[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Solceller är inte jättehållbart idag, Kina har subventionerat sin industri till total dominans och det är subventionerad kol-el och industrier i Xinjang(Uigurer...) med tveksamma arbetsförhållanden som driver det hela https://www.iea.org/reports/solar-pv-global-supply-chains/executive-summary

Det finns en ganska stor tillverkning av solpaneler även utanför Kina.

Och de lär bli fler i takt med ökad efterfrågan och dyrare tillverkning och transporter från den stora diktaturen i öster.

[OT] Solpaneler
Solceller är inte jättehållbart idag, Kina har subventionerat sin industri till total dominans och det är subventionerad kol-el och industrier i Xinjang(Uigurer...) med tveksamma arbetsförhållanden som driver det hela https://www.iea.org/reports/solar-pv-global-supply-chains/executive-summary
Du har antagligen rätt. Vilken energiform föreslår du som är bättre?
… och nu har jag läst. Det tar 6-8 månader för en panel att tjäna in sin produktion utsläppsmässigt, och 60% av produktionselen kommer från kol. Sedan finns det sådär 29 år där panelen går på plus. Ganska hållbart?

[OT] Solpaneler
Det är alltid intressant med fakta, åtminstone fram till 2025 finns alltså 95% av den globala tillverkningskapaciteten i Kina. Till det kommer tillgången på kritiska metaller som i mångt och mycket är koncentrerad till Kina, och lär bli ännu mer nu när Ryssland är paria.

Kinas dominans gäller ju heller inte bara panelerna, när det gäller t.ex. inverters är ju Huawei världsledande både tekniskt och i försäljningssiffror. Kina lär kunna tälja guld nu när hela Europa fått energipanik.

[OT] Solpaneler
Det är alltid intressant med fakta, åtminstone fram till 2025 finns alltså 95% av den globala tillverkningskapaciteten i Kina. Till det kommer tillgången på kritiska metaller som i mångt och mycket är koncentrerad till Kina, och lär bli ännu mer nu när Ryssland är paria.

Kinas dominans gäller ju heller inte bara panelerna, när det gäller t.ex. inverters är ju Huawei världsledande både tekniskt och i försäljningssiffror. Kina lär kunna tälja guld nu när hela Europa fått energipanik.
… så köper de rysk olja för pengarna de får för att skicka solceller till Europa. Och våra sanktioner är utnollade men vi betalar dyrt :-(.
Världsekonomin är komplex.

[OT] Solpaneler
Du har antagligen rätt. Vilken energiform föreslår du som är bättre?
… och nu har jag läst. Det tar 6-8 månader för en panel att tjäna in sin produktion utsläppsmässigt, och 60% av produktionselen kommer från kol. Sedan finns det sådär 29 år där panelen går på plus. Ganska hållbart?
Det beror på är alltid ingenjörssvaret. Värderar du bara CO2 eller ser du på annat. Vad har du möjlighet att välja mellan. Solceller tillverkade i Kina med kol-el och genom förgasning av kisel är det sämsta alternativet bland det förnybara vilket kanske kan överraska.
1661935271826.png

[OT] Solpaneler
… så köper de rysk olja för pengarna de får för att skicka solceller till Europa. Och våra sanktioner är utnollade men vi betalar dyrt :-(.
Världsekonomin är komplex.
Jo, men det är förhoppningsvis ett engångsköp. Sen är just den konsumenten lite mindre beroende av olja (oavsett producent och vad vi tycker om dem). Så det har viss inverkan, men system är som du säger komplexa. Och över tiden är väl en lärdom av de senaste åren tyvärr att man behöver ha viss produktionskapacitet själv för att inte hamna i knät på andra, vad det än nu gäller.

[OT] Solpaneler
Om huset står med gavel ganska rakt mot söder… är det kört då? Känns som man får ut en bråkdel av vad en sida mot söder skulle ge?
Ja just det, höll på att glömma den detaljen! Solkartan säger att det är mkt dåligt att montera solceller på vårt tak. Men gaveln?! Eller ställa upp ett gäng på garagetaket? Fast det skulle kommunen ännu inte godkänna. Tror dock att man snart måste släppa på reglerna när det gäller energiförsörjningen.

[OT] Solpaneler
Ja just det, höll på att glömma den detaljen! Solkartan säger att det är mkt dåligt att montera solceller på vårt tak. Men gaveln?! Eller ställa upp ett gäng på garagetaket? Fast det skulle kommunen ännu inte godkänna. Tror dock att man snart måste släppa på reglerna när det gäller energiförsörjningen.
Solföljare i trädgårn!
(Dyrt, sannolikt inte lönt alls)

[OT] Solpaneler
Ok, då måste jag installera solceller. Får plats med 24 moduler i 45 grader i 195 grader (sydsydväst). Det blir ju typ 10 kW vilket är Max för 16A vilket är vad vi har. 180 grader är rakt söderut. Sen har vi 2 elbilar också.
Väntetiden är bara typ 1 år hos Svea Solar (IKEA). Eller?

[OT] Solpaneler
Jag såg ett tedföredrag, från kaliforiens historiska satsning på vindkraft och solkraft vilket var totalt fiasko, där hävdades att solpanelerna inte gick att återvinna, men det var ett par år gammalt.

[OT] Solpaneler
Har jag fattat rätt, här sitter folk och skriver på sin kina-tillverkade elektronik med begränsad återvinning och klagar på solceller?

Helt korrekt. Gäller även bilar - det är bara vissa fd svenska bilmärken inklusive avknoppningar, som är ok. Alla andra bilar som kommer från landet i öst är tydligen skräp eller kräver politiska ställningstaganden.

[OT] Solpaneler
Ok, då måste jag installera solceller. Får plats med 24 moduler i 45 grader i 195 grader (sydsydväst). Det blir ju typ 10 kW vilket är Max för 16A vilket är vad vi har. 180 grader är rakt söderut. Sen har vi 2 elbilar också.
Väntetiden är bara typ 1 år hos Svea Solar (IKEA). Eller?
Jag är också inne på att installera solceller, har du jämfört med andra om Ikea har bästa priset?

Själv funderar jag på att köpa till ett batteri ifall det blir strömavbrott nån gång, vilket händer ibland hos oss.
Nån som vet om ett batteri blir fulladdat på vintern?

[OT] Solpaneler
Jag är också inne på att installera solceller, har du jämfört med andra om Ikea har bästa priset?

Själv funderar jag på att köpa till ett batteri ifall det blir strömavbrott nån gång, vilket händer ibland hos oss.
Det fina med ett smart batterisystem är att du kan ladda batteriet på natten när elen är billig och sedan förbruka den under de timmar som elen är dyr. Som elpriserna är nu så borde det vara en fin affär. Särskilt nu när man säljer elen på dagen så skulle det vara perfekt att förbruka från batteriet när det är som dyrast och sälja allt som kommer från solcellerna istället.

Har själv inget batterisystem än, men börjar bli sugen.

[OT] Solpaneler
Det fina med ett smart batterisystem är att du kan ladda batteriet på natten när elen är billig och sedan förbruka den under de timmar som elen är dyr. Som elpriserna är nu så borde det vara en fin affär. Särskilt nu när man säljer elen på dagen så skulle det vara perfekt att förbruka från batteriet när det är som dyrast och sälja allt som kommer från solcellerna istället.
Har läst det där några gånger nu. Om det verkligen är någon långsiktig ekonomi i det borde vi snart få se (eller redan ha sett) företag/entreprenörer som snabbt slänger ihop en batteripark i större skala, laddar på natten och säljer på dagen. Behöver ju inte ens ha en solcellsanläggning, det borde ju räcka med batteriparken och en anslutning till elnätet.
Men gissningsvis bör ju prisskillnaderna dag/natt jämnas ut i takt med att fler börjar flytta sina laster, så om nåt år kanske detta business case stendött.

[OT] Solpaneler
Har läst det där några gånger nu. Om det verkligen är någon långsiktig ekonomi i det borde vi snart få se (eller redan ha sett) företag/entreprenörer som snabbt slänger ihop en batteripark i större skala, laddar på natten och säljer på dagen. Behöver ju inte ens ha en solcellsanläggning, det borde ju räcka med batteriparken och en anslutning till elnätet.
Men gissningsvis bör ju prisskillnaderna dag/natt jämnas ut i takt med att fler börjar flytta sina laster, så om nåt år kanske detta business case stendött.
Det finns ett par såna anläggningar globalt som konkurrerar med traditionell snabbstartad standby-kraft i form av t ex gas. Hur det bär sig ekonomiskt vet jag dock inte, det har väl hittills mest varit i länder med mycket mindre stabila nät än vårt det varit aktuellt.

[OT] Solpaneler

Solceller med batteri ger normalt INTE en säkring mot elavbrott. Standardsystemem kräver fortfarande el in för att fungera.
Finns system som fungerar stand-alone, men då pratar vi helt andra pengar.
Och som svar på andra frågan: mitt 18kW-system get som mest ca 10 kWh en decemberdag. Det driver inte huset så många timmar om det är kallt ute…

[OT] Solpaneler

Det finns nån leverantör - Solcellen kanske? - som erbjuder ETT tvåpoligt uttag vid batteriet som reservkraft vid nätbortfall.

[OT] Solpaneler
Ja, nu ställde jag mig i kö på solceller i varje fall.
Svea Solar hörde inte ens av sig så nästa blev Karlstads Energi. Man måste lägga ner sig lite grann och skicka en hel del information, de hinner inte serva folk längre.
"Maj 2023" blev beskedet. Man missar våren men sommaren får man i varje fall med sig.

[OT] Solpaneler
Batteri som reservkraft är mest för att ta blinket innan gas eller diesel är igång.
Där man kan använda det som ren kraftform är för belysning t ex nödutgångsskyltar.

Att driva ett hushåll 12 timmar dagtid med batteri, huh. Flera hundra tusen i inköp med dagens ups-batteri.

[OT] Solpaneler

För att täcka strömavbrott skulle jag satsa på ett bensin-/dieselelverk före batteri. Sen kan det förstås finnas andra anledningar att vilja ha batteri, men det känns inte riktigt som om marknaden är mogen där än.

[OT] Solpaneler
Men solvärmepaneler då? Det hör man inget om nuförtiden. Är det helt dött? Borde väl gå att tillverka lite mindre oetiskt.
Ngn som har koll?

[OT] Solpaneler
Om huset står med gavel ganska rakt mot söder… är det kört då? Känns som man får ut en bråkdel av vad en sida mot söder skulle ge?
Nej, det blir nog bra payback ändå. Du kan ju satsa på morgon och kvällssolen !
Jag tror hur mycket skugga du har från träd mm är minst lika viktigt som takets vädersträck.
Installatörerna/säljare har excelmakron m.m. som kan räkna ut det innan, så kan du ta ställning till om det är värt att installera. Det borde finnas beräkningssnurror på webben också.

I vårt fall har det iaf stämt väldigt bra mellan beräkning och verklig elproduktion.

[OT] Solpaneler
Behovet av varmvatten är ju som minst när du har energi nog att värma upp mycket varmvatten.
Njä, varmvatten så som tappvarmvatten behöver man ju året runt. Det finns väl dessutom tvättmaskiner och diskmaskiner som kan ta varmvatten?

Men så är det ju magasineringen av energin, det är ju lite klurigt. Minns att det fanns ideer om att bygga stora stenmagasin under hus, men det funkar ju bara vid nybyggen, om det nu funkade alls ...

[OT] Solpaneler
Njä, varmvatten så som tappvarmvatten behöver man ju året runt. Det finns väl dessutom tvättmaskiner och diskmaskiner som kan ta varmvatten?

Men så är det ju magasineringen av energin, det är ju lite klurigt. Minns att det fanns ideer om att bygga stora stenmagasin under hus, men det funkar ju bara vid nybyggen, om det nu funkade alls ...
Föräldrarna har solfångare i kombination med vedpanna. De klarar sig utan att elda på sommarhalvåret men på vintern ger de i princip noll.

[OT] Solpaneler
Men solvärmepaneler då? Det hör man inget om nuförtiden. Är det helt dött? Borde väl gå att tillverka lite mindre oetiskt.
Ngn som har koll?
Om du söker på solfångare som det heter då, hittar du nog en del. Och det funkar även vintertid såfort solen tittar fram. Men kräver nog en rejäl ackumulator för att bli effektiv. Ett annat intressant alternativ är ett rejält stenmagasin som värms med varmluft sommartid.

[OT] Solpaneler
För 10-15 år sedan skickade man ner (sol-)värme i borrhålet till bergvärmen under sommartid för att dra nytta av det vintertid. När jag frågade bergvärmeinstallatörerna om det i år, så sa de att man inte gjorde så längre.

[OT] Solpaneler
Ja, nu ställde jag mig i kö på solceller i varje fall.
Svea Solar hörde inte ens av sig så nästa blev Karlstads Energi. Man måste lägga ner sig lite grann och skicka en hel del information, de hinner inte serva folk längre.
"Maj 2023" blev beskedet. Man missar våren men sommaren får man i varje fall med sig.
Hepp. Kört min 27panels/8300kwh sedan 14e juli 2021. "Platt" tak. SveaSolar monterade.
Sålt el för ~8600:- använt 28% mindre el enl Karlstad energi 1a året.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Hepp. Kört min 27panels/8300kwh sedan 14e juli 2022. "Platt" tak. SveaSolar monterade.
Sålt el för ~8600:- använt 28% mindre el enl Karlstad energi 1a året.
8300 kWh sedan Juli? Då måste du ha sol dygnet runt. Antar att budgeten säger 8300 kWh på ett år? I så fall kan jag meddela att du kommer sälja el för bra mycket mer än 8600 kr åtminstone första året.
Svea Solars prognos stämde extremt bra för mig första året. Orimligt bra faktiskt, runt en promille fel (!), lite tur var nog inblandat...

[OT] Solpaneler
8300 kWh sedan Juli? Då måste du ha sol dygnet runt. Antar att budgeten säger 8300 kWh på ett år? I så fall kan jag meddela att du kommer sälja el för bra mycket mer än 8600 kr åtminstone första året.
Svea Solars prognos stämde extremt bra för mig första året. Orimligt bra faktiskt, runt en promille fel (!), lite tur var nog inblandat...
På ett år hörru. Behövde jag vara övertydlig i detta forum som vanligt lr?

[OT] Solpaneler
2021... ?

[OT] Solpaneler
För 10-15 år sedan skickade man ner (sol-)värme i borrhålet till bergvärmen under sommartid för att dra nytta av det vintertid. När jag frågade bergvärmeinstallatörerna om det i år, så sa de att man inte gjorde så längre.
Jag ska (förhoppningsvis) snart få borrat hos mig, så jag funderade på om dom koncepten var möjliga och googlade runt nyss.
Det sägs vara marginellt lönsamt, bara i optimala lägen, så jag gissat att solpaneler helt enkelt gör mer nytta numera.

Men det sägs vara hybridpaneler på väg.
Primärt genererar dom ström, men dom har en kylslinga som pumpas genom borrhålet.

[OT] Solpaneler
Jag ska (förhoppningsvis) snart få borrat hos mig, så jag funderade på om dom koncepten var möjliga och googlade runt nyss.
Det sägs vara marginellt lönsamt, bara i optimala lägen, så jag gissat att solpaneler helt enkelt gör mer nytta numera.

Men det sägs vara hybridpaneler på väg.
Primärt genererar dom ström, men dom har en kylslinga som pumpas genom borrhålet.

Och vad jag förstått angående att pumpa ner värmen, så har det stor betydelse hur mycket vattnet nere i marken strömmar. I värsta fall sköljs ju värmen bort. Men då bör man å andra sidan ha ett hål som håller länge.

Tillbaka
Topp