[OT] Sveriges trevligaste cykelforum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var det inte en riktig dogfight mellan Sixten och emmer? Där båda fick 2+10 i båset.

Hasse#7 sa:
Var det inte en riktig dogfight mellan Sixten och emmer? Där båda fick 2+10 i båset.

Var det inte först emmer, sen sixten som åkte ut då? Minns inte helt faktiskt.

Hasse#7 sa:
Nja, om du menar i början av sommaren tror jag emmer torskade nån vecka innan Sixten. Men det var flera dogfights innan dess.

Folk ges möjligheten att bli medlemmar här och å lattja med andra medlemmar. Men om man inte sköter sig, sett ur ägarnas/moderatorernas ögon, så åker man ut. Det borde liksom inte behövas, men vissa kan uppenbart inte uppföra/uttrycka sig ordentligt trots flera tillsägelser. Det är inte konstigare än så.

Senast ändrad:
Sixten har samlat ihop till sin avstängning igen men fler än Sixten har fått varningar och förhållningsregler framöver. Slut på meddelandet!

Tidvis påminner det här om de värsta avarterna på Fidonet. Skillnaden där var att man använde sitt riktiga namn...

Jolinwood sa:
s:

Jag läser långt ifrån allt på det här forumet men jag har senaste åren sett säkert 5 inlägg som varit otrevliga mot eldsjälen Sixten för varje otrevligt inlägg jag sett från Sixten. Ofta när jag sett otrevligheter från Sixten så har det varit reaktioner på att folk varit otrevliga mot honom först och lagt nivån på tråden lågt. Om du s: vill länka till överträdelser Sixten gjort som du anser motiverar en avstängning så läser jag gärna dem. Jag är öppen för att det kan ändra min inställning i frågan, och ber dig ha förståelse för att jag bara kan uttala mig utifrån det jag läst. I den här tråden fanns det en referens till en bromstråd så det var den jag reagerade på, jag hoppas du förstår mig och att jag i all min operfekthet inte befläckat din bild av mänskligheten alltför mycket;)

Jag kan inte riktigt motivera varför, men i min värld är det fundamentalt mycket värre att ta ifrån någon dess möjlighet att kommunicera, än att vara lite småspydig emellanåt. Kan inget om filosofi/ideologier och sånt men det är väl bara så att jag ser den här frågan på ett annat sätt än alla andra i den här tråden.

ps. marr: Bra där! överlag är det här ett fint forum!

Jo, jag förstår att det kan se illa ut vid en snabb anblick. Sixten är otroligt kunnig och snabb att skriva hjälpsamma inlägg men så fort någon inte hållit med så har det övergått i hård ordväxling. I varje tråd för sig är det svårt att hitta en självklar syndabock. Okvädesorden har gått åt båda håll så att säga. Men Sixten har varit den gemensamma nämnaren i ett allt för stort antal trådar och han har även haft ett litet övertag på att vara den som ballar ur först.

Om jag länkar in allt så sänker jag nog happys databas eller så brinner hela Internet upp =)
Det är bra att du ifrågasätter men slutsatserna kanske kan få avvakta mer fakta och andra personers perspektiv en annan gång.
Jag har en pragmatisk inställning till mänskligheten, så det är lugnt ;-)

Frid

Kneecap sa:
Tjena!

Helt korrekt att Emmer åkte ut först.

Fast emmer är/var ju ju charmig och kunnig och har en äkta passion för cykel. Tråkigt att han inte ville komma tillbaka.

Kneecap sa:
ForesterGuy sa:
Tidvis påminner det här om de värsta avarterna på Fidonet. Skillnaden där var att man använde sitt riktiga namn...

Tjena!

Vi är rätt många som inte skriver incognito.

Jag är för personnummer som användarid och autentisering via BankId. Givetvis skall varje inlägg signeras. Är du minderårig så måste din målsman signera dina inlägg med sitt BankId.

s sa:
Kneecap sa:
ForesterGuy sa:

Tjena!

Jag är för personnummer som användarid och autentisering via BankId. Givetvis skall varje inlägg signeras. Är du minderårig så måste din målsman signera dina inlägg med sitt BankId.

Pratar vi fysisk eller mental ålder? Det kan nog göra lite skillnad.

mikaeljc sa:
Paco sa:
Mårten sa:
Paco sa:
Startgas sa:
Tacka vet jag Pushbike när det var igång. Där var det bra ton. Inga trångsynta människor där.

Om vi är riktigt tjatiga så kanske det återuppstår?

Någon borde göra något. Vem ska man prata med för att fixa det?

Jag känner en kille som känner en kille....

Hoppas, det forumet var väl dessutom uppdelat om jag minns rätt.

Verkar finnas en del för trams i alla fall: http://tramsforum.pushbike.se

Men den delen verkar mest vara en stor jävla sak.

Luthman Photography sa:
s sa:
Kneecap sa:
ForesterGuy sa:

Tjena!

=D

s sa:
Luthman Photography sa:
s sa:
Kneecap sa:
ForesterGuy sa:

Tjena!

=D

Min morsa är jättegammal och ointresserad av att läsa om cyklar. Jag är mot delen med målsman till mindre vetande.

Hasse#7 sa:
s sa:
Luthman Photography sa:
s sa:
Kneecap sa:
ForesterGuy sa:

Tjena!

=D

Min morsa är jättegammal och ointresserad av att läsa om cyklar. Jag är mot delen med målsman till mindre vetande.

Du får skaffa en målvakt och få hen till att göra en skenadoption.

iddqd sa:
VättleBökaren sa:
Och det går heller inte att frysa ut "idioterna" som det går i ett vardagsrum. "Idioterna" kommer alltid att flika in med sina kommentarer och i verkliga livet så kan man flytta sig men på forumet är dom alltid där och gojar.

Fungerar alldeles utmärkt att sätta användare på ignore. Finns några st här som hellre propagerat SD politik än cyklar här inne som jag valt att förpassa till det skräpfiltret. Rekommenderas.

Tycker f.ö inte heller att det är särskilt trevligt här, eftersom det saknas en stor dos ödmjukhet här inne.

Men man kan kan lära sig en hel del mekarkunskap och detaljspecifikationer vilket är det som gör att jag återkommer.
Att sätta någon på ignore innebär inte att personen inte kan sitta och rapa den man pratar med i örat hela tiden, det innebär bara att jag inte vet om att "idioten" gör det.

Det finns goda skäl till varför man inte lägger upp sitt riktiga namn och bostadsadress på nätet hur som helst. För att nämna några uppenbara...

* Riktad reklam (visst kan dom bara kolla i valfri lista, men jag vill inte ha cykelrelaterad reklam heller)
* Information är makt (Ju mer man vet om den andre, ju mer kan man manipulera och styra)
* Hataktioner (Jag vill inte ha ditt hundbajs i min brevlåda t.ex)

Den senare är absolut relevant. Varje gång jag "retat upp någon" så har denne försökt att ta reda på vem jag är. Varför vill dom veta vem jag är? Inte är det för att dom tänkt fria till mig i alla fall...
Och det är lika kul varje gång någon säger "men du är ju anonym på nätet så du har ingen talan" varpå jag inser att det är tack vare min relativa anonymitet som jag slipper psykopater som i sin hets vill använda min publika information emot mig.

Vill du möta mig öga mot öga så är det bara att göra det, på en happyride. Jag är inte rädd för dig om du nu är hatisk. Jag har bara inte lust att få "anonyma paket" i hemmet eller andra hämndaktioner riktade mot mig där jag inte kan se fegisen som utfört dådet.

Tyvärr, även på "sveriges trevligaste cykelforum" så behöver man absolut vara nätsmart.

Att kräva "bankid" och personnummer på sina användare gör alla till måltavlor för just sådana anonyma attacker. Det krävs nämligen inte bankid för att göra någons liv till ett helvete utanför internet.
Det räcker att jag vet din adress och ditt namn för att förstöra din framtid om jag nu skulle få för mig detta. Men sådan är inte jag. Det betyder inte att ingen annan är sådan och jag har sett flertalet exempel på sådana som fått sitt liv mosat av fega kräk som inte kunde tolerera andras uttalanden.

Om ni inte tror mig så googla.

Huruvida man behöver skydda sig mot idioter eller inte beror nog på hur man väljer att uppträda och uttrycka sig.

Luthman Photography sa:
Huruvida man behöver skydda sig mot idioter eller inte beror nog på hur man väljer att uppträda och uttrycka sig.

Jag blir också fundersam på definitionen här. Hata är ett starkt ord och jag känner mig ytterst tveksam till att det är det vi gubbar och gummor här håller på med oavsett hur mycket vi säger emot, ironiserar eller tramsar. Det är något fel på personer som först går till attack under förevändningen att man har yttrandefrihet och sedan blir djupt kränkta när andra inte håller med och säger det. Steget mellan att vara irriterad på gränsen till avstängning och att hata någon är fortfarande långt. Jag hatar ingen här. Det finns en jag är djupt besviken på men det skulle gå att lösa med tvåvägskommunikation. Dock inget jag kan åstadkomma.

VättleBökaren sa:
Varje gång jag "retat upp någon" så har denne försökt att ta reda på vem jag är. Varför vill dom veta vem jag är? Inte är det för att dom tänkt fria till mig i alla fall...
Brukar du hamna i den situationen ofta? Vilken typ av forum hänger du på då? Jag har såvitt jag vet aldrig varit utsatt för nån som försökt spåra upp mig. Men visst är det klokt att inte outa sin identitet hur som helst på Internet.

Hasse#7 sa:
Luthman Photography sa:

Jag blir också fundersam på definitionen här. Hata är ett starkt ord och jag känner mig ytterst tveksam till att det är det vi gubbar och gummor här håller på med oavsett hur mycket vi säger emot, ironiserar eller tramsar. Det är något fel på personer som först går till attack under förevändningen att man har yttrandefrihet och sedan blir djupt kränkta när andra inte håller med och säger det. Steget mellan att vara irriterad på gränsen till avstängning och att hata någon är fortfarande långt. Jag hatar ingen här. Det finns en jag är djupt besviken på men det skulle gå att lösa med tvåvägskommunikation. Dock inget jag kan åstadkomma.
+1
Jag tycker också att ordet "hata" har blivit rejält devalverat de senaste åren. Det verkar ha fått betydelsen "ifrågasätta och kritisera" ungefär, vilket i min bok är väldigt långt från att hata någonting.

i östersund har det varit sannolikt riktade inbrott med stölder av dyra cyklar från utvalda radhusförråd.

buset hittar dig på sociala medier.

kais01 sa:
i östersund har det varit sannolikt riktade inbrott med stölder av dyra cyklar från utvalda radhusförråd.

buset hittar dig på sociala medier.

Jo, det har väl förekommit på andra ställen också. Eller folk som flashar med dyra prylar på öppna instagramkonton och använder namn som gör att man blir lätt att hitta. Men det är ju en annan sak, kan jag tycka.

VättleBökaren sa:
Det finns goda skäl till varför man inte lägger upp sitt riktiga namn och bostadsadress på nätet hur som helst. För att nämna några uppenbara...

* Riktad reklam (visst kan dom bara kolla i valfri lista, men jag vill inte ha cykelrelaterad reklam heller)
* Information är makt (Ju mer man vet om den andre, ju mer kan man manipulera och styra)

Den senare är absolut relevant. Varje gång jag "retat upp någon" så har denne försökt att ta reda på vem jag är. Varför vill dom veta vem jag är? Inte är det för att dom tänkt fria till mig i alla fall...
Och det är lika kul varje gång någon säger "men du är ju anonym på nätet så du har ingen talan" varpå jag inser att det är tack vare min relativa anonymitet som jag slipper psykopater som i sin hets vill använda min publika information emot mig.

Vill du möta mig öga mot öga så är det bara att göra det, på en happyride. Jag är inte rädd för dig om du nu är hatisk. Jag har bara inte lust att få "anonyma paket" i hemmet eller andra hämndaktioner riktade mot mig där jag inte kan se fegisen som utfört dådet.

Tyvärr, även på "sveriges trevligaste cykelforum" så behöver man absolut vara nätsmart.

Att kräva "bankid" och personnummer på sina användare gör alla till måltavlor för just sådana anonyma attacker. Det krävs nämligen inte bankid för att göra någons liv till ett helvete utanför internet.
Det räcker att jag vet din adress och ditt namn för att förstöra din framtid om jag nu skulle få för mig detta. Men sådan är inte jag. Det betyder inte att ingen annan är sådan och jag har sett flertalet exempel på sådana som fått sitt liv mosat av fega kräk som inte kunde tolerera andras uttalanden.

Du kanske ska försöka låta bli att reta upp folk istället. Verkar vara det största problemet....

HappyRide är enligt min uppfattning precis som de flesta andra forum och består således av tre typer.

1. Massa eldsjälar som kommer med tips och trix för att underlätta för majoriteten.
2. De ”roliga” som ibland inte inser att ironi är svårtolkat på nätet.
3. Surmupparna som alltid gnäller och aldrig tillför något positivt.

Tyvärr känns det som den tredje typen är rätt överpresenterad här, men typ två kan lätt missuppfattas som typ tre med.

ooms sa:
Hasse#7 sa:
Luthman Photography sa:

+1
Jag tycker också att ordet "hata" har blivit rejält devalverat de senaste åren. Det verkar ha fått betydelsen "ifrågasätta och kritisera" ungefär, vilket i min bok är väldigt långt från att hata någonting.

+1 tycker hata är ett väldigt starkt ord, brukar ifrågasätta barnen när dom använder det och hittills har dom inte kunnat stå för det utan nöjt sig med något svagare uttryck.

Åbbe sa:
HappyRide är enligt min uppfattning precis som de flesta andra forum och består således av tre typer.

1. Massa eldsjälar som kommer med tips och trix för att underlätta för majoriteten.

Tyvärr känns det som den tredje typen är rätt överpresenterad här, men typ två kan lätt missuppfattas som typ tre med.

Jag tror förklaringen är en annan, nämligen att folk helt enkelt inte förstår varandra.

Det fanns en gång ett elgitarr-forum (GMF-planket). Mycket av bråkandet där berodde på att du kunde ha en diskussion om säg vilken distpedal som lät bäst mellan en 16-åring som ville spela Dreamtheater och en 55-åring som spelade creedence-covers. Hade dom stått öga mot öga hade dom insett att dom har helt olika utgångspunkter, krav och ljudideal. Men iom internet så antar man att alla andra är som en själv. Jag tror det är samma sak här, det finns många sätt att cykla "mountainbike" på...

marr sa:
VättleBökaren sa:

Du kanske ska försöka låta bli att reta upp folk istället. Verkar vara det största problemet....

Tack marr. Det var det som var poängen med mitt inlägg, att inte kunna gömma sig bakom anonymiteten. Inte att vi faktiskt skall införa personnummer.

Men jag kan ju ändå passa på att tillägga att OM så hade varit fallet skulle vi såklart inte tillåta anonym läsning heller och alla skriv och läshändelser skulle loggas =)

OM man skulle råka reta upp någon kan det ändå vara bra inte bli mordhotad IRL.....

Innan jag tveksamt registrerade mig följde jag detta forum en längre tid. Det jag noterade då som nu är att det, som i vanliga livet bara är en liten klick som har svårt att skriva/bete sig med respektfull ton, och som förklarar sin ideologi sann, allt annat är skräp. Det jag också ser är några individer som är gamla i gemet i detta forum, att man på ett självsäkert vis utser sig till herre i forumet med tron att det är så, lite som... my way or the highway!. Sen ser jag också, vilket var det som avgjorde att jag registrerade mig, att den stora massan har goda kunskaper och faktiskt levererar kompetenta och sakliga inlägg och svar. Jag kan och gör som med tv program, jag väljer att inte titta, läsa eller lägga mig i inlägg som faktiskt inte ger mig något, eller där jag inte kan leverera något positivt som andra har nytta av. Nu har jag den insikten av mig själv och kan hantera det, vilket några få Happyiter inte verkar ha. Att leverera ett inlägg med ironi i sociala medier är en konst som kanske borde läras ut, även att vara uppriktig och extremt saklig kan ibland tolkas som "my way or the highway" . Jag själv gillar raka svar bara de är sakliga, jag har inga problem att tonen i en diskussion är hård bara den är byggd av respekt för andras åsikter och tankar. Det jag där i mot avskyr är när någon idiotförklarar andra utifrån en fråga, eller felaktig inriktning i en kommentar eller tanke, alla kan inte cyklar och allt vad det innebär även om de har intresse av det, tänk på att dessa är bättre på annat som du inte vet något om. Desamma med språket och vissa ord som används i nedvärderad kontext, ex som hata, idiot, mupp mm. Avslutningsvis vill jag igen säga att den stora massan av Happyiter har en hög nivå med olika kunskaper som jag respekterar, ni levererar goda insiktsfulla och kompetenta frågor och svar.

ttfh sa:
Åbbe sa:

Jag tror förklaringen är en annan, nämligen att folk helt enkelt inte förstår varandra.

Det fanns en gång ett elgitarr-forum (GMF-planket). Mycket av bråkandet där berodde på att du kunde ha en diskussion om säg vilken distpedal som lät bäst mellan en 16-åring som ville spela Dreamtheater och en 55-åring som spelade creedence-covers. Hade dom stått öga mot öga hade dom insett att dom har helt olika utgångspunkter, krav och ljudideal. Men iom internet så antar man att alla andra är som en själv. Jag tror det är samma sak här, det finns många sätt att cykla "mountainbike" på...

True that.
Då kan man skapa en ”grupp 4” då som består av den största delen användaren.
4. De som vet precis vad de menar men har svårt att uttrycka sig korrekt på internet och istället skapar fler frågetecken. Denna grupp är även ett underbart byte för de övriga tre grupper. ;) ;)

Det viktigaste inställningen att ha på ett forum är ”Vi hänger här p.g.a. någorlunda delat intresse, sprid glädje istället för ilska.”

Jag tycker Happy är trevligt! Om man håller sig från el-trådarna, eller de trådar som blir el-trådar och hälften av ”nybörjare-vilken Mtb för 10k ska jag köpa?”. Det svåra är just att göra det, man borde inte läsa allt. Sen finns det ett par-tre användare som sprider dålig stämning allmänt, genom nån slags hård jargong utan att riktigt nå Sixtens nivåer. De dyker iofs upp överallt.

Happy är det ända forum jag blivit kartlagd på. Av en av profilerna som ville markera mot något jag skrivit som han inte höll med om. Och hotad av en scammare.

Jag gillar Happy, men det ligger lite på en själv om upplevelsen ska bli positiv.

Konsensus sa:
Stumpy sa:
Konsensus kan bli lite "tråkigt".
Hmm! att visa respekt, att inte använda nedvärderande ord, att håna andra eller hur tänker du? Utveckla dig gärna med tråkigt.
Det vore ett ganska tråkigt forum om konsensus alltid råder. En fråga, ett svar, klart, dött.
(Passade på att driva med ditt nick.)

Utmaningen blir väl när olika åsikter saluförs som sanningar som inte får utmanas, då blir det lite dålig stämning i vardagsrummet.

marr sa:
VättleBökaren sa:

Ooms då, som lyckas få in såväl narkotika som rattfylleri i en emtbdiskussion?

Ibland behöver man använda liknelser för att förklara sin ståndpunkt. Inget konstigt med det.

Åbbe sa:

Håller inte alls med om att forumskribenter som är surmuppar "som alltid gnäller och aldrig tillför något positivt" är överrepresenterad. Tycker snarare att det är extremt få som faller under den beskrivningen. Visst finns det lite nicks som har en tråkig framtoning och kanske att en del av dem sällan tillför något positivt men det är en försvinnande liten del. De kan måhända lägga många kommentarer...
Stora flertalet vill väl och uttrycker sig helt OK, sedan finns ett mindre antal som bidrar med mycket kunskap, erfarenhet och tips men kanske inte alltid har en genomgående positiv framtoning. Kan dock förstå dem ibland när de kommer med konkreta förslag och tips till TS, som efterfrågar hjälp, för att direkt bli ifrågasatt av TS. Speciellt i fall när det flera ggr i veckan kommer liknande frågor och förslag...

Tycker att den tråkiga stämmning man ändå kan stöta på ibland i trådar går i vågor men det är bara min egna upplevelse, dvs under perioder är det ganska lite sådant för att sedan öka under en period.

Det finns dock vissa saker som alltid spårar ur och det har andra redan nämnt, tex el-mtb...

Min upplevelse av detta forum är starkt övervägande positivt. Finns mycket kunskap att ta del av och många delar frikostigt med sig...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp