[OT] Träning och viktnedgång

Mitt allra bästa viktminskningstips var att bli jägare på helgerna...

Man jagar i princip från mitten av oktober till slutet av januari. Älg, hjort, vildsvin, rådjur..

1. Man är ute och går hela helgerna (det är ändå för slaskigt för bra utecykling :))
2. Man får massa gott och nyttigt viltkött som gör att det ALDRIG blir halvfabrikat
3. Man hittar nya stigar till vårträningen
4. Man härdas så lite regn på VR inte känns så illa :)

Enkelt :)

Kammerlander har helt klart bra koll på detta område. Skönt med någon vettig som skriver kring detta ämne :)

Apropå det med steroider så var det exakt vad jag ville påvisa, med följdpåståendet att den hormonella balansen spelar väldigt stor roll för din kroppskomposition.
Så att jobba med stress och sömn (och dra ned på alkohol) ger också resultat. Många ser ut att vara "vandrande inflammationer" och det kan vara bra att börja i den änden innan man stressar upp sig ännu mer genom att försöka klämma in ännu mer träning.

Senast ändrad:
Kammerlander sa:
Henrik_E sa:
Att ta hänsyn till kaloriåtgången fitbits och andra liknande aktivitetstrackers beräknar är ett bra sätt att sumpa sin viktminskning, de är glädjemätare hela bunten.

Är det efter lång personlig erfarenhet eller något du läst?
Sorry, men när den bästa är nästan 30% fel är de i princip värdelösa. Han kan lika gärna använda schablonavdrag med så usel data.

https://www.theguardian.com/technol...f-step-when-measuring-calories-research-shows

Alla är olika men en sak är säker. Om man vill gå ner i vikt och stanna där måste man ändra kosten och ändra den så att kan hålla den resten av livet. Om man stannar i viktnedgången gäller det att hålla ut. Under min viktnedgång hände det flera gånger att jag stod stilla ett par veckor men sedan började jag helt plötsligt gå ner igen. Om man står stilla mer än ett par veckor måste man helt enkelt plocka bort något ur kosten.

Jag som har varit jättefet (170kg 2010, nu 85kg) måste gå hungrig varje dag. Om jag äter efter hunger går jag upp i vikt och då äter jag ändå väldigt mycket grönsaker och äter aldrig ute.

Det kvittar hur mycket jag tränar, om jag fuskar med kosten går jag upp i vikt.

Två regler som jag försöker följa. Drick inga kalorier. Ät kalorisnål mat som håller dig mätt länge.

Bama sa:
Alla är olika men en sak är säker. Om man vill gå ner i vikt och stanna där måste man ändra kosten och ändra den så att kan hålla den resten av livet. Om man stannar i viktnedgången gäller det att hålla ut. Under min viktnedgång hände det flera gånger att jag stod stilla ett par veckor men sedan började jag helt plötsligt gå ner igen. Om man står stilla mer än ett par veckor måste man helt enkelt plocka bort något ur kosten.

Jag som har varit jättefet (170kg 2010, nu 85kg) måste gå hungrig varje dag. Om jag äter efter hunger går jag upp i vikt och då äter jag ändå väldigt mycket grönsaker och äter aldrig ute.

Två regler som jag försöker följa. Drick inga kalorier. Ät kalorisnål mat som håller dig mätt länge.

Starkt!
Ja du verkar gjort en riktig resa och har man gått ner halva sin kroppsvikt så har man erfarenheten som räknas.
Det är ganska enkelt att förstå men svårt att hantera får många.

Bama sa:

Väldigt bra jobbat, vilken resa och stå fast. Om man går omkring hungrig eller inte är ju säkert väldigt individuellt och har man varit större innan så är väl magen och huvudet van vid större mängder mat.

Personligen om jag bara håller mig till magra (för att hålla mig under 40% fett intag) naturliga livsmedel så är det ofta att jag upptäcker på kvällen att jag bara ätit låt oss säga 1700 kalorier och varit mätt men det är alldeles för lite kalorier och behöver typ 2200 kalorier och behöver få i mig 500 kalorier till vilket kan vara lite tufft ibland om man upptäcker det sent. 500 kalorier till motsvarar tex 5 bananer, eller drygt 0.7kg torsk/alaska pollock eller räkor eller 1.4kg broccoli etc.

Lite så här äter jag.

Jag går aldrig hungrig och försöker äta var 2-3 timme och alltid med proteiner så jag når mitt ca 2g protein per kilo kroppsvikt, väger ca 67kg som Mayweather så det blir runt 130-140 gram protein om dagen

Människan har funnits i ca 200 000 år och är anpassade till att äta naturliga livsmedel och ätit så och och så äter alla andra miljoner arter. De senaste typ 100 åren med betoning på de senaste 50 åren har kosten förändrats radikalt för en art, människan och folk har fått ett beroende av olika fabriksmat. Jag kan tänka mig att de på 1800 talet tex var väldigt sugna tex rådjurssadel med kokta potatisar med grönsaker och var jätteglada för det och lyckliga som folk äter pizza idag. Huvudet och kroppen förändrar sig och får smak för olika saker, jag själv äter ibland pizza men mer och mer sällan då jag inte tycker det är gott och läser jag innehållet så blir jag äcklad. Så jag försöker mer och mer hålla mig till naturliga livsmedel och bryta mig ifrån det beroende samhället har givit mig i fel kost.

Använder aldrig grädde, margarin eller liknande. Steker inte i fett, utan teflon panna med lite vatten. Ibland använder jag dock lite olivolja. Har aldrig smör typ på bröd etc. Använder inga såser alls, händer dock att det kommer sås på restaurang.

Dricker mest vatten, men ibland kan det vara gott och nyttigt att stoppa i kall citron isbit, hur man gör det syns här men är inte så bra film ha ha

Skall man använda sås är ju ren krossad tomat väldigt bra och har bara typ 25 kal per 100g, och stoppa massa vitlök i och kryddor.

Stek upp tex 500 g vitkål (150 kal) i en halv matsked olivolja (60 kal) ca 210 kal, stoppa i tex svamp, stekt nötfärs, vitlök, super nyttigt och man blir rejält mätt och är rätt kalorisnålt

Tar en protein drink direkt på morgonen för att motverka muskelnedbrytning. Sedan havregrynsgröt, en portion ligger på ca 150 kalorier, på helgen blir det ofta lite senare beroende vad jag skall göra och om jag är sugen.

Vill gärna ha så ren mat som möjligt utan massa onödiga tillsatser

Tonfisk burk, saeby makrill i tomatsås (bara makrill och tomat och salt och inget annat) ren kyckling på burk finns tex på gymgrossisten.

Alaska pollock eller torsk i 100g block ca 70 kal/100 g. På netto kostar Alaska pollock ca 4.50kr styck (100g).

Chumlax (145kal) eller vanlig lax (200 kal). Ibland rökt skivad lax som bara innehåller lax och salt och inget annat.

Råris och kokt potatis, sötpotatis

Ren jordnötssmör utan socker och tillsatser

Urtekram äpplemos utan socker eller tillsatser

Går jag på restaurang så försöker jag byta ut pommesen till kokt potatis går inte det så kan man kanske få klyftpotatis. Brukar be om utan sås och mer grönsaker. Tar ofta bakad potatis och utan smör eller kycklingfilerätt eller fläskfile.

Nötfärs steker jag upp, öser ner i en sil och sköljer bort fettet med varmt vatten och steker vidare och kryddar. Ofta köper jag 20% i storpack och gör små utplattade portions förpackningar i plastpåse och sedan in i frysen Kan se film här, gör lite annorlunda

Bananer köper jag in när det är billigt kanske 5kg och skalar dem och delar dem på mitten och in i frysen, senare till tex havregrynsgröt.

Har massvis av kycklingbröstfile, frysta grönsaker, frysta bär i min extra frys.

Gillar normalt sätt inte charkprodukter med så mycket onödiga tillsatser men ibland kör jag med prosciutto crudo som bara innehåller lufttorkad skinka och salt. Bröderna Nilsson har pålägg utan onödiga tillsatser här http://www.brodernanilsson.se/produkter/ och de har jag testat.

Finns tex oliver utan massa onödiga tillsatser, tex Fontana och tex GO EKO oliver som finns på Netto

Ibland har jag ananas burkar i kylen, as gott från Del monde och innehåller bara ananas https://www.mathem.se/varor/ananas-krossad/ananas-krossad-3x227g-del-monte

Bröd vill jag egentligen inte äta för det är så mycket skräp i dem, men lite mindre skräp finns i tex, rågkusar, finncrisp, finn crisp active, rågform, Pågens rågrova etc. Ibland kör jag med naturella riskakor, ibland med smak fastän massa skräp samt majskakor.

Älskar honungsmelon

Banan pannkaka. 2 ägg mixas med en banan i mixer. Stekes med en del typ olivolja så den inte bränner fast, toppa med jordgubbar.

Lycka till

Kan rekommendera att lägga in tex vikt bukomfång etc i gratis appen myfitnesspal, finns för datorn också. Jag personligen kommer inte ihåg hur jag vägde för ett år sedan där för tycker jag det är väldigt smidigt att se på en graf hur det skiljer sig samt att ha koll på att man inte går upp eller ner för snabbt. Går man ner för snabbt så ökar ju risken för att muskler bryts ner och det är lite de som hjälper till med fettförbräningen. Man kan också lägga in egna mått som tex vad mått, bicep mått etc.

Kanske bra riktmärken

men-waist.jpg

women-waist.jpg

Sedan ideal vikt http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-idealvikt.aspx

Jag är riktigt nöjd med denna bukomfångsmätare för typ 10kr med frakt https://www.aliexpress.com/item/1pc...4e-40d9-a8c2-05df9cb30265&transAbTest=ae803_3

Lite intressanta artiklar om principerna för upp och nedgång, med massa bra info och tips, kalorier etc

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

http://fitnesskolan.se/ga-ner-i-vikt/

http://fitnesskolan.se/deffa/

http://fitnesskolan.se/den-ultimata-handlarlistan/

Vill man kolla sin fett procent kanske nogrannare??? än sin våg så kan man ju testa en kaliper typ 6kr inklusive frakt https://www.aliexpress.com/item/1-P...33_10102_10111,searchweb201603_18,ppcSwitch_4

Eller tex denna https://www.aliexpress.com/item/Ele...cd-4003-a168-b255f41e4033&transAbTest=ae803_3

Eller denna https://www.aliexpress.com/item/80m...c6-4236-955d-df2b87c104e8&transAbTest=ae803_3

Hur man mäter fett procent finns här (finns olika skolor på det) http://scoobysworkshop.com/body-fat-calculator/

Bama sa:

Bra jobbat! Men alla är inte olika, tvärtom. Alla är väldigt lika. Kalorier in/kalorier ut, inge raketforskning med andra ord. Precis som du säger så kan man äta mindre. Men du behöver inte ändra kosten. Det kan så klart räcka med att du ändrar dina träningsvanor/vanor som innebär en högre kaloriförbrukning.

Fnurre sa:
Bama sa:

Bra jobbat! Men alla är inte olika, tvärtom. Alla är väldigt lika. Kalorier in/kalorier ut, inge raketforskning med andra ord. Precis som du säger så kan man äta mindre. Men du behöver inte ändra kosten. Det kan så klart räcka med att du ändrar dina träningsvanor/vanor som innebär en högre kaloriförbrukning.

Vi har sett en trend här i samhället att många tränar vilket är bra, men läser man runt så blir rätt många utbrända, övertränade och sjuka och det har blivit en ökning av folk som går till sjukgymnast pga av skador, och egentligen mycket för att förbränna skräpmat.

Själv intar jag en del skräpmat, kanske en pizza eller en öl, så jag tänker typ 90% naturliga livsmedel som ger mig hälsa 10% mindre bra som tex öl, restaurang mat.

Även om man ser smal ut kanske man inte är hälsosam på insidan, kvaliten på kosten styr mycket. Äter mest naturliga livsmedel och tar lite skräpmat då och då så kommer man vara mätt och behöver inte träna så mycket, kan vara som i mitt fall ibland att fastän jag måste äta mer fastän jag är mätt för att inte ligga på kaloriminus.

Ja inget är svart och vit ha ha. Förutom vikten har man ju hälsoaspekten. Det är ju kalorier in och ut förenklat men om jag överdriver om en aktiv cyklist ligger på ca 3000 kalorier om dagen och äter 2 påsar Estrella sour cream chips om dagen som då ligger på nära 2900 kalorier så kommer cyklisten gå ner i vikt, men kanske inte så bra näringsintag för optimal frisk kropp och för att orka prestera maximalt. Men vi har hälsoaspekten också kroppens funktioner, muskel bygge, hormon syntes etc skapandet av immunförsvaret och skydd mot sjukdomar kommer ju mycket från kosten. Tex socker ger ju inga vitaminer, mineraler, antioxidanter alls. Då vad jag har läst så har diabetes1 ökat 100% sedan 90 talet och diabets 2 ökar och högt blodtryck och cancer ökar och jag tror det beror mycket på fabriksmaten och pga av fler överviktiga, dvs typ 60% av männen är överviktiga, men det blir man mest på fabriksmat. Man gjorde en undersökning och inte ens 20% av befolkningen kom upp till livsmedelsverkets råd av minst 0.5kg grönt om dagen

" Äter man mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Det är bra att äta minst 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel två generösa nävar grönsaker, rotfrukter och baljväxter och två frukter. Men även en liten ökning är bra för hälsan. Potatis ingår inte i mängden 500 gram men är bra mat ändå." från https://www.livsmedelsverket.se/mat...mat-hitta-ditt-satt/gronsaker-och-frukt---rad

Vi har fått en ökad depression i sverige, vad jag har fått intryck när man läser runt kan det bero på den massiva ökningen av tablett intag och antidepressiva samt tror många att det beror på den dåliga näringsfattiga kosten, dvs lite näring per kalori och kanske rent av de många kemiska tillsatserna. Jag tror att många lider av näringsbrist då de äter alldeles för lite naturliga livsmedel

Allergier, pollen allergier, andra autoimmuna sjukdomar som tex eksem, anses av många att det kan bero på kosten och många av dem har ökat.

Tittar man på de som är hög presterande som tex Dwayne Johnsson the Rock skådespelaren så äter han rätt nyttigt förutom hans intag av anabola steroider. Typ bara naturliga livsmedel, massa näringsämnen, lite kalorier, äta mycket vilket är najs. http://www.dailymail.co.uk/news/art...ds-food-including-cod-eggs-steak-chicken.html

Hälsan är den viktigaste biten och det beror mycket på kosten, har man dålig hälsa så kan man inte träna och jag kan tänka mig att ju äldre man blir destu viktigare blir kosten så man håller sig frisk och sportig

Kammerlander sa:
Fnurre sa:
Bama sa:

Vi har sett en trend här i samhället att många tränar vilket är bra, men läser man runt så blir rätt många utbrända, övertränade och sjuka och det har blivit en ökning av folk som går till sjukgymnast pga av skador, och egentligen mycket för att förbränna skräpmat.

Själv intar jag en del skräpmat, kanske en pizza eller en öl, så jag tänker typ 90% naturliga livsmedel som ger mig hälsa 10% mindre bra som tex öl, restaurang mat.

Även om man ser smal ut kanske man inte är hälsosam på insidan, kvaliten på kosten styr mycket. Äter mest naturliga livsmedel och tar lite skräpmat då och då så kommer man vara mätt och behöver inte träna så mycket, kan vara som i mitt fall ibland att fastän jag måste äta mer fastän jag är mätt för att inte ligga på kaloriminus.

Ja inget är svart och vit ha ha. Förutom vikten har man ju hälsoaspekten. Det är ju kalorier in och ut förenklat men om jag överdriver om en aktiv cyklist ligger på ca 3000 kalorier om dagen och äter 2 påsar Estrella sour cream chips om dagen som då ligger på nära 2900 kalorier så kommer cyklisten gå ner i vikt, men kanske inte så bra näringsintag för optimal frisk kropp och för att orka prestera maximalt. Men vi har hälsoaspekten också kroppens funktioner, muskel bygge, hormon syntes etc skapandet av immunförsvaret och skydd mot sjukdomar kommer ju mycket från kosten. Tex socker ger ju inga vitaminer, mineraler, antioxidanter alls. Då vad jag har läst så har diabetes1 ökat 100% sedan 90 talet och diabets 2 ökar och högt blodtryck och cancer ökar och jag tror det beror mycket på fabriksmaten och pga av fler överviktiga, dvs typ 60% av männen är överviktiga, men det blir man mest på fabriksmat. Man gjorde en undersökning och inte ens 20% av befolkningen kom upp till livsmedelsverkets råd av minst 0.5kg grönt om dagen

" Äter man mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Det är bra att äta minst 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel två generösa nävar grönsaker, rotfrukter och baljväxter och två frukter. Men även en liten ökning är bra för hälsan. Potatis ingår inte i mängden 500 gram men är bra mat ändå." från https://www.livsmedelsverket.se/mat...mat-hitta-ditt-satt/gronsaker-och-frukt---rad

Vi har fått en ökad depression i sverige, vad jag har fått intryck när man läser runt kan det bero på den massiva ökningen av tablett intag och antidepressiva samt tror många att det beror på den dåliga näringsfattiga kosten, dvs lite näring per kalori och kanske rent av de många kemiska tillsatserna. Jag tror att många lider av näringsbrist då de äter alldeles för lite naturliga livsmedel

Allergier, pollen allergier, andra autoimmuna sjukdomar som tex eksem, anses av många att det kan bero på kosten och många av dem har ökat.

Tittar man på de som är hög presterande som tex Dwayne Johnsson the Rock skådespelaren så äter han rätt nyttigt förutom hans intag av anabola steroider. Typ bara naturliga livsmedel, massa näringsämnen, lite kalorier, äta mycket vilket är najs. http://www.dailymail.co.uk/news/art...ds-food-including-cod-eggs-steak-chicken.html

Hälsan är den viktigaste biten och det beror mycket på kosten, har man dålig hälsa så kan man inte träna och jag kan tänka mig att ju äldre man blir destu viktigare blir kosten så man håller sig frisk och sportig

Jag tror att antalet övertränade, sjuka och övertränade på grund av just träningen är mikroskopisk i jämförelse med de positiva aspekterna.

Intressant att du benämner pizza som skräpmat. För mig är inte pizza skräpmat. En surdegshistoria med massa grönsaker och ost är en ypperlig måltid. Den innehåller allt du kan tänka dig kroppen behöver.

Aa går man till en pizzeria är chansen faktiskt ganska stor att det mesta är "hemlagat". Dvs råvaror som körs i ugn.
Det man skall vara misstänksam mot är väl pizzadegen och kebabkött. Inte för att det spelar mig någon roll.

Och jag säger det igen... Tappar man vikt bara för att tappa viktens skull så kan det lika gärna kvitta.
Gör man det för att man har ett riktigt mål, som t.ex att kunna flyga något ultralätt eller vinna en tävling och så vidare. Då kan jag förstå om man tar det till extremer med att ta fram excel och räkna på det.

Men har inte alls speciellt hög tro på att ta saker så långt för de flesta människor. Det kan snarare få motsatt effekt.
Folk går in för "hårt" i sin träning. Äter mat dom inte gillar, springer fastän dom inte vill, blir utmattade utan reell belöning.
Det slutar allt för ofta med att dom sedan tröstar sig själva med rast och vila samtidigt som dom slarvar med maten värre än dom gjorde innan.
De går ner 5 kg och går sedan upp 10 efteråt för dom har ju varit så duktiga men är helt enkelt inte intresserade.

Jag håller inte koll på min kost och jag tränar knappt under vinterhalvåret. Men jag har hållit min vikt sedan förra sommaren.
Denna sommaren har jag inte velat komma ut och cykla så mycket som jag gjorde den förra. Jag hoppas verkligen September blir stabil och mindre regnig för jag tycker helt enkelt inte det är skoj att cykla i skogen när det är sumpmark. Förra året var ju Augusti-September rena drömvädret för mig att cykla i, därför jag tappade 20 kg förra året och tänkte göra samma detta året men det kommer inte hända om jag inte vill ut till att börja med.

Absolut egenlagad pizza mycket bättre. Jag tror dock de flesta köper fryst pizza eller från Pizzeria.

Tittar man på tex populare pizza med ham & mushrooms

https://www.mathem.se/varor/pizza-capricciosa/pizza-skinkasvamp-fryst-300g-vici

Många E-ämnen och onödiga tillsatser som egentligen ingen vet om det påverkar hälsan negativt på lång sikt.. Totala mängden salt är 4.5g livsmedelsverket förordar max 6g, WHO max 5g och det är bara för en rätt, man äter ju fler gånger per dag så man överskrider max salt mängd. Men är omdiskuterat om det stämmer eller inte https://www.livsmedelsverket.se/mat...7-8540-45fd-b93d-5b7070b3ea39_sv&_t_hit.pos=1

Innehållsförteckning
vetemjöl, vatten, ost, svamp 5%, tomatsås, gul lök, skinka 3,3% (fläskkött, potatisstärkelse, salt, kryddor, emulgeringsmedel e451, stabiliseringsmedel: e407a, e417, smakförstärkare e621, antioxidationsmedel e301, färgämnen: e120, konserveringsmedel e202. salthalt 1,5% +/- 0,1%. kraftigt saltad. produkten innehåller gluten, mjölk (laktos). det kan finnas kräftdjur, soja, selleri, ägg, fisk, senap, blötdjur.

Näringsinnehåll
Energi kJ/kcal: 937 kJ/222 kcal, Fett: 5 g - varav mättat fett: 2 g, Kolhydrater: 36 g - varav sockerarter: 6 g, Protein: 9 g, Salt: 1,5 g, Fiber: 2 g

Restaurang pizza. Enligt denna undersökning så undersökte de 8 olika kebabpizzor från 8 olika pizzerior och De åtta pizzorna innehöll från 1 431 till 2 260 kilokalorier (kcal). Så om man tar den pizzan som hade mest kalorier (2268) och börja äta den färdigt kl 19.00 och börjar gå i rask promenad och förbrukar runt 230 kalorier per timme utan paus så får man gå i ca 10 timmar för att förbränna den och är klar med promenaden kl 05.00 på morgonen, dock bara ungefärligt.

Hårddrar vi det så är ju inte ost ett naturligt livsmedel och egentligen inte speciellt nyttigt, men relativt gott, har helt slutat med ost för att jag inte tål det får eksem vilket många får utan att veta vad det beror på, dock får jag oftast i mig ost om jag käkar pizza vilket händer lite då och då.

Hårdrar man det igen så är ju inte pizza ett naturligt livsmedel, ja menar inga tex älgar äter det, inga ekorrar äter det och knappt några svenskar heller innan när den första svenska pizzerian öppnande 1969 i Stockholm. Kebab och falafel kom senare.

Saken är den pizza lite då och då är ju ingen fara, men många äter pizza på måndag, kebab på tisdag, falafel på onsdag, hamburgare på torsdag, tacos på fredag med en massa öl och de försöker kompensera det med träning.

Inte folks fel, matindustrin vill ju tjäna pengar och därför försöker man skapa massa matberoenden. Kan väl säga så det finns inte mycket bra mat att äta i Malmö om man går ut och det billigaste är ju kebab, falafel, pizza hamburgare och därför är fattigare amerikaner oftast överviktiga.

Så absolut egenlagad pizza så mycket bättre, men jag tror det blir färre och färre som lagar mat hemma, jag har många kompisar inte lagar mat alls hemma, de går ner till lokala kebabstället eller liknande istället.

Jag körde Fatsecret ett tag, vägde maten, räknade kalorier men tröttnade efter ett tag det var för mycket jobb.

Så jag bytte tallrik hemma, äter på förrättstallrik numera och framförallt tar inte om.
Matlådorna till jobbet bytte jag storlek till en mindre.

Fre-lör kanske det blir vin eller öl.
Men i övrigt lever jag som vanligt utan tankar på dieter och kalorier. Tränar MTB eller löpning 2-3 ggr per vecka.

Resultat -6,2 kg på 3 månader.Kanske kunde gått fortare om jag vägt och räknat. Men jag är nöjd och det har tagit mig halvvägs mot mitt mål att ta mig från 92 till 80 kg.

Det bästa sättet är att hitta det som passar en själv.

AAverdal sa:
Jag körde Fatsecret ett tag, vägde maten, räknade kalorier men tröttnade efter ett tag det var för mycket jobb.

Så jag bytte tallrik hemma, äter på förrättstallrik numera och framförallt tar inte om.

Men i övrigt lever jag som vanligt utan tankar på dieter och kalorier. Tränar MTB eller löpning 2-3 ggr per vecka.

Resultat -6,2 kg på 3 månader.Kanske kunde gått fortare om jag vägt och räknat. Men jag är nöjd och det har tagit mig halvvägs mot mitt mål att ta mig från 92 till 80 kg.

Visst måste det passa en själv. Själv använder jag myfitnesspal appen och där skannar man in maten en gång, sedan ligger den där sedan är det bara klicka på den. Så mycket vägar jag inte utan höftar. För hela dagen tar det ca 1-2min max att lägga in appen. Kanske fatsecret appen funkar likadant.

Jag är lite nojig att förlora muskelmassa, så jag försöker när jag deffar typ ligga tex på strax under min förbrukning, typ 1900 kal intag om jag förbrukat 2100. Har jag ätit 2200 så går jag en runda så min fitbit klocka visar typ 2400, ingen exakt vetenskap men utan kanske jag inte hade gått och hade jag vråltränat och legat på 3000 kalorier utan att veta det så hade jag kanske börjat bryta ner muskelmassa. Så tänker jag.

Om man nu hårddrar igen ha ha. Min kaloriförbrukning ligger på typ 2200 kal om dagen dvs ungefär som den kebabpizzan från testen. Så om jag äter den pizzan på typ 2200 kal så kan jag inte äta mer den dagen om jag skall hålla min vikt, ja vet lite extrem fall. Börjar man äta den kl 18.00 så kan jag ju inte äta något innan och efter och vara jättehungrig och antagligen snurrig i huvudet och matt så ingen träning här.

Pizza anses vara näringsfattigt per kalori, så jag får för lite näring men tillräckliga kalorier för att möta mitt kaloribehov. Om jag äter 2 kilo grönsaker ca 600 kalorier 1.5kg potatis ca 1200 kal och 570g torsk ca 400 kalorier vilket totalt ger ca 2200 kalorier som kebabpizzan så tror jag att man kommer bli extremt mycket mättare och få i sig mycket mer vitaminer, mineraler, antioxidanter än kebabpizzan.

Men pizza är gott och kan bli mycket nyttigare om lägger på nyttigare grejor.

Undrar när de nya diabetesmedicinerna med viktnedgång som "biverkan" kommer diskuteras på forum. Kanske redan gör det på andra forum än detta? En GLP-analog i högdos torde dämpa den ökade hunger en kalorirestriktion och viktnedgång medför. Saxenda är en högdos sådan, dock ej subventionerat ännu, 30 000/år. Kombinationen av GLP-1-analog och SGLT2-hämmare är högintressant, ffa om man kör högdos GLP-1 och klarar biverkningarna. Oklart hur mkt viktnedgång hos icke-diabetiker på SGLT2-hämmare dock. Om några år när det blir subventionerat och veckoberedning, då kommer det diskuteras mer om inte annat.

Tror inte länkarna fungerar, den vägrar ändra proxy, sök via titel på pubmed:
https://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pubmed/26132939 Titel: A Randomized, Controlled Trial of 3.0 mg of Liraglutide in Weight Management.

https://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pubmed/28769579 Titel: Emerging use of combination therapies for the management of type 2 diabetes - focus on saxagliptin and dapagliflozin

https://www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pubmed/27651331 Titel: Exenatide once weekly plus dapagliflozin once daily versus exenatide or dapagliflozin alone in patients with type 2 diabetes inadequately controlled with metformin monotherapy (DURATION-8): a 28 week, multicentre, double-blind, phase 3, randomised controlled trial.

Senast ändrad:
Kammerlander sa:
Absolut egenlagad pizza mycket bättre. Jag tror dock de flesta köper fryst pizza eller från Pizzeria.

Tittar man på tex populare pizza med ham & mushrooms

https://www.mathem.se/varor/pizza-capricciosa/pizza-skinkasvamp-fryst-300g-vici

Många E-ämnen och onödiga tillsatser som egentligen ingen vet om det påverkar hälsan negativt på lång sikt.. Totala mängden salt är 4.5g livsmedelsverket förordar max 6g, WHO max 5g och det är bara för en rätt, man äter ju fler gånger per dag så man överskrider max salt mängd. Men är omdiskuterat om det stämmer eller inte https://www.livsmedelsverket.se/mat...7-8540-45fd-b93d-5b7070b3ea39_sv&_t_hit.pos=1

Innehållsförteckning
vetemjöl, vatten, ost, svamp 5%, tomatsås, gul lök, skinka 3,3% (fläskkött, potatisstärkelse, salt, kryddor, emulgeringsmedel e451, stabiliseringsmedel: e407a, e417, smakförstärkare e621, antioxidationsmedel e301, färgämnen: e120, konserveringsmedel e202. salthalt 1,5% +/- 0,1%. kraftigt saltad. produkten innehåller gluten, mjölk (laktos). det kan finnas kräftdjur, soja, selleri, ägg, fisk, senap, blötdjur.

Näringsinnehåll
Energi kJ/kcal: 937 kJ/222 kcal, Fett: 5 g - varav mättat fett: 2 g, Kolhydrater: 36 g - varav sockerarter: 6 g, Protein: 9 g, Salt: 1,5 g, Fiber: 2 g

Restaurang pizza. Enligt denna undersökning så undersökte de 8 olika kebabpizzor från 8 olika pizzerior och De åtta pizzorna innehöll från 1 431 till 2 260 kilokalorier (kcal). Så om man tar den pizzan som hade mest kalorier (2268) och börja äta den färdigt kl 19.00 och börjar gå i rask promenad och förbrukar runt 230 kalorier per timme utan paus så får man gå i ca 10 timmar för att förbränna den och är klar med promenaden kl 05.00 på morgonen, dock bara ungefärligt.

Hårddrar vi det så är ju inte ost ett naturligt livsmedel och egentligen inte speciellt nyttigt, men relativt gott, har helt slutat med ost för att jag inte tål det får eksem vilket många får utan att veta vad det beror på, dock får jag oftast i mig ost om jag käkar pizza vilket händer lite då och då.

Hårdrar man det igen så är ju inte pizza ett naturligt livsmedel, ja menar inga tex älgar äter det, inga ekorrar äter det och knappt några svenskar heller innan när den första svenska pizzerian öppnande 1969 i Stockholm. Kebab och falafel kom senare.

Saken är den pizza lite då och då är ju ingen fara, men många äter pizza på måndag, kebab på tisdag, falafel på onsdag, hamburgare på torsdag, tacos på fredag med en massa öl och de försöker kompensera det med träning.

Inte folks fel, matindustrin vill ju tjäna pengar och därför försöker man skapa massa matberoenden. Kan väl säga så det finns inte mycket bra mat att äta i Malmö om man går ut och det billigaste är ju kebab, falafel, pizza hamburgare och därför är fattigare amerikaner oftast överviktiga.

Så absolut egenlagad pizza så mycket bättre, men jag tror det blir färre och färre som lagar mat hemma, jag har många kompisar inte lagar mat alls hemma, de går ner till lokala kebabstället eller liknande istället.

Du har lite rätt och mycke fel. Ost är i allra högsta grad ett naturligt livsmedel. Är det nyttigt? Självklart, ost innehåller i princip bara sådant som är essentiellt för människan. Protein, fett, en del mineraler och vitaminer.

Det finns tex. en Dansk studie som visar att mycket ost ger en bättre hjärthälsa. Klart som attans att det är nyttigt :)

Mer ost åt folket!

Senast ändrad:
Kammerlander sa:
AAverdal sa:

Visst måste det passa en själv. Själv använder jag myfitnesspal appen och där skannar man in maten en gång, sedan ligger den där sedan är det bara klicka på den. Så mycket vägar jag inte utan höftar. För hela dagen tar det ca 1-2min max att lägga in appen. Kanske fatsecret appen funkar likadant.

Jag är lite nojig att förlora muskelmassa, så jag försöker när jag deffar typ ligga tex på strax under min förbrukning, typ 1900 kal intag om jag förbrukat 2100. Har jag ätit 2200 så går jag en runda så min fitbit klocka visar typ 2400, ingen exakt vetenskap men utan kanske jag inte hade gått och hade jag vråltränat och legat på 3000 kalorier utan att veta det så hade jag kanske börjat bryta ner muskelmassa. Så tänker jag.

Du behöver inte vara så nojig. Ola Wallengren utförde en diet på 800 kcal om dagen med en "ätardag" i veckan. Han tränade låg volym hög intensitet helkroppsträning var 3:e dag och gick typ upp 3-4 kg muskelmassa under dieten. Ni kan höra mer om det här i ett mycket underhållande pod avsnitt från BODY: http://www.body.se/artiklar/radio/20130408/brann-fett-och-lagg-pa-dig-muskler-samtidigt/

Bästa skyddet mot att förlora muskelmassa under diet är träning som nämnt ovan. Kroppen bygger stänger ner proteinsyntesen vid underskott om du inte gör nåt. Kör du extra protein så blir det ännu bättre. Finns en studie om det (har inte tid leta reda på den nu, finns på andra datorn). Sammanfattningsvis 40 % kaloriunderskott, högprotein vs lågprotein(tror det vara 2,5 vs 1 g/kg kroppsvikt). Det som verkligen stack ut i den studien tycker jag var just att träningen är så viktig. Visst blev effekten bättre med mer protein, men imponerande resultat med träning, lite protein och rätt ordentligt kaloriunderskott. Blir lite enklare att äta då, när underskottet är stort och inte allt ska bestå av protein.

För mig har viktväktarna funkat bra när det gäller att gå ner i vikt. Det jag gillar med dem är att det är "vanlig husmanskost" man äter. Inga konstiga soppor, 5-2 tänk, överdrivet proteintag eller liknande som knappast håller i längden. Det är mer lite av en livsstilsförändring man vill komma åt...

Fnurre sa:
Bama sa:

1 alla är inte lika
2 kalorier ut och in fungerar inte. Fett innehåller mer kalorier per viktenhet än socker/stärkelse, ändå går de allra flesta ned i vikt om man byter sockret mot fett.
3 det finns väldigt många artiklar skrivna i ämnet, ett exempel av läkare specialiserad på viktnedgång:
https://idmprogram.com/first-law-thermodynamics-irrelevant/

kave sa:
Fnurre sa:
Bama sa:

1 alla är inte lika
2 kalorier ut och in fungerar inte. Fett innehåller mer kalorier per viktenhet än socker/stärkelse, ändå går de allra flesta ned i vikt om man byter sockret mot fett.
3 det finns väldigt många artiklar skrivna i ämnet, ett exempel av läkare specialiserad på viktnedgång:

2 - Det beror på att dom som går ner i vikt äter färre kalorier när dom börjar med typ LCHF, för det är väl det du avser med att byta socker mot fett, inte att byta läsk mot smör antar jag. Det har ju inget att göra med att fett är energitätare.

kave sa:
Fnurre sa:
Bama sa:

1 alla är inte lika

Vet du varför personer som byter ut socker mot fett går ner i vikt? Håll i hatten nu!..... Energiintaget är mindre än förbrukningen.

Om du inte tror på vetenskapen utan lever i fablernas värld så har du säkert rätt. Lever du i den verkliga världen så kommer du aldrig kunna argumentera för att jag har fel.
Om du ids läsa på lite så rekommenderar jag termodynamiken första huvudsats och energiprincipen. Dvs energi kan inte förstöras eller försvinna, endast omvandlas. Alla är stöpta i samma form, vill du gå ner i vikt måste du förbruka mer kalorier än du stoppa i dig, över tid. Har du någon annan teori som du kan bevisa så lovar jag att Nobelpriset är ditt.

Jag gick ner 85 kilo med en typ av LCHF men jag brukar aldrig skriva det eftersom LCHF är en sekt där de skiter i vetenskapen.

Det var inte det faktum att jag åt lite mer fett, mycket mer protein och väldigt få kolhydrater som gjorde att jag gick ner i vikt.
Jag bytte ut pasta, bröd och cola mot grönsaker och pepsimax och det fattar vem som helst att jag minskade mitt kaloriintag ganska rejält. Det är inget magiskt.

Bama sa:
Konkret sa:
eketjall sa:
Konkret sa:
Livsmedelsverket är inte något att gå efter.
Varför skulle det inte vara det menar du?

Dom förespråkar tex margarin.
Och det är dåligt för att........????

"Margarin bevisat farligt för hjärtat!"

Källa? Jonas Colting - hälsokonnässör -> https://coltingblogg.com/2013/02/06/margarin-bevisat-farligt-for-hjartat/

Tillbaka
Topp