[OT] Vad äter du i kväll?

schture

Aktiv medlem
Hittade ingen spansk kalvfilé så jag fick nöja mig med utskuren biff från Åloppe i Uppland. Ska bli spännande att se vad jag fått i mig för godis på köpet ;-)

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Skäggbiff till vickning i alla fall.

Mums, men glöm inte att tvätta hakan efteråt!

ahh inte dumt. Blir det hängmörat och välmelerat eller något magrare med fastare karaktär?

Rippa skrev:
> Skäggbiff till vickning i alla fall.

Senast redigerad av en moderator:
Liten råraka med löjrom, gullök julienne och gräddfil till förrätt. Congacsflamberad kalvkotlett med trattkantarellsås (av lagalätt) med sparrissallad till huvudrätt. 70%ig kakaotryffel med macchiato till efterrätt. Till det, i given ordning: Hof, Porcubine ridge shiraz, Larzen.

Suck on it, ni bantare som inte vet att laga god mat :)

Ris med currysås. Snabbmat, i princip. Riset får koka en kvart, sen gör jag en vanlig grundsås med rapsolja, vetemjöl och mjölk, och blandar i salt, peppar och currykrydda. Blandar ris och sås i djup tallrik. Starkt och mumsigt! Inte så elegant, men det är heller inte nåt mål jag har med matlagning till vardags.

geologen skrev:
> Ris med currysås. Snabbmat, i princip. Riset får
> koka en kvart, sen gör jag en vanlig grundsås
> med rapsolja, vetemjöl och mjölk, och blandar i
> salt, peppar och currykrydda. Blandar ris och sås
> i djup tallrik. Starkt och mumsigt! Inte så
> elegant, men det är heller inte nåt mål jag har
> med matlagning till vardags.

Och det äter du i tråg?

Blev en soppa på alla orangea ingredienser jag kunde hitta. Sötpotatis, pumpa, morötter, rödalinser, paprika, minitomater och lite pressad apelsin (fuskade även med lite o-orangea prylar som vitlök, chili och crème fraiche).

soppa.jpg ht=500

//j

Atlas skrev:
> Geologen, din maträtt låter jätteäcklig :)

Möjligt, men det är jättegott, och tar bara ungefär 20 minuter, varav ca fem är aktiv tid, att göra.

Vaktelbrösten var riktigt bra. Får köpa fler i morgon. 50 kr för en paket (250 kr/kg).

Bilagor

• E8CC3632-B0FF-427A-BC00-829BD92E3B11.jpeg
    E8CC3632-B0FF-427A-BC00-829BD92E3B11.jpeg
    278 KB · Besök: 120
Sallad på rostade kikärtor, majs, avocado mm och ramslöksmayo ( ramslök från trägårn), bröd och rose i sommartidsljus.

IMG_20190331_185809423.jpg

Raggamuffin sa:
Hur gör du majonnäsen? Jag dränks i ramslök och önskar nåt vettigt att göra av den :)

Gör först en vanlig majonäs; ägg, vitvinsvinäger, salt, nymalen svartpeppar och neutral olja - solros, jordnöts - rubbet i en mixerskål. Hela ägget, annars bli den för tjock. Och gör majon först, drar du i ramslöken direkt skär det sig.
Sen mixa in ramslöken.
Jag tar ett ägg, en skvätt vinäger, ca 2 dl olja och 10 ramslöksblad.
Om majon skall förvaras längre tid bör bladen nog förvällas först fast då mistar de pepprigheten.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Raggamuffin sa:
Hur gör du majonnäsen? Jag dränks i ramslök och önskar nåt vettigt att göra av den :)

Gör först en vanlig majonäs; ägg, vitvinsvinäger, salt, nymalen svartpeppar och neutral olja - solros, jordnöts - rubbet i en mixerskål. Hela ägget, annars bli den för tjock. Och gör majon först, drar du i ramslöken direkt skär det sig.
Sen mixa in ramslöken.
Jag tar ett ägg, en skvätt vinäger, ca 2 dl olja och 10 ramslöksblad.
Om majon skall förvaras längre tid bör bladen nog förvällas först fast då mistar de pepprigheten.

Tack, blir att testa i veckan.

marr sa:
Raggamuffin sa:

Gör pesto, jävla fint!

Tänkt det varje år men får försöka lyckas i år då :)

Det blev lite krispigt stekt prinskorv med kokt brysselkål och en klick rödbetssallad. En liten ostmacka till.

Tillbaka
Topp