[ot] Tvättmaskin

[ot] Tvättmaskin
Flyttat in i hus där det står en maskin som är 10+ år, Electrolux. Verkar inte tvätta rent? Har testat lite olika tvättmedel men verkar inte hjälpa. Dags att byta?

[ot] Tvättmaskin
Avkalkning? Tex 1/2 dl citronsyra och ett tvättprogram på 60 grader bör avlägsna kalk från bla värmeelementet.

Det finns starka avkalkningsprodukter som tex Ecolabs ”Lime a way”, men den är väldigt sur och skall hanskas med extra försiktighet. Undvik spill. Jag blev rekommenderad den för avkalkning av ångugnen, men den används också i disk och tvättmaskin 1-2 ggr/år.

[ot] Tvättmaskin
Flyttat in i hus där det står en maskin som är 10+ år, Electrolux. Verkar inte tvätta rent? Har testat lite olika tvättmedel men verkar inte hjälpa. Dags att byta?
Fungerar till- och avlopp som de ska? Särskilt om avloppspumpen och impellern är klena blir smutsvatten kvar. Prova att öppna filterluckan och kolla så impellern snurrar fritt och där inte är en massa smuts och sand.

[ot] Tvättmaskin
Toppmatad eller kompakt frontmatad? Ska flytta in i en lägenhet där fullstor kommer ta för mycket plats.
har två gånger i livet då valt toppmatad, och fortsätter med det trots att ingen trängsel numera råder. kör hemma en äldre cylinda med trefasanslutning, tvätten klar på 45 min.

men har inget emot frontmatad per se. tror det handlar mycket om vana.

en sak att tänka på är att både kompakta och toppmatade är att de är billiga mer än sett till priset. kvalitetskänslan alltså sådär i båda fallen. toppmatade är väl vanligen rymligare än de kompakta.

men det har kommit frontmatade med fullstor front men mindre djup vilka har trumma med generös diameter ungefär som en konventionell maskin. om dessa är bättre i utförandet än de kompakta frontmatade vet jag inte, men en fördel jämfört med toppmatad är att inget utrymme tas i anspråk för att öppna luckan uppåt.

om maskinen inte skall stå i ett brunnförsett våtutrymme, se till att köpa till en läckagevakt, och gärna norr om den en tryckbegränsare.

på landet har vi begåvats med en nu några år gammal toppmatad whirlpool. den låter konstigt och ganska högt, har icke intuitivt interface, och den tar lite för god tid på sig. kommer inte onödigtvis köpa en likadan igen.

Senast ändrad:
[ot] Tvättmaskin
Det är alltså en fullstor som inte är så djup som avses. De är inte nödvändigtvis speciellt billiga jämfört med andra maskiner och finns med fullgod kapacitet på uppåt 8 kg. Har inte mätt exakt än eftersom jag inte flyttat in än, men tror något mer kompakt än 60 djup kommer räcka, finns ett gäng på 47 och ytterligare några nedåt 40 när jag kollade.

Att kunna ha luckan på glänt så det inte börjar lukta unket och ändå ställa saker på är väl en av de uppenbara fördelarna med frontmatad. Annars tycker jag rent ergonomiskt att toppmatat är rätt bekvämt.

[ot] Tvättmaskin
Det är alltså en fullstor som inte är så djup som avses. De är inte nödvändigtvis speciellt billiga jämfört med andra maskiner och finns med fullgod kapacitet på uppåt 8 kg. Har inte mätt exakt än eftersom jag inte flyttat in än, men tror något mer kompakt än 60 djup kommer räcka, finns ett gäng på 47 och ytterligare några nedåt 40 när jag kollade.

Att kunna ha luckan på glänt så det inte börjar lukta unket och ändå ställa saker på är väl en av de uppenbara fördelarna med frontmatad. Annars tycker jag rent ergonomiskt att toppmatat är rätt bekvämt.
det låter för mig som du har ett bra upplägg!

jag skulle särskilt kolla upp interfacet. vissa fabrikanter krånglar till det helt oerhört..

[ot] Tvättmaskin
Toppmatad eller kompakt frontmatad? Ska flytta in i en lägenhet där fullstor kommer ta för mycket plats.
Till förra lägenheten köpte vi en frontmatad maskin på endast 34cm(?) djup men ändå 6kg kapacitet som fungerade riktigt bra under de år vi bodde där.
Vad gäller djupet ser jag nu att jag kan komma ihåg fel när jag filtrerar på dimensioner hos
Prisjakt: tvättmaskiner
I dagens läge är väl en maskin med 6kg-kapacitet min man vill ha, åtminstone om man är två i hushållet. I nuvarande lägenhet ingick det en 8kg-maskin och det upplever vi som overkill för två personer.
Inte mkt till specifika råd, jag har iofs aldrig ångrat att vi har köpt frontmatade maskiner, vi hade en toppmatad på landet, men bytte den till frontmatad och inte heller det har vi ångrat.
Hoppas att du hittar en maskin du blir nöjd med.

[ot] Tvättmaskin
Till förra lägenheten köpte vi en frontmatad maskin på endast 34cm(?) djup men ändå 6kg kapacitet som fungerade riktigt bra under de år vi bodde där.
Vad gäller djupet ser jag nu att jag kan komma ihåg fel när jag filtrerar på dimensioner hos
Prisjakt: tvättmaskiner
I dagens läge är väl en maskin med 6kg-kapacitet min man vill ha, åtminstone om man är två i hushållet. I nuvarande lägenhet ingick det en 8kg-maskin och det upplever vi som overkill för två personer.
Inte mkt till specifika råd, jag har iofs aldrig ångrat att vi har köpt frontmatade maskiner, vi hade en toppmatad på landet, men bytte den till frontmatad och inte heller det har vi ångrat.
Hoppas att du hittar en maskin du blir nöjd med.
Det stod en väldigt tunn 6kg i lägenheten när vi köpte den.
När det var dags att byta ut den fanns inte lika tunna längre. Den tunnaste vi kunde köpa för 6 år sen eller vad det var, var nog närmare 50 cm. Så det verkar svårare på senare år. (Men vi kan också ha lagt på krav som tog bort en del options som jag inte kommer ihåg.)

En sak att tänka på med frontmatade är hur bred luckan är. Vår nya LG har väldigt bred lucka, korkat då den tar massa plats i rummet när den öppnas. @Rattnalle

Tillbaka
Topp