[OT] Snickerboatråden

[OT] Snickerboatråden
Kneecap sa:
Petrolhead sa:
Jag har sett flera "Bygga bord med epoxi och elände" använda överhandsfräsen i en ram, typ som 3:50 in i denna film.
https://www.bing.com/videos/search?...AC2E9745A4DD37110454AC2E9745A4DD&&FORM=VRDGAR

Med vänlig hälsning
JOhan

Tjena!

Jo hittade lite när jag började leta efter bordsbygge. Så får det bli och äntligen har jag en anledning att köpa en överhandsfräs.

Se till att ha rejält höga kanter på släden, då det är risk att ytan blir skålad annars. Och hojta till om du vill låna en fräs och testa.

[OT] Snickerboatråden
Nån som har tips på var man kan få tag i virke i norra sthlm som inte ser ut som en gris/ankpitt.

Samt ställen som har lite roliga träslag för slöjd/finsnickerigrejer t.ex. masur och dylikt?

[OT] Snickerboatråden
Vi har tydligen både samma önskemål och geografiska utgångspunkt. Jag har inte testat dem än, men de som känns som bästa kandidaten hittills efter en massa googlande är Testrum i Märsta. https://www.testrum.se/ Just nu är fokus här på att isolera garage/verkstad/snickeri, men så snart det är gjort åker jag till Märsta och provianterar. Om inte du rapporterat något här innan dess får jag göra det.

[OT] Snickerboatråden
88fb1a35-be78-4634-86a7-46690697e35d.png

[OT] Snickerboatråden
Kom just in från min andra snickerboa och ser att det inte bara är vardagsrum här inne. Surt, men rätt skönt att få saker gjort också. Jag har gett upp att ha en optimal arbetsbänk som ska funka perfekt till allt och bygger nu väldigt en enkel med fokus på yta, mobilitet och stadighet.

IMG_3063.jpg

[OT] Snickerboatråden
Hep sa:
Kom just in från min andra snickerboa och ser att det inte bara är vardagsrum här inne. Surt, men rätt skönt att få saker gjort också. Jag har gett upp att ha en optimal arbetsbänk som ska funka perfekt till allt och bygger nu väldigt en enkel med fokus på yta, mobilitet och stadighet.

Minst sagt stabilt. Sån där man får såga isär när man skall flytta ut den.

[OT] Snickerboatråden
Hep sa:

Tjena!

Grymt! Vad ska du har för skiva på den?

[OT] Snickerboatråden
Kneecap sa:
Hep sa:

Tjena!

Kul med snickeri :) och bra fråga. Planerar nämligen själv bänk i huvudet, och vill försöka återbruka så mycket som möjligt. Att leta upp en demonterad köksbänk är ju då ett bra alternativ, men dessa är ju generellt 60 cm och jag skulle vilja ha 70-75 cm. Idéer?

[OT] Snickerboatråden
Kneecap sa:
Hep sa:

Tjena!

Börjar med två ihoplimmade 18 mm plywood. Om det känns för tunt blir det en skiva till, men det borde räcka. Sedan tänkte jag limma på en tunn fanerskiva för att få en lite hårdare och glattare yta. Det blir något så exklusivt som återanvända bakstycken från ett par billyhyllor. Lite tankar på hål och annat i skivan, men jag får se. Det är inte färdigtänkt. Jag återkommer med bild om inte plötsligt allt är ljust och fridfullt på happy och det är tomt härinne.

[OT] Snickerboatråden
Hep sa:
Kneecap sa:
Hep sa:

Tjena!

Börjar med två ihoplimmade 18 mm plywood. Om det känns för tunt blir det en skiva till, men det borde räcka. Sedan tänkte jag limma på en tunn fanerskiva för att få en lite hårdare och glattare yta. Det blir något så exklusivt som återanvända bakstycken från ett par billyhyllor. Lite tankar på hål och annat i skivan, men jag får se. Det är inte färdigtänkt. Jag återkommer med bild om inte plötsligt allt är ljust och fridfullt på happy och det är tomt härinne.

Tjena!

Jag skulle nog ta tre skivor på en gång om du kör med plyfa, en bänk kan inte bli för stabil.
Ska bygga en bänk till där jag kan hålla på med oljiga och kladdiga saker. Tänkte nog köra på att limma ihop 45*45 reglar och sen klä med plåt. Bör tåla det mesta sen.

[OT] Snickerboatråden
Plåt hade varit fint. Jag gick på rester av golv när jag byggde mitt cykelbänk... Skivan är 70mm tjock. Nu finns det ett skruvstäd också sen bilden togs
IMG_20190311_212041_566.jpg

Bänken står på ihopfällbara hjul så att den går att flytta runt men ändå står stadigt när det behövs

Tillbaka
Topp