[ot] Våga visa dina naturbilder! ;-)

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Senast redigerad av en moderator:
En sådan där barn-fågel di kallar´t.
fgel.jpg ht=609
Någon slags spindel. Så stora brukar dom inte vara. Åtminstone har jag då inte sett någon större här uppe.

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    32.2 KB · Besök: 52
K ristian skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg denna uggla här om dagen.
>
>

Snygg kattuggla! De är ena riktiga sjusovare på dagen :) Brukar cykla förbi en kattuggla då jag tar en extra runda på morgonpendlingen. Den sitter alltid och njuter av morgonsolen :)

Edvard

Bilagor

• kattuggla.jpg
    kattuggla.jpg
    91.8 KB · Besök: 39
42Hz skrev:
> Trivium: Klart du ska ha ett macroobjektiv!
>
> Fast jag är riktigt sugen på ett Raynox DCR-250
> Makrolins, går ju att använda på diverse
> vanliga objektiv. Var skeptiskt till sådana men
> resultatet talar ju för sig själv:
> http://wwwjonasborg.fotosidan.se/reviews/viewphoto
> s.htm?ID=3640
> http://wwwjonasborg.fotosidan.se/gallery/listpic.h
> tm?authorID=35298
>
> Givetvis gäller det ju att kunna hantera den
> också. :)

Jo, jag har en sån grunka och vad som är lite trist med den är att skärpedjupet blir så innihelsingland kort att man måste nästan alltid blända ner maximalt speciellt på de längre brännvidderna.
Jag kör oftast med min Samsung 50-200 telezoom med Raynox DCR-250linsen men den fungerar inte på min sigma 18-50/2,8 eftersom filterdiametern på den gluggen är för stor. Gissar att 52 mm är max vad Raynoxfästet klarar..

Macro är skoj! http://happymtb.org/forum/read.php/1/771230/771520

Här kommer en lite närgången Svarthakedopping jag plåtade i Söndags. Inte varje dag jag har problemet att fåglar kommer för nära :) Fotad från mitt flytgömsle.

Edvard

Bilagor

• dopping.jpg
    dopping.jpg
    18.4 KB · Besök: 50
edvardwendelin skrev:
> Här kommer en lite närgången Svarthakedopping
> jag plåtade i Söndags. Inte varje dag jag har
> problemet att fåglar kommer för nära :) Fotad
> från mitt flytgömsle.
>
> Edvard

Uuuhh, den stackarn måste festat hårt på lördagkvällen. Snacka om rödögd..

Vill man testa på macro kan man ju alltid köpa macroringar. Distanser som flyttar ut objektivet från sensorn och på så vis skapar en mackroeffekt. Fungerar ungefär som en tubkikare. Kostar en bråkdel av vad man får betala för ett riktigt macro. Dessutom kan man använda ES-s optik på 1.3 och ff. (gäller Canon, deras billigare serie objektiv heter EF-s, byggda med ekonomi i tanken till kameror med 1.6 sensor. De går längre in i husen än EF och passar således inte på de dyrare husen.)

Kassa bilder då jag var ute och jobbade på tomten och hade kompaktkameran på mig, har aldrig sett en sådan här insekt förut:

P1020361.JPG ht=608

P1020365.JPG ht=609

Den var 3-4 cm lång och försökte desperat kravla upp för grässtråna som bara vek sig, tills jag erbjöd mitt ben. Med kameran för inzoomad och upptagen att blockera krypvägen in i shortsen blev det en skakig film.

<--- HD

Har Googlat och bestämt att det är en av 21 olika svenska klubbhornsteklar (Cimicidae), närmare bestämt en Mörkkantad klubbhornstekel (Cimbex femoratus på latin och Birch Sawfly på engelska) . De vuxna äter sav och i närheten finns en stor björkstubbe som blöder friskt (larverna äter tydligen björklöv och kan vara en riktig plåga i USA).

Måste återvända med riktiga kameran och se om jag kan hitta den igen, de verkar svåra att få syn på i sitt flygstadie. De gröna larverna med gul-svart-gul mittrand är lättare att hitta.

Iskall!

Steklar är lite obehagliga, elaka och äckliga. Ju större desto värre, men den där var frän. Äter den bara sav också, så känns det ju OK.

Jo, givetvis. men eftersom de har "riktiga namn" som man "kan" så blir ju stekel ett samlingsnamn för de andra.

Lite avis blir jag på den därna. Stora insekter är man ju inte bortskämd med. Och hittar man en så är det ju en hästbroms eller nåt annat jävelstyg som man inte vill hitta.

Simpanovic skrev:
> En ruskigt besviken gnagare, plåtad i
> Sturebytrakten.
>

Säker att det inte var en ruskigt bakfull stureplansgnagare?

//K

kebarb skrev:
> Simpanovic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En ruskigt besviken gnagare, plåtad i
> > Sturebytrakten.
> >
>
>
> Säker att det inte var en ruskigt bakfull
> stureplansgnagare?
>
> //K

Ja, riktigt säker kan man ju inte vara. Alla Gnagare är väl hyfsat besvikna numera? Å andra sidan ser den ju mer ut som en bajjare, om man bara skall gå besvikelsegraden. Dessutom är ju den geografiska placeringen mer åt Bajjenhållet.

Hittade en fisk. Ingen cykel på bilden dock. Skulle behöva fixa en flak-cykel kanske. Dessvärre svalde han vobblern, normalt släpper man ju tillbaks dom.
2.jpg ht=485

Några bilder från i söndags, var nästan hemma efter Skottlandsresan men kände mig tvungen att stanna och fota solnedgången, ett regnoväder hade dragit förbi tidigare men nu tittade solen fram innan den gick ner för natten.

DSC_9023copy3.jpg ht=525

Här syns det att det hade kommit en del regn. =)
Efterregn5.jpg ht=537

Tone-mappad bild, skapad av tre exponeringar med Photomatix.
DSC_8985_6_7_tonemappedcopy4.jpg ht=513

Tack! Det var rätt 'snällt' ljus, sedan har jag så klart fipplat lite med bilden i både CaptureNX och Photoshop. CaptureNX har en del trevliga funktioner som gör att man har rätt mycket justermån på nivåerna när man jobbar med RAW-format.

Mer landskap än natur kanske?! :)

Panorama från Sunnasjö... (Ingen tonemapping denna gång. ;))

bysjon.jpg ht=450

Ok, lite tjatigt med solnedgångar men jag passade på att testa det manuella läget på kompaktkameran, inte riktigt lika smidigt som på D90:n men det verkar ju funka! :)

Efter lite tone-mapping i Photomatix och slutjustering i Photoshop:
EX-FH100_HDR_1600b.jpg ht=545

Inte bästa bilden men hittade lite solvarma smultron på väg tillbaka till jobbet efter lunch, smakade sommar! =)

smult.jpg ht=725

Nötväcka, tagen med en gammal Canon AE1 från 1979 + Soligor 200mm f3.5 med en 2x magnifier, kul med filmkamera, fast lite omständigt.
4826135555_8e121bff91_z.jpg

Grymt! Du får slå ihop blixtbilden med triviums regnbild! Har fortfarande inte lyckats få en bra blixtbild, trots att man nu mer kan köra med öppen slutare...

Snart kommer eländet igen!

moegel.jpg ht=467

Jag tänkte skriva in att 42Hz är min favoritfotograf på Happy, men efter den senaste bilden tror jag
att jag skiter i det.. ;)

Tack tnt. Ja jag hade faktiskt gett upp hoppet på dedär åskvädret efter å ha bränt av ca 300bilder... men som tur var kom några eftersläntare och vips... den fastnade. :-)

Tack 42Hz, ja de hade varit grymt om åskan hade legat i triviums fina bild.

the_TnT skrev:
> Kristin, vad gör du där borta? Det är
> jättelångt från liftsystemet jöh.

Lifteländet stänger jöh aptidigt och det var lite halvjobbigt att köra pushbike bara upp till toppen av VM6:an (been there done that).

Imorgon börjar jag reka Jämtlandstriangeln till fots, blir förhoppningsvis en eller ett par bilder därifrån också inför kommande cyklande.

//Kristin

Tillbaka
Topp