[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

Lyssnar/tittar, hyrde på iTunes och det känns som att jag har fått en backstagebiljett till grunden för all musik jag tycker är bra.

Sprang på en podcast där Henry Rollins berättar om när han och Fugazi-Ian drev ett Haagen Dasz-café (!) i DC innan de nådde musikalisk framgång, och det triggade lite nostalgimusik ?

Hurula.

Bilagor

• 20210306_011221.jpg
    20210306_011221.jpg
    300 KB · Besök: 73
Mmm idag får det bli Entombed, vila i frid LG!

Ajaj, jag hade missat detta. :-( :-(

En konstig grej, i går när jag körde bil lyssnade jag lite på "The Generals".

Orkade bara med ett par låtar av detta Entombed plagiat vilket väl var ok men inte alls samma sak (vissa låtar kändes nästan som en parodi), suktade efter det riktiga och lyssnade någon timme på Entombed istället.

Entombed har betytt en hel del för mig och LG Petrovs röst var en härlig urkraft i jämförelse med allt ko-brölande nu för tiden.

Entombed - "Bitter Loss"

Har fina minnen av hur jag och min bästa vän unga och fulla sprang runt i Jönköping och skriksjönggrowlade Out of Hand. Har för mig att vi sett Entombed i hyfsat nära anslutning till detta, måste ha varit i Huskvarna folkets park kanske tidigt 2000-tal eller sent 90-tal.
Drar på Out of Hand tror jag... :(
Brukar inte bli så påverkad av att artister går bort men den här gången blev jag visst det.

Har fina minnen av hur jag och min bästa vän unga och fulla sprang runt i Jönköping och skriksjönggrowlade Out of Hand. Har för mig att vi sett Entombed i hyfsat nära anslutning till detta, måste ha varit i Huskvarna folkets park kanske tidigt 2000-tal eller sent 90-tal.
Drar på Out of Hand tror jag... :(
Brukar inte bli så påverkad av att artister går bort men den här gången blev jag visst det.

Det är deras bästa låt imho.

Svensk death metal är en cool genre, just att det mitt i allt det hårda är så svängigt. En enorm skillnad mot tex norsk black metal som har sin egen mörkare stil där det finns en hel del guldkorn att hämta också.

Här två guldkorn från riffkungarna i Unleashed, riktig oldchool svensk death metal med lite vikinga touch. Unleashed och grundaren Johnny Hedlund tror jag också man måste se som en av de verkliga föregångarna för Swedish death metal, han var med från starten. Om jag förstår det rätt så grundades både Entombed och Unleashed av tidigare medlemmar från Nihilist där Johnny Hedlund var med.

Unleashed - The One Insane (släpptes 1993)

Unleashed - Before The Creation Of Time (låten skrevs 1990 tror jag)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp