Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig sett! Och varför tre hål? Finns väl inga lampor med jord? Är du säker på att det är en lampa som den är till för?
Njae, men på andra sidan pelaren sitter en lysnapp som inte går till något annat, så jag antar den är till denna?Aldrig sett! Och varför tre hål? Finns väl inga lampor med jord? Är du säker på att det är en lampa som den är till för?
DCL
![]()
DCL stickproppar och uttag | Elsäkerhetsverket
Anledningen till en gemensam standard för stickproppar och uttag till lampor i Europa beror på att dessa sett väldigt olika ut, men framför allt för att de flesta länder inte haft några över huvud taget. Med gemensamma regler kommer det att underlätta framtida tillverkning och försäljning av...www.elsakerhetsverket.se
Numera är det jord till lampor också.
Säker? Det är ju runda hål i min...DCL
![]()
DCL stickproppar och uttag | Elsäkerhetsverket
Anledningen till en gemensam standard för stickproppar och uttag till lampor i Europa beror på att dessa sett väldigt olika ut, men framför allt för att de flesta länder inte haft några över huvud taget. Med gemensamma regler kommer det att underlätta framtida tillverkning och försäljning av...www.elsakerhetsverket.se
Nä. Gubbgissning.Säker? Det är ju runda hål i min...
Ja gammalt hus också... Men då lägger jag helt enkelt ner och byter ut den (finns bara en). Jag trodde att det var för något lysrör eller liknande, men verkar ju bara vara för kontakter.Ja det är en gammal kontakttyp från 60/70-talet enligt vad man kan läsa i den här tråden nedanför:
![]()
Gammal väggkontakt till taklampor
Alla rum i mitt hus har en märkligt kontakt för taklampor: Jag skulle vilja sätta lampor i varje rum, men har inte stiftproppar så att det räcker till varje rum: Jag har inte lyckats hitta någonstans där man kan beställa denna typ av stiftproppar, om någon har tips på var man kan köpa tas...swedroid.se
Tänkte nyss kolla men det var batteripunka i instrumentet, så vi får leva i ovisshet ett tag tillPåminner om 2G7/11 kompaktlysrörssocklar, fast de är 4-poliga...
Ligger det spänning på uttaget?
Laxen har ju hittat. Själv har jag aldrig nånsin sett en liknande trots en del år i yrket. Och då i gamla fastigheter.
Be någon kompis ta med dig till macken när det är dags för en H4 lampa så får du se hur en lampa med jord ser ut :)Menar du armaturen med "lampa"? Jag menar själva glödlampan eller motsvarande. Har inte sett nån glödlampa med jordkontakt.
Be någon kompis ta med dig till macken när det är dags för en H4 lampa så får du se hur en lampa med jord ser ut :)
Jag har bytt några såna i mina dagar, men de brukar inte sitta i bostäder. Och inte har de väl jord (annat än att minus är anslutet till jord i hela fordonet)? Det är ju två pluskontakter för halvljus och helljus?
Jag hade rivit kåken och murat upp ett nytt i leca.
Inte heller stött på men jobbade mest med nytt och nu helst inte under 10kV.
Nusse fick du mothugg av muffin och måste klanka på han i lite andra trådar nu? Vill du ha en kram?Vem bryr sig?
Vem bryr sig?
GÖRAN GREIDER!!??!111Vem bryr sig?
Nä, jag har redan fått en kram. Ville bara kommentera det löjliga i att kommentera något man själv inte är intresserad av. Rätt löjligt av mig.Nusse fick du mothugg av muffin och måste klanka på han i lite andra trådar nu? Vill du ha en kram?
Lampa brukar jag beteckna ljuskälla när risk för missförstånd föreligger. Vet dock inte om det är korrekt...
Jag hade rivit kåken och murat upp ett nytt i leca.
Inte heller stött på men jobbade mest med nytt och nu helst inte under 10kV.
Jobbar också med 10kV, men vi smälter järn. Har letat efter utbildningar; är ESA nåt att fundera på? OBS jag är ingen elektriker utan ingenjör med metallurgisk utbildning. Tycker dock det ingår att kunna lite om högspänning....
Tror jag tar och går den. Tack för tipset!ESA19 är grunden allt med högspänningsarbete står på. Så även om man inte kopplar eller arbetar direkt i anläggningen är det ändå bra kunskap anser jag.