[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Fysisk plats. Batteriet står under "elskåpet" som är en röra av tillägg sedan 1959 😊.

För att stapla på ytterligare en modul, så saknas det 1 cm för att den ska få plats på höjden. Två moduler extra kräver total ombyggnad. (max tre moduler är vad batteriet kan ha på höjden, sen får man starta en ny stack)

Så rent elektriskt behövs ingen ombyggnad, förutom pga husets ålder.

(jag tror dessutom att den där centimetern kräver kabelomdragning, jag tror inte att det bara går att flytta upp den lådan mer än kanske 5 mm...)
Bryt/bila upp golvet så får du mer plats vetja! Vad kan gå fel?

[OT] Solpaneler
Får jag citera Ingemar Stenmark här? Med avseende på tur 😉
De har ju bra förutsättningar med många installerade solceller på olika platser i olika riktningar att föra statistik på, så deras mjukvara kan säkert skatta väldigt rätt. Men här pratar vi om en precision med noggrannhet att två förväntat soliga sommardagar i stället blivit skuggiga. Sammanlagt på 4 år.
Förutsatt förstås att man bedömt skuggningen från 3 olika ekar och deras tillväxt helt rätt. Man skulle alltså antagligen behöva mäta pH-halt i i min trädgårdsjord samt ha mätt hur stora löv just dessa ekar har för att få till den noggrannheten. Så mycket tror jag inte de har tränat :-).

[OT] Solpaneler
Ni som kan se på statistiken i era system, hur stor skillnad gör solig dag jämfört med lätt molnig, någongång i säg juni/juli? 10/50/...%?

Hittade detta "Even though clouds can block the sun’s brightest rays, a sizeable amount of solar radiation can penetrate the cloud. As mentioned previously, solar panels work by turning daylight into energy, not sunlight. So, while on the cloudiest days, your solar panels may not generate as much energy as they do in the sun, they will still do the job." på denna sida https://www.projectsolaruk.com/blog/do-solar-panels-need-direct-sunlight-to-generate-electricity/

[OT] Solpaneler
Ni som kan se på statistiken i era system, hur stor skillnad gör solig dag jämfört med lätt molnig, någongång i säg juni/juli? 10/50/...%?

Hittade detta "Even though clouds can block the sun’s brightest rays, a sizeable amount of solar radiation can penetrate the cloud. As mentioned previously, solar panels work by turning daylight into energy, not sunlight. So, while on the cloudiest days, your solar panels may not generate as much energy as they do in the sun, they will still do the job." på denna sida https://www.projectsolaruk.com/blog/do-solar-panels-need-direct-sunlight-to-generate-electricity/
Bästa junidagen på 4 år 128 kWh
Sämsta 18.7. Så en sådär 85%...
Lätt molnig är ju svårare men en bild säger mer än tusen ord?
Edit: i går var bästa decemberdagen på 4 år tillsammans med den 12:e i år. Båda på 10.8 kWh dvs inte eoner ifrån sämsta junidagen...

Bilagor

• Screenshot_20241218-205133.png
    Screenshot_20241218-205133.png
    29.2 KB · Besök: 40
Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Får jag vara krånglig och höra om du har någon bra sökträff att rekommendera?
Jag arbetade tidigare på ett kommunalt energibolag och ja, det stämmer att elnätsägaren har möjlighet enligt ellagen att klassa dig som producent och kan kräva att du tecknar ett abonnemang för inamatning. I mölndal tog man 5000kr/år för detta. Men man var ochså lite pragmatisk och var det en villaägare som låg några hundra kWh på fel sida så brydde man sig inte.

[OT] Solpaneler
Får jag vara krånglig och höra om du har någon bra sökträff att rekommendera?
Man räknas som mikroproducent och behöver inte betala någon avgift om man uppfyller detta:

1734597093014.png

Säljer du inte för mer än 80.000:- per år så slipper du momsen också.

[OT] Solpaneler
Jag arbetade tidigare på ett kommunalt energibolag och ja, det stämmer att elnätsägaren har möjlighet enligt ellagen att klassa dig som producent och kan kräva att du tecknar ett abonnemang för inamatning. I mölndal tog man 5000kr/år för detta. Men man var ochså lite pragmatisk och var det en villaägare som låg några hundra kWh på fel sida så brydde man sig inte.
"Elnätsägare" och "pragmatisk". Två ord man sällan ser i samma stycke... jag vet att flera nätägare uttalade sig om att man inte såg det så, utan hade för avsikt att tillämpa detta från första Wh (eller mWh eller vilken noggrannhet man nu har)
Man räknas som mikroproducent och behöver inte betala någon avgift om man uppfyller detta:

Visa bilaga 743526

Säljer du inte för mer än 80.000:- per år så slipper du momsen också.

Som jag fattade det när jag kollade runt lite infördes detta ja. Sedan 2023 kom EU och påpekade att det är en snedvridning av konkurrensen. Oklart för mig hur det påverkat ännu, någon som vet?

[OT] Solpaneler
"Elnätsägare" och "pragmatisk". Två ord man sällan ser i samma stycke... jag vet att flera nätägare uttalade sig om att man inte såg det så, utan hade för avsikt att tillämpa detta från första Wh (eller mWh eller vilken noggrannhet man nu har)

Som jag fattade det när jag kollade runt lite infördes detta ja. Sedan 2023 kom EU och påpekade att det är en snedvridning av konkurrensen. Oklart för mig hur det påverkat ännu, någon som vet?
Det är detta som gäller, du tänker nog på om man har en anläggningseffekt mellan 43,5 KW och 1500 kW

1734597748775.png

[OT] Solpaneler
Inte ens en susning. Och det enda vi vanligt dödliga kan göra åt priserna är att agera politiskt om inte före så i september '26.
Ptjao, jag kan ju justera schemat för när vi laddar hus- och bilbatteri. Brukar ladda husbatteriet just mellan 03.30-05.30 och det blir ju lite tokigt nu.

Fast det är ändå dags att gå över till sommarschema där vi bara kör på laddning från solcellerna, det är såpass många soltimmar nu att det laddar fullt med råge.

[OT] Solpaneler
Hur ser det ut med integrerade solceller numera; hur pass effektiva är de i förhållande till eftermonterade? Hur ser den förväntade livslängden ut?

Någon som har koll på någon av dessa:

[OT] Solpaneler
Livslängden är väl lite tidigt att säga något om men det bör väl inte skilja sig från vanliga paneler?
Tycker den stora frågan mest är eftermarknad eller möjlighet till reservdelar från just den leverantör man väljer.

Scenariot att en (minst) går sönder om 12 år så får man kanske leva med att ha lägre effekt än att hoppas att det finns utbytespaneler som ser likadana ut.

De länkade ser stiliga ut helt klart. Blir många paneler, inte så många ställe man hade fått koppla in alla. Man får flytta sig från ena sidan till andra efterhand de går sönder ;)

[OT] Solpaneler
Livslängden är väl lite tidigt att säga något om men det bör väl inte skilja sig från vanliga paneler?
Tycker den stora frågan mest är eftermarknad eller möjlighet till reservdelar från just den leverantör man väljer.

Scenariot att en (minst) går sönder om 12 år så får man kanske leva med att ha lägre effekt än att hoppas att det finns utbytespaneler som ser likadana ut.

De länkade ser stiliga ut helt klart. Blir många paneler, inte så många ställe man hade fått koppla in alla. Man får flytta sig från ena sidan till andra efterhand de går sönder ;)
Möjligheten att ersätta trasiga eller uttjänta paneler är såklart en rimlig frågeställning. Där tänker jag att i) här pass vanligt är det att någon byter ut enstaka paneler idag och hur mycket knepigare kan det vara att byta ut en integrerad panel, egentligen samt ii) precis som du är inne på - skulle någon panel sluta fungera är det ju inte hela världen, om än inte optimalt.

Mängden paneler är ett problem (med rådande lagstiftning och elnätspolitik). Tvivelsutan. Inte minst om man som i mitt fall kommer ha ett väldans stort tak; helt oskyddat och placerat på södra Öland. Jag tänker att det borde finnas någon lösning som innebär möjlighet att styra vilka celler som är aktiva. Jag vet i ärlighetens namn inte riktigt hur jag skall komma runt det på annat sätt. Köra ett elverk baklänges... 🤔 Tillverka lite vätgas kanske... Det får väl helt enkelt bli till att skaffa ett par torkskåp att köra på full effekt soliga dagar. Eller går det att lösa med batterier måntro.

[OT] Solpaneler
För en som är opåläst generellt om solenergi men vill lära sig: vad är problemet med många paneler? Finns det regler om antal, eller produktionsmängd, eller?

[OT] Solpaneler
För en som är opåläst generellt om solenergi men vill lära sig: vad är problemet med många paneler? Finns det regler om antal, eller produktionsmängd, eller?

Som jag förstår det måste nätet klara en given effekt från ALLA bostäder i ett givet område.

Så den tillåtna effekten från ett hus kan styras dels av vad den individuella kabeln klarar, och vad hela "området" klarar. En släkting fick nej på paneler för att området inte skulle klara så många anläggningar. Och i det fallet var det så att om inte alla kan få ja, får ingen. Sen att alla knappast kommer att installera inom överskådlig tid togs inte hänsyn till.

[OT] Solpaneler

Det är en el-teknisk fråga som beror på förutsättningarna och begränsningarna i nätet hos just dig. Nätbolagen har byggt sina nät på olika sätt och det skiljer inom nätet på hur man byggt inom olika områden.

Elnäten står inför en väldig upprustning om man ska klara av att alla hushåll har solpaneler och vill mata ut effekt på nätet. Den pengen kommer på elnätsavgiften och så blir det kaos i kommentarsfälten, fast vi skapat det själva, för att spara pengar..

Dels påverkar det spänningsregleringen, frekvens och rotorvinkeln men även hur man klarar av att frånkoppla vid fel.

Idag spänningsreglerar man normalt sätt enbart vid primärstationerna på överliggande nät, men när vi har tillräckligt stor andel solceller ute i lokalnätet så kommer man behöva börja spänningsreglera i nätstationerna med.
Eller helt enkelt som det är idag på många ställen stoppa utmatning av effekt, man får använda det man producerar för eget bruk. Det blir inte så bra kalkyler av det, men å andra sidan med ett sånt tak så kan man gå från ena sidan till andra efter hand panelerna dör ;)

[OT] Solpaneler
Som jag förstår det måste nätet klara en given effekt från ALLA bostäder i ett givet område.

Så den tillåtna effekten från ett hus kan styras dels av vad den individuella kabeln klarar, och vad hela "området" klarar. En släkting fick nej på paneler för att området inte skulle klara så många anläggningar. Och i det fallet var det så att om inte alla kan få ja, får ingen. Sen att alla knappast kommer att installera inom överskådlig tid togs inte hänsyn till.

Nej de får inte får neka någon (mikroproducent) att koppla in solceller, de kan neka att mata ut på nätet med hänvisning till att de helt enkelt inte kan ta emot det än. Vilket i sin tur fäller kalkylen för den enskilde.

I praktiken kan man klart neka genom en orimlig offert.
Svensk ellag och elmarknadsförordningen är faktiskt inte helt överens här.

[OT] Solpaneler
Nej de får inte får neka någon (mikroproducent) att koppla in solceller, de kan neka att mata ut på nätet med hänvisning till att de helt enkelt inte kan ta emot det än. Vilket i sin tur fäller kalkylen för den enskilde.

I praktiken kan man klart neka genom en orimlig offert.
Svensk ellag och elmarknadsförordningen är faktiskt inte helt överens här.

Ja, så var det nog. Mata ut.

[OT] Solpaneler
Hur ser det ut med integrerade solceller numera; hur pass effektiva är de i förhållande till eftermonterade? Hur ser den förväntade livslängden ut?

Någon som har koll på någon av dessa:
Många av de integrerade är tunnfilmspaneler. Livslängden är lång och de är ganska tåliga. Nackdelen är att de ger lägre effekt per ytenhet så man får leva med lägre effekt än med vanliga kiselbaserade paneler.ca halva effekten ger de.

[OT] Solpaneler
Många av de integrerade är tunnfilmspaneler. Livslängden är lång och de är ganska tåliga. Nackdelen är att de ger lägre effekt per ytenhet så man får leva med lägre effekt än med vanliga kiselbaserade paneler.ca halva effekten ger de.
190w/kvm är det verkligen så dåligt?
Kollade på Svea solar och deras standardpanel var på 227w/m2.
Jag har trott att det handlar mer om pris och kanske kylning.

[OT] Solpaneler

Med heltäckande, då antar jag att de håller att gå på? Jag antar att mina eftermonterade inte går att gå på, men jag kommer åt de saker jag behöver eftersom de inte är heltäckande.

[OT] Solpaneler
Mina är på nominellt 415W (Longi/IBC) och det fanns de med högre effekt att välja på.
Möjligheten att ersätta trasiga eller uttjänta paneler är såklart en rimlig frågeställning. Där tänker jag att i) här pass vanligt är det att någon byter ut enstaka paneler idag och hur mycket knepigare kan det vara att byta ut en integrerad panel, egentligen samt ii) precis som du är inne på - skulle någon panel sluta fungera är det ju inte hela världen, om än inte optimalt.

Mängden paneler är ett problem (med rådande lagstiftning och elnätspolitik). Tvivelsutan. Inte minst om man som i mitt fall kommer ha ett väldans stort tak; helt oskyddat och placerat på södra Öland. Jag tänker att det borde finnas någon lösning som innebär möjlighet att styra vilka celler som är aktiva. Jag vet i ärlighetens namn inte riktigt hur jag skall komma runt det på annat sätt. Köra ett elverk baklänges... 🤔 Tillverka lite vätgas kanske... Det får väl helt enkelt bli till att skaffa ett par torkskåp att köra på full effekt soliga dagar. Eller går det att lösa med batterier måntro.
Hur hög effekt beräknar du att installera? Du är medveten om att 43 kW är max för mikroproduktion, däröver blir det en hel annan lagstiftning med producentansvar att följa.

[OT] Solpaneler

Vi har paneler på jobbet sen länge och jag har för mig att de ger som mest när det finns enstaka vita molnslöjor på himlen. Är det nåt ni som har paneler känner igen.

[OT] Solpaneler
Mina är på nominellt 415W (Longi/IBC) och det fanns de med högre effekt att välja på.

Hur hög effekt beräknar du att installera? Du är medveten om att 43 kW är max för mikroproduktion, däröver blir det en hel annan lagstiftning med producentansvar att följa.
I dagsläget har jag inget tak. Tanken är att lägga tak en gång istället för två. Så att säga. Det innebär att hela taket är tänkt att täckas; jag har inte räknat på vilken effekt det kan tänkas ge. Jag har viss koll på lagstiftningen, men inte helt och fullt. Jag har för avsikt att hålla mig till mikroproduktion.

[OT] Solpaneler
Vi har paneler på jobbet sen länge och jag har för mig att de ger som mest när det finns enstaka vita molnslöjor på himlen. Är det nåt ni som har paneler känner igen.
Höga tunna slöjmoln korrelerar med fint soligt väder och de dagarna genereras det mest el. Men ligger slöjmolnen så att det skuggar, om än bara litegrann, så blir det mindre effekt.

[OT] Solpaneler
I dagsläget har jag inget tak. Tanken är att lägga tak en gång istället för två. Så att säga. Det innebär att hela taket är tänkt att täckas; jag har inte räknat på vilken effekt det kan tänkas ge. Jag har viss koll på lagstiftningen, men inte helt och fullt. Jag har för avsikt att hålla mig till mikroproduktion.
Det som gör om kalkylen går ihop eller inte beror inte på hur mycket som produceras i kWh i slutändan, utan hur många av de producerade kWh du själv konsumerar :)

Att sälja el går du inte plus på. Om du däremot laddar elbilen, värmer upp poolen, spabadet och laddar hemmabatteri osv, dvs själv förbrukar det mesta. Åtminstone så jag resonerat.

[OT] Solpaneler
Det som gör om kalkylen går ihop eller inte beror inte på hur mycket som produceras i kWh i slutändan, utan hur många av de producerade kWh du själv konsumerar :)

Att sälja el går du inte plus på. Om du däremot laddar elbilen, värmer upp poolen, spabadet och laddar hemmabatteri osv, dvs själv förbrukar det mesta. Åtminstone så jag resonerat.
Det håller jag med om. Vi har, inom familjen, ett par solcellsanläggningar på ett par olika hus så kalkylen och det praktiska tycker jag mig ha rätt ok koll på. För mig är det dessutom inte nödvändigtvis så att jag behöver gå ekonomiskt plus. Det finns andra aspekter som är viktigare. Men jag vill givetvis inte bli bestraffad för att jag producerar och delar med mig av solel.

[OT] Solpaneler
Det håller jag med om. Vi har, inom familjen, ett par solcellsanläggningar på ett par olika hus så kalkylen och det praktiska tycker jag mig ha rätt ok koll på. För mig är det dessutom inte nödvändigtvis så att jag behöver gå ekonomiskt plus. Det finns andra aspekter som är viktigare. Men jag vill givetvis inte bli bestraffad för att jag producerar och delar med mig av solel.
Exakt så, insåg jag glömde ”de övriga” aspekterna, håller helt med 👍👍👍

[OT] Solpaneler
Om man gör av med typ 5 MWh per år. Är det lönt att undersöka solcellsalternativ? Eller behöver man massor av förbrukning för att räkna hem det?

Elområde 4.

[OT] Solpaneler
Kiselpaneler ger idag över 300W/m2. (500W för panel 1*1,7m) Så det blir rätt stor skillnad.
Kylning är också en faktor som ger ännu sämre produktion då den sjunker med temperaturen.

[OT] Solpaneler
Med heltäckande, då antar jag att de håller att gå på? Jag antar att mina eftermonterade inte går att gå på, men jag kommer åt de saker jag behöver eftersom de inte är heltäckande.
Tunnfilm tår normalt att gå på. De har länge använts på båtar av jus denna anledning. De är även böjbara vilket också är bra på en båt som sällan har plana ytor.

[OT] Solpaneler
Hög temp påverkar negativt. Mer än några slöjor. Det gör att April-Maj är väldigt bra månader men när det börjar bli varmt i Juni-Juli, månader när solen står högt och dagarna är långa, så ger det inte nämnvärt mer, ibland mindre beroende på hur varmt det är.

[OT] Solpaneler
Det jag har sett är att med lite små moln sticker ibland toppeffekten. Det blir något i systemet som gör att när molnen lättar får man helt plötsligt en kort stund ut klart högre effekt än toppeffekten en solig dag. Faktum är att jag kan få märkbart över märkeffekt på invertern under en liten stund.
Men totalenergi är alltid bäst en molfri, men inte så varm, dag. För mig alltså

Tillbaka
Topp