Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så santInstrumentala låtar är ett annat sätt att slippa irritera sig på låttexter.
Ibland blir man ju less på alla dessa sånger som inte handlar om nånting, fabricerat trams från schlagerfabriken, navelskåderi, eller ännu en smetig sång om kärleken som kom och kärleken som gick. Här en annan verkligt suggestiv irländsk publåt där alla kan lyfta sina ölglas (och göra pubägaren glad) och sjunga med i refrängen:
So here's to those that are dead and gone,
the friends that I loved dear
And here's to you and I'll bid you adieu, sayin'
"Donegal Danny's been here, me boys,
Donegal Danny's been here"
Memories of a cruel sea remain for Danny
Excitement was in the air and the poster flapped in the light breeze as his father nailed it to the pole in the small leafy village of Bruckless.www.donegallive.ie
The Dubliners var en välkänd grupp som startade 1962 och höll på i 50 år, tyvärr lika duktiga på att dricka sprit som att spela och sjunga. Träffade dem backstage på Olympen i Lund en gång.
![]()
The Dubliners - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Hah, hans ”asshole” var vår klassiskt återkommande fyllelåt runt millenieskiftet och refererades till senast i ett samtal förra helgen. Lurig kille.
Det är sant, men de flesta tycks behöva en sångröst att hänga upp det på, det blir mer lättlyssnat så.Instrumentala låtar är ett annat sätt att slippa irritera sig på låttexter.
Jo, det stämmer säkert.Det är sant, men de flesta tycks behöva en sångröst att hänga upp det på, det blir mer lättlyssnat så.
Hur hade du önskat att han lät då? Visst sjunger han lite teatraliskt, men jag gillar dynamiken mellan de lugna inledningarna och när han går upp högt i crescendona, tex i life on mars, five years, och starman. De är dessutom lätta att sjunga med i och lätta att spela själv på ak gura. Jag hade sång o gitarrlektioner med dottern med bla five years och starman, och det var en av de låtar hon tände mest på, av kanske 50 låtar. Hon lärde sig texterna utantill, kul och effektivt sätt att lära sig muntlig engelska på, hon kommer fortfarande ihåg dem 17 år senare.genomgående när jag hör David Bowie önskar att han haft en annorlunda röst.
Annorlunda!Hur hade du önskat att han lät då? Visst sjunger han lite teatraliskt, men jag gillar dynamiken mellan de lugna inledningarna och när han går upp högt i crescendona, tex i life on mars, five years, och starman. De är dessutom lätta att sjunga med i och lätta att spela själv på ak gura. Jag hade sång o gitarrlektioner med dottern med bla five years och starman, och det var en av de låtar hon tände mest på, av kanske 50 låtar. Hon lärde sig texterna utantill, kul och effektivt sätt att lära sig muntlig engelska på, hon kommer fortfarande ihåg dem 17 år senare.
Jag har liknande problem med Tallest Man on Earth. Klart bra musik men den raspigt nasala (i brist på bättre beskrivning?) sången fixar jag inte i mer än en eller två låtar på raken. Uppenbart är det dock mig det är fel på, och inte alla andra. För en gångs skull.Annorlunda!
Jag har inget problem med att det är dynamik i det, snarare tvärtom. T.ex. Life on Mars gillar jag som låt. Är bara något i hans röst som inte alls lirar i mina öron. Och det är inte i sättet han sjunger på utan det ligger i själva soundet. Kan inte riktigt sätta fingret på det. Förtar dock mycket av musiken för mig. Och, som sagt, så verkar hans röst vara en jag inte vänjer mig vid.
Oj, det där lirade än sämre än Bowie med mina öron. Gav upp efter en minut.Jag har liknande problem med Tallest Man on Earth. Klart bra musik men den raspigt nasala (i brist på bättre beskrivning?) sången fixar jag inte i mer än en eller två låtar på raken. Uppenbart är det dock mig det är fel på, och inte alla andra. För en gångs skull.
Kul! Har aldrig kopplat ihop de låtarna men nu så är det ju omöjligt att göra ohört. Har själv spelat Blackbird ett otal gånger på gitarr, utan ambition/kompetens att spela den "korrekt" ur plock/strum-perspektiv, och har alltid sett sången (såväl ton som rytm) som en större utmaning än gitarrkompet.Beatles Blackbird från White Album 1968 bygger på en medveten felspelning i inledningen av Bachs Bourre i E-moll, kan du höra var?
Precis som Bourre är den mkt regelbunden i sin rytm. Har man spelat några år och tränat lite finger picking är den chockerande enkel att lära med tanke på hur bra den låter. Och kul att spela! Ett enda sketet tvåfinger ackord som bara flyttas runt på halsen lite på måfå. Övriga strängar lösa. Tröttnar aldrig på den no matter what. Här visas fingersättningen tydligt och pedagogiskt:
Här en killer version av McCartneys original. Enda svårigheten är Pauls lustiga hybrid av fingerpick och strumming. Alla klassiska nylon gitarrister rynkar förstås på näsan åt en så respektlös hopblandning av stilar, men rytmmässigt vinner låten påtagligt. Strummingen samt två träskoslag per takt är allt som behövs i rytmsektionen.
Och här slutligen Maccas original:
Gillar enkelheten i arret. Almost any idiot can do this, if you're willing to put in the effort :)
Har aldrig kopplat ihop de låtarna men nu så är det ju omöjligt att göra ohört.
har alltid sett sången (såväl ton som rytm) som en större utmaning än gitarrkompet.
Såg ut som Roger Pontare.Dagen till ära.
Japp, men om jag minns rätt så kommer ditt råd i nådens tid.Dr John är toppen! Men kanske skulle han dra ner lite på semlorna och byta från 53/39 till kompaktvevar, även om Louisiana väl är rätt platt?
Kontrar med ...Hade inte kabel-TV när jag växte upp utan fick kolla på MTV hos kompisar. Deras serie av Unplugged-konserter är ju verkligen ett fantastiskt bidrag till musikhistorien - och dessutom finns de att avnjuta på tuben! Jag lyssnar fortfarande på spelningarna med Clapton och Kiss, men det här är nog min favorit - så skön stämning.
Håller med, trots tämligen begränsad koll på hans repertoar.
Bästa han gjort.
Tyvärr måste jag säga att SRV var en besvikelse här, tråkig röst, fort-fort är inte bättre, skramligt burdust plektrumspel, varför använder han 12-sträng när han inte behärskar den bättre? Satriani var dock njutbar.Kontrar med ...
Nu har jag lärt mig att detta inte är originalet. Men texten är lika aktuell som när texten skrevs.Elisabeth Cotton föds 1893. 12 år gammal skriver hon sin mest kända låt Freight Train, alltså 1905. 80 år senare, dvs 92 år gammal spelar hon här sin låt i detta klipp. Rösten är kraxig men spelet är det verkligen inget större fel på. Att det går att spela så här bra vid 92 bast är ett mysterium för mig. Andens seger över köttet? En unik gitarrist. Många försökte men det visade sig i slutändan att ingen kunde planka det här soundet.
Jag slänger in denna variant. Bilden är kass då det är ett gammalt klipp, men man bör ändå se den.Som själv amatörgitarrist är det stört omöjligt att INTE fascineras av While my Guitar som komposition betraktat. Hur är den gjord?
Lite musikteori. Låten innehåller sk modal blandning, man lånar från de andra kyrkotonarterna eller byter tonart, hur man nu vill se det. Versen går i A-moll, refrängen går i A-dur. En vanlig tumregel när man väljer ackord i en progression är att det är önskvärt att behålla samma toner vid ackordbytena, både av musikaliska och ergonomiska skäl. George drar denna princip till sin spets i versen som börjar med A-moll, dvs A C E som behålls oförändrat genom versens inledande 4 ackord, det enda som ändras är att man byter baston, så här:
A - A C E
G - A C E - liten 7:a
F# - A C E - förminskad 5:a, liten 7:a, dvs halvförminskad/ half diminshed
F - A C E - stor 7:a
Utskrivet som vanlig ackordanalys blir det följande:
Am - Am7 - F#b5m7 - Fmaj7
Det här är ju en väldigt snygg progression. Som Mick Jagger sa: bara en gitarrist hade kunnat skriva den.
När jag hör på den färdiga låten har jag svårt att avgöra vad som är vad i ljudmassan. Det jag vet är att de flesta bra låtar brukar ha en bra basstämma så låt oss börja med den:
Snyggt flersträngsspel, fett distat ljud, snygga glissandon, Paul kan verkligen det här.
Trummorna då?
Fina hi-hats, ekonomiskt, sparsmakat spel av Ringo
Piano, orgel, kastanjetter, ak gura, tamburin
Pauls piano-intro är top-notch, vilken ide att ha ett piano-intro i en låt om en gråtande gura! Gillar kastanjett ljudet.
Vocals, ak gura, tamburin
Paul i andrastämman, utsökta klagoläten vid 18:56
Erics guitar
En nästan överväldigande samling koola fills och licks, bäst i solot: vibratona vid 11:25 och vid 13:00
Den är så cool.Versionen med Prince som skickar upp guran i himlen efter avslutat solo kan man kosta på sig att se en gång om året med.