Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Ja örnarna är onekligen mäktiga fåglar. Mätte inte upp bredden på vingslaget, men skulle gissa att det är knappt 2 meter. En ordentlig snöängel med andra ord :)
Imorse var det 20 grader kallt då jag gick ut till gömslet. Fullmånen lyste som en ficklampa och jag behövde inte använda pannlampan för att se vart jag satt fötterna. Tog medvetet lite sovmorgon till 05:30 då det kulle bli lite varmare runt 6-7 tiden. Väl i gömslet riggade jag kamerorna, körde värmaren en stund o kröp ner i sovsäcken. Vid 8:30 väcktes jag av att en Havsörn satt och förde liv i ett träd här i närheten. Sov vidare till lite drygt 9 då jag efter att ha kört värmaren en stund kröp ur sovsäcken. Kollade av maten som låg ute och just då var det ingen större aktivitet. Drack morgonkaffe och såg lite skator, kråkor turas om att äta med hackspettar och nötskrikor. Örnarna hör jag med jämna mellanrum, men de har ännu inte visat sig. För en timme sedan såg jag en Ormvråk flyga förbi i sökaren. Den här tiden på dagen är det oftast ingen aktivitet, så då kan jag passa på att fördriva tiden med forum och att läsa mail. Nu får jag sitta här till 7 ikväll då solen gått ner igen. Det gäller alltid att bara röra sig utanför gömslet då det är mörkt ute. Ofta är de lata och sover i någon trädtopp i närheten av gömslet, och det händer ibland att man väcker dem och då hoppar man till när de sticker iväg med ett brak ovanför ens huvud. Vi får se om de vill ner på maten idag, eller om det blir ännu en dag då de bara sitter och surar i något träd :)
Så på eftermiddagen kom en gammal havsörn ner på maten som låg drygt 10 meter utanför gömslet. Den åt med god aptit i en dryg timme innan den stack iväg från platsen. Ringnummer är P279 och snart borde jag få reda på var fågeln hör hemma och var man sett den tidigare.
Varför gå i lera och sörja när man kan ha det glatt på hal is! Vanligtvis är det sönderbruten is utanför ön Rankgården vid Mariehamn. Så inte nu efter flera dygn med låg temperatur. Ute på isen är kanske två långfärdsskridskoåkare till fots som rekognoserar inför söndagsturen.
edvardwendelin skrev:
-------------------------------------------------------
> Länkar även till en bild på månen jag tog med
> 500 mm + 2x extender för ett år sedan:
> http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/398135
> 3778/sizes/o/in/set-72157601682305401/ Den är
> obeskuren i orginalupplösning, så ni får
> scrolla lite till höger för att hitta månen :)
>
> /Edvard
Ojoj, där ligger man i lä:) Snyggt! Tog mitt med 300mm, glömde slå om till raw.
42Hz skrev:
> Trodde jag hade missat sidensvansarna för
> säsongen men idag flög det runt en bunt! =)
>
>
>
>
>
>
Jag är stum just nu. Du borde göra en bok med dina "greatest hits".
Idag fick man chansen att testa nya optiken i lite trevligare väder, dåligt med fjäderfän men några hittade jag tillslut. Nikon 300/f4 + TC14. Van med Sigmas billiga 300mm gör att man blir positivt förvånad varje gång man kommer hem och kollar på bilderna på datorn. =)
Tack, glad jag fick hyffsad fokus, försöker fortfarande lära mig vilka inställning som funkar bäst för vad när det gäller autofokusen, alldeles för många parametrar! :)
Leo skrev:
> +1 på 42Hz.
>
> Jag skriver gärna upp mig som
> förhandsbeställare på den första fotoboken som
> Harri ger ut!!!
42Hz skrev:
> Tack! Nån dag kanske jag hinner med det. :)
>
> Idag fick man chansen att testa nya optiken i lite
> trevligare väder, dåligt med fjäderfän men
> några hittade jag tillslut. Nikon 300/f4 + TC14.
> Van med Sigmas billiga 300mm gör att man blir
> positivt förvånad varje gång man kommer hem och
> kollar på bilderna på datorn. =)
Det är en fröjd att bara titta genom bra optik. :) Och sen att du fixar snygga bilder genom densamma är alltid lika trevligt.
Tobbe Arnesson skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu får våren ta och komma...
>
> Sprutar det ut en massa vitt när våren kommer?
Varför blir man inte förvånad? ;)
Skvätter gör det också! Sån grym vårkänsla på lunchen idag!
Naturfenomen från i natt, månhalo. Tyvärr försvnn effekten innan jag hann ta så många bilder, synd jag inte upptäckte det tidigare, får hålla ögonen öppna imorgon kväll...