[OT] Vad är detta för lampsockel?

BuTTuS

Aktiv medlem
Har en mysko lampsockel i mitt hus som jag har funderat över ändå sen jag flyttade in..
Någon som vet vilken sorts lampor som passar?

IMG_5794.JPG

Aldrig sett! Och varför tre hål? Finns väl inga lampor med jord? Är du säker på att det är en lampa som den är till för?

DCL

DCL

Knappast. DCL ser ut att vara knappt hälften så bred.

DCL
Säker? Det är ju runda hål i min...

Ja det är en gammal kontakttyp från 60/70-talet enligt vad man kan läsa i den här tråden nedanför:

Ja det är en gammal kontakttyp från 60/70-talet enligt vad man kan läsa i den här tråden nedanför:

Ja gammalt hus också... Men då lägger jag helt enkelt ner och byter ut den (finns bara en). Jag trodde att det var för något lysrör eller liknande, men verkar ju bara vara för kontakter.
Tackar

Påminner om 2G7/11 kompaktlysrörssocklar, fast de är 4-poliga...
Ligger det spänning på uttaget?

Laxen har ju hittat. Själv har jag aldrig nånsin sett en liknande trots en del år i yrket. Och då i gamla fastigheter.

Påminner om 2G7/11 kompaktlysrörssocklar, fast de är 4-poliga...
Ligger det spänning på uttaget?

Laxen har ju hittat. Själv har jag aldrig nånsin sett en liknande trots en del år i yrket. Och då i gamla fastigheter.
Tänkte nyss kolla men det var batteripunka i instrumentet, så vi får leva i ovisshet ett tag till

Haft i två bostäder. Båda massproducerade på tidigt 70-tal. Största skillnaden i användning mot andra kontakter är att de här kan få för sig att glappa utan att man rör dem.
Byt.

Be någon kompis ta med dig till macken när det är dags för en H4 lampa så får du se hur en lampa med jord ser ut :)

Jag har bytt några såna i mina dagar, men de brukar inte sitta i bostäder. Och inte har de väl jord (annat än att minus är anslutet till jord i hela fordonet)? Det är ju två pluskontakter för halvljus och helljus?

Jag har bytt några såna i mina dagar, men de brukar inte sitta i bostäder. Och inte har de väl jord (annat än att minus är anslutet till jord i hela fordonet)? Det är ju två pluskontakter för halvljus och helljus?

Var helt enkel det första som poppade upp i huvudet när du efterfrågade en lampa med jord, men antar att man skulle kanske kunna anse att ett lysrör har samma funktion på sina socklar.

Jag hade rivit kåken och murat upp ett nytt i leca.

Inte heller stött på men jobbade mest med nytt och nu helst inte under 10kV.

Jobbar också med 10kV, men vi smälter järn. Har letat efter utbildningar; är ESA nåt att fundera på? OBS jag är ingen elektriker utan ingenjör med metallurgisk utbildning. Tycker dock det ingår att kunna lite om högspänning....

Jobbar också med 10kV, men vi smälter järn. Har letat efter utbildningar; är ESA nåt att fundera på? OBS jag är ingen elektriker utan ingenjör med metallurgisk utbildning. Tycker dock det ingår att kunna lite om högspänning....

ESA19 är grunden allt med högspänningsarbete står på. Så även om man inte kopplar eller arbetar direkt i anläggningen är det ändå bra kunskap anser jag.

Tillbaka
Topp