Försöker fortfarande reda ut om jag ska köpa larm eller testa ha/annat.
HA är, nog, enkelt att testa men homey kan jag inte testa utan att köpa hårdvaran?
HA har nog ingen integration till låset.
Bäst vore att börja med att bara köpa yale connect och några lampor...Men måste jag köpa homey så måste jag begripa vad jag pysslar med
Om vi ska vara ärliga, är det inte ett jävla meck? Det går för fan knappt att få wifi att funka en vecka i sträck....
Hittar en del som bekräftar mina negativa förväntningar. Detta från 2021.
Jag tänker inte försvara Homey eller få dig till den ena eller andra sidan utan att det klarar du nog bra själv
Men som du skriver så handlar den recensionen om "den gamla" vita globen. Äpplen o päron.
Den nya kan du köpa deras Rj45 adapter och troligen vilken annan usb-c - rj45 adapter som helst så kör man både Wifi och Lan på den, hur vet jag inte med den har 2 olika IP iaf.
Det skriver 4 bra saker
"
Älskar utseendet.
Älskar alla appar.
Älskar att man kan göra så jäkla mycket med den på ett tämligen enkelt sätt.
Alla mian Aqara enheter fungerar perfekt! alltid!
"
Som jag nämnt innan, du tittar först i Homey vilka produkter du kan koppla in sen köper du dom, inte tvärt om, denna app är bra på det, och man kommer uppskatta just detta.
Det är enkelt, jag var ung och lotsades vara "hacker" förr, det behöver man inte vara i Homey, hur tråkig din sambo tycker du är när du kommer umgås mycket mer med dig
Sen som HA medlemmarna nämner som fördel, att inte krångla till det med andra appar sidan om (som han nämner om hue), dom appar där du behöver inlogg hos andra eller synka med appen gör man idag engång sen ligger alla enheterna i Homey och styrs direkt därifrån, men "nycklar och api" har du en gång fått från original appen och inget mer interaktion behövs.
Att köra dubbla system går, men du får man vara medveten om att synkning kan missas osv, vilken kanske denna författar inte förstod?
Ang ditt "larm".
Jag är kanske i samma stadie som dig/er.
Men först tror jag man måste tänka till på
1. Ska det vara ett "riktigt" larm?
2. Vad ska det finnas för funktioner, lås sensorer ljud blink kameror läckage ventiler osv.
3. Får det kosta något, ibland avgör detta funktionen
4. Ska det vara lätt (med möjligheter) eller kanske lite svårare och mer "nördiga" funktionen
Ska du ha ett larm där du kan få hem en Securitas vakt vid vattenläckage ? Ja då måste du nog köra Verisure bla bla vad dom nu kan heta.
Vill du koppla larm med läckage till hemförsäkring? Då får man se vilka system försäkringsbolaget har godkänt.
Eller vill du hemma nörda lite och koppla allt med automatik "flows" och godkänner att det ibland kan blir ett eller två fel ?
Min tanke är att ha lås (troligen Yale) som sen kommer larma av så att jag inte får någon notis i telefon ang inbrott som sen kopplar på kameror och skickar bilder, kanske även till grannen då dom ofta är hemma.
Sen kommer jag köpa vatten-ventiler från tex Ikea för att sänka självrisken/premien hos försäkringsbolaget och köra den automatiken genom Homey.