[ot] Våga visa dina naturbilder! ;-)

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Fin solnedgång när jag åkte från jobbet igår

Bilagor

• IMG_2243.JPG
    IMG_2243.JPG
    34.6 KB · Besök: 56
Några makron från ikväll, blev en härlig kväll efter att regnet drog vidare och solen tittade fram, synd man inte orkade masas sig ut i tid bara...

rk02.jpg

rk04.jpg

rk06.jpg

rk01.jpg

Tack! =)

I detta fallet hade jag en Nikon D7000 och Tamron's 180mm/f3.5 Di Macro-objektiv, inte så ofta jag anväder stativ men nu släpade jag med den då jag misstänkte det kunde bli rätt långa slutartider på lägre ISO-tal.

Hade hunnit ta ur linserna så det blev mycket fokusering via live-view på skärmen, rätt praktiskt också när man har kameran så nära marken.

Tack! Det var på droppen(!) att jag hann ta den innan solen gick ner, tog en stund att hitta ett motiv i rätt vinkel för att hjulet skulle synas ordentligt. :)

I brist på bättre slänger jag upp en fiskmås! :-)

P5190284.JPG

Han höll oss sällskap när vi käkade frulle i båten häromhelgen. Gillade polarkaka.

På torsdag var det bladlus-kalas och på fredag gymnastik med en kompis.

14flckig1web.jpg

14flckig2web.jpg

Avslutar med en Syrphus-blomfluga

Syrphus8.6.12.web.jpg

Senast ändrad:
Den förra jag postade är en stekelfluga från släktet Myopa. De lägger sina ägg på getingar och liknande så larverna lever som parasiter.

Här kommer istället en bladbagge, c.a. sex millimeter lång. Tyvärr lite utfrätt på ryggen:

IMG_4385.jpg

Tobbe Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Najs!

Tackar!
Dina är också fina. Vad har du för optik? Noterade på din blogg att vi har likadana hus.
Speciellt för makro är den utvikbara displayen suverän.

Makrobilderna antar jag? Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 med en försättslins Raynox DCR-250. En hel del läsvärt här, om du missat: http://makrofokus.se/blogg/

Har skaffat fokussläde från eBay men skruven på mitt stativ är för kort för att hålla fast den, måste fixa till det med en längre men det är ju jobbig tumstandard så inget man har liggande...

Tamrongluggen är inte så kul i sig självt och har väldigt långsam fokus. Men med försättslinsen kör man ändå manuell fokus och då funkar fokusen mer som en zoom då försättslinsen flyttas in/ut (och den flyttas långt med det här objektivet). Kombon är riktigt bra! :)

DCR-250 har jag spanat länge på men har än så länge inte kommit till skott.
Mitt makrofotografernde handlar än så länge mest om att lära mig bemästra utrustningen vilket är en gammal Canon-bälg + ett par olika förstoringsapparat-objektiv (samt miljoner adapter-ringar).
Allt ebayat riktigt förmånligt.
Bälgen har fokussläde som fungerar ypperligt men man borde nog ha en linjärsläde med mikrometer-justering för det där sista finliret. Speciellt om man förstorar ännu mer och ifall man vill stacka.
Bilderna ovan är tagna med ett EL-Nikkor 105mm på bälgen. Det ger möjlighet att ha ca 15 cm till motivet och då undgår man (ibland) att skrämma krypen. Har ett 50 mm också vilket i sig är "bättre" (skarpare) men då ska man så tätt inpå och så blir skärpedjupet kortare vilket skulle börja föranleda stackning. Dit ska jag nog också komma någon dag.

makrofokus.se javisst :)

Jag får lov att ha stativ. Har nämligen ingen lämplig blixt än.
Det går att handhålla om ljusförhållandena är perfekta men annars är det ett himla plockande och justerande inför varje bild innan allt är på plats.
Fler än en gång som krypet hinner flytta på sig/flyga bort.
Dessutom är det alltid vindstilla ända tills man ska ställa den sista skärpan eller trycka av.
Finns ju förstås lösningar på det där också.

Edit: ordet "lämplig"

Senast ändrad:
Jag byggde mig en glasslådediffusor-blixt men tycker vid första testen det funkar bättre med en diskmedelfkaske-diffusor runt försättslinsen och blixten på kameran. Har iofs. ingen arm som håller diffusorn/blixten.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt K ristian, lunnefåglar(?) är klart
> fotogeniska! =)

Tack. Ja, de är roliga för de är oskygga och nyfikna.

Tillbaka
Topp