[OT]-som bara den! Knivar i diskmaskin - långtidstest

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Tips till Jomper: gå till Cordon bleu, blunda, ge
> dem kortet och säg vad du vill ha.

Cordon Bleu är mycket billigare på De Buyer än andra affärer. Men köp den lite tjockare kvalitén (Carbon Plus) så slår dom sig inte när det blir riktigt varma.

JLarsson skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Tips till Jomper: gå till Cordon bleu, blunda,
> ge
> > dem kortet och säg vad du vill ha.
>
> Cordon Bleu är mycket billigare på De Buyer än
> andra affärer. Men köp den lite tjockare
> kvalitén (Carbon Plus) så slår dom sig inte
> när det blir riktigt varma.

Mitt tips till jomper: gå till en annan butik än Cordon bleu och repetera tidigare nämnda procedur.

OOT.

Hur är det med brödknivar? kan man slipa/skärpa upp dem med ex ett brynstål? Eller hivar ni dem när de börjar skära snett och vint?

> Mitt tips till jomper: gå till en annan butik än
> Cordon bleu och repetera tidigare nämnda
> procedur.

Lagamati på Odenplan torde orsaka korsdrag på lönekontot tämligen snabbt.

Jacoba skrev:
> OOT.
>
> Hur är det med brödknivar? kan man slipa/skärpa
> upp dem med ex ett brynstål? Eller hivar ni dem
> när de börjar skära snett och vint?

Tjena!

Jag kör på Fiskars brödkniv och byter ut den nån gång sisådär var fjärde år.. Tror den kostar hela 79:-

Hade hoppats på något slags konsensus även i den här frågan men det verkar fjärran. Har inget behov av att fylla diskmaskinen med stekpannor och kastruller, den blir full ändå f.ö. Och diskar man het panna under rinnande vatten så tar det sekunder och blir rent, typisk tidsåtgång är nog mindre än vid maskindisk.

Är ju ute efter något som inte är dyrast men ändå riktigt bra.

jomper skrev:
> Hade hoppats på något slags konsensus även i
> den här frågan men det verkar fjärran. Har
> inget behov av att fylla diskmaskinen med
> stekpannor och kastruller, den blir full ändå
> f.ö. Och diskar man het panna under rinnande
> vatten så tar det sekunder och blir rent, typisk
> tidsåtgång är nog mindre än vid maskindisk.
>
> Är ju ute efter något som inte är dyrast men
> ändå riktigt bra.

Om man ska krysta ur sig något seriöst så tycker jag att Le Creusets emaljerade verkar schyssta. Vi har två grytor från dem och den stora används för att fräsa diverse saker som sen ska kokas ihop och jag tycker att ytan fungerar riktigt bra så jag kan tänka mig att deras stekpannor och traktörer också är schyssta.

Vi har dock bara haft våra i ett år eller så så jag har inte långtidstestat dem.

Ska man ha nåt odödligt är det väl en skeppshult eller så...

jomper skrev:
> den här frågan men det verkar fjärran.

Är du ny här eller???

jomper skrev:
> den här frågan men det verkar fjärran.

Bortsett från, _ som ju per automatik väljer en ståndpunkt som är tvärtom mot alla andra, så är ju konsensus total. :)

Atlas skrev:
> Ni har för få pannor märker jag. Det finns inte
> en typ av panna som passar till allt. Har ni en
> cykel oxå kanske?

För få helt klart. Men det behövs ett kök där det får plats också så det är ett senare projekt :-)

Fick en lång utläggning i ämnet på franska i somras.
Det resulterade i ett köp av stålstekpanna, rostfri, obelagd.
Vill minnas att den kostade under 100€ och verkligen var bra.
Den används på gasspis.
Jag kan inte komma ihåg namnet men minns att det erbjöds dyrare likvärdiga av "prestigetillvärkare".

Bra om handtaget tål att stå i ugnen...

Rattnalle skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Ni har för få pannor märker jag. Det finns
> inte
> > en typ av panna som passar till allt. Har ni en
> > cykel oxå kanske?
>
> För få helt klart. Men det behövs ett kök där
> det får plats också så det är ett senare
> projekt :-)

Handlar om prioriteringar.
Rada upp ALLT du har i kökskåp och lådor och fundera på när du använde grejjorna senast.
Du kommer bli förvånad...

heklamama skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Atlas skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ni har för få pannor märker jag. Det finns
> > inte
> > > en typ av panna som passar till allt. Har ni
> en
> > > cykel oxå kanske?
> >
> > För få helt klart. Men det behövs ett kök
> där
> > det får plats också så det är ett senare
> > projekt :-)
>
>
> Handlar om prioriteringar.
> Rada upp ALLT du har i kökskåp och lådor och
> fundera på när du använde grejjorna senast.
> Du kommer bli förvånad...

Jag är ung och har inte hunnit samla så länge :-)
Nästan allt som är skrymmande används relativt ofta. Men visst finns det plats i skåpen bara inte i rätt format för pannor och grytor. Åtminstone inte med dörrarna kvar.

Rattnalle skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Atlas skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ni har för få pannor märker jag. Det
> finns
> > > inte
> > > > en typ av panna som passar till allt. Har
> ni
> > en
> > > > cykel oxå kanske?
> > >
> > > För få helt klart. Men det behövs ett kök
> > där
> > > det får plats också så det är ett senare
> > > projekt :-)
> >
> >
> > Handlar om prioriteringar.
> > Rada upp ALLT du har i kökskåp och lådor och
> > fundera på när du använde grejjorna senast.
> > Du kommer bli förvånad...
>
> Jag är ung och har inte hunnit samla så länge
> :-)
> Nästan allt som är skrymmande används relativt
> ofta. Men visst finns det plats i skåpen bara
> inte i rätt format för pannor och grytor.
> Åtminstone inte med dörrarna kvar.

Äh, 1/3 av våra köksskåp är alltid halvöppna för att sakerna egentligen inte får plats. Så går det när man bor två mat & bak-intresserade personer i en två med halvlitet kök.

Jacoba skrev:
> OOT.
>
> Hur är det med brödknivar? kan man slipa/skärpa
> upp dem med ex ett brynstål? Eller hivar ni dem
> när de börjar skära snett och vint?

De går skärpa med den "vassa" kanten på ovala skärpstål, slipas på bara "baksidan" eller med verktyg som detta:

2qk8jf8.jpg

Bättre knivslipare kan också tanda om knivarna om de blivit riktigt slöa eller börjar dra snett. Slipkliniken som jag nämnt tidigare har gjort många sådana jobb mycket bra.

> jomper skrev:
> -----
> > Hade hoppats på något slags konsensus även i
> > den här frågan men det verkar fjärran. Har
> > inget behov av att fylla diskmaskinen med
> > stekpannor och kastruller, den blir full ändå
> > f.ö. Och diskar man het panna under rinnande
> > vatten så tar det sekunder och blir rent,
> typisk
> > tidsåtgång är nog mindre än vid maskindisk.
>
> >
> > Är ju ute efter något som inte är dyrast men
> > ändå riktigt bra.
>
>
> Om man ska krysta ur sig något seriöst så
> tycker jag att Le Creusets emaljerade verkar
> schyssta. Vi har två grytor från dem och den
> stora används för att fräsa diverse saker som
> sen ska kokas ihop och jag tycker att ytan
> fungerar riktigt bra så jag kan tänka mig att
> deras stekpannor och traktörer också är
> schyssta.
>
> Vi har dock bara haft våra i ett år eller så
> så jag har inte långtidstestat dem.
>
> Ska man ha nåt odödligt är det väl en
> skeppshult eller så...

Det har jag däremot. Köpte den första Creuset för 25:- för 38 år sedan (året jag träffade min fru- därför minns jag) och innan dom blev moderna och därmed löjligt dyra. Håller fortfarande fast en liten flisa emalj har på mystiskt vis försvunit. Antagligen uppäten, men vad vet jag. Vi har två men dom är inte på något sätt bättre än andra emaljerade järngrytor, har bara andra storlekar än de ytterligare två järngrytor vi är begåvade med.
Har man vin i maten, och det har man ju jämnt, måste grytan vara emaljerad. Ren gjutjärn och vin är ingen bra kombo, maten blir missfärgad.

Senast ändrad:
Jag har flera emaljerade grytor.
De är långtidstestade.
Utmärkta när man kokar i vin.
Å det gör man ju.
Så här års.

cassoulet.jpg

Tycker även mycket om emaljerade keramik skålar.
De kan man använda både på gaslåga och i ugn.
Billiga och mycket bra.

Suquet_de_peix.jpg

Kanske skall uppdatera här då: Knivarna diskas fortfarande dagligen i maskin, de är lite fula men felfria. Jag har lämnat in dem på grundslip en gång på 15år... de är inte vassast i stan men vassare än de flestas hemmaknivar.

Förutsatt att svetsen mellan handtag och blad är ordentligt gjord kan jag säga att de inte skadas av diskmaskin. Och trähandtag hade nog inte tålt 10+ år daglig sväng i diskmaskin, tror jag.

Jag vill fortfarande att de skall gå sönder så jag kan köpa nya med gott samvete. Eller i alla fall kockkniven.

Jag diskar inte mina knivar i maskinen, är ju mest att eggen förstörs.
En ful egg skär fortfarande, men inte bra.
Några skitknivar diskas tyvärr, då jag inte styr maskinen så slinker sådant med ibland.
Men såklart så gör ju alla som de vill.
Har då även som hobby att slipa knivar, vilket kanske spär på min illvilja att köra dem i maskinen ;)

Ett problem för mig skulle vara att det går säkert 10 knivdiskningar på varje diskmaskin - så jag skulle bara vinna 10% om jag körde knivar i maskinen. Roterar du väldigt många knivar?

toshiba sa:
Ett problem för mig skulle vara att det går säkert 10 knivdiskningar på varje diskmaskin - så jag skulle bara vinna 10% om jag körde knivar i maskinen. Roterar du väldigt många knivar?

Nej, men de åker in efter maten är lagad och uppäten, tillsammans med resten av disken.

Jag har också globalknivar som åker diskmaskin trots att jag också slipar dem själv. Det är trevligt med vassa knivar men det spelar ingen roll hur vassa de är om de ligger skitiga på diskbänken... Det som spelar större roll är att de har en egen plats på diskbänken, absolut inte diskhon, när de är skitiga och de står vågrätt i ett knivställ i diskmaskinen. Skulle det vara så att det sliter på skärpan att diska i maskin är det ingenting mot om de ligger i diskhon eller ligger dåligt i maskinen.
Sen bara "slipslipslip" så är de vassa igen!

Jag har dödat en kniv i en diskmaskin. En rätt dyr "yrkeskniv" av den där japaninspirerade modellen med väldigt högt blad. Skärpan påverkades inte, men tunnaste delen av bladet blev vågigt. Inga precisionsjobb med den kniven efter den övningen.

Senast ändrad:
Diskmaskinen spräckte handtaget på en av våra knivar, en Wüstoff. Handtaget lagades med Suguru och kniven diskas fortfarande maskinellt. Förvånande nog har Victorinoxkniven med trähandtag klarat sig oskadd genom sisådär sju års diskmaskinresor. Att eggarna på knivarna skulle bli slöare har jag dock inte märkt.

/Slut på anekdot

Jag använder bara min vassa kökskniv till att skära grönsaker, så jag diskar av den för hand på några sekunder efter användning, och sen får den lufttorka i lådan där jag förvarar den. Den är så lång att den vilar på ena kortsidans kant och är luftomsvept.

geologen sa:
Jag använder bara min vassa kökskniv till att skära grönsaker, så jag diskar av den för hand på några sekunder efter användning, och sen får den lufttorka i lådan där jag förvarar den. Den är så lång att den vilar på ena kortsidans kant och är luftomsvept.

Varför inte torka av den efter disk? Risk för fuktskador i lådan annars?

Bengt-re sa:
geologen sa:

+1 Knivar ska handdukstorkas, annars bildas kverulerande kvarkar på knivseggen.

bokaj sa:
Jag har också globalknivar som åker diskmaskin trots att jag också slipar dem själv. Det är trevligt med vassa knivar men det spelar ingen roll hur vassa de är om de ligger skitiga på diskbänken... Det som spelar större roll är att de har en egen plats på diskbänken, absolut inte diskhon, när de är skitiga och de står vågrätt i ett knivställ i diskmaskinen. Skulle det vara så att det sliter på skärpan att diska i maskin är det ingenting mot om de ligger i diskhon eller ligger dåligt i maskinen.
Sen bara "slipslipslip" så är de vassa igen!

Fast man diskar väl kniven med den mjuka sidan av svampen direkt efter användandet, och ställs därefter i knivstället.

Allt hänger på eggen. Det som är skärpan på en kniv är en microtunn vass yta. Alltså det ni upplever att en kniv är vasst. När ni använder kniven så blir den slö, med andra ord så är det den supertunna vassa ytan som viker sig åt sidan. Då tar man normalt fram ett bryne/skärpstål och skärper upp eggen tre fyra gånger, man riktar alltså tillbaka den vassa microtunna eggen/ytan. Ni som nu inte orkar diska era knivar för hand och låter en diskmaskin göra det jobbet skapar också i långa loppet en slöar kniv. Det är alltså diskmaskinsmedlet och nötandet från spålstrålarna som gör era knivar slöa, samt att de rör sig och skaver mot glas och annat i maskinen. Resultatet är att till slut så finns det ingen egg att rikta upp med brynstålet. Att diska för hand, ja då följer du eggen normalt med en diskborste eller en disksvamp vilket normalt inte slöar en kniv.

Bengt-re sa:
geologen sa:

Jag handtorkar aldrig disk som jag handdiskar (det är i stort sett bara just min vassa kniv som jag handdiskar, och enstaka gånger finservisen eller nån bricka av metall eller trä - resten går i diskmaskinen). Kniven är ändå i stort sett helt torr direkt, eftersom den har så slät yta.

geologen sa:
Bengt-re sa:
geologen sa:

Jag handtorkar aldrig disk som jag handdiskar (det är i stort sett bara just min vassa kniv som jag handdiskar, och enstaka gånger finservisen eller nån bricka av metall eller trä - resten går i diskmaskinen). Kniven är ändå i stort sett helt torr direkt, eftersom den har så slät yta.

Oki. Tja - det fungerar säkert så också.

Okej, titeln säger ju långtidstest.... så. 11 år senare, disk i maskin dagligen 1-2 gånger. Underhåll på porslinsstav och en gång för 5 år sedan "grundslipad" av knivbrev. Fortfarande för hård i eggen för att bli riktigt vass utan att slipa på riktigt. Men det är ju ett avvägande. En slitvarg i köket. Om den bara kunde gå sönder så jag kunde köpa ny... men förmodligen hade en ny inte levererat på samma nivå över 16år, som den här kniven faktiskt är...

IMG_0014.JPG

Atlas sa:
...En slitvarg i köket. Om den bara kunde gå sönder så jag kunde köpa ny... men förmodligen hade en ny inte levererat på samma nivå över 16år, som den här kniven faktiskt är...

Gissar dock tyvärr att även de nya levererar samma skavsår/valk där man greppar dem med pekfingret.

//j

jesperC sa:
Atlas sa:
...En slitvarg i köket. Om den bara kunde gå sönder så jag kunde köpa ny... men förmodligen hade en ny inte levererat på samma nivå över 16år, som den här kniven faktiskt är...

Gissar dock tyvärr att även de nya levererar samma skavsår/valk där man greppar dem med pekfingret.

//j

Min hand har lärt sig... Men det har tagit tid... :)

Amen, herre jesusanemig, satan vad länge sedan jag uppdaterade!
Kniven vägrar dö! och den diskas fortfarande i maskin regelbundet.

Knivbrev 1ggr/år (fram tills i jul nu när jag fick en Horl2) och porslinsstav under tiden. Knivar dör inte av maskindisk.

IMG_0451.jpeg

Återkommer om 5 år för recension av Horl2...

(PS, alla knivarna från första inlägget lever, men det kan ha tillkommit någr<) Och ja, jag spenderar fortfarande 2-4h/dag i köket. Det är en passion. Numera cyklar jag bara hyr-DH på alpresor, HT i Skogen, SS HT och framförallt Brommie däremot. Skåne har ingen skog, det är en mardröm att bo här, jag lever i livslång exil.)

Rostfria knivar skulle jag nog inte dra mig för att köra i diskmaskin, även om jag inte gör det. Det tar ju inte lång tid att diska för hand. Min finaste kökskniv, en Yoshikane kommer dock inte i närheten av diskmaskinen. :) Slipar den regelbundet på sten.

Yoshikane_IMG_2715.jpg

Rostfria knivar skulle jag nog inte dra mig för att köra i diskmaskin, även om jag inte gör det. Det tar ju inte lång tid att diska för hand. Min finaste kökskniv, en Yoshikane kommer dock inte i närheten av diskmaskinen. :) Slipar den regelbundet på sten.

Visa bilaga 673396
Jag skulle inte diskat den i maskin heller…

Men globalknivarna och andra slitvargar är ju redskap mer än konststycken. Knivarnas motsvarighet till en cannondale typ :)

Det är ändå något med att spendera 2-4h i köket varje dag och bara behöva slipa globalkniven en gång om året som inte riktigt går ihop för min del. Även om man använder brynstav.

Men vasst och bra geometri är utifrån ens egna preferenser

Det är ändå något med att spendera 2-4h i köket varje dag och bara behöva slipa globalkniven en gång om året som inte riktigt går ihop för min del. Även om man använder brynstav.

Men vasst och bra geometri är utifrån ens egna preferenser
Ähh man roterar ju mellan finkniven och sin mora attack man alltid har i livremmen.

Tillbaka
Topp