Bama sa:
Alla är olika men en sak är säker. Om man vill gå ner i vikt och stanna där måste man ändra kosten och ändra den så att kan hålla den resten av livet. Om man stannar i viktnedgången gäller det att hålla ut. Under min viktnedgång hände det flera gånger att jag stod stilla ett par veckor men sedan började jag helt plötsligt gå ner igen. Om man står stilla mer än ett par veckor måste man helt enkelt plocka bort något ur kosten.
Jag som har varit jättefet (170kg 2010, nu 85kg) måste gå hungrig varje dag. Om jag äter efter hunger går jag upp i vikt och då äter jag ändå väldigt mycket grönsaker och äter aldrig ute.
Det kvittar hur mycket jag tränar, om jag fuskar med kosten går jag upp i vikt.
Två regler som jag försöker följa. Drick inga kalorier. Ät kalorisnål mat som håller dig mätt länge.
Väldigt bra jobbat, vilken resa och stå fast. Om man går omkring hungrig eller inte är ju säkert väldigt individuellt och har man varit större innan så är väl magen och huvudet van vid större mängder mat.
Personligen om jag bara håller mig till magra (för att hålla mig under 40% fett intag) naturliga livsmedel så är det ofta att jag upptäcker på kvällen att jag bara ätit låt oss säga 1700 kalorier och varit mätt men det är alldeles för lite kalorier och behöver typ 2200 kalorier och behöver få i mig 500 kalorier till vilket kan vara lite tufft ibland om man upptäcker det sent. 500 kalorier till motsvarar tex 5 bananer, eller drygt 0.7kg torsk/alaska pollock eller räkor eller 1.4kg broccoli etc.
Lite så här äter jag.
Jag går aldrig hungrig och försöker äta var 2-3 timme och alltid med proteiner så jag når mitt ca 2g protein per kilo kroppsvikt, väger ca 67kg som Mayweather så det blir runt 130-140 gram protein om dagen
Människan har funnits i ca 200 000 år och är anpassade till att äta naturliga livsmedel och ätit så och och så äter alla andra miljoner arter. De senaste typ 100 åren med betoning på de senaste 50 åren har kosten förändrats radikalt för en art, människan och folk har fått ett beroende av olika fabriksmat. Jag kan tänka mig att de på 1800 talet tex var väldigt sugna tex rådjurssadel med kokta potatisar med grönsaker och var jätteglada för det och lyckliga som folk äter pizza idag. Huvudet och kroppen förändrar sig och får smak för olika saker, jag själv äter ibland pizza men mer och mer sällan då jag inte tycker det är gott och läser jag innehållet så blir jag äcklad. Så jag försöker mer och mer hålla mig till naturliga livsmedel och bryta mig ifrån det beroende samhället har givit mig i fel kost.
Använder aldrig grädde, margarin eller liknande. Steker inte i fett, utan teflon panna med lite vatten. Ibland använder jag dock lite olivolja. Har aldrig smör typ på bröd etc. Använder inga såser alls, händer dock att det kommer sås på restaurang.
Dricker mest vatten, men ibland kan det vara gott och nyttigt att stoppa i kall citron isbit, hur man gör det syns här men är inte så bra film ha ha
Skall man använda sås är ju ren krossad tomat väldigt bra och har bara typ 25 kal per 100g, och stoppa massa vitlök i och kryddor.
Stek upp tex 500 g vitkål (150 kal) i en halv matsked olivolja (60 kal) ca 210 kal, stoppa i tex svamp, stekt nötfärs, vitlök, super nyttigt och man blir rejält mätt och är rätt kalorisnålt
Tar en protein drink direkt på morgonen för att motverka muskelnedbrytning. Sedan havregrynsgröt, en portion ligger på ca 150 kalorier, på helgen blir det ofta lite senare beroende vad jag skall göra och om jag är sugen.
Vill gärna ha så ren mat som möjligt utan massa onödiga tillsatser
Tonfisk burk, saeby makrill i tomatsås (bara makrill och tomat och salt och inget annat) ren kyckling på burk finns tex på gymgrossisten.
Alaska pollock eller torsk i 100g block ca 70 kal/100 g. På netto kostar Alaska pollock ca 4.50kr styck (100g).
Chumlax (145kal) eller vanlig lax (200 kal). Ibland rökt skivad lax som bara innehåller lax och salt och inget annat.
Råris och kokt potatis, sötpotatis
Ren jordnötssmör utan socker och tillsatser
Urtekram äpplemos utan socker eller tillsatser
Går jag på restaurang så försöker jag byta ut pommesen till kokt potatis går inte det så kan man kanske få klyftpotatis. Brukar be om utan sås och mer grönsaker. Tar ofta bakad potatis och utan smör eller kycklingfilerätt eller fläskfile.
Nötfärs steker jag upp, öser ner i en sil och sköljer bort fettet med varmt vatten och steker vidare och kryddar. Ofta köper jag 20% i storpack och gör små utplattade portions förpackningar i plastpåse och sedan in i frysen Kan se film här, gör lite annorlunda
Bananer köper jag in när det är billigt kanske 5kg och skalar dem och delar dem på mitten och in i frysen, senare till tex havregrynsgröt.
Har massvis av kycklingbröstfile, frysta grönsaker, frysta bär i min extra frys.
Gillar normalt sätt inte charkprodukter med så mycket onödiga tillsatser men ibland kör jag med prosciutto crudo som bara innehåller lufttorkad skinka och salt. Bröderna Nilsson har pålägg utan onödiga tillsatser här
http://www.brodernanilsson.se/produkter/ och de har jag testat.
Finns tex oliver utan massa onödiga tillsatser, tex Fontana och tex GO EKO oliver som finns på Netto
Ibland har jag ananas burkar i kylen, as gott från Del monde och innehåller bara ananas
https://www.mathem.se/varor/ananas-krossad/ananas-krossad-3x227g-del-monte
Bröd vill jag egentligen inte äta för det är så mycket skräp i dem, men lite mindre skräp finns i tex, rågkusar, finncrisp, finn crisp active, rågform, Pågens rågrova etc. Ibland kör jag med naturella riskakor, ibland med smak fastän massa skräp samt majskakor.
Älskar honungsmelon
Banan pannkaka. 2 ägg mixas med en banan i mixer. Stekes med en del typ olivolja så den inte bränner fast, toppa med jordgubbar.
Lycka till