[OT] Språktråden

[OT] Språktråden
Ja, men är de inte generaliserbara så bör vi inte generalisera. Gör vi det så drar vi alla över en kam och det är inte konstruktivt.

Vad får dig att tro att jag inte ser vilka orättvisor som existerar? Jag har jobbat med utsatta länge, både kvinnor och män. Jag har åkt med kvinnor till slutförvaret i Kållered och haft samtal med tanter som betett sig rasistiskt i ordets Rätta bemärkelse. Men jag vill inte generalisera något som inte är allmängiltigt. Det är min poäng. För det är förminskande.

Den raka linjen, och nu skriver jag ur mitt hjärta, det är att inte döma någon för att hen är man, kvinna, trans, queer eller vad det nu kan vara. Möta varje person som ett nytt kapitel, och försöka förstå istället för att kategorisera. Är det något som mina timmar i den branschen har lärt mig så är det just det.
Men du måste kunna se bortanför individen för att göra något åt problemen i samhället. Bara för att en lösning är bra för en individ, innebär det inte att den bör genomföras på aggregerad nivå. Tvärtom, där kan samma åtgärd vara direkt usel.

Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Vi måste kunna se att exempelvis kvinnor i medelklassen generellt uppvisar ett visst mönster när det gäller synen på arbete, och samtidigt se till individen när vi möter henne och ska hjälpa henne.

Jag känner en kvinna som vägrar inse att hennes lyckade karriär i arbetslivet delvis har med hennes familj att göra. Hon har till exempel en pappa som varit hög chef och två äldre bröder med civilingenjörsexamen och väldigt ”bra” jobb. När jag påpekade att bara det faktum att de visat henne att det går att göra karriär, direkt har gett henne bättre förutsättningar att själv göra det, tog det stopp. Men så är det. Relaterbara exempel, förebilder och förväntningar är viktiga för att bland annat reproducera klass. Det innebär förstås inte att alla inom (för hennes del) den övre medelklassen kommer att göra karriär, men de kommer att göra det i större utsträckning än individer från arbetarklassen.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Språktråden
Men du måste kunna se bortanför individen för att göra något åt problemen i samhället. Bara för att en lösning är bra för en individ, innebär det inte att den bör genomföras på aggregerad nivå. Tvärtom, där kan samma åtgärd vara direkt usel.

Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Vi måste kunna se att exempelvis kvinnor i medelklassen generellt uppvisar ett visst mönster när det gäller synen på arbete, och samtidigt se till individen när vi möter henne och ska hjälpa henne.
Ser jag bortanför individen begår jag tjänstefel. Det räcker att en svag människa sparkas på och går hem inåtvänd och besviken för att jag ska sätta mig emot detta.

Det är lätt för välbemedlade att, med självdistans, slänga runt med orden killgissning, mansplaina etc.
Men för den som inget annat har än sin heder och rättskompass så är det förminskande. För där vägs redan varje handling så noggrant att det är ett tramp på självaste individen.

[OT] Språktråden
Vi män är inte hårdprogrammerade till att ta mycket plats, vara burdusa eller tala brett om ting vi inte har en aning om.

Våga tro på förändring istället för att göra det till en allmän lag. ?

[OT] Språktråden
Vi män är inte hårdprogrammerade till att ta mycket plats, vara burdusa eller tala brett om ting vi inte har en aning om.

Det är ju det vi gör när vi ser de mönster som finns och gör något åt dem. Annars strutsar vi ju bara. Om vi inte kan se skiten, kan vi inte heller städa bort den.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Språktråden

implicit säger du väl att män gör allt det där, men med tillägget att det inte är hårdprogrammerat.

så du får tydligen göra en sån generalisering om män, men inte jag.

det är just för att jag tror på förändring som jag tycker det är meningsfullt att använda ordet killgissning, för att jag tror att det är en fungerande strategi för förändring, att belysa fenomenet.

du däremot verkar ha förminskande tankar om folk, att de inte kan hålla två tankar i huvet, att de måste hanteras med silkesvantar, för de kommer aldrig kunna förstå så svåra saker som strukturell orättvisa.

[OT] Språktråden
Det är ju det vi gör när vi ser de mönster som finns och gör något åt dem. Annars strutsar vi ju bara. Om vi inte kan se skiten, kan vi inte heller städa bort den.
Men jag ser samma problem.
Det finns inget i det jag skriver som antyder något annat.

Problemet är att jag inte tror mer generaliserande är lösningen.

Precis som vi inte bekämpar rasism mot mörkhyade genom att börja tala om hur ALLA vita är.

[OT] Språktråden
implicit säger du väl att män gör allt det där, men med tillägget att det inte är hårdprogrammerat.

så du får tydligen göra en sån generalisering om män, men inte jag.

det är just för att jag tror på förändring som jag tycker det är meningsfullt att använda ordet killgissning, för att jag tror att det är en fungerande strategi för förändring, att belysa fenomenet.

du däremot verkar ha förminskande tankar om folk, att de inte kan hålla två tankar i huvet, att de måste hanteras med silkesvantar, för de kommer aldrig kunna förstå så svåra saker som strukturell orättvisa.
Jag tror det finns tendenser och rör man sig inom vissa kretsar så verkar de generaliserbara. Men dom är inte det. Och om man generaliserar så hamnar redan svaga ånyo i kläm.

Vi behöver inte använda ord som generaliserar. Vi kan bekämpa problemen för vad dom är ändå.

[OT] Språktråden
Men jag ser samma problem.
Det finns inget i det jag skriver som antyder något annat.

Problemet är att jag inte tror mer generaliserande är lösningen.

Precis som vi inte bekämpar rasism mot mörkhyade genom att börja tala om hur ALLA vita är.
Jag tror inte att du ska applicera din, vad det verkar, mycket specifika arbetssituation på det vi talar om här. Det blir konstigt. Det är som att jag som lärare skulle utgå från att alla människor jag träffar utanför arbetet bör bemötas som elever, eftersom det är det jag gör på jobbet, det är det som fungerar där och då är det tjänstefel att inte göra det överallt.

[OT] Språktråden
Ja, men är de inte generaliserar så bör vi inte generalisera. Gör vi det så drar vi alla över en kam och det är inte konstruktivt.
Och utan generaliseringar kommer vi inte nånvart. Alla regler har undantag. Undantagen motbevisar inte reglerna. Reglerna är ff regler.
Vad får dig att tro att jag inte ser vilka orättvisor som existerar? Jag har jobbat med utsatta länge, både kvinnor och män. Jag har åkt med kvinnor till slutförvaret i Kållered och haft samtal med tanter som betett sig rasistiskt i ordets Rätta bemärkelse. Men jag vill inte generalisera något som inte är allmängiltigt. Det är min poäng. För det är förminskande.
Har inte sagt nåt om din förmåga att se orättvisor. Du skulle knappast säga att orättvisor inte finns, eftersom det också finns rättvisa. Det är inte ett dugg förminskande för mig att känna igen och acceptera att det finns killgissare. Det FINNS killgissare.
Den raka linjen, och nu skriver jag ur mitt hjärta. Det är att inte döma någon för att hen är man, kvinna, trans, queer eller vad det nu kan vara. Möta varje person som ett nytt kapitel, och försöka förstå istället för att kategorisera. Är det något som mina timmar i den branschen har lärt mig så är det just det.
Fast om du möter ett brölande supportergäng så dömer du dem. Du ser ett brölande supportergäng. Det har inget med män att göra. Eller sport. Det är ett brölande supportergäng, som du kan "döma". Eftersom brölande supportergäng har vissa "egenskaper". Detta brölande supportergäng är inget nytt kapitel. Det är ett gammalt kapitel.
När en kvinna möter ännu en mansplainer, som ska berätta för henner hur det egentligen ligger till, ser hon inte ett nytt kapitel. Hon ser ännu en mansplainer. Liksom andra människor (som inte ser ut som rasister) mött rasister osv. Det är fint att du har haft dina upplevelser, men andra har haft helt andra upplevelser.

[OT] Språktråden
Jag tror inte att du ska applicera din, vad det verkar, mycket specifika arbetssituation på det vi talar om här. Det blir konstigt. Det är som att jag som lärare skulle utgå från att alla människor jag träffar utanför arbetet bör bemötas som elever, eftersom det är det jag gör på jobbet, det är det som fungerar där och då är det tjänstefel att inte göra det överallt.
Våra besökare drabbas lika mycket som någon annan så jag tycker det är högst relevant att ta upp det här.

Det verkar finnas en viss osäkerhet kring begreppen och de verkar användas mer frekvent mot män än kvinnor, vissa kanske tror att en tjej inte kan mansplaima.

Men jo, språkbruket berör alla. Och att använda dessa ord kan förminska personer som redan rannsaka sig själva eller är i ett utsatt läge.

[OT] Språktråden

Ändå tar män mycket plats och är burdusa och nedlåtande mot dem som inte är det. Om man inte accepterar problemet är det svårt att hitta en lösning/förändring.

[OT] Språktråden
Men jo, språkbruket berör alla. Och att använda dessa ord kan förminska personer som redan rannsaka sig själva eller är i ett utsatt läge.
Då tänker jag generalisera och säga att det finns många människor som borde försöka bli mindre lättkränkta. Eller ta ansvar för den attityd som möjligen föranlett att de anklagats för att mansplaina något.

Eller menar du att de känner en allmän skuld och ångest för att de är just män och tvingas bära hundhuvudet för den genomsnittlige mannens tillkortakommanden? Så kan jag känna i vissa situationer. Men det värsta är att när jag rannsakar mig själv upptäcker jag inte sällan att jag uppvisat just den där tråkiga attityden som jag precis tyckt att jag fått bära skulden för.

Tolkningsraster och inlärda beteenden, som sagt..

[OT] Språktråden
Nu är jag trött på det här.
Jag tycker ni ska ta tillfället i akt att begrunda vad som är rätt.

Det är lite ironiskt att ni ska förklara för mig hur orättvist samhället är, när det de facto är jag som jobbar lågavlönat och volontär för att stävja dem.

Auktoritetsromantiker finns i alla läger, hos män, kvinnor, invandrare, frireligösa...listan är oändlig.

Om ni lever i en kontext där männen beter sig oegentligt så beklagar jag det. Men kom inte till mig o säg att dessa strukturer är allmängiltiga för varje man. För då trampar ni på dem jag håller närmst, som jag vet redan är svaga.

Jag skrev det innan och jag skriver det igen, det finns exempel på bra terminologi skriven av en kvinna och feminist redan på 60 talet. Ta vid där hon slutade. Så river vi dom här strukturerna tillsammans utan att de som redan ligger ska få mer skit.

// over n out

[OT] Språktråden
Nu är jag trött på det här.
Jag tycker ni ska ta tillfället i akt att begrunda vad som är rätt.

Det är lite ironiskt att ni ska förklara för mig hur orättvist samhället är, när det de facto är jag som jobbar lågavlönat och volontär för att stävja dem.

Auktoritetsromantiker finns i alla läger, hos män, kvinnor, invandrare, frireligösa...listan är oändlig.

Om ni lever i en kontext där männen beter sig oegentligt så beklagar jag det. Men kom inte till mig o säg att dessa strukturer är allmängiltiga för varje man. För då trampar ni på dem jag håller närmst som jag vet redan är svaga.

Jag skrev det innan och jag skriver det igen, det finns exempel på bra terminologi skriven av en kvinna och feminist redan på 60 talet. Ta vid där hon slutade. Så river vi dom här strukturerna tillsammans utan att de som redan ligger ska få mer skit.

// over n out
Du vet inte vad vi jobbar med (jo, att jag är lärare har jag sagt), var vi arbetar, vilka erfarenheter vi har, var vi bor eller annat. Lite förmätet att tro att dina erfarenheter är mer värda än våra då, va?

Det är lite ironiskt att du fortfarande tror att vi andra i diskussionen säger att:
dessa strukturer är allmängiltiga för varje man

[OT] Språktråden
Om det är auktoritetsälskande att sätta ord på saker och ting vad är det då att förespråka direkt auktoritära åtgärder/strategier?

Hade ju varit konstruktivt att komma med bättre ord för killgissning/mansplaining (som i mina ögon är väldigt träffande och inte det minsta kränkande för mig), men...

Att säga att medelålders vita män med bra ekonomi (merparten av de klassiska mansplainers jag känner till personligen) är svaga i samhället anser jag vara hårresande märkligt. Men det är den offerroll många killgissare tagit på sig. Det är inte kvinnorna som har det värst, utan det är den stackars (burdusa, tuffa och inte gråtmilda) mannen som är under attack! Vilket inte stämmer (trots att män också kan må dåligt).

[OT] Språktråden
Om det är auktoritetsälskande att sätta ord på saker och ting vad är det då att förespråka direkt auktoritära åtgärder/strategier?

Hade ju varit konstruktivt att komma med bättre ord för killgissning/mansplaining (som i mina ögon är väldigt träffande och inte det minsta kränkande för mig), men...

Att säga att medelålders vita män med bra ekonomi (merparten av de klassiska mansplainers jag känner till personligen) är svaga i samhället anser jag vara hårresande märkligt. Men det är den offerroll många killgissare tagit på sig. Det är inte kvinnorna som har det värst, utan det är den stackars (burdusa, tuffa och inte gråtmilda) mannen som är under attack! Vilket inte stämmer (trots att män också kan må dåligt).
Intressant diskussion!
Vad sägs om killgissa - påstågissa (den är jag rätt nöjd med)?
Jag tror att Waikato eller någon annan redan redan föreslog överförklara - mansplaina, vad sägs om det?
Har någon studerat den faktiska överrepresentationen för dessa fenomen hos män gentemot kvinnor? Hur snedvriden behöver fördelningen vara för att det ska vara meningsfullt att könstypa fenomen?

[OT] Språktråden
Intressant diskussion!
Vad sägs om killgissa - påstågissa (den är jag rätt nöjd med)?
Jag tror att Waikato eller någon annan redan redan föreslog överförklara - mansplaina, vad sägs om det?
Har någon studerat den faktiska överrepresentationen för dessa fenomen hos män gentemot kvinnor? Hur snedvriden behöver fördelningen vara för att det ska vara meningsfullt att könstypa fenomen?
Nog funkar överförklara, men då bortser man från det otroligt intressanta att det är män som "överförklarar". Kvinnor kan säga: "Det där vet jag inget om." medans män är 100% säkra på sin sak, trots att de inte läst en enda bok eller forskningsrapport i ämnet. En jag känner skryter med att inte ha läst en bok sen i skolan (pensionär). Han vet ändå hur det ligger till. "Man ska inte tro på allt man läser." Men jag ska tro på DIG? Sen mer killgissningar som "bevisar" att forskning inte går att lita på...

Så, eftersom det är ett uteslutande manligt fenomen ser jag ingen anledning att benämna/göra detta beteende könsneutralt. Detta beteende har nog med gamla könsroller att göra. Men det är min killgissning. :)

[OT] Språktråden
Ok, det är en mycket diffus källa (jag har bara läst pressmeddelandet och inte SIFOs undersökning), och undersökningen är ju inte över antal killgissningstillfällen men jag tycker inte att den ger stöd till att det skulle vara ett uteslutande manligt fenomen.
https://www.mynewsdesk.com/se/nexto...et-att-svenskarna-faktiskt-killgissar-2792413

Nu när begreppet killgissa finns i de flestas språkbruk, så har åtminstone jag hört det användas för att tysta diskussioner (i min mening orättfärdigt), och min gissning är att det fungerar bättre mot män eftersom en man som får "sluta killgissa" kastat i ansiktet automatiskt utmålas som en förlängning av de historiska killgissarna.

[OT] Språktråden
Ok, det är en mycket diffus källa (jag har bara läst pressmeddelandet och inte SIFOs undersökning), och undersökningen är ju inte över antal killgissningstillfällen men jag tycker inte att den ger stöd till att det skulle vara ett uteslutande manligt fenomen.
https://www.mynewsdesk.com/se/nexto...et-att-svenskarna-faktiskt-killgissar-2792413

Nu när begreppet killgissa finns i de flestas språkbruk, så har åtminstone jag hört det användas för att tysta diskussioner (i min mening orättfärdigt), och min gissning är att det fungerar bättre mot män eftersom en man som får "sluta killgissa" kastat i ansiktet automatiskt utmålas som en förlängning av de historiska killgissarna.
Den undersökningen känns ganska luddig/trubbig. Att fråga personer vad de upplever är inte direkt forskning. Jag för inte statistik, men jag vet inga kvinnor som killgissar. De är ödmjuka med sina kunskaper (trots utbildning/erfarenhet). Däremot vet jag många män som killgissar. Trots att de inte har några kunskaper (uttalar sig tvärsäkert om allt och är lika säkra trots faktabaserade mothugg). Men jag är inte universums medelpunkt. Det finns säkert killgissande kvinnor också.
Att det finns många kvinnor som upplevt (och namngett fenomenet med) mansplaining är ett konstaterande som knappast behöver nån undersökning.

[OT] Språktråden
Arbetarklass, medelklass och överklass. Ni som använder uttrycken, hur definierar ni dem? Utifrån vilka kriterier, och vilka ”gränser” gäller för de olika klasserna? Inkomst? Yrke? Hur man växte upp? Var/hur man bor? Jag är nyfiken, vill veta var jag själv hamnar.

[OT] Språktråden
Arbetarklass, medelklass och överklass. Ni som använder uttrycken, hur definierar ni dem? Utifrån vilka kriterier, och vilka ”gränser” gäller för de olika klasserna? Inkomst? Yrke? Hur man växte upp? Var/hur man bor? Jag är nyfiken, vill veta var jag själv hamnar.
Du vill ha kvalificerade killgissningar från amatörer? Att födas i Järva eller på Lidingö, är det samma lika? Det finns många parametrar som avgör ens liv. Det är rätt svårt att dra klara gränser eftersom världen och livet är såpass komplext.

[OT] Språktråden

Överförklara betyder något annat på nederländska och också på svenska, om internet har rätt:
Att överförklara: förklara (något) i för hög grad eller alltför detaljerat.

[OT] Språktråden
Överförklara betyder något annat på nederländska och också på svenska, om internet har rätt:
Att överförklara: förklara (något) i för hög grad eller alltför detaljerat.
Ok, så är det. Vi kanske kunde jobba in båda betydelserna, alternativt kan vi skulle kunna använda onödförklara? Visst känns det lite klumpigt, men så upplever jag även mansplaining.

Lite intressant läsning som jag hittade (ej heller denna gång ursprungsartikeln men åtminstone en datapunkt). En snabb läsning gav att män var dubbelt så vanliga som "mansplainare".
https://www.theguardian.com/science...-studies-reveal-negative-impacts-of-behaviour

Senast ändrad:
[OT] Språktråden
Haha, fast även om män nu skulle vara överrepresenterade som killgissare så borde väl ändå teorin vara att det hänger ihop socialt kön snarare än biologiskt. Helt säker är jag faktiskt inte, det finns alltid minst en evolutionspsykolog som skriker testosteron så fort de ser en könsskillnad.
Om man har (ärvt) föreställningen att mannen (för att vara man) ska göra allt och kunna allt så måste mannen göra och kunna allt. Vilket gör att mannen blir sårbar ("omanlig") när han inte kan (göra) allt. Hellre gissa (och vara övertygad) än att vara omanlig.
Mer snoppchansningar. :)

[OT] Språktråden
Om man har (ärvt) föreställningen att mannen (för att vara man) ska göra allt och kunna allt så måste mannen göra och kunna allt. Vilket gör att mannen blir sårbar ("omanlig") när han inte kan (göra) allt. Hellre gissa (och vara övertygad) än att vara omanlig.
Mer snoppchansningar. :)
Det är väl den ofta förfäktade hypotesen (även om det är väldigt oklart vad du menar med arv, socialt eller genetiskt). Jag tycker att det finns en poäng i @waikato 's resonemang [jag hoppas att jag inte felrepresenterar din position] att inte onödigt tillskriva fenomen till det ena eller andra könet. Vi kan givetvis diskutera vad som är onödigt, eller vad det ger för fördelar gentemot nackdelar och hur vi ska väga dem mot varandra. Jag tror dock att det sista jag skrev här väldigt nära en definition av politik, så jag låter saken bero här.

[OT] Språktråden
Det är väl den ofta förfäktade hypotesen (även om det är väldigt oklart vad du menar med arv, socialt eller genetiskt). Jag tycker att det finns en poäng i @waikato 's resonemang [jag hoppas att jag inte felrepresenterar din position] att inte onödigt tillskriva fenomen till det ena eller andra könet. Vi kan givetvis diskutera vad som är onödigt, eller vad det ger för fördelar gentemot nackdelar och hur vi ska väga dem mot varandra. Jag tror dock att det sista jag skrev här väldigt nära en definition av politik, så jag låter saken bero här.
Jag menar det sociala arvet. "Om man har (ärvt) föreställningen" (föreställningen ≠ generna) att en man ska vara si eller så, så är det ju en bild (en) man försöker nå upp till. Inte alls politiskt. Eller oklart.
Om en man inte får visa känslor (men har känslor) så blir det ju en konflikt.
Om en man inte får vara svag så måste styrka uppvisas (annars är (en) man ju inte en man).
Om en man visar sig okunnig är han omanlig (för en riktig man ska bänka 200 kg och vara tvärsäker om allt). Osv. Detta är inga nyheter eller konstigheter. Att män har svårare att uttrycka sig (en riktig man är tyst och stark) och lättare blir ensamma (inte alls starka) är ett problem (speciellt för de män som blir ensamma och inte alls trivs med det).

[OT] Språktråden
Om en man inte får vara svag så måste styrka uppvisas (annars är (en) man ju inte en man).
Om en man visar sig okunnig är han omanlig (för en riktig man ska bänka 200 kg och vara tvärsäker om allt). Osv. Detta är inga nyheter eller konstigheter.

Finns det verkligen något som styrker det här på en generell, inte anekdotisk, nivå? Eller har det bara blivit en sanning i den här typen av diskussioner?

Jag känner rätt många, både kvinnor och män, och har bara hört detta någon enstaka gång, och det var mer på höhö-nivå än seriöst menat.

[OT] Språktråden
Jag menar det sociala arvet. "Om man har (ärvt) föreställningen" (föreställningen ≠ generna) att en man ska vara si eller så, så är det ju en bild (en) man försöker nå upp till. Inte alls politiskt. Eller oklart.
Om en man inte får visa känslor (men har känslor) så blir det ju en konflikt.
Om en man visar sig okunnig är han omanlig (för en riktig man ska bänka 200 kg och vara tvärsäker om allt). Osv. Detta är inga nyheter eller konstigheter. Att män har svårare att uttrycka sig (en riktig man är tyst och stark) och lättare blir ensamma (inte alls starka) är ett problem (speciellt för de män som blir ensamma och inte alls trivs med det).
Det var oklart för mig, hade jag tänkt lite till hade jag tolkat det som du ville. Den modell för orsakssamband som du målar upp är inte helt uppenbart korrekt i min bild av världen. Jag har inte mött en man som inte uppvisar känslor (vissa visar däremot mer eller mindre känslor en andra), det är stor variation inom gruppen män (gäller styrka och expressivitet också). Följdfrågan är då om det här hänger ihop med fenomenet killgissningar? I så fall skulle man tro att en ökad grad av förmåga att visa känslor hänger ihop med en minskad benägenhet att killgissa, möjligtvis en feltolkning av ditt argument men om inte så är det en hypotes i alla fall. Det går nog att ställa upp hypoteser angående förmåga att bänka och uttrycka sina känslor i relation till killgissa också. Är det någon som har testat detta?

Min kommentar kring politik var om tillskrivande av kön gjorde mer för vår förmåga att korrekt klassificera fenomen skapade mer nytta för samhället än skada. Om vi inte gör det, blir vi då så låsta att vi inte kan motverka killgissningar i det här fallet? Det kanske samvarierar mer med förmåga att visa känslor (vem vet, kanske för både män och kvinnor) och i så fall kan vi hantera det könsneutralt genom att arbeta för öka samhällets acceptans av känsloyttringar oavsett kön.

[OT] Språktråden
Finns det verkligen något som styrker det här på en generell, inte anekdotisk, nivå? Eller har det bara blivit en sanning i den här typen av diskussioner?
Att manlighet är väldigt olika för olika personer/miljöer? Den teorin torde väl vara rätt väl underbyggd.
Jag känner rätt många, både kvinnor och män, och har bara hört detta någon enstaka gång, och det var mer på höhö-nivå än seriöst menat.
Vad är detta som de du känner hört? Nedvärderande fraser som "Är du en kärring, eller?" "Han började böla som ett fruntimmer."

[OT] Språktråden
Det var oklart för mig, hade jag tänkt lite till hade jag tolkat det som du ville. Den modell för orsakssamband som du målar upp är inte helt uppenbart korrekt i min bild av världen. Jag har inte mött en man som inte uppvisar känslor (vissa visar däremot mer eller mindre känslor en andra), det är stor variation inom gruppen män (gäller styrka och expressivitet också). Följdfrågan är då om det här hänger ihop med fenomenet killgissningar? I så fall skulle man tro att en ökad grad av förmåga att visa känslor hänger ihop med en minskad benägenhet att killgissa, möjligtvis en feltolkning av ditt argument men om inte så är det en hypotes i alla fall. Det går nog att ställa upp hypoteser angående förmåga att bänka och uttrycka sina känslor i relation till killgissa också. Är det någon som har testat detta?
Jag tror/killgissar att det hänger ihop. De som försöker vara (en viss typ av) män killgissar och mansplainar vilt. Och har en ganska dålig kunskapsbas för sina gissningar. Och när de konfronteras med fakta (jo, det finns fakta)* så övergår det (snabbt/direkt) till härskarteknik.
Min kommentar kring politik var om tillskrivande av kön gjorde mer för vår förmåga att korrekt klassificera fenomen skapade mer nytta för samhället än skada. Om vi inte gör det, blir vi då så låsta att vi inte kan motverka killgissningar i det här fallet? Det kanske samvarierar mer med förmåga att visa känslor (vem vet, kanske för både män och kvinnor) och i så fall kan vi hantera det könsneutralt genom att arbeta för öka samhällets acceptans av känsloyttringar oavsett kön.
Jag tror inte killgissandet och mansplainandet har med det biologiska könet att göra, utan att självsäkra uttalanden/gissningar (oavsett om de stämmer eller inte) projicerar styrka (och att styrka bevisar manlighet, vilket för vissa är väldigt viktigt). Att vara högljudd (stark/självsäker) är en strategi som tyvärr fungerar (liksom att härskarteknik fortfarande används). Det är inget bägge (biologiska) könen gör, därför är det svårt att angripa det könsneutralt. Och att säga "Vi måste bli bättre" när inte alla gör fel är inte heller neutralt. Det är överslätande.
Att fakta inte värderas högre tycker jag är tråkigt. Påhittade saker ska vi inte ha nån acceptans för. För det gör ingen nytta för samhället. Ber om ursäkt för ett långt inlägg.

*inte menat till dig

[OT] Språktråden
Att manlighet är väldigt olika för olika personer/miljöer? Den teorin torde väl vara rätt väl underbyggd.

Vad är detta som de du känner hört? Nedvärderande fraser som "Är du en kärring, eller?" "Han började böla som ett fruntimmer."

Jag avsåg det jag citerade, det du skrev om det är omanligt att vara svag, inte vara tvärsäker och inte bänka 200 kg. Och jag håller inte med. Att manlighet definieras olika i olika kulturer och grupper är en helt annan sak.

[OT] Språktråden
Jag avsåg det jag citerade, det du skrev om det är omanligt att vara svag, inte vara tvärsäker och inte bänka 200 kg. Och jag håller inte med. Att manlighet definieras olika i olika kulturer och grupper är en helt annan sak.
För vissa är det omanligt att vara svag även i Sverige. Har ingen procent på hur många eller vilka grupper (men skulle gissa, utan att vara politisk, att en hög procent på bränsleupproret har en tydlig/gammelmodig bild av manlighet).

[OT] Språktråden
Jag tror/killgissar att det hänger ihop. De som försöker vara (en viss typ av) män killgissar och mansplainar vilt. Och har en ganska dålig kunskapsbas för sina gissningar. Och när de konfronteras med fakta (jo, det finns fakta)* så övergår det (snabbt/direkt) till härskarteknik.

Jag tror inte killgissandet och mansplainandet har med det biologiska könet att göra, utan att självsäkra uttalanden/gissningar (oavsett om de stämmer eller inte) projicerar styrka (och att styrka bevisar manlighet, vilket för vissa är väldigt viktigt). Att vara högljudd (stark/självsäker) är en strategi som tyvärr fungerar (liksom att härskarteknik fortfarande används). Det är inget bägge (biologiska) könen gör, därför är det svårt att angripa det könsneutralt. Och att säga "Vi måste bli bättre" när inte alla gör fel är inte heller neutralt. Det är överslätande.
Att fakta inte värderas högre tycker jag är tråkigt. Påhittade saker ska vi inte ha nån acceptans för. För det gör ingen nytta för samhället. Ber om ursäkt för ett långt inlägg.

*inte menat till dig
Det är mycket möjligt att du har rätt, jag tyckte bara att våra förklaringsmodeller hade sprungit ifrån våra data. Just killgissa och mansplaina verkar utifrån den begränsade informationen i tråden vara något som båda könen gör (det är inte bevisat att det är ett uteslutande manligt fenomen i varje fall).

Efter mitt förra inlägg behöver du inte be om ursäkt för långa inlägg :)

Tillbaka
Topp