Fnurre sa:
Bama sa:
Alla är olika men en sak är säker. Om man vill gå ner i vikt och stanna där måste man ändra kosten och ändra den så att kan hålla den resten av livet. Om man stannar i viktnedgången gäller det att hålla ut. Under min viktnedgång hände det flera gånger att jag stod stilla ett par veckor men sedan började jag helt plötsligt gå ner igen. Om man står stilla mer än ett par veckor måste man helt enkelt plocka bort något ur kosten.
Jag som har varit jättefet (170kg 2010, nu 85kg) måste gå hungrig varje dag. Om jag äter efter hunger går jag upp i vikt och då äter jag ändå väldigt mycket grönsaker och äter aldrig ute.
Det kvittar hur mycket jag tränar, om jag fuskar med kosten går jag upp i vikt.
Två regler som jag försöker följa. Drick inga kalorier. Ät kalorisnål mat som håller dig mätt länge.
Bra jobbat! Men alla är inte olika, tvärtom. Alla är väldigt lika. Kalorier in/kalorier ut, inge raketforskning med andra ord. Precis som du säger så kan man äta mindre. Men du behöver inte ändra kosten. Det kan så klart räcka med att du ändrar dina träningsvanor/vanor som innebär en högre kaloriförbrukning.
Vi har sett en trend här i samhället att många tränar vilket är bra, men läser man runt så blir rätt många utbrända, övertränade och sjuka och det har blivit en ökning av folk som går till sjukgymnast pga av skador, och egentligen mycket för att förbränna skräpmat.
Själv intar jag en del skräpmat, kanske en pizza eller en öl, så jag tänker typ 90% naturliga livsmedel som ger mig hälsa 10% mindre bra som tex öl, restaurang mat.
Även om man ser smal ut kanske man inte är hälsosam på insidan, kvaliten på kosten styr mycket. Äter mest naturliga livsmedel och tar lite skräpmat då och då så kommer man vara mätt och behöver inte träna så mycket, kan vara som i mitt fall ibland att fastän jag måste äta mer fastän jag är mätt för att inte ligga på kaloriminus.
Ja inget är svart och vit ha ha. Förutom vikten har man ju hälsoaspekten. Det är ju kalorier in och ut förenklat men om jag överdriver om en aktiv cyklist ligger på ca 3000 kalorier om dagen och äter 2 påsar Estrella sour cream chips om dagen som då ligger på nära 2900 kalorier så kommer cyklisten gå ner i vikt, men kanske inte så bra näringsintag för optimal frisk kropp och för att orka prestera maximalt. Men vi har hälsoaspekten också kroppens funktioner, muskel bygge, hormon syntes etc skapandet av immunförsvaret och skydd mot sjukdomar kommer ju mycket från kosten. Tex socker ger ju inga vitaminer, mineraler, antioxidanter alls. Då vad jag har läst så har diabetes1 ökat 100% sedan 90 talet och diabets 2 ökar och högt blodtryck och cancer ökar och jag tror det beror mycket på fabriksmaten och pga av fler överviktiga, dvs typ 60% av männen är överviktiga, men det blir man mest på fabriksmat. Man gjorde en undersökning och inte ens 20% av befolkningen kom upp till livsmedelsverkets råd av minst 0.5kg grönt om dagen
" Äter man mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Det är bra att äta minst 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel två generösa nävar grönsaker, rotfrukter och baljväxter och två frukter. Men även en liten ökning är bra för hälsan. Potatis ingår inte i mängden 500 gram men är bra mat ändå." från
https://www.livsmedelsverket.se/mat...mat-hitta-ditt-satt/gronsaker-och-frukt---rad
Vi har fått en ökad depression i sverige, vad jag har fått intryck när man läser runt kan det bero på den massiva ökningen av tablett intag och antidepressiva samt tror många att det beror på den dåliga näringsfattiga kosten, dvs lite näring per kalori och kanske rent av de många kemiska tillsatserna. Jag tror att många lider av näringsbrist då de äter alldeles för lite naturliga livsmedel
Allergier, pollen allergier, andra autoimmuna sjukdomar som tex eksem, anses av många att det kan bero på kosten och många av dem har ökat.
Tittar man på de som är hög presterande som tex Dwayne Johnsson the Rock skådespelaren så äter han rätt nyttigt förutom hans intag av anabola steroider. Typ bara naturliga livsmedel, massa näringsämnen, lite kalorier, äta mycket vilket är najs.
http://www.dailymail.co.uk/news/art...ds-food-including-cod-eggs-steak-chicken.html
Hälsan är den viktigaste biten och det beror mycket på kosten, har man dålig hälsa så kan man inte träna och jag kan tänka mig att ju äldre man blir destu viktigare blir kosten så man håller sig frisk och sportig