BFS
Aktiv medlem
[OT] Språktråden
Barn är mycket klokare än vi ger dem kredit för."Men farmor, det är ingen pippi, det är en blåmes" för att citera en mig närstående (då) 4-åring.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Barn är mycket klokare än vi ger dem kredit för."Men farmor, det är ingen pippi, det är en blåmes" för att citera en mig närstående (då) 4-åring.
Barn är mycket klokare än vi ger dem kredit för.
Tror inte du behöver vara jätteorolig. Rygga är ett slangord som förekommit åtminstone 40 år i Stockholmstrakten utan att för den skull smita in i SAOL.Det är det nog. Språket förändras. Men jag har tänkt dra mitt strå till stacken för att sällis/sällsis inte hamnar i SAOL. :)
Grundläggande sakkunskaper är väl knappast samma sak som att vara klok.Barn är mycket klokare än vi ger dem kredit för.
Rygga kan jag köpa (efter 40 år). Ryggis däremot...Tror inte du behöver vara jätteorolig. Rygga är ett slangord som förekommit åtminstone 40 år i Stockholmstrakten utan att för den skull smita in i SAOL.
Det är inte bara barns sakkunskaper jag tänkte på.Grundläggande sakkunskaper är väl knappast samma sak som att vara klok.
Det är inte bara barns sakkunskaper jag tänkte på.
Och citatet kan också vara ett exempel på en vuxen som underskattar ett barn.Barn kan absolut vara kloka, men exemplet du citerade uppfattar jag mer som kunnighet än klokhet.
Och citatet kan också vara ett exempel på en vuxen som underskattar ett barns kunskaper.
"Håll avstånd" är ett bra svenskt uttryck.
"Social distansiering" är misshandel av det svenska språket.
Sällsis till Friskis, sen fika mellis med Festis... Kan man distansiera sig verbalt?Å andra sidan finns det även på ställen, Rålis, Medis, Fiskis, ... och där tror jag knappast det uppstått vid pratande med barn.
Nä. Bara i Göteborg.Fiskis & Fettis finns väl i hela landet?
Nja, GoranS menade nog Fiskartorpet.Jaha, Friskis! Hur som helst så har ju inte diminutiv någonting med ”pratande med barn” att göra.
Det torde vara ett uppdrag av herkuliska proportioner att få rent det augiasstallet.Att bekämpa dialektala slangord tror jag är lite av ett sisyfosuppdrag.
Fisksätra.Nja, GoranS menade nog Fiskartorpet.
Och jag såg chansen att ironisera över F&S ?
Jepp! Det är i alla fall i det sammanhanget jag hört Fiskis användas.Fisksätra.
Det är väl just diminutiv som kan upplevas som lite barnsligt när vuxna använder det, t.ex ryggis, sällis, mellis osv. Rygga är inte alls samma sak.
Ett modersmål, ett fadersmål och ett självmål kanske?Jag tycker att modersmål inte är PK. Min son har två modersmål, ett från mors sidan och ett från fars sidan.
Men -is är väl ingen diminuitiv?
Sund att det inte finns en diminuitiv i svenska språket.
Det brukliga är ju att man säger "pölsa" och då är det underförstått att det är fråga om "lungmos" (en underskattad rätt). "-er" behöver inte vara en pluraländelse. Ett "väd" låter ju helt omöjligt. "Väder" förekommer knappast i flertal, däremot kan man tala om flera "oväder". För övrigt tror jag inte att språkreglerna har styrt språkets utveckling utan snarare i efterhand försöker förklara varför man säger som man gör. Ibland misslyckas reglerna och man får helt enkelt acceptera att det bara heter så för att det låter konstigt annars. Åtminstone för oss infödda som begåvats (eller förbannats, hur man nu vill se det) med en viss språkkänsla.Hmm, jag fattar inte riktigt men tack för hjälpen. Förstår inte att oräknebara ord kan vara single/plural. Såsom ordet 'väder'. För mig är det mycket konstigt att kunna säga 'vi hade så harliga väder'. Samma sak som 'mycket applåder', för när 'applåd' har plural/single form då måste det ju vara 'många applåder', eller hur?
Men ska försöka lära mig säga detta, det kan ju aldrig vara värre än att äta svensk lungpölsa.
Nej, pölsa och lungmos är inte samma sak.Det brukliga är ju att man säger "pölsa" och då är det underförstått att det är fråga om "lungmos" (en underskattad rätt). "-er" behöver inte vara en pluraländelse. Ett "väd" låter ju helt omöjligt. "Väder" förekommer knappast i flertal, däremot kan man tala om flera "oväder". För övrigt tror jag inte att språkreglerna har styrt språkets utveckling utan snarare i efterhand försöker förklara varför man säger som man gör. Ibland misslyckas reglerna och man får helt enkelt acceptera att det bara heter så för att det låter konstigt annars. Åtminstone för oss infödda som begåvats (eller förbannats, hur man nu vill se det) med en viss språkkänsla.
Det beror nog på vem du frågar. Om du till exempel läser Torgny Lindgrens "Pölsan" så ska du se att människor från Västerbottens inland omöjligt kunde tänka sig korngryn i pölsan, däremot allehanda inälvor, avkok av klövar och ibland ekorrar. Längre ut åt kusten kallade man inälvspölsan: "ränta" och med korngryn: "pölsa". Jag skulle rekommendera Fjällbrynt (tidigare NNP) norrlandspölsa , som visserligen inte ser ut att innehålla lunga, vilket däremot SCANS variant ska göra. Har inte smakat den.Nej, pölsa och lungmos är inte samma sak.
![]()
Pölsa – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
Jo, det som var min poäng. Generellt skulle jag säga att pölsa innehåller mer kött, medan lungmoset helt och hållet baseras på inälvor. Själv är jag uppväxt med en hemlagad pölsa som kokades på nötkött, griskött (t.ex. det som kokas loss fr huvudet), hjärta, lever, och korngryn. Inga lungor såvitt jag vet. Troligtvis kommer receptet fr Ångermanland då min mormor kom därifrån. Hittade denna länk som går in lite mer i detalj, och då klassas nog det jag beskriver ovan som norrlandspölsa:Det beror nog på vem du frågar. Om du till exempel läser Torgny Lindgrens "Pölsan" så ska du se att människor från Västerbottens inland omöjligt kunde tänka sig korngryn i pölsan, däremot allehanda inälvor, avkok av klövar och ibland ekorrar. Längre ut åt kusten kallade man inälvspölsan: "ränta" och med korngryn: "pölsa". Jag skulle rekommendera Fjällbrynt (tidigare NNP) norrlandspölsa , som visserligen inte ser ut att innehålla lunga, vilket däremot SCANS variant ska göra. Har inte smakat den.
Det gäller de flesta korvar med smet och inga bitar.
Jo, det är det Vi har väl fler än så också. Bara att googla.
Får ta tillbaka det lite. Vi har inte flera. Gamla -ling och lite modernare -is, som kanske inte är accepterat i SAOL men som är själva definitionen av ett diminutiv likväl.
Ett modersmål, ett fadersmål och ett självmål kanske?
Hittar inte -is på SAOL. Har du är länk?
Har läst flera gånger, t.ex. på svenska klassikerförbundet, att det är troligtvis en latinisering (som inte är en diminuitiv).
Fler handlar om antal, "Fem myror är fler än fyra elefanter".
Mer handlar om mängd, "Östersjön innehåller mer vatten än Mälaren".
Vet att det är en kass källa, men det är liksom inget jag hittat på bara. :P
Tack!
Förstår nu att det är ibland diminutiv, som i "kramis". Har aldrig hört det förut. I Saltis är det klart inte diminutiv. Och i sällsis?
Det beror som sagt på hur man använder det. Om jag kallar Yonna för Yonnis, så blir det lite förminskande, man gör någonting mindre, ibland sötare/gulligare, vilket kanske inte är så uppskattat. Lite sexistiskt. Ah, du förstår kanske. :D Sällsis/Sällis, jag vet inte, det är väl samma princip. Man gör någonting lite mindre, barnsligare, förminskande.
Jag är verkligen ingen expert på det här och har urusel grammatik så jag borde inte yttra mig så mycket. Finns andra på forumet som kan det här bättre. :D
Generellt sett kan ett suffix ofta vara diminuitiv eller "gulligt". Sällsis låter lite konstigt för mig, kanske mer slang för att visa upp att man tillhör ett grupp.
Jag tycker om suffix. Italienska har många. Peggiorativo finns inte i många språk, t.ex. lavoraccio.
Här i Norrköping sa vi "sälla", inte sällsis eller sällis. :D "Ska vi göra sälla till skolan?" när vi menade " Ska vi göra sällskap till skolan?". Men återigen, att säga "sällis", precis som "mellis" till mellanmål, det är att göra ordet barnsligt. Om det per definition är ett diminutiv vet jag inte, men snudd på. :P
Kanske fungerar på fiskmås, fiskbullar, (lands)fiskal eller fiskrökeri också....:)Jepp! Det är i alla fall i det sammanhanget jag hört Fiskis användas.
Visa mer [information/text]. Alltså mängd.Om vi antar att allt man läser på Internet är sant och att happy, i synnerhet, aldrig har fel, vad betyder då det som står på knappen längst ner på sidan när man går in på en annons i 'KÖP & SÄLJ'?
För den otålige, det står 'VISA MER' på knappen. Antal, mängd eller dryck?