kolla på baksidan där elektroniken befinner sig. Och det orkar jag inte. De till markiserna har levererats från grossist för någon månad sedan, så det finns väl chans att det är senaste versionen.

Men den äldsta jag har är en som går till en fasad-persienn i vårt stora vardagsrumsfönster, den köpte jag själv från m.nu för gissningsvis drygt ett år sedan, och den fungerar fin-fint till Homey. Så en kvalificerad gissning är att handlar du från m.nu idag så bör du väl få den senare versionen, om jag nu fick "rätt" version vid beställning för ett år sedan.
Ha, nej, fattar att du inte vill riva upp saker :p

Jag har inte Homey själv, men tänker att om saker funkar där, så borde det funka i andra öppna system.
Sen finns det ju hur många alternativ som helst. Synd att välja bort Wiser, men vadfan, lite får dom skylla sig själva som krånglar till det.

[OT] Smart hem tråden
Bakgrund:
Jag vill kunna slå på lampor mellan vissa klockslag OM larmet är aktiverat, dvs ingen är hemma.
Jag kan inte få aktuell larmstatus vid en given tid men jag får statussignal om larmet aktiveras eller avaktiveras via z-wave.
Fråga:
Går det att få HA att sätta en flagga "larm_på" som 1 eller 0 för att sedan vid önskade tider kunna läsa av den?

[OT] Smart hem tråden
Bakgrund:
Jag vill kunna slå på lampor mellan vissa klockslag OM larmet är aktiverat, dvs ingen är hemma.
Jag kan inte få aktuell larmstatus vid en given tid men jag får statussignal om larmet aktiveras eller avaktiveras via z-wave.
Fråga:
Går det att få HA att sätta en flagga "larm_på" som 1 eller 0 för att sedan vid önskade tider kunna läsa av den?
Bara att lägga till en binary helper och en automation som uppdaterar den när du får ny status. Sen är det fritt fram att använda din helper som villkor i automationer.

Tillbaka
Topp