[ot] sommartid !

[ot] sommartid !

Bilagor

• 5AFBDA6E-229D-4F50-85D4-7B3188DD7F1A.jpeg
    5AFBDA6E-229D-4F50-85D4-7B3188DD7F1A.jpeg
    85.9 KB · Besök: 53
[ot] sommartid !
jag ställer min kroppsklocka med lunchen.

även om frukosten förskjutits aka helg blir det lätare sova i rätt tid till kvällen om lunchen intagits vid rätt tid.

gäller förresten framgångsrikt även när man bytt tidszon pga resa.

[ot] sommartid !
Stiger man inte upp "tidigare" på söndagen så har man rimligen skjutit omställningen till nästa natt. Eller räknar jag fel nu?

Det verkar finnas många olika teorier men jag håller med Kitty. Hårt arbete och upp på morgonen så ska man nog kunna somna.

[ot] sommartid !
Stiger man inte upp "tidigare" på söndagen så har man rimligen skjutit omställningen till nästa natt. Eller räknar jag fel nu?

Det verkar finnas många olika teorier men jag håller med Kitty. Hårt arbete och upp på morgonen så ska man nog kunna somna.
alltså själva omställningen i sig är ju fullständigt problemfri. säger man något annat kverulerar man. en timme är ju fullständigt ingenting i sammanhanget.

det jobbiga är att man måste hålla reda på att den skall göras.

[ot] sommartid !
det är en kamp att få upp kvällspigga barn på morgonen oavsett vad klockan visar. de har en inbyggd dygnsklocka längre än 24h. ständig jetlag kan man säga.

inget av våra fyra barn har någonsin sovit före 21 på kvällen.

resten kan du räkna ut själv:)

[ot] sommartid !
Ja, det sägs så men jag vill nog tro som kitty att om de kvällströtta barnen stiger upp med solen så nog fan kommer att somna.

Det är märkligt så morgontrötta många av de kvällspigga barnen är på måndagar men självklart är det inte föräldrarnas fel

EDIT. Som sur gubbe vill jag flika in att det blivit värre sen agan förbjöds också (En som är född innan dess)

[ot] sommartid !
Min dygnsklocka är också längre än 24 timmar och det är en ständig kamp. En gång i halvåret får man lite hjälp och en gång är allt ännu värre.
Samma här. Jag läste en gång en artikel i National Geographic om ett experiment där en bunt forskare levde isolerade i en grotta i ett antal veckor utan att veta vad klockan var och utan tillgång till solljus. De sov och var vakna som de ville och vissa landade på en dygnsrytm på 24 timmar, medan en del hade 25 timmar eller nåt sånt. Minns inte exakt men det var i alla fall en hyfsat avsevärd avvikelse mot det man kunnat anta är "inbyggt".

[ot] sommartid !
Dottern funkar såhär: Vardag: orkar inte gå uuuuupp vill sooooova kl 6ish. Helg: Varför sover ni klockan 5.30???
Läggdags: nov-mars-ish: Jag vill inte gå och lägga mig nuuuuu (oavsett hur mörkt det är). Resten av året: Det är inte natt, det är ljust ute!!!
Oavsett sommar eller vintertid. Ser inte att det kommer ändra sig. Däremot gillar jag, kanske inte just omställningen, men att det faktiskt blir lite ljusare på mornarna ett tag efter normaltidsomställningen. Plus att som jag skrev tidigare så är det fan ingen som har problem att ställa om från resan till Thailand.

/R

[ot] sommartid !
Däremot gillar jag, kanske inte just omställningen, men att det faktiskt blir lite ljusare på mornarna ett tag efter normaltidsomställningen.

/R
håller med om att det är en pluspunkt. men det varar bara i typ tre veckor efter omställningen på hösten. sedan är man ikapp. om man ser sommartiden som det normala, så som betydande delar på klotet gör, är dessa tre veckor mer ljus på morgonen värt besväret med omställningen till vintertid?

särskilt sett i ljuset;) av att det samtidigt blir nattsvart på em, är vi en del som inte tycker det.

[ot] sommartid !
håller med om att det är en pluspunkt. men det varar bara i typ tre veckor efter omställningen på hösten. sedan är man ikapp. om man ser sommartiden som det normala, så som betydande delar på klotet gör, är dessa tre veckor mer ljus på morgonen värt besväret med omställningen till vintertid?

särskilt sett i ljuset;) av att det samtidigt blir nattsvart på em, är vi en del som inte tycker det.
Jag tycker det är värt det. Jag har betydligt svårare att jaga upp dottern när det är becksvart på morgonen så tre veckors respit är lätt värt det :D

Mörkt på eftermiddagen är ett mindre problem och när det är mörkt vid fem eller sex spelar rätt liten roll, framförallt på vardagar.

/R

[ot] sommartid !
Så här års när det är svinkallt på morgonen, är det skönt med normal tid så man kan börja jobba när solen börjar värma kl9 istl för att behöva vänta till kl 10 innan man kan gå ut och börja ..

[ot] sommartid !
hm; vanligen är det kallast precis före soluppgång.

betyder att under mörkaste vintern när man ändå tvingas igång före solens uppgång, att det är mindre kallt om man stiger upp tidigare.

Senast ändrad:
[ot] sommartid !
De flesta av oss ställer ju om mer än en ynka timme varje helg.
Jag känner åtminstone bara till några enstaka få som går upp samma tid vardag som helg.
Med små barn så vaknar de oftast ca 20 min tidigare än skol/dagis dagar på helgerna men vi kör samma tider helg som vardag då barnen styr detta... dock rätt skönt när man hinner träna på lördag morgon och vara i skidbacken till 10 iaf..

[ot] sommartid !
hm; vanligen är det kallast precis före soluppgång.

betyder att under mörkaste vintern när man ändå tvingas igång före solens uppgång, att det är mindre kallt om man stiger upp tidigare.
Kanske det "aldrig " klivit upp före solen och börjat jobbat . Måste se något också :)

När det är kallt hela dagen är det lättare att klä sig och komma igång . Nu när det är -3 kl 8 och man vet att det kommer va +10 i solen 1 timme senare är det lättare att sitta inne och kolla på nyheterna den stunden istl .

[ot] sommartid !
[ot] sommartid !
syftet med förslaget är att kunna skippa att ställa om klockan. att man sedan väljer det vi kallar sommartid som den permanenta tiden är nog upp till debatt.

[ot] sommartid !
fast när jag kollade är det faktiskt så att förslaget innebär inte bara ta bort tidsomställningen, men innebära att sommartid blir permanent tid. man har på amerikanskt vis förpackat det med ett säljande namn:) konservativt präglade senaten har röstat enhälligt för förslaget.

"Sunshine Protection Act"

så här skriver gearjunkie, rätt fyndigt.

Let that sink in. Never again will you have to sacrifice those final dwindling daylight hours in November for reasons nobody fully explained or understood.

[ot] sommartid !
Idioti. Det uppnås genom att tidigarelägga allt en timma.
Hur kan det vara enklare att alla tidsangivelser överallt i hela samhället ska ändras, istället för att man ändrar vad klockan är? Tidtabeller, öppettider, skyltar, bestämmelser, och så vidare. Skulle kosta multum helt i onödan när det räcker att vrida på timvisaren istället.

[ot] sommartid !
Låt de som har utomhusjobb och är beroende av solljuset för att öht kunna utföra sitt jobb bestämma. Vi som har inomhusjobb har inte den begränsningen, och kan därmed vara mer flexibla.

[ot] sommartid !
Låt de som har utomhusjobb och är beroende av solljuset för att öht kunna utföra sitt jobb bestämma. Vi som har inomhusjobb har inte den begränsningen, och kan därmed vara mer flexibla.
Kan du ge exempel på arbeten som inte går att utföra utan ljus just från solen?. Ju längre upp i landet desto fler jobb som inte går att utföra pga uteblivet solljus.

[ot] sommartid !
ja, det finns bra ljuskällor idag. dessutom är det ett nollsummespel; mer ljus på morgonen ger mindre på em.

de som är instängda under dagens ljusa timmar borde vara mer betjänta av sollljus de ynka timmar de får..

[ot] sommartid !
Finns gott om utomhusjobb där man normalt sätt inte har ett fordon med som kan lösa belysningsdelen. Även arbetsplatser som kan vara svårtillgängliga, främst på vår och höst för ett fordon.

Ofta är det en säkerhetsfråga, vi får t ex inte såga ner träd på natten om vi har inte ordnat sådan belysning att det är som på dagen. Och det är inte i närområdet utan inom alla områden där det t ex kan hamna en gren så man kan följa grenens luftfärd med blicken i hela dess bana. Det är rätt många lampor och gör i praktiken att dessa arbeten inte utförs.

Tillbaka
Topp